Essiek

Test: RaceGlaze Leather Balm vs Scholl Skin

Jeg fikk tilsendt en Scholl Skin for en stund siden, courtesy of Scandicshine, og lovet å komme med en test / tilbakemelding på opplevd bruk av dette produktet. Jeg fikk endelig anledning nå i romjula å teste Skin og da også opp mot et annet produkt jeg har, nemlig RaceGlaze Leather Balm.

Testobjektet var det sorte skinn-interiøret i en Saab 2006-modell, en bil som har blitt / blir pent brukt og er eiet av min svigermor. Forut for selve skinnbehandlingen ble alle setene renset med RaceGlaze Leather Cleaner.

Rens: Leather Cleaner gjør jobben bra. Selv om utgangspunktet var ganske bra så ble klutene passelig møkkete. Rensen ble smurt utover og deretter bearbeidet med RaceGlaze sin medfølgende børste, og deretter buffet / tørket med ny MF (grønne Nanolotus-kluter). Prosedyren gikk kjapt og medførte ingen "skader" på skinnet (det står på flasken at man bør teste først på et lite synlig område først for å sjekke om skinnet tålte rensen).

Pleie: Jeg delte inn førersetet i to like deler, og påførte både Leather Balm og Skin med hver sine MF-pads med litt trykk. Etter litt virketid (et par minutter) så hadde Leather Balm blitt absorbert helt av skinnet, mens Skin-delen var litt sticky fortsatt. Leather Balm var også tynnere i konsistens, og virket lettere å fordele utover. Etter noen minutter ekstra var også Skin fullt absorbert, og det ble gått lett over med nye MF-kluter for å ta det eventuelt overskytende i hele setet. Jeg gjentok deretter prosessen med begge produktene, og samme opplevelse igjen - der Leather Balm var ferdig absorbert så trengte Skin litt lengre tid på dette.

Setet fikk deretter stå i fred i ca 45 minutter, hvorpå en uhildret person fikk vurdere hvilken side av setet som "vant". Skin-delen vant denne delen, og det var nok "parfymeringen" som gjorde utslaget. Man kunne ikke kjenne forskjell på LB og Skin-delen, men Skin luktet litt mer "new leather" enn LB og falt da i den personens favør.

Resten av bilen ble dermed renset med LC og Skin brukt som pleie. Personlig syntes jeg LC + LB var lettere å jobbe med, og gav like godt resultat utseendemessig (muligens bittelitt "blankere") - men Skin vinner pga opplevd kvalitet i ettertid pga lukten.

Poeng: LC + LB: 5 av 6

Poeng: LC + Skin (sterk) 5 av 6

Knepen "seier" til Skin her. Noe tykkere i konsistens, men etterlater seg en (enda) mer behagelig duft i bilen.

Og mangelen på bilder skyldes at undertegnede formatterte feil minnekort i kameraet i romjulen, så de 20-25 bildene jeg tok under testen forsvant ut i de digitale jaktmarker...

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin og informativ test :)

Synd med bildene...

Endret av Bilpleie gærning
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, man så ikke forskjell på bildene på de forskjellige produktene - og setene var sorte og i god tilstand før testen startet. Så noen knakende gode 50/50 ville det uansett ikke blitt. Kan ta bilde av klutene som ble brukt under rensen for å indikere hvor bra den fungerte - de er faktisk ikke vasket ennå :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finfin test! Skulle gjerne hatt bilder :/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for test! Alltid bra med feedback på ting, bilder eller ikke ;)

Har du prøvd noe gjennopprettingsprogram på de, eller er det knipset bilder over igjen?

Er det en skikkelig "new leather" lukt ala Gliptone dette eller, den synes jeg ble i sterkeste laget. SV sitt sett som jeg har nå lukter litt kunstig syns jeg. Vanskelig dette med lukt på interiørprodukter ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke hvordan Gliptone lukter - men Skin luktet bare godt altså. Leather Balm er relativt uparfymert i forhold, men hentet kanskje bare opp igjen original-lukten uten å legge til så mye selv. Ikke noe over-kunstig odør fra noen av de.

Det ble overskrevet så det var ikke mulig å hente opp igjen - jeg la merke til tabben først på nyåret....

Jeg synes, uten å ha testet SV sitt kit, at Raceglaze sitt kit er meget god valuta for pengene. Både LC / LB er drøye i bruk, hvor Skin pga sin tykkere konsistens nok ikke er fullt så drøy. Men en Skin-flaske holder nok til mange applikasjoner den også altså.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan stemme at LB henter opp den orginale lukta. På flaska står det at det: "reinstating the orginal smell of quality leather". Jeg har brukt den ett par ganger, og synes det lukter skikkelig digg. Brukte du vann i forbindelse med rensen? Da du smurte utover, eller på kosten. Fin test.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja, en ting til, mens vi på sett å vis er inne på det: MF til skinn? Mente jeg leste et sted at det ikke var ideelt for skinn, og det følger jo med en bomullsklut på disse settene ofte? Noen som har noe info rundt det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan stemme at LB henter opp den orginale lukta. På flaska står det at det: "reinstating the orginal smell of quality leather". Jeg har brukt den ett par ganger, og synes det lukter skikkelig digg. Brukte du vann i forbindelse med rensen? Da du smurte utover, eller på kosten. Fin test.

Jeg brukte rensen ren - la ut en stripe og brukte børsten som fulgte med settet. Må skyte inn at den børsten slapp bust, så en annen i bedre kvalitet hadde nok gjort seg

Åja, en ting til, mens vi pÅ sett Å vis er inne pÅ det: MF til skinn? Mente jeg leste et sted at det ikke var ideelt for skinn, og det følger jo med en bomullsklut pÅ disse settene ofte? Noen som har noe info rundt det?

frottéhåndkle er også brukt ja, men tåler ikke setene litt MF-bruk så er det sjøldaua muldvarp-skinn som bekler setene :) Var muligens med noe papir/bomullsduk med i settet, men det har jeg ikke fått med meg eller brukt. Derimot var det med 2 stk gode MF-håndpads som jeg brukte til LB /Skin.

Forsøkte meg litt på å "massere" inn Skin, men følte meg litt som ei "massøse på fritiden looking for faiv dollah mistah love you long long time" og gikk kjapt tilbake til padsene igjen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive