Mister Two

Sportsluftfilter kontra orgianlt

Lurer på å kjøpe nytt innsatsfilter til min Avensis (altså ikke åpent konfilter, men et som går i den orginale luftfilterboksen), men er litt skeptisk etter å ha lest litt rundt på forum. Har allerede ett K&N luftfilter på min MR2, men har ikke opplevd særlig problem med det, men den er utrustet med MAP sensor og ikke MAF som man vanligvis finner i nyere biler. Noen som har erfaringer med forskjellige filtre her på forumet? Hørt at mange med BMW har hatt problem med at MAF sensoren tettes av olje fra filteret. Et sportsluftfilter slipper også igjennom en del mer luft og dermed er mindre masket enn et orginalfilter, men er dette noe spesielt skadelig for motor og MAF sensor?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såfremt man ikke skal skremme opp motoren i flere hundre hestekrefter så holder det lenge med orignale filtre. F.eks med Saab så er det mye annet man skifter ut før man setter inn sportsfilter (typisk når man passerer 400-450 hk)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

What he said.

Orginalfilteret er ikke en slik begrensning som mange tror. Sportsfilter filtrerer vesentlig dårligere, og kan som du sier ta livet av luftmengdemålere med oljen de er tilsatt med. Forøvrig er det meningen at oljen skal ta de minste partiklene, som et orginalfilter hadde tatt.

Et sportsfilter uten olje legger igjen mye støv og dritt i luften som passerer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fortsetter jeg med orginalt på Avensis´n ;) . Er jo tross alt begrensa hva man kan få ut av en 1,6 ;)

Men hva tror dere om filteret i MR2´n? Den er av gammel årgang med MAP sensor, så vil tro den er mer robust med tanke på filterolje. Kjøpte først og fremst for å bare vaske det og det har ikke bydd på problemer ennå. Riktignok har jeg ikke merket noe forskjell i effekt kontra det orginale. Siden det er midtmotor, så blir det en del støv i motorrommet i løpet av en sommer, men dette er også skjremet av luftfilterboksen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet luftfilter på Galanten fra originalt til et K&N innsatsfilter og har merket nøyaktig 0 forskjell fra tidligere. Bensinforbruket er det samme, lyden er den samme, bilen går nøyaktig som før. Eneste fordelene var at jeg fikk filteret for 180 kroner inkl frakt fra eBay, det er vaskbart og gjenbrukbart, og det kommer til å vare lenger enn resten av bilen. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at jeg leste på et SAAB forum at mange mente Biltema sine filtre var helt ok. Noen med noe erfarginger på det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte Biltemafilter til en Corolla jeg hadde en gang, og det funket knall. Min mors Opel Vectra A kjørte med Biltemafilter mesteparten av tiden hun hadde den (4 år) uten noen som helst problemer.

Passformen på Biltemafiltrene er ikke alltid 100% og kan kreve litt "elbow grease" for å få på plass, og av og til passer de ikke i det hele tatt selv om spec og årsmodell skal stemme... men gitt at det passer, så er kvaliteten helt på høyde med OEM og til en vesentlig lavere pris. Give it a go :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker mest åpen løsning, altså med sports/kon filter.Har sånn følsom sensor på mr2n min også(3sgte 3gen).Har ikke noe problemer der.Oljer filteret med universalolje etter at det er tørka litt.Bør pensle oljen eller spraye den på.Og bare bruke litt.Ellers vil det jo kanskje suges inn og legge seg over sensoren etterhvert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive