Tod

Uheldig med fylling av drivstoff

Hei,

Ny her, så unnskyld hvis dette har vært tatt opp tidligere.

Jeg har fått ny bil, og lite erfaring med bil fra tidligere.

Jeg var uheldig under fylling av diesel i dag og sølte litt på bilen,

Er dette skadelig for lakken?

Vil det gå av i vask eller har jeg tabbet meg ut?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke skadelig, går av i vask om du bruker en skikkelig avfetting.

Maskinvask på stasjon tar det normalt ikke, det ser man godt når det er tørt ute fordi støvet setter seg i fettet etter oljen og gjør at det ser skittent ut. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vell ikke skada lakken.. men LSPen er vell svekka.. vaskes lett bort med såpe..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel blir sølt på lakken hele tiden. Lakken faller ikke av for det, selv om man i størst mulig grad skal unngå det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke skadelig, går av i vask om du bruker en skikkelig avfetting.

Maskinvask på stasjon tar det normalt ikke, det ser man godt når det er tørt ute fordi støvet setter seg i fettet etter oljen og gjør at det ser skittent ut. :)

Ok, takk for det. Har du tips til skikkelig avfetting? Som jeg får kjøpt i bergens området?

Så forresten bilder av en xc70 du hadde tatt deg av, akkurat slik bil jeg har investert i, imponerende resultat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det. :) Solid sort din også?

Prickbort burde du finne på endel Statoil-stasjoner. Mulig andre fra ditt område vet bedre hvor man får kjøpt den. Det er en petroleumsbasert avfetting som er fin mot dieselsøl og asfaltprikker som setter seg på lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort funker for meg hvertfall, + ht ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det. :) Solid sort din også?

Prickbort burde du finne på endel Statoil-stasjoner. Mulig andre fra ditt område vet bedre hvor man får kjøpt den. Det er en petroleumsbasert avfetting som er fin mot dieselsøl og asfaltprikker som setter seg på lakken.

Ja det er den, kjempefornøyd med bilen. Skal stelle godt med den, og har skjønt såpass her inne at maskinvask jeg har trodd var ok er fy fy. Får lese meg opp på ting som er skrevet her inne, imponert over mengde info som er her.

Takker for svar

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

..Har du tips til skikkelig avfetting? Som jeg får kjøpt i bergens området?

Du får kjøpt Prickbort på Mekonomen i Fyllingsdalen og i Åsane. Husk å spørre om de har en 10 % rabattavtale som er mulig å benytte seg av. Den har jeg fått brukt, og da blir Prickborten omtrent like billig som hvis du skulle kjøpt den på nettet. Frakt sparer du og :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk, skal kjøpe det i morgen. Må det vokses.... Etc i etterkant eller brukes som vanlig avfetting?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk, skal kjøpe det i morgen. Må det vokses.... Etc i etterkant eller brukes som vanlig avfetting?

Prickbort regnes jo som en av de avfettingene som er mest skånsom mot beskyttelsen som ligger på lakken. Så etter vanlig bruk av denne skal det ikke være nødvendig å vokse så lenge beskyttelsen som ligger på fortsatt holder stand :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må ikke vokses etter bruk av avfetting nei. Regner ikke med du har noe sårlig med beskyttelse på lakken fra før av. Men om du leser litt tips her inne om hvordan du gjennomfører en grundig vask og voksprepp, vil det lønne seg for deg å gå til innkjøp av en god voks og legge på den. Da beskytter du lakken, møkka fester seg ikke like lett og bilen blir lettere å vaske.

Men når bilen er vokset, skal du være mere forsiktig med å bruke sterk avfetting, det kan da drepe voksen eller LSP som det kalles.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Da beskytter du lakken, møkka fester seg ikke like lett og bilen blir lettere å vaske.

Men når bilen er vokset, skal du være mere forsiktig med å bruke sterk avfetting, det kan da drepe voksen eller LSP som det kalles.

...og ikke minst blir bilen lettere å TØRKE. I begynnelsen kan man jo nærmest spyle av vannet. :P

Bør ikke bruke sterk avfetting nei, men tingen er jo at man ikke TRENGER så sterk avfetting, nettopp pga. at voksen forhindrer dritten å binde seg direkte til lakken, og vil derfor ikke sitte like godt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort på mekonomen i åsane koster 69kr

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort regnes jo som en av de avfettingene som er mest skånsom mot beskyttelsen som ligger på lakken. Så etter vanlig bruk av denne skal det ikke være nødvendig å vokse så lenge beskyttelsen som ligger på fortsatt holder stand :)

Tror dette er litt missforstått blant enkelte, prickbort er en av de mest skånsomme kallavfettingene (som tar asfalt etc.), ikke blant avfetting generelt, sauser man inn bilen med prickbort ved hver eneste vask er den ikke fullt så skånsom lenger. Utblandet surfex er mye mer skånsom mot LSP men fjerner ikke samme type møkk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive