Nysgjerrig

Veien til kunnskap og erfaring...

26 innlegg i emnet

Hei.

Føler jeg nå har lett meg noe fordervet inne her etter svar, har til og med kanskje lett på feil plass. Slik blir det da man begynner å lete etter lykke i selveste paradiset.

Jeg har noen små ting jeg lurer på og som jeg er noe usikker på, håper derfor at noen her inne kan svare, gjerne med fakta til grunn.

Hva er PTFE? Er det egentlig noen forskjell på "teflonbehandling" og PTFE behandling? Eller er dette samme sak? I så fall, er Swissvax Shield en teflonbehandling, siden den inneholder mye PTFE? Hva gjør PTFE med lakken? eventuelt over sikt?

Er det noen forskjell på Silicon og Bindende-silicon? Sett et produkt som det står Silicone-free på etiketten, men har lest i HMS bladet til samme produkt at det inneholder Binende-Silicon...

En lakkforsegling/Sealer, tetter den lakken? Eller hva vil det si at lakken får "puste", og hva skjer med lakken i praksis med en lakkforsegling/Sealer som tetter lakken kontra en som puster? Og hvordan ser man forskjell på disse to? Hvem har overall best resultat på lakken og hva varer lengst?

Finnes det egentlig et produkt som er motstandsdyktig mot den saltguffa som blir sprøyta på veiene? Da mener jeg i så form et produkt som gjør det mulig å vaske _uten_ bruk av noen form for fysisk kontakt til lakken.

For å summere hele røra med spørsmål og forundring, hvilket end produkt gir best resultat i forhold til glans, dybde, glød, glatthet, beading og varighet? (dette er kanskje veldig inviduelt? Hvilket produkt gir flest og best erfaringer?)

Håper ikke dette ble alt for mye.... - Øyvind

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veien til kunnskap og erfaring for deg starter akkurat nå ifølge antall innlegg :) Eneste produkter jeg vet som takler salt lenge er nanoprodukter fra nanolex,wurth osv.

Mange vokser har ofte bare noen få gode egenskaper, så hva som er de beste voksene til en fin pris vurderes ulikt av veldig mange. De beste av de beste voksene koster oftest en del, og de har det beste av egenskaper og holdbarhet.Alikevel vil ikke noen voks til 10000kr føles så glatt som Shield til 1000kr.shielt inneholder ptfe/teflon ja.Om det er det samme som en såkalt teflonbehandling vet jeg ikke, men sannsyneligheten er stor for det.

Det tar lang tid å lære alt inne her, og du må lese i en del gamle tråder.Satt av en mnd selv til å lese rundt i forumet da jeg begynte å interessere meg.

Endret av hmsilset
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nano produkter som Wolfs og Gtechniq skal ha MEGET lang holdbarhet og skal hjelpe mot saltlaken. Wolfs body wrap blei vel Sealer of the year 2011, dømt i detailingworld.co.uk, Link HER. Har denne sjøl heima og gleder meg til å prøve denne :) Som rute forsegling bruker eg G1, G2 og G4 comboen til Gtechniq. Synes denne funker fjell! Bare følg bruksanvisning som finnes rundtom på nettet :) Akkurat no bruker eg SV Shield, denne holder fint, men synes denne er litt "sticky" og synes generelt driten henger litt for godt. Løsner sjølsagt bedre enn uten LSP, men tenker å prøve Wolf's Body Wrap neste gang, til våren blir vel det.

Når det kommer ann på glans, beading, sheeting osv. kommer det ann på lakktype, farge, hvordan du påfører og ikkje minst forarbeidet du gjør. Godt og nøyaktig forarbeid er nøkkelen til et perfekt resultat :)

Du har absolutt funnet rette forum å stille spørsmål, og mitt tips til deg er å lese det du kan her inne før du bestemmer deg for å teste noe. Er mange som har forskjellige meninger om produkter, og du må bare finne et du føler deg trygg til å prøve. Å kjøpe litt av den og litt av den blir fort dyrt, les derfor godt gjennom emner her inne før du bestiller noe. Dyrt blir det nok uansett.

Sist men ikkje minst; Velkommen til bilpelie galskapen :) Og mitt tips blir at om du skal begynne med denne hobbyen; kjøp VIP medlemskap, penger å spare på rabatt ordningene her inne ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det kommer ann på glans, beading, sheeting osv. kommer det ann på lakktype, farge, hvordan du påfører og ikkje minst forarbeidet du gjør. Godt og nøyaktig forarbeid er nøkkelen til et perfekt resultat :)

Hvordan man påfører voksen? Kan du være så vemmelig å utdype den?

:P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på glans osv. har vel "Hvordan" lite å si med litt etter tanke. Det blir vel heller inntrykket av voksen som blir vesentlig for hvordan den er å føre på og ta av. Og dette kommer jo direkte i sammenheng med personen som påfører voksen; tynne lag eller tjukkelag, lett å legge tynnelag sånne ting. Oog så har jo alle hver sin mening om hvordan ting er i bruk :)

Er seint, så beklager feil utdyping og dårlige forklaring :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, begynte å lure litt når det så ut som at du mente det hadde noe å si HVORDAN men påfører voksen. :D

TS: Jeg hadde ikke hengt meg så mye opp i PTFE, teflon-innhold, osv., det spiller ikke så stor rolle. Det samme gjelder egentlig dette om lakken "puster" eller ikke. Men voks kan være vel så bra som en sealer, tror jeg. Eksempler på LSP jeg har veldig god erfaring med hittil er Collinite 915 og 467s. Disse defineres vel som vokser. Damebilen fikk et lag 915 for ett par måneder sia, og den ser fortsatt veldig bra ut (i forkant ble bilen høyglanspolért med 3M Ultrafina - er dette som utgjør mest ift. utseendet), i tillegg til at beading og sheating også fortsatt er formidabel. Min egen bil fikk samme behandling, men avsluttet med 476s. Gått cirka en måned nå, og voksen er fortsatt på topp selvom jeg har vasket bilen ca. 2 dager i uka!

Så om du er på utkikk etter noe som er billig og bra, kan jeg anbefale disse. Bilnerden har, f.eks. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen.

Først vil jeg bare påpeke noe som såvidt var nevnt over her.

Om en vil ha et godt resultat og bra varighet på voks er forarbeidet det aller viktigste.

-grundig avfetting

-grundig vask

-clay for å fjerne siste urenheter som sitter i lakken.

-lakkrens enten i form av "polering" eller en pre cleaner for voks

-legge på voks /sealer og pass på tempratur/fuktighet og at de får den herdetiden de skal ha.

legg gjerne 2 lag for å sikre 100% dekning og full mettning.

angående vokser sealere er det mange varianter..

Swissvax sine er "helt" naturlige uten petrokjemiske produkter og veldig lett jobbet

Collonite er har petrokjemiske løsemidler men krever litt mer jobb spessielt ved avbuffing, men har vist noe lenger varighet hos noen.

og MG16 er av samme sort, alle disse basserer seg på "Carnuba" som hoveddel av beskyttelse. Carnuba har den effekten at når den blir utsatt for vann "svulmer" den opp og tetter porene som gjør den veldig avvisende for vann.

av sealere finnes det et hav av varianter som jeg personlig har lite erfaring med holdbarhet på, da jeg stort sett ikke har hatt de liggende på lenge nok til å si noe om holbarhet.

Men som nevnt forarbeidet er ekstremt viktig...

kan vise et eksempel på det her.. på dette taket ble alle stegene gjort likt sett bort fra "polering" der ble bare halve taket tatt.

alt fikk samme beskyttlese og forbehandling. det eneste som er litt synd er at jeg ikke husker hva jeg la på.

Edit: glemte legge til at dette bildet er tatt en god stund etter behandlingen.. 6-7mnd og det er ikke mye beskyttelse igjen. men andre delen er jo helt død

55f97b6e.jpg

Endret av Tyggern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er PTFE? Er det egentlig noen forskjell på "teflonbehandling" og PTFE behandling? Eller er dette samme sak? I så fall, er Swissvax Shield en teflonbehandling, siden den inneholder mye PTFE? Hva gjør PTFE med lakken? eventuelt over sikt?

PTFE=Polytetrafluoreten som markedsføres under navnet Teflon, ekstremt motstandsdyktig mot syrer og baser, alkoholer, ketoner, bensiner og olje, men tåler ikke natrium. (Hilsen wikipedia)

Når det gjelder Shield har forhandleren(e) her inne presisert at Shield inneholder teflon som fungerer som et bindemiddel for andre ingredienser i voksen, ikke som i stekepanneprinsippet, men om det kvalifiserer til å kalles for teflonbehandling tørr jeg ikke svare på. Kjenner flere som har fått bilen sin teflonbehandlet for tusenvis av kroner men vokser fra både swissvax og collinite sitter vel så lenge som den dyre teflonbehandlingen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polytetrafluoreten er ikke oppløselig før over 600 grader, så finnes idag ingen voks som egentlig har "teflon" i seg, samme med DITEC/CARTEC.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det. En kompis av meg skjønte ingenting da han stolt proklamerte at bilen var blitt teflonbehandlet, hvorpå jeg spurte om hvor mye han da hadde fått igjen på forsikringen. Rimlig stort ? hele karen inntil jeg fortalte ham at bilen hans sannsynligvis var blitt redusert til et utbrent vrak (noe som hadde vært en fordel egentlig siden det er en Juke....)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polytetrafluoreten er ikke oppløselig før over 600 grader, så finnes idag ingen voks som egentlig har "teflon" i seg, samme med DITEC/CARTEC.

Vel nå har både Ketil og Dag sagt at shield, endurance og autobahn inneholder TEFLON, og i pruduktforklaringene på nettsiden til swissvax står det klart og tydelig at produktene inneholder PTFE, og det er i tillegg referert til "stekepanneeffekten"...

Så da er det kanskje på tide at noen rydder opp i hvilken informasjon som er relevant og hva som bare er bullshit...eller reklame?

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da veldig mye høyere enn smeltepunktet på 327 grader.. Men som du sier så er dette med ptfe-innhold som binder seg til lakken bare tull.

Når det var snakk om autobahn, shield og den siste fra SV som jeg ikke husker navnet på, så har vel Dag nevnt at ptfe-innholdet har mer med at voksene skulle være enklere å påføre og buffe av mener jeg å huske fra en eldgammel tråd?

Endret av Popp
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorvidt Shield inneholder PTFE/Teflon eller ikke får noen andre svare for, men at den eller andre vokser og forseglinger KAN inneholde PTFE/Teflon er helt sikkert. PTFE/Teflon er jo så mye mer enn bare stekepannebelegg....

Se http://www2.dupont.c...ucts/index.html og litt mindre sikkert, men dog http://en.wikipedia....afluoroethylene

Tekstilforsegling og maling med PTFE/Teflon behøver ikke smeltes på, eller bindes permanent til basematerialet for at det skal virke slik jeg leser meg til det. Og ihvertfall ikke ved 600 grader.

Mvh

Endret av Øyvind A S
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men som du sier så er dette med ptfe-innhold som binder seg til lakken bare tull.

Det brukes som bindemiddel i voksen, ikke til å binde voksen til lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PTFE=Polytetrafluoreten som markedsføres under navnet Teflon, ekstremt motstandsdyktig mot syrer og baser, alkoholer, ketoner, bensiner og olje, men tåler ikke natrium. (Hilsen wikipedia)

Natrium er jo salt, 1g salt er 0,4g natrium ca. Ka vil då skje med f.eks shield om mankjører i saltlake om vinteren? Må da bli svekket om den inneholder "spor" av PTFE og dersom PTFE ikkje tåler salt (natrium)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det brukes som bindemiddel i voksen, ikke til å binde voksen til lakken.

Det var ihvertfall det en av forhandlerne sa for noen år siden, men når man ser på sidene til swissvax hvor de refererer til "stekepanneeffekten" er det ikke rart at man ikke blir klok. Håper for ordens skyld at noen som VET hvordan dette fungerer uttaler seg før vi irriterer og spekulerer oss ihjel ;)

Natrium er jo salt, 1g salt er 0,4g natrium ca. Ka vil då skje med f.eks shield om mankjører i saltlake om vinteren? Må da bli svekket om den inneholder "spor" av PTFE og dersom PTFE ikkje tåler salt (natrium)?

Tenkte samme tanken, men dette skal jo være vintervoks nummer 1 så.....vi får håpe noen kommer med noen oppklarende svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, Dag kan kanskje gi oss et svar om han finner denne tråden :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

F.eks Cartec sier de har 3% og 12% teflon i sine behandlinger, dette er rett å slett tull.

Det var da veldig mye høyere enn smeltepunktet på 327 grader.. Men som du sier så er dette med ptfe-innhold som binder seg til lakken bare tull.

Når det var snakk om autobahn, shield og den siste fra SV som jeg ikke husker navnet på, så har vel Dag nevnt at ptfe-innholdet har mer med at voksene skulle være enklere å påføre og buffe av mener jeg å huske fra en eldgammel tråd?

Smeltepungtet er 327 grader, men for binding må du opp mot 600grader.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

F.eks Cartec sier de har 3% og 12% teflon i sine behandlinger, dette er rett å slett tull.

Men Øyvind sier jo litt lenger opp her at voks og forseglinger kan inneholde PTFE, hvorfor kan den ikke da inneholde 3 eller 12%?

(fortsatt bare nysgjerrig :) )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det hadde vært mulig med teflon i produktene, ville helt sikkert nesten alle brukt dette, teflon er MEGET dyrt i seg selv, og somsakt trenger meget høy temp for og binde seg til noe, det er mulig det finnes noe som de kan kalle PTFE basert eller lignende.

F.eks stekepannen du har hjemme med teflon, her har du ekte varmbehandlet teflon, dette er noe som holder i MANGE år, og kan så si nesten evig hvis det blir brukt på rett måte. Denne kan ligge ute i vær å vind i 100år uten at det blir "slitt" av.

Endret av Tom Christian/Scandicshine
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive