Simen

S&S: VW Passat '03 - full detail

40 innlegg i emnet

Show & Shine

VW Passat 2003 (tidsforbruk: 66,5 t.)

IMG_4379.jpg

Forord.

På tide med en returnerende kunde, nemlig Stig R. Vormestrand her fra forumet. Jeg gjorde jo en liten vinterprepp på bilen hans i høst, og avtalte allerede da at jeg skulle gjøre en "full detail" på bilen hans denne våren. Han dro på 3 ukers ferie til Tyrkia i april, så da passa det bra å ha bilen hos meg imens. På denne måten hadde jeg god tid på bilen, og trengte ikke å begynne med en gang. Det passa meg bra, for jeg syk den dagen jeg fikk bilen, så jeg venta ett par dager med å starte. Bilen skulle lakkeres på nytt foran pga. diverse defekter, så jeg skulle droppe forskjermer, panser og fangeren, bilen mangler også frontleppa. Tok noen bilder av bilen den dagen jeg starta, da var det nydelig vær også...

IMG_3286.jpg

IMG_3287.jpg

IMG_3289.jpg

IMG_3288.jpg

IMG_3290.jpg

IMG_3292.jpg

IMG_3293.jpg

IMG_3294.jpg

IMG_3295.jpg

IMG_3296.jpg

IMG_3297.jpg

IMG_3298.jpg

IMG_3303.jpg

IMG_3304.jpg

IMG_3307.jpg

IMG_3308.jpg

IMG_3310.jpg

IMG_3311.jpg

IMG_3312.jpg

IMG_3313.jpg

IMG_3314.jpg

IMG_3315.jpg

IMG_3316.jpg

IMG_3317.jpg

IMG_3318.jpg

IMG_3321.jpg

IMG_3322.jpg

IMG_3323.jpg

IMG_3324.jpg

IMG_3325.jpg

IMG_3326.jpg

IMG_3327.jpg

IMG_3328.jpg

IMG_3329.jpg

IMG_3331.jpg

IMG_3332.jpg

IMG_3333.jpg

IMG_3334.jpg

Produktliste.

Vask og lignende.

  • Mother's dekkbørste
  • Mother's felgbørste
  • SV Wheel Brush
  • SV Detail Brush
  • Zymol-svamp
  • SV vaskebøtte m/ GG
  • Prickbort
  • Surfex HD
  • P21S Powergel
  • CarPro IronX
  • CG Grime Reaper
  • CG Citrus Wash & Gloss
  • DoDo Juice Sour Power
  • SV XL Drying Towel
  • CG Miracle Dryer
  • Cobra Guzzler

    Lakk- og glassbehandling.
    • Swissvax mild clay
    • DP Rinseless QD
    • 3M blå maskeringsteip
    • Halogenlampe 1000w x2
    • PTG Paint Detective lakkdybdemåler
    • p2000 + p3000 papir m/ kloss
    • 3M Fast Cutt Plus
    • 3M Extra Fine Compound
    • 3M Ultrafina SE
    • 3M Grønn pute 75mm
    • Scholl gul rubbingpute 145mm
    • 3M Gul pute (75mm + 145mm)
    • 3M Oransj pute (75 mm)
    • 3M Blå pute (75mm + 145mm)
    • CG Hex Logic gul rubbingpute
    • CG Hex Logic grønn pute
    • 3M Kontrollspray
    • 3M Glasspolish
    • Filtpad til glass
    • CG Black Light
    • Nanolotus Engros Mikrofiberkluter
    • Eurow Shag Fluffy Mikrofiber

      Interiør.
      • CG Green Clean (1:8-1:15)
      • Surfex HD (1:5-1:10)
      • Meguiar's tekstilbørste
      • Stiv neglbørste
      • Liten børste
      • Foma munnstykke
      • Nanolotus Mikrofiber
      • SV Leather Cleaner
      • SV Skinnbørste
      • SV Leather Milk
      • Frotéhåndkle
      • Stoffpad
      • SV Protecton Matt
      • SV Seal Feed
      • SV Pneu + Pneu kost
      • CG Fabric Guard

      Andre produkter.

      [*]Unik stålullpads

      [*]Autosol kromglans

      [*]CG Metal Shine

      [*]SV Autobahn

      [*]SV Pneu + Pneu Glossy

      [*]SV Pneu kost

      [*]3M Tyre Restorer

      [*]Meguiar's gul pad

      [*]Torky papir

      [*]Trykkluft på boks

      [*]Nanolotus Glassforsegling

      Maskiner.

      [*]Makita Roterende

      [*]Flex DA (3401)

      [*]Biltema DA

      [*]Karcher K7.450

      [*]BilXtra Tørr- og våtstøvsuger

      Dag 1

      (tidsforbruk: 5,5 t.)

      Vask av dekk, felger og hjulbuer.

      Har bestemt meg for å ha dette som fast rutine; å starte med vask av hjulbuer og hjul. Utstyret som ble brukt til dagens økt:

      IMG_3335.jpg

      Startet med Prickbort på tørre felger, for å ta asfalt, tjære osv.:

      IMG_3337.jpg

      Så ut til å være en del asfalt her...

      IMG_3338.jpg

      Etter 7-8 minutter ble felgene spylt grundig med HT.

      IMG_3340.jpg

      IMG_3344.jpg

      Renere, men fortsatt mye som PB ikke rører...

      IMG_3345.jpg

      IMG_3347.jpg

      Så da finner vi frem P21S (ublandet)...

      IMG_3349.jpg

      IMG_3351.jpg

      IMG_3352.jpg

      IMG_3354.jpg

      Noen minutter senere:

      IMG_3355.jpg

      IMG_3356.jpg

      IMG_3358.jpg

      IMG_3359.jpg

      Så ble felgene spylt grundig igjen, spyler fra 15-20 cm. avstand og vinkler lansen i alle retninger slik at alle eikene blir spylt på hver side.

      IMG_3361.jpg

      Nå var det ikke mye igjen på felgene...

      IMG_3362.jpg

      IMG_3363.jpg

      IMG_3364.jpg

      IMG_3366.jpg

      Men, IronX pleier å finne ting man ikke ser med det blotte øyet...

      IMG_3368.jpg

      IMG_3369.jpg

      IMG_3372.jpg

      IMG_3388.jpg

      IMG_3380.jpg

      Så dro jeg frem bøtten. Påførte tynn P21S (1:4) på to felger av gangen, og "jobbet det inn" med wheel brush fra Swissvax. Skyller den myke kosten i vannet ofte, og dypper for å få såpevann å vaske med (CW&G).

      IMG_3386.jpg

      IMG_3388.jpg

      IMG_3389.jpg

      IMG_3392.jpg

      IMG_3397.jpg

      IMG_3399.jpg

      IMG_3403.jpg

      IMG_3378.jpg

      Etter å ha vasket alle, oppdaget jeg at den ene felgen hadde ett par små asfaltprikker som ikke hadde gått bort, så da ble det strafferunde med Prickbort...

      IMG_3400.jpg

      Tok mekanisk vask etter det igjen, for å bli kvitt hinnen som PB legger igjen på lakken. Så var alle felgene ferdigvasket på utsiden:

      IMG_3404.jpg

      IMG_3405.jpg

      IMG_3406.jpg

      IMG_3408.jpg

      IMG_3409.jpg

      Så ble bilen jekket opp, og høyre fremhjul gikk først av...

      IMG_3415.jpg

      Før start så det slik ut i hjulbuen...

      IMG_3418.jpg

      IMG_3419.jpg

      IMG_3420.jpg

      IMG_3421.jpg

      IMG_3422.jpg

      ...og på innsiden av felgen:

      IMG_3423.jpg

      IMG_3424.jpg

      IMG_3425.jpg

      Starta med å påføre ren P21S.

      IMG_3426.jpg

      Imens det fikk stå og godgjøre seg tok jeg for meg hjulbuen. Prickbort først igjen...

      IMG_3428.jpg

      IMG_3430.jpg

      IMG_3431.jpg

      Spylte hjulbuen så grundig med HT. Spylt:

      IMG_3432.jpg

      Så fant jeg frem Surfex HD 1:5...

      IMG_3435.jpg

      Imens det fikk virke ett par minutter, undersøkte jeg virkningen i felgen...

      IMG_3436.jpg

      IMG_3438.jpg

      Lot det stå litt til imens jeg tok mekanisk vask i hjulbuen. Brukte Mother's felgbørste, og samme såpevann som tidligere...

      IMG_3440.jpg

      Spylte så av...

      IMG_3441.jpg

      Så var det på tide å gå løs på felgen. Nå hadde det fått virke 10-15 minutter, og det så slik ut:

      IMG_3442.jpg

      Spylte av med HT, ganske nærme igjen, og da ble det slik:

      IMG_3443.jpg

      IMG_3444.jpg

      IMG_3445.jpg

      Mye renere, men fortsatt en del igjen. Valgte dog å flytte felgen litt lengre bort pga. at det spruta litt felgrens på bilen, ikke bra...

      IMG_3446.jpg

      Påførte P21S 1:4 igjen, og fant frem børstene...

      IMG_3447.jpg

      Ferdig børstet (brukte SV-kosten på eikene og Mother's rundt ellers):

      IMG_3448.jpg

      Avspylt:

      IMG_3450.jpg

      IMG_3451.jpg

      Så temmelig rent ut, men igjen må man gi IronX en sjanse til å bevise at det er mer. Ett minutt etter påføring:

      IMG_3454.jpg

      IMG_3455.jpg

      IMG_3456.jpg

      Cirka 5 minutter etter påføring:

      IMG_3458.jpg

      IMG_3459.jpg

      IMG_3460.jpg

      Spylte av igjen, og tørket felgen...

      IMG_3461.jpg

      Så var det Prickbort sin tur på tørr felg.

      IMG_3465.jpg

      Påført jevnt over hele:

      IMG_3466.jpg

      IMG_3467.jpg

      Som vist på bildet ovenfor var det ikke så mye mat for Prickbort denne gangen. Spylte med HT etter drøye fem minutter, gikk over med børsten nok en gang (pga. hinnen som PB legger igjen), så avspylt igjen. Ren felg:

      IMG_3468.jpg

      Så fant jeg frem dekkbørsten og CG Grime Reaper i sterk blanding, påførte og lot virke ett par minutter før en skikkelig runde skrubbing...

      IMG_3470.jpg

      IMG_3472.jpg

      IMG_3473.jpg

      Spylte av, og tok andre siden også...

      IMG_3474.jpg

      IMG_3475.jpg

      Så ble hjulet spylt grundig, og montert på bilen igjen. Ferdig med hjul nr. 1:

      IMG_3477.jpg

      Innså fort at jeg hadde lagt dette hjulet litt vel langt ned. Er ikke vant med kantfelger, så det gikk litt på automatgir og behandla den som en vanlig felg når jeg la den ned for å vaske på baksiden. Det straffa seg i form av noen hakk på fremsiden. Kunne vært verre, men det var selvfølgelig veldig surt...

      IMG_3510.jpg

      IMG_3511.jpg

      Sa det til Stig over e-mail med en gang, og vi har skværet opp i dette. Heldigvis gjaldt det bare den ene felgen, så la selvfølgelig ikke resten like langt ned under vasking på innsiden. Moving on...

      IMG_3478.jpg

      IMG_3487.jpg

      Hjulbue før start:

      IMG_3479.jpg

      IMG_3480.jpg

      IMG_3481.jpg

      Etter vask så det ikke bra ut, men det var hvertfall rent...

      IMG_3488.jpg

      Ferdig vasket felg, samme fremgangsmetode som sist:

      IMG_3493.jpg

      IMG_3495.jpg

      IMG_3496.jpg

      Så flytta jeg meg til venstre forhjul. Den ene bolten satt så godt at pipa jeg brukte knakk:

      IMG_3497.jpg

      I denne hjulbuen prøvde jeg Grime Reaper istedenfor Surfex HD etter Prickbort, men merka strengt tatt ingen forskjell på de to.

      IMG_3500.jpg

      IMG_3506.jpg

      IMG_3503.jpg

      P21S virker...

      IMG_3501.jpg

      God klaring fra felgkanten og ned til bakken...

      IMG_3502.jpg

      Avslutta dagen med venstre bakhjul, før det ble mørkt denne gangen...

      IMG_3507.jpg

      Ferdig:

      IMG_3509.jpg

      Så ble bilen rygget inn i garasjen, og sakene ble ryddet opp. Tok kvelden..

      IMG_3512.jpg

      IMG_3514.jpg

      Dag 2

      (tidsforbruk: 4 t.)

      Kjørte bilen ut og plasserte den på min standard "vaskeplass"...

      IMG_3516.jpg

      IMG_3517.jpg

      ...men det var utrolig fint vær og det betyr også...

      IMG_3519.jpg

      Når jeg skal bruke sterke avfettinger som skal virke så lenge som mulig er ikke dette optimalt, men trengte ikke å flytte bilen langt heldigvis:

      IMG_3520.jpg

      IMG_3521.jpg

      IMG_3522.jpg

      Forvask.

      Dro frem utstyr til forvask og høyttrykksspyleren.

      IMG_3523.jpg

      Startet med å påføre Prickbort på tørr bil. Sprayes på nedenfra og opp, inkluderte all lakk på bilen...

      IMG_3526.jpg

      Det blåste noe helt forferdelig denne dagen, så det ble Prickbort-smak i munnen og tildekking av ansikt underveis. Halvparten av PB'en blåste bort også. Dette bildet sier vel det meste:

      IMG_3529.jpg

      Endelig fått påført på hele bilen her...

      IMG_3531.jpg

      IMG_3533.jpg

      IMG_3532.jpg

      IMG_3536.jpg

      IMG_3535.jpg

      Etter drøye 5 minutter begynte jeg å spyle grundig av, starta der jeg hadde starta å påføre selvfølgelig. Nedenfra og oppover...

      IMG_3539.jpg

      IMG_3537.jpg

      IMG_3542.jpg

      Etter avspyling la jeg merke til at lakken flasset av på et deksel nederst på sideskjørtet, spylte ikke nærmere enn 20 cm. så jeg sa til Stig (eieren) at han må klage på dårlig grunnarbeid til lakkereren, det må jo kunne tåle HT.

      IMG_3541.jpg

      Så var det klart for Surfex HD 1:5 på våt bil. Påføres igjen nedenfra og opp:

      IMG_3554.jpg

      Viktig å ta godt "under" bilen...

      IMG_3557.jpg

      Sprayet også godt inn i alle trange plasser/sprekker:

      IMG_3564.jpg

      Lot det virke noen minutter.

      IMG_3566.jpg

      Så ble bilen grundig høyttrykksspylt:

      IMG_3567.jpg

      Igjen, godt inn i sprekker og langs vinduslister osv.

      IMG_3575.jpg

      IMG_3580.jpg

      Etter avspyling flytta jeg bilen tilbake til vaskeplassen da det skyet til litt (mye mer praktisk å stå der).

      IMG_3585.jpg

      Berøringsvask.

      Bilen var nå mer enn ren nok for en håndvask. Grønn bil, grønn såpe (DoDo Juice Sour Power)...

      IMG_3590.jpg

      Starta med detaljkost og ren Surfex HD i dørkarmene.

      IMG_3592.jpg

      Deretter gikk jeg over vinduslister og andre detaljer med såpevann og detaljkosten. Prøvde å røre lakken så lite som mulig, da kosten mest sannsynlig lager litt vaskeriper.

      IMG_3593.jpg

      IMG_3597.jpg

      IMG_3594.jpg

      Tok av drivstofflokket for å komme til skikkelig, men passa på å ikke søle noe inn der. Med litt varsomhet går det helt fint..

      IMG_3600.jpg

      Så var det på tide å legge bort detaljkosten (etter skikkelig skylling) og håndvaske hele bilen med Zymöl-svampen.

      IMG_3613.jpg

      IMG_3602.jpg

      Skyllte tilslutt grundig med hageslangen, og inkluderte også nøysommelig spyling på felgene...

      IMG_3604.jpg

      IMG_3609.jpg

      IMG_3620.jpg

      IMG_3626.jpg

      La merke til at Collinite 476s fortsatt holdt utrolig bra fortsatt, det var rask avrenning og temmelig fin beading etterpå...

      IMG_3621.jpg

      IMG_3623.jpg

      Concorso som var på resten av bilen holdt fortsatt greit, og alt vannet rant av. Lot bilen stå slik og tørke litt imens jeg tok en middagspause.

      IMG_3618.jpg

      IronX.

      Etter et par timer hadde bilen lufttørket såpass at jeg valgte å dra frem vidundermiddelet IronX for å ta piggstøv og slikt. Hele bilen utenom fronten som skulle omlakkes fikk smake. Fant litt av hvert på lakken ja, til tross for at bilen så veldig ren ut...

      IMG_3628.jpg

      IMG_3629.jpg

      IMG_3632.jpg

      IMG_3633.jpg

      IMG_3635.jpg

      Etter avspyling...

      IMG_3636.jpg

      IMG_3638.jpg

      Clay.

      Clay er alltid obligatorisk. Fant en del, men ikke noe voldsomt...

      IMG_3642.jpg

      IMG_3643.jpg

      IMG_3646.jpg

      Dag 3

      (tidsforbruk: 5 t.)

      Ny dag, nye muligheter. Nå var det bare en ting som gjaldt, og det var å komme igang med maskinen. Men det var ikke helt klart enda, måtte jo maskere hele bilen, gikk med ett par timer til det. Fikk også beskjed fra lakkereren om å maskere slik at jeg ikke rørte forskjermene med maskinen under korrigering. Ikke skjønte jeg hvorfor, men det ble gjort allikevel...

      IMG_3820.jpg

      IMG_3823.jpg

      IMG_3822.jpg

      IMG_3824.jpg

      Kombotestingen ble lagt opp på taket denne gangen...

      IMG_3821.jpg

      Inspeksjon.

      Så flyttet jeg litt rundt på halogenlampene mine, og så over lakken. Har blitt noen RDS her og der på dørene:

      IMG_3825.jpg

      IMG_3827.jpg

      Noen plasser så veldig fine ut, f.eks. dette området på venstre bakskjerm:

      IMG_3828.jpg

      Bakfangeren har fått gjennomgått litt av last/bagasje desverre...

      IMG_3829.jpg

      IMG_3830.jpg

      Noen vaskeriper og RDS på taket:

      IMG_3832.jpg

      IMG_3833.jpg

      IMG_3834.jpg

      IMG_3835.jpg

      IMG_3836.jpg

      B-stopler så ikke ut, men disse skulle visst byttes senere så jeg trengte ikke å bruke så voldsomt mye krefter på disse...

      IMG_3837.jpg

      Dører på høyre side hadde diverse småtteri...

      IMG_3839.jpg

      IMG_3840.jpg

      IMG_3841.jpg

      IMG_3842.jpg

      Fant et par dypere RDS ved vinduslistene...

      IMG_3843.jpg

      IMG_3844.jpg

      Bakskjerm på denne siden var også ganske strøken fortsatt...

      IMG_3846.jpg

      Kombotesting.

      Først noen bilder av testboksen før start:

      IMG_3847.jpg

      IMG_3848.jpg

      IMG_3849.jpg

      IMG_3850.jpg

      Vel, denne lakken kjente jeg jo til, så jeg visste at det var 3M FCP som gjaldt her. Ladet en ny gul Scholl-pute med den grove polishen. Var lei av den grønne 3M-puta som gikk i oppløsning halvveis (takk for tips til god rubbingpute, fosse240!).

      IMG_3853.jpg

      Kjørte over områedet på en ganske 'standard' måte som jeg føler meg tilfreds med; spredde på laveste hastighet, så 3-4 pass med mye press på hastighet 3 (cirka 1600 rpm), så et pass med medium press, deretter 0 press (bare maskinens egenvekt). Overkjørt med 3M FCP og en liten dråpe Ultrafina for bedre glid og lengre kjøretid:

      IMG_3854.jpg

      Buffet:

      IMG_3855.jpg

      Kontrollspray (litt varmt ennå, derfor røyk):

      IMG_3856.jpg

      Dette fungerte greit...

      IMG_3857.jpg

      Men trengte en strafferunde, da det var noe igjen...

      IMG_3858.jpg

      Grovkorrigering - del 1.

      Fortsatte bortover taket på samme måte, og det meste forsvant av to runder. Ferdig korrigert tak:

      IMG_3861.jpg

      Så prøvde jeg å ta noen 50/50 bilder langs der teipen hadde vært, men slet med å få noen gode biler desverre. Følte at belysningen kom i for stor vinkel til å se noe særlig. Her er de beste bildene jeg fikk tatt...

      IMG_3864.jpg

      IMG_3869.jpg

      IMG_3868.jpg

      Så fortsatte jeg på høyre side av bilen...

      IMG_3894.jpg

      50/50 fordør:

      IMG_3877.jpg

      Fikk tatt ripene, og følte faktisk at de forsvant lettere enn på taket, men er nok samme klarlakk så det var nok bare den intense grønnfargen som hypnotiserte meg.

      IMG_3879.jpg

      Noen riper under håndtaket. Før:

      IMG_3881.jpg

      Kjørt over ett par ganger, så kontrolleres det...

      IMG_3882.jpg

      Etter:

      IMG_3889.jpg

      Ikke mange ripene, men 50/50 fremdør vs. bakdør:

      IMG_3897.jpg

      Hadde ikke mulighet til å ta noe mer denne dagen, så måtte fortsette dagen etter.

      Dag 4

      (tidsforbruk: 8,5 t.)

      Grovkorrigering - del 2.

      Fortsatte der jeg slapp naturligvis denne dagen. Øverste del av høyre bakdør, før:

      IMG_3927.jpg

      Etter, 50/50:

      IMG_3928.jpg

      50/50 på en søt ripe litt lengre ned:

      IMG_3929.jpg

      Så kom jeg til den litt større ripa som var øverst til venstre på samme dør:

      IMG_3931.jpg

      Etter en runde:

      IMG_3932.jpg

      Etter to runder:

      IMG_3934.jpg

      Vurderte våtsliping, men hadde ikke lyst til å teste det for første gang oppi ett slikt hjørne. Etter tre runder med hardkjør ble den mye mindre:

      IMG_3935.jpg

      Bevegde meg nedover på døra. 50/50 nedre del (litt dårlig bilde, vanskelig farge å ta gode bilder av dette, men her var det en fin forskjell egentlig)...

      IMG_3936.jpg

      IMG_3938.jpg

      Så opp igjen til øverste del av bakskjermen. Kjørt over to ganger:

      IMG_3939.jpg

      Fjernet teipen og gikk over med kontrollspray...

      IMG_3940.jpg

      50/50, beklager litt feil fokus, men ripene forsvant...

      IMG_3942.jpg

      De få ripene som var ellers på skjermen forsvant også etter et par runder.

      IMG_3943.jpg

      Så tok jeg a-stolpen og videre langs taket med spotpad, organsj 3M-pad her, da det var mindre riper...

      IMG_3945.jpg

      IMG_3948.jpg

      Imens jeg hadde liten bakplate på, tok jeg også B- og C-stolper ett par runder. Gikk ikke inn for å gjøre disse perfekte, siden de uansett skal byttes, men kjørte et par kjappe runder. 50/50:

      IMG_3954.jpg

      Så var det på tide å bytte maskin for å ta plastikk. Fant frem Flex DA med gul Hex-logic pad...

      IMG_3957.jpg

      Begynte med speilet på høyresiden. Ferdigkorrigert etter et par runder...

      IMG_3959.jpg

      Så var det bakfangeren sin tur, og jeg starta med det verste.

      IMG_3960.jpg

      En runde med hardkjør fram og tilbake 5-6 pass:

      IMG_3961.jpg

      To runder kjørt:

      IMG_3961.jpg

      Etter tre eller fire runder begynte det å komme seg:

      IMG_3963.jpg

      IMG_3964.jpg

      Men oljene skjuler mye, så det må som vanlig sjekkes med kontrollspray:

      IMG_3965.jpg

      IMG_3967.jpg

      IMG_3968.jpg

      IMG_3969.jpg

      IMG_3973.jpg

      Ble mye bedre hvertfall, men de dypeste sårene fikk jeg ikke gjort noe med desverre. Før og etter:

      IMG_3960.jpg

      IMG_3966.jpg

      Tok resten av bakfangeren med samme kombinasjon naturligvis.

      IMG_3974.jpg

      Så gjorde jeg et forsøk på 50/50 baklykt:

      IMG_3978.jpg

      Det ble mattere, men færre riper (mattheten rettes opp i senere)...

      IMG_3979.jpg

      Etter dette fortsatte jeg med bakluka, først på vingen. Kjørte over fram og tilbake ganske mange ganger, på hastighet 4, to runder. Kontrollspray etterpå og 50/50...

      IMG_4005.jpg

      IMG_4007.jpg

      IMG_4010.jpg

      IMG_4009.jpg

      Så var det å ta resten på samme måte.

      IMG_4011.jpg

      Fortsatte så nedover på bakluka. 50/50 etter kontrollspray:

      IMG_4015.jpg

      IMG_4014.jpg

      Enderør eksos.

      Avslutta dagen med en aldri så liten eksos-shine. Maskerte litt på bakfangeren, over eksosrørene for å unngå å komme borti lakken med noe. Før start så det slik ut:

      IMG_3981.jpg

      Følgende utstyr ble brukt til grovarbeidet:

      IMG_3982.jpg

      50/50 ubehandlet vs. stålullrenset:

      IMG_3985.jpg

      50/50 stålullrenset vs. Autosol:

      IMG_3989.jpg

      Så gikk jeg over høyre eksosrør med CG Metal Shine og SV Autobahn, for å se om det ble enda større forskjell...

      IMG_3992.jpg

      IMG_3991.jpg

      IMG_3993.jpg

      IMG_3995.jpg

      Så ble Autosol brukt igjen på venstre endestuss. Mikrofiberfilla ble greit stygg etterhvert...

      IMG_3996.jpg

      IMG_3998.jpg

      Så ferdig resultat. Dette var da morro!

      IMG_4001.jpg

      IMG_4003.jpg

      En liten oppsummering, før og etter:

      IMG_3981.jpg

      IMG_3999.jpg

      Dag 5

      (tidsforbruk: 2 t.)

      Måtte ordne et par ting, i tillegg til jobb, så fikk bare satt av et par timer denne dagen.

      Frontlykter.

      IMG_4016.jpg

      Skulle jo ikke røre fronten, men tenkte hvertfall at jeg skulle prøve å gjøre lyktene litt klarere da de var utrolig matte og stygge. Før start:

      IMG_4019.jpg

      Startet med å slipe de ned med p2000-papir...

      IMG_4020.jpg

      IMG_4023.jpg

      Etter å ha gått over lyktene 8-10 ganger med dette (vannrett sliping), kombinert med god smøring fra DP Rinseless, så det slik ut:

      IMG_4025.jpg

      Så slipte jeg med finere papir, denne gangen p3000. Nå slipte jeg opp og ned (loddrette linjer) for å kunne se hvor mye som var nødvendig før de vannrette ripene etter p2000 forsvant. Etter mange runder, rundt 6-7, ble det slik:

      IMG_4028.jpg

      IMG_4029.jpg

      Da var det på tide å polere opp dette med 3M FCP på grønn spotpad:

      IMG_4031.jpg

      Etter to runder og kontrollspay (viktig):

      IMG_4032.jpg

      IMG_4033.jpg

      IMG_4034.jpg

      Så fortsatte jeg med 3M EFC (den gule) på oransj pad. Brukte denne pad'en for å få litt mere cutt enn i den gule puta...

      IMG_4036.jpg

      Etter en god del runder med dette ble det slik (kontrollspray brukt igjen):

      IMG_4037.jpg

      IMG_4039.jpg

      IMG_4041.jpg

      IMG_4040.jpg

      Så kjørte jeg tilslutt over med 3M Ultrafina SE på blå pad for siste finish. Denne pad'en er veldig myk, så viktig å kjøre den rett og kontrollert hele veien...

      IMG_4042.jpg

      Ble ikke fornøyd, og kjørte alle tre poleringsstegene om igjen på venstre lykt (den var klart styggest), men måtte nøye meg med dette resultatet...

      IMG_4043.jpg

      IMG_4045.jpg

      Virka som at det var mye rart på innsiden av glasset, så jeg tror Stig må kjøpe nye lykter for å få dette helt bra. Ble hvertfall en liten forbedring, igjen kan vi sammenligne før og etter, venstre lykt:

      IMG_4019.jpg

      IMG_4043.jpg

      Vask av gummimatter.

      Fikk også vaska gummimattene før jeg måtte stikke. Fant frem CG Grime Reaper 1:5 og detaljkost til dette...

      IMG_4047.jpg

      Lot først GR virke noen minutter, så høyttrykksspylte jeg mattene for å få bort det verste (veldig møkkete matter!):

      IMG_4050.jpg

      Ristet av vann etterpå.

      IMG_4051.jpg

      Ny påføring av GR:

      IMG_4055.jpg

      Jobbet inn med detaljkost:

      IMG_4057.jpg

      Spylt, og lagt på gelenderet til tørk:

      IMG_4058.jpg

      Så fikk jeg ikke tid til mer, ble en kort økt denne dagen.

      Dag 6

      (tidsforbruk 5,5 t.)

      Grovkorrigering - del 3.

      Satte meg som mål å få korrigert ferdig bilen denne dagen, halve taket og hele høyresiden gjensto. Startet naturligvis på taket, og teipet opp for å se om jeg kunne få til ett greit 50/50 bilde her...

      IMG_4059.jpg

      IMG_4060.jpg

      IMG_4061.jpg

      Kontrollspray etter to runder...

      IMG_4062.jpg

      Fikk tatt to bedre bilder her:

      IMG_4064.jpg

      IMG_4065.jpg

      Fortsatte videre og fullførte taket.

      IMG_4066.jpg

      Så var det førerdøra som sto for tur. Kontrollspray etter to runder her også:

      IMG_4070.jpg

      50/50-bilder fra øverste del av døra:

      IMG_4071.jpg

      IMG_4076.jpg

      IMG_4074.jpg

      IMG_4073.jpg

      Så nederste del av døra, her ble det også noen greie 50/50-bilder...

      IMG_4082.jpg

      IMG_4086.jpg

      IMG_4085.jpg

      IMG_4088.jpg

      Det meste gikk veien denne dagen. Etter førerdøra fortsatte jeg videre på øverste del av bakdøra. Igjen, to runder og sjekk med kontrollspray:

      IMG_4091.jpg

      Var ikke like mye å ta bilde av her, men noen riper var det jo, spesielt nederst...

      IMG_4092.jpg

      IMG_4093.jpg

      IMG_4095.jpg

      50/50 nedre del av bakdør:

      IMG_4099.jpg

      IMG_4102.jpg

      IMG_4103.jpg

      IMG_4104.jpg

      Bakskjerm ble også fin(ere)...

      IMG_4106.jpg

      IMG_4107.jpg

      ...men oppdaga tilslutt stygge merker etter sliperondell (?) øverst til høyre på bakskjermen, ikke pent:

      IMG_4110.jpg

      Kjørte et par ekstra runder over dette, og fikk dempet den tåkeaktige overflaten, men merkene forble:

      IMG_4111.jpg

      Tok enda en runde med maskinen, men det ble knapt synlig forskjell...

      IMG_4112.jpg

      Stig hadde gitt klarsignal til å prøve på våtsliping, selvom jeg ikke hadde gjort det før, så jeg tenkte "hvorfor ikke prøve det nå?", så jeg tro frem våtslipersettet. Visste at denne bilen hadde et veldig generøst lag med klarlakk, men måtte dobbeltsjekke med PTG'en for sikkerhets skyld.

      IMG_4113.jpg

      Startet med p2000 papir i vannrette linjer...

      IMG_4117.jpg

      IMG_4114.jpg

      Deretter slipte jeg med p3000 i loddrette linjer til jeg ikke kunne se de vannrette linjene etter p2000. Da ble det tilslutt slik:

      IMG_4118.jpg

      Så polerte jeg dette opp, og jeg ble overrasket over hvor mange ganger jeg måtte kjøre over området for å få tatt det. Slet med å få bort mønsteret etter p3000-slipinga, og gav opp etter cirka 15 runder med ufattelig mange pass. Det ble akseptabelt tilslutt, men kunne skimte konturen av den loddrette slipinga i lakken. Var vanskelig å ta bilde av det, da det var lite synlig, men her kan man såvidt se det på venstre lys:

      IMG_4119.jpg

      Litt misfornøyd med våtslipinga fortsatte jeg videre langs taket og ned a-stolpen...

      IMG_4124.jpg

      IMG_4126.jpg

      Med liten bakplate og spotpad gikk jeg over b-stoplene noen runder også, og fikk gjort de mye finere hvertfall (kontrollspray er brukt på ferdigbildet), før og etter:

      IMG_4127.jpg

      IMG_4129.jpg

      Avslutta korrigeringen med Flex DA på speil. 50/50 etter kontrollspray:

      IMG_4132.jpg

      IMG_4133.jpg

      Ferdig:

      IMG_4136.jpg

      Dag 7

      (tidsforbruk: 9 t.)

      Korrigering - steg 2.

      Så var det på tide å ta hologrammene jeg hadde lagd, ble en del å fjerne etter den grove kombinasjonen. Fikk inntrykk av at denne lakken var hard å korrigere, men forholdsvis enkel å ripe også - så det spesielt på mikrofiberbuffing, kunne ikke gnikke spesielt hardt før det ble små riper. Lagde en testboks igjen, på den plassen det så ut til å være mest/kraftigst kjørespor. Det var faktisk der jeg starta...

      IMG_4138.jpg

      En liten sjekk før start, på disse bildene kan man se hologrammene:

      IMG_4144.jpg

      IMG_4156.jpg

      IMG_4157.jpg

      Syntes hologrammene var såpass heftige at jeg kjørte på med 3M EFC på gul 3M-pute...

      IMG_4154.jpg

      Gikk over med kontrollspray to ganger etterpå, for å være sikker:

      IMG_4158.jpg

      Da så alt bra ut...

      IMG_4161.jpg

      IMG_4162.jpg

      Så da var det bare å fortsette slik. Kjøremetode: Spredde på laveste, kjørte opp på 1600 rpm, noen pass med medium press, slapp opp og kjørte 2 pass med lite press, så ett siste pass med 0 press. Sjekka litt med LED-lykt underveis på plasser jeg visste hadde hatt mye kjørespor, bare for sikkerhetsskyld, men alt så bra ut etter gul 3M...

      IMG_4166.jpg

      IMG_4164.jpg

      Fullførte høyresiden...

      IMG_4165.jpg

      IMG_4167.jpg

      Baklyktene ble også mye finere etter gul 3M:

      IMG_4171.jpg

      IMG_4170.jpg

      Ferdig tak:

      IMG_4183.jpg

      På bakfanger og vinge i plast brukte jeg Flex'en igjen. Kjørte 3M EFC på grønn Hex-logic pad...

      IMG_4173.jpg

      IMG_4176.jpg

      IMG_4177.jpg

      IMG_4181.jpg

      Speil også...

      IMG_4179.jpg

      Fullførte bilen med gul 3M og fjernet maskering underveis, så var tilslutt bilen klar for polishvask. Men ville gjøre et forsøk på å gjøre bakruta litt penere først...

      Glasspolering.

      Bakruta var utrolig stygg etter viskeren som ikke var der lenger, så jeg tenkte jeg kunne prøve å gjøre noe med saken. Før start:

      IMG_4188.jpg

      IMG_4187.jpg

      Ladet Makita'en med filtpad og 3M Glasspolish:

      IMG_4189.jpg

      Spredde utover først på hastighet 1, så en runde på 2, for så å øke til cirka 1800 rpm og veldig mye press. Bare et par pass før jeg lot ruta kjøle seg noen minutter.

      IMG_4190.jpg

      Gjentok dette noen ganger, og sjekka hvor mye dette hadde tatt. Ble absolutt en betydelig forskjell her følte jeg. 50/50:

      IMG_4192.jpg

      IMG_4191.jpg

      Så gjentok jeg på andre siden...

      IMG_4195.jpg

      IMG_4196.jpg

      Syntes fortsatt det var mye riper, så gikk over hele ruta ett par ganger tilslutt. Pressa enda mer, og kjørte på ca 2100 rpm. på det meste. Null problem dette...

      IMG_4198.jpg

      Sa meg ferdig når det så slik ut...

      IMG_4200.jpg

      ...fortsatt veldig mange dyyype riper, men det ble mye bedre hvertfall.

      Vinduslister.

      Gjorde et forsøkt på å gjøre vinduslistene i "krom" penere, da de var utrolig skjoldete og stygge. Maskerte opp rundt for å ikke være borti lakken...

      IMG_4203.jpg

      IMG_4202.jpg

      Prøvde med Autosol...

      IMG_4204.jpg

      Ble jo en del bedre da.

      IMG_4205.jpg

      IMG_4207.jpg

      Så da fortsatte jeg med Autosol siden det ble såpass mye bedre. Brukte bomullspad til dette...

      IMG_4208.jpg

      Polishvask og motorvask.

      Så var det på tide med en skikkelig polishvask for å fjerne polishrester, støv osv., og tenkte jeg skulle prøve meg på en motorvask samtidig, da Stig hadde gitt klarsignal på dette. Har alltid vært litt nervøs for motorvask, men dette var diesel og så lenge jeg tar forhåndsregner går det jo som regel bra.

      First things first, Surfex HD 1:5 påført på hele bilen i garasjen...

      IMG_4210.jpg

      IMG_4211.jpg

      IMG_4212.jpg

      Når jeg hadde dynket hele bilen i Surfex, rygga jeg bilen ut og spylte godt. Spylte ekstra i sprekker, på kanter, og andre plasser som polishrester fort kan legge seg...

      IMG_4213.jpg

      Så var det motorrommet sin tur, tok dette før håndvask da det er lurest å ikke la bilen stå for lenge ute og fange opp partikler. Før start så motorrommet slik ut:

      IMG_4217.jpg

      Dekket til alle potensielle problemelementer med plastposer. Fant så frem CG Grime Reaper 1:5 og Surfex HD 1:5. Påførte først GR, ventet litt, også la jeg Surfex HD over...

      IMG_4220.jpg

      IMG_4221.jpg

      Gikk så over med detaljkost umiddelbart...

      IMG_4222.jpg

      Deretter spylte jeg det av med HT i dusjmodus:

      IMG_4224.jpg

      Fjernet plastposene og tørka bort det verste med et par mikrofiberkluter. Så starta jeg bilen for at resten skulle fordampe:

      IMG_4226.jpg

      IMG_4227.jpg

      Så imens bilen sto og gikk, håndvasket jeg hele bilen med CG Citrus Wash & Gloss. Ett stemningsbilde her, ble voldsomme såpebobler under vasken...

      IMG_4214.jpg

      Etter avspyling med HT gikk jeg over hele bilen med åpen hageslange, siden vannet sheddet ganske greit nå. Så kjørte jeg bilen inn, tørka over den og satte opp dørene...

      IMG_4228.jpg

      IMG_4231.jpg

      IMG_4230.jpg

      For å få bort vann fra van(n)skelige punkter ble det brukt trykkluft på boks (sukk!)...

      IMG_4232.jpg

      IMG_4234.jpg

      LSP-prepp, glass: clay og wipedown.

      Gikk over alle rutene (utenom bakruta) med clay fra Pinnacle og DP Rinseless som lube...

      IMG_4235.jpg

      Etterpå avfettet jeg med 3M Glassrens og tørket av med MF-glassklut.

      IMG_4237.jpg

      IMG_4239.jpg

      Syntes glasset så skjoldete og stygt ut, så måtte dobbeltsjekke innvendig, og joda det var der det var skjoldete..

      IMG_4241.jpg

      Gikk deretter over dørkarmene med QD...

      IMG_4242.jpg

      IMG_4243.jpg

      IMG_4245.jpg

      Tok så kvelden.

      Dag 8

      (tidsforbruk: 3 t.)

      Høyglanspolering.

      Liker å alltid avslutte med Ultrafina SE, siden den gir bilen en veldig blank og fin overflate. Før start dobbeltsjekka jeg med LED-lykta at det fortsatt ikke dukka opp noen hologrammer etter wipedown-vask...

      IMG_4252.jpg

      Kjørte så over bilen med Ultrafina SE. Kjørte store områder om gangen, og brukte bare medium press og lav hastighet. Avslutta med 0 press.

      IMG_4257.jpg

      Kjørte over hele sia før jeg buffet. Polert:

      IMG_4268.jpg

      Buffet:

      IMG_4269.jpg

      Fortsatte så med hele bakluka og bakfangeren, før jeg tok den andre siden og taket.

      IMG_4273.jpg

      Ultrafina gir en vanvittig fin glans på svart lakk:

      IMG_4265.jpg

      ...og grønnfargen ble hvertfall ikke noe mindre blank.

      IMG_4275.jpg

      IMG_4276.jpg

      Glaze.

      IMG_4279.jpg

      Så la jeg Black Light som glaze, noe jeg liker først og fremst fordi det er fort gjort, og det forenkler voks-leggingen noe voldsomt. En annen grunn til at jeg gjør det er for at bilen skal ha litt beskyttelse der jeg eventuellt skulle være uheldig å misse med voksen (men er veldig nøye med å få lagt overalt, så tror ikke det er tilfellet).

      Kjørte over hele bilen...

      IMG_4278.jpg

      IMG_4281.jpg

      IMG_4282.jpg

      IMG_4283.jpg

      ...så begynte jeg å buffe av fra der jeg hadde begynt:

      IMG_4287.jpg

      IMG_4286.jpg

      IMG_4285.jpg

      Det var alt jeg rakk denne dagen, ble en kort økt igjen dette.

      Dag 9

      (tidsforbruk: 11 t.)

      LSP: Hjul og hjulbuer.

      IMG_4294.jpg

      Dette ble LSP-dagen, og jeg valgte å starte med felger, dekk og hjulbuer - på samme måte som med vask. Starta med å ta av ett og ett hjul, først høyre forhjul. Først måtte jeg vaske over innsiden av felgen med QD for å få bort litt møkk/rustvann som hadde rent fra bremsene e.l.

      IMG_4295.jpg

      Så la jeg Swissvax Autobahn på felgen. Brukte gul applikatorpad fra Meguiar's på de store flatene og fingrene på de mindre delene av felgen...

      IMG_4297.jpg

      IMG_4299.jpg

      Imens voksen fikk haze/tørke i 15 minutter (bruker nedtellingsklokke på telefonen til dette), fikk hjulbuene et lag med CG Bare Bones - påført med en billig skumpad. Før og etter:

      IMG_4296.jpg

      IMG_4305.jpg

      Så hadde jeg også god tid til å påføre 3M Tyre Restorer på dekksiden bak på hjulet. Påføres med en skumpad fra Meguiar's:

      IMG_4308.jpg

      IMG_4310.jpg

      Så hadde det etterhvert gått 15 minutter, så da begynte jeg å buffe av voksen...

      IMG_4311.jpg

      Ferdig resultat hjul/hjulbue:

      IMG_4313.jpg

      Er 19"-felger dette, men bredden på dekket er faktisk ikke større enn på mine 17" til egen bil (225/45)...

      IMG_4316.jpg

      Så ble hjulet montert på bilen igjen, og strammet til med kort latmannsarm. Påførte så SV Pneu Glossy med Pneu-kosten:

      IMG_4319.jpg

      IMG_4320.jpg

      Tørket så av felgen med mikrofiber, og fant frem SV Autobahn. Denne gangen påført kun med fingrene.

      IMG_4321.jpg

      Så fikk det stå og haze i 10-15 minutter...

      IMG_4324.jpg

      Buffet av igjen:

      IMG_4329.jpg

      IMG_4330.jpg

      Her ser vi noe av grunnen til at hele fronten skal omlakkeres:

      IMG_4326.jpg

      Etter buffingen fikk felgen stå med god varme fra halogenlampa for å hjelpe voksen å svette/hefte:

      IMG_4332.jpg

      Så gjorde jeg samme prosess på bakhjul/hjulbue på samme side:

      IMG_4333.jpg

      IMG_4335.jpg

      IMG_4337.jpg

      IMG_4339.jpg

      IMG_4341.jpg

      Deretter ble det andre bakhjulet tatt av...

      IMG_4342.jpg

      IMG_4348.jpg

      IMG_4349.jpg

      Sola titta frem gjennom vinduet, og jeg fikk sett litt på lakken i solskinn. Så bra ut.

      IMG_4345.jpg

      Avslutta så med venstre forhjul/hjulbue:

      IMG_4351.jpg

      IMG_4355.jpg

      IMG_4357.jpg

      IMG_4360.jpg

      IMG_4362.jpg

      LSP: All lakk.

      Så var det klart for å finne frem voks til lakken, men sveipa først av støvlaget som hadde lagt seg på bilen, det hadde kommet mye iløpet av natta...

      IMG_4364.jpg

      Valget falt på følgende voks, etter ønske fra eier...

      IMG_4369.jpg

      Påførte jevnt, i et passe tynt lag.

      IMG_4371.jpg

      IMG_4378.jpg

      Viktig å huske under vingen også (undersiden har blitt avfettet, vasket og clayet):

      IMG_4373.jpg

      IMG_4379.jpg

      Etter jeg hadde tatt cirka halve bilen hadde det gått 15 minutter buffet jeg av fra der jeg startet. Jobbet ganske sakte med det for å sikre minimum 10 minutters hazing overalt. Det var veldig høy temperatur i garasjen pga. begge varmeviftene + halogen. Utrolig lett buffing...

      IMG_4375.jpg

      Så ble resten av bilen vokset og buffet. Setter på lokket på voksen mellom hver "priming" av pad'en. Litt tungvindt, men Swissvax anbefaler det jo selv...

      IMG_4382.jpg

      IMG_4383.jpg

      IMG_4386.jpg

      Ferdig buffet bil:

      IMG_4391.jpg

      IMG_4394.jpg

      IMG_4390.jpg

      LSP: Glass.

      Renset alle rutene igjen med 3M Glassrens (pga. litt spruting fra Ultrafina SE).

      (PS: Er klar over at det ser stygt ut med glassrens-boksen rett på kanten der, men jeg la den inntil utrolig forsiktig!)

      IMG_4395.jpg

      Så påførte jeg Nanolotus Glassforsegling Pro med en nanosvamp:

      IMG_4396.jpg

      IMG_4397.jpg

      Lot det haze i cirka 20 minutter før jeg buffet fra der jeg hadde startet. Etter-buffet enda en gang etter noen timer pga "svette" fra forseglingen.

      IMG_4425.jpg

      LSP: Motorrom.

      Begynte å bli veldig sent nå, men allikevel ble det ett par timers natt-shine av motorrommet. Før start så det slikt ut:

      IMG_4400.jpg

      IMG_4398.jpg

      Behandlet så plast med Pneu, og brukte Seal Feed på gummislanger og pakningen rundt. Bare Bones ble sprutet ned på vanskelige områder for å gjøre det mørkt og pent.

      IMG_4419.jpg

      Buffet overflødig Pneu etter 20 minutter, og Seal Feed etter en halvtime...

      IMG_4404.jpg

      IMG_4401.jpg

      IMG_4410.jpg

      IMG_4403.jpg

      IMG_4414.jpg

      IMG_4416.jpg

      Vasket også undersiden av panseret med CG Green Clean 1:10 og mikrofiber:

      IMG_4424.jpg

      Behandling av takrails.

      IMG_4430.jpg

      Forutenom et par skader, så takrailsene veldig bra ut fortsatt, så de fikk bare en lett runde med CG Metal Shine. Syntes ikke forskjellen ble så stor, men denne inneholder jo beskyttelse også og det er jo kjekt med tanke på f.eks. fugledritt.

      Påført...

      IMG_4436.jpg

      IMG_4437.jpg

      Buffet:

      IMG_4440.jpg

      IMG_4441.jpg

      Det var tydelig at CG Metal Shine fra i høst har holdt railsene blanke og fine siden da. Ett lite tilbakeblikk på S&S i høst:

      IMG_3409.jpg

      Dag 10

      (tidsforbruk: 11t.)

      Interiør - del 1.

      IMG_4442.jpg

      Så var det på tide å ta interiøret, tok dette over to dager da det var en del jobb i denne bilen, og ville gjøre dette skikkelig også siden eksteriør hadde fått en så grundig runde. Hadde faktisk gleda meg til å ta interiør fra jeg fikk bilen, da jeg syntes det lukta skikkelig vondt i bilen (mugg-aktig lukt) og holdt til og med litt for nesa når jeg f.eks. flytta bilen.

      Rydding og støvsuging.

      Begynte med å rydde bilen for alle løse gjenstander. Samla alt som lå løst i bilen, og alt som var i hanskerommet og alle andre rom og lommer. Kastet også P-lapper og annet søppel i en plastpose. Samlet sammen alt i poser og satte det for seg selv i hjørnet av garasjen, og fant frem støvsugeren.

      IMG_4443.jpg

      IMG_4444.jpg

      Dro forsetene helt frem, og satte igang på gulvene bak. Før start:

      IMG_4448.jpg

      IMG_4446.jpg

      Etter en grundig runde med forskjellige munnstykker:

      IMG_4455.jpg

      IMG_4451.jpg

      IMG_4449.jpg

      Så dro jeg setene helt bak igjen for å ta gulvet på førerplassen og passasjersia. Før start:

      IMG_4460.jpg

      IMG_4462.jpg

      IMG_4463.jpg

      IMG_4456.jpg

      IMG_4459.jpg

      På førerplassen var det så mye grus og store partikler at jeg starta med å holde tuten 1-2 cm. over teppegulvet for å få opp det verste først...

      IMG_4469.jpg

      Når det var gjort begynte jeg å støvsuget teppet helt inntil uten noe munnstykke først...

      IMG_4477.jpg

      Så satte jeg på munnstykket med "spiss" for å komme til skikkelig inntil sprekker plasser som jeg ikke fikk tatt like godt uten munnstykke:

      IMG_4479.jpg

      IMG_4480.jpg

      Ferdig støvsugd, men ikke pent i det hele tatt ennå:

      IMG_4496.jpg

      IMG_4497.jpg

      IMG_4498.jpg

      IMG_4499.jpg

      IMG_4491.jpg

      IMG_4492.jpg

      IMG_4493.jpg

      Våtrens.

      Så var det frem med CG Green Clean 1:8 og tekstilbørsten. Tok ut støvsugerposen og satte på våtsugerfilteret.

      IMG_4504.jpg

      Fremgangsmetoden var å spraye på Green Clean, lot virke 1-2 min. maks, børstet det inn i stoffet, og sugde det opp igjen med våtstøvsugeren...

      IMG_4511.jpg

      IMG_4512.jpg

      IMG_4513.jpg

      Gjentok prosessen enda en gang og noen steder en tredje gang også, da gulvet var svært møkkete og stygt - spesielt på førerplassen. Etter siste gangen dynka jeg områdene med rent vann (varmt, for å hjelpe til på tørkeprosessen) og sugde opp en gang til, for å fjerne såperester i stoffet. Begynte på passasjersiden, foran, og etter rens så det slik ut:

      IMG_4514.jpg

      IMG_4516.jpg

      IMG_4519.jpg

      IMG_4520.jpg

      Så dro jeg setet helt frem og fortsatte videre på gulvet bak, og på store deler av midtdelen (resten ble tatt på andre siden)...

      IMG_4545.jpg

      IMG_4546.jpg

      Så over til venstre side bak førerstolen. Før rens:

      IMG_4589.jpg

      Og etter:

      IMG_4591.jpg

      IMG_4593.jpg

      Så var det det verste området som gjensto. Startet med en rask shine av pedalene og hvileplata. Før start så det slik ut:

      IMG_4551.jpg

      Følgende utstyr ble brukt: Surfex HD 1:5, liten børste og neglbørste med stiv bust.

      IMG_4554.jpg

      Sprayet på Surfex og lot virke litt:

      IMG_4555.jpg

      Børstet så de flate "firkantene" med neglbørsten:

      IMG_4557.jpg

      Deretter i sprekkene med den lille børsten:

      IMG_4556.jpg

      Så spylte jeg av med ren vann på flask:

      IMG_4558.jpg

      IMG_4560.jpg

      Tilslutt tørka jeg over med en mikrofiberklut. Denne var ikke fluffy, men tror det hadde vært bra å bruke en fluffy klut her for å få tørka det litt bedre i sprekkene også. Men det betydde bare litt lengre tørketid.

      IMG_4562.jpg

      IMG_4564.jpg

      Tok deretter gasspedalen og hvileplaten på samme måte, men sistnevnte hadde en stygg og stiv flekk som var umulig å få bort. Fikk skrapt bort det meste av den så den ble godt "dempet", men måtte la litt bli igjen for å ikke ødelegge noe. Etter det var tatt gikk jeg løs på gummimatten under pedalene, på samme måte (forutenom at jeg brukte våtsugeren for å få opp vannet fra de dype sprekkene):

      IMG_4571.jpg

      IMG_4574.jpg

      Ferdig vaskede pedaler og matte:

      IMG_4576.jpg

      IMG_4577.jpg

      Så ble stoffet renset 2-3 ganger (litt ekstra i kroken der):

      IMG_4580.jpg

      Ferdig renset førerplass:

      IMG_4584.jpg

      IMG_4585.jpg

      IMG_4586.jpg

      IMG_4587.jpg

      Tilslutt gikk jeg løs på taket som også var ganske stygt. For å få tatt hele taket måtte jeg sitte oppå den treplata som var i bagasjerommet, men det var ikke noe problem da den var tilsynelatende solid bygd (til anlegg dette).

      IMG_4550.jpg

      Måtte jobbe litt ekstra med et par flekker i taket. 50/50 takrens (dette er også etter at det hadde fått tørka):

      IMG_4535.jpg

      IMG_4523.jpg

      IMG_4526.jpg

      IMG_4540.jpg

      IMG_4536.jpg

      IMG_4541.jpg

      Fullførte taket og konkludere med at det satt mye dritt i tekstilen her.

      Vask av plast/vinyl og glass.

      IMG_4604.jpg

      Så var det på tide å vaske med CG Green Clean 1:15 og et par mikrofiberkluter. Bruker bøtten med varmt vann til å skylle kluten når det er på tide, vrir så opp og sprayer litt GC på kluten før jeg vasker flatene. Brettet kluten to ganger for å ha 8 rene flater å bruke til vaskingen. Buffet av med tørr klut der det var nødvendig for å ikke få stygge merker etter den fuktige kluten (f.eks. på krom-døråpnere). På vanskelige flekker sprayet jeg på og lot virke ett par minutter imens jeg vaska videre ellers...

      IMG_4606.jpg

      Men dashbordet hadde noen stygge hvite flekker som ikke gikk bort med Green Clean:

      IMG_4607.jpg

      Så da jeg fant jeg frem Surfex HD 1:5 isteden, og sprayet på flekkene. Fant også frem den lille børsten...

      IMG_4608.jpg

      Lot det virke et par minutter før jeg skrubbet litt med børsten, brukte den mykeste siden som har bust i samme stivhet som en typisk tannbørste:

      IMG_4610.jpg

      Tørket så av med mikrofiber, og flekkene var borte:

      IMG_4611.jpg

      Resten gikk uten tilsvarende problemer...

      IMG_4615.jpg

      IMG_4617.jpg

      Skyllevannet før og etter:

      IMG_4605.jpg

      IMG_4633.jpg

      Etter jeg hadde vasket ferdig interiør gikk jeg løs på dashbordet med SV Protecton Matt, påført med en mikrofiberklut primet med 3-4 sprut. Her er 50/50 dash:

      IMG_4619.jpg

      IMG_4623.jpg

      Alle tørtrekkene fikk også et strøk med PM (men ikke området i midten som er av skinn, kommer til det senere). Førerdør:

      IMG_4631.jpg

      Tok også ut gummi-innleggene i sidelommene og et annet rom i dashbordet før vask, og etterpå vaska jeg dem med Surfex HD 1:5 og en neglbørste...

      IMG_4464.jpg

      IMG_4475.jpg

      IMG_4691.jpg

      Tilslutt vasket jeg over rutene med Meguiar's NXT Glass Cleaner...

      IMG_4635.jpg

      Behandling av gummilister og dørpakninger.

      Så var det på tide å gi gummipakningene litt kjærlighet. Først renset jeg dem skikkelig med Surfex HD 1:5 - sprayet på en liten bit og dro over med mye press, flere ganger fram og tilbake, ble ekstremt møkkete papir av dette så det gikk med mye Torky.

      IMG_4638.jpg

      Etter dette gikk jeg tilbake til plassen jeg starta å rense (pga. tørketiden), for å påføre SV Seal Feed. Ble påført med fingrene...

      IMG_4640.jpg

      IMG_4645.jpg

      Ferdig påført på alle lister og pakninger:

      IMG_4647.jpg

      IMG_4648.jpg

      IMG_4649.jpg

      IMG_4650.jpg

      IMG_4651.jpg

      IMG_4652.jpg

      Fikk stå slik over natta.

      Dag 11

      (tidsforbruk: 2 t.)

      Interiør - del 2.

      Ble såpass sent at jeg trengte en kjapp økt på den ellevte dagen også. Startet med å buffe av Seal Feed som hadde blitt påført kvelden før:

      IMG_4680.jpg

      Skinnbehandling.

      IMG_4657.jpg

      Så var det på tide å rense skinnet på setene. Fant frem Swissvax Leather Cleaner Kit, og renset først setene med Leather Cleaner. Det ble først påført...

      IMG_4658.jpg

      ...så børstet godt inn...

      IMG_4659.jpg

      ...deretter tørket av igjen:

      IMG_4660.jpg

      Fant en del møkk i porene av skinnet:

      IMG_4661.jpg

      50/50 på førersetet (siden til venstre som er renset, tydelig at skinnet trenger melk etter en rens):

      IMG_4666.jpg

      Sidene ble tatt med Green Clean 1:10. Som vist så funker denne geniale APC'en godt til skinn også...

      IMG_4668.jpg

      IMG_4669.jpg

      IMG_4670.jpg

      IMG_4672.jpg

      Hodestøttene og baksetene ble også tatt med Green Clean, først og fremst fordi jeg hadde veeeldig lite Leather Cleaner igjen...

      IMG_4677.jpg

      Etter ferdig renset skinnseter, fant jeg frem Leather Milk og påførte med stoffpad'en.

      IMG_4681.jpg

      Etter å ha lagd en stor dråpe på pad'en bretter jeg den og gnir litt for å få en litt mere primet pad...

      IMG_4684.jpg

      Alle setene fikk selvfølgelig LM, og inkluderte også skinnet på dørene...

      IMG_4687.jpg

      IMG_4689.jpg

      Renset også Alcantara'en på setene med mikrofiber og Green Clean 1:15. Hadde bestilt SV Alcantara Cleaner ganske lang tid i forveien, men det gikk veldig treigt med bestillingen så fikk den desverre for sent. Startet en tråd her for å finne ut den beste løsningen for å få rensa setene uten Alcantara-cleaner. Takk for tips, ØHN og Christian / WeShine!

      Gummimatter.

      Gummimattene ble jo vasket på dag 5, men merket at de fortsatt luktet vondt da jeg tok dem med inn (ref. denne tråden), så vasket dem igjen på dag 7 eller 8. Den gangen vasket jeg med Surfex HD 1:2 og en stivere børste. Så fikk de ligge ute og "lufte" seg et par dager før de ble tatt med inn - dette hjalp på lukta.

      IMG_4058.jpg

      Gummimattene ble behandlet med Swissvax Pneu innendørs. Før påføring, ganske bleke:

      IMG_4692.jpg

      IMG_4694.jpg

      Sprayet utover så jevnt som mulig:

      IMG_4698.jpg

      Så ble det fordelt utover med Pneu-kosten:

      IMG_4699.jpg

      Tekstilforsegling.

      IMG_4704.jpg

      Tiltlutt påførte jeg tekstilforsegling på gulvet av bilen. Bruker Fabric Guard fra Chemical Guys. Sprayes først utover...

      IMG_4705.jpg

      Så brukte jeg Pneu-kosten igjen (den ble skyllt grundig etter påføring av Pneu, som alltid!), for å fordele det utover...

      IMG_4706.jpg

      La et par ekstra lag med litt tørketid mellom hver gang. Så etter det hadde fått tørka la jeg inn gummimattene...

      IMG_4708.jpg

      Og innleggene til dørlommer og dashbordrom ble lagt tilbake.

      IMG_4710.jpg

      Når jeg skulle kjøre ut bilen for ferdigbilder tok jeg på meg poser på bena for å unngå å gjøre pedaler og slikt møkkete med skoene mine. Ser i tillegg veldig bra ut...

      IMG_4773.jpg

      Ferdig resultat.

      Så endelig til ferdigbildene fra denne 66-timers jobben. Hadde holdt på såpass lenge med denne, at det var deilig å kunne ta bilder av resultatet og nyte synet litt. Noen dager etter ble bilen kjørt rett til lakkereren, så eier (Stig) fikk desverre ikke se bilen slik...

      IMG_4712.jpg

      IMG_4713.jpg

      IMG_4714.jpg

      IMG_4715.jpg

      IMG_4717.jpg

      IMG_4721.jpg

      IMG_4723.jpg

      IMG_4725.jpg

      IMG_4728.jpg

      IMG_4729.jpg

      IMG_4730.jpg

      IMG_4731.jpg

      IMG_4733.jpg

      IMG_4737.jpg

      IMG_4739.jpg

      IMG_4741.jpg

      IMG_4743.jpg

      IMG_4745.jpg

      IMG_4746.jpg

      IMG_4749.jpg

      IMG_4753.jpg

      IMG_4754.jpg

      IMG_4755.jpg

      IMG_4756.jpg

      IMG_4758.jpg

      IMG_4763.jpg

      IMG_4765.jpg

      IMG_4766.jpg

      IMG_4769.jpg

      IMG_4770.jpg

      IMG_4771.jpg

      IMG_4772.jpg

      IMG_4775.jpg

      IMG_4776.jpg

      IMG_4781.jpg

      IMG_4782.jpg

      IMG_4783.jpg

      IMG_4785.jpg

      IMG_4786.jpg

      IMG_4787.jpg

      IMG_4788.jpg

      IMG_4789.jpg

      IMG_4790.jpg

      IMG_4791.jpg

      IMG_4793.jpg

      IMG_4795.jpg

      IMG_4796.jpg

      IMG_4798.jpg

      IMG_4799.jpg

      IMG_4800.jpg

      IMG_4803.jpg

      IMG_4804.jpg

      IMG_4805.jpg

      IMG_4807.jpg

      IMG_4808.jpg

      IMG_4809.jpg

      IMG_4811.jpg

      IMG_4812.jpg

      IMG_4813.jpg

      IMG_4814.jpg

      IMG_4815.jpg

      IMG_4816.jpg

      IMG_4818.jpg

      IMG_4821.jpg

      IMG_4822.jpg

      IMG_4823.jpg

      IMG_4824.jpg

      IMG_4825.jpg

      IMG_4827.jpg

      IMG_4828.jpg

      IMG_4829.jpg

      IMG_4830.jpg

      IMG_4832.jpg

      IMG_4833.jpg

      IMG_4834.jpg

      Oppsummering.

      Dette ble en veldig lang økt, mye lengre enn forventet. Jeg kunne nesten ikke tro det selv når jeg regna ut at jeg hadde brukt over 66 timer (cirka 70 om vi regner med S&S-skriving) på denne bilen, og da var ikke fronten engang tatt. Men, når man går såpass grundig til verks og skal gjøre noe med absolutt "alt" på/i en bil - i tillegg til mye knipsing med kamera - går timene fort unna.

      Har lært et par ting denne gangen nå, og det er blant annet om våtsliping; ganske tidkrevende å polere skikkelig opp igjen, og vrient å få "konturen" etter slipinga helt vekk igjen. Har også fått trening på motorvask og eksos-shine denne gangen, noe som jeg bare må beklage at har vært fraværende på tidligere S&S. Har også funnet ut at jeg må finne en annen måte å få tatt 50/50-bilder fra tak på biler på.

      Ellers syntes jeg det var hyggelig å få hjelpe Stig, som jo er handikappet, å få en strøken bil. Han fikk også en god pris av meg. Synes det er hyggelig å kunne gjøre en god gjerning for Stig som jeg vet er veldig glad i bilen sin. Håper du ble fornøyd med bilen din, Stig!

      IMG_4759.jpg

      Takk for at du leste min S&S.

      På gjensyn plutselig!

Endret av Simen
53

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Nytt emne"-knappen ville ikke la meg lage ny tråd, så jeg redigerte "Mine samlede S&S" isteden, inntil videre. Håper dere liker denne S&S'en folkens! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tror jeg er første gang jeg har brukt så lang tid på å lese en S&S, noe som betyr bare en ting; Knall jobb og detaljert skrevet S&S!

Du gikk virkelig grundig til verks får å få alle detaljene perfekte! Helt strøkent, perfekt etc. :thumbs:

Cred og HOF er fortjent fra min side!

Endret av Anders_Aa
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sykt! Ikke rart "nytt emne" knappen vegret seg for å ta tak i denne :P Første gang jeg prøvde å åpne tråden kvelda pcn og restartet. Andre gangen kræsja bare browseren. Og dama er gretten fordi jeg har sittet å glodd på pcn så lenge. Drøyt! :shocking2:

Vanvittig detail i allefall. Du er nok en perfeksjonist ja! Jeg fatter ikke at du har tid til å lage en sånn S&S etter så mange timer med jobb. Det må jo ha tatt en del timer i seg selv. Creds har du fortjent mange av i allefall! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra utført jobb her.Cred for ærligheten din med skade på felgen,de fleste vill vell ikke tatt dette med mens du fortalt og viste det fram med bilde og tekt.Viser jo at du er en detailer man trygt kan stole på med utmerked resultat..med andre ord,strøkent!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steike for et fantastisk stykke arbeid! Jeg er særlig imponert over alle rundene med felgvask.

Hva kan man si? Cred en selvfølge, og nominasjon for HOF er etter min mening på sin plass.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra S&S, med mye tekst og bilder. Ble virkelig inspirert, browseren min kræsjet også 2 ganger ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tror jeg er første gang jeg har brukt så lang tid på å lese en S&S, noe som betyr bare en ting; Knall jobb og detaljert skrevet S&S!

Du gikk virkelig grundig til verks får å få alle detaljene perfekte! Helt strøkent, perfekt etc. :thumbs:

Cred og HOF er fortjent fra min side!

Hehe kan skjønne det, ble mye dette gitt.. Takk for det Anders, godt å høre at du likte denne S&S'en. :)

Sykt! Ikke rart "nytt emne" knappen vegret seg for å ta tak i denne :P Første gang jeg prøvde å åpne tråden kvelda pcn og restartet. Andre gangen kræsja bare browseren. Og dama er gretten fordi jeg har sittet å glodd på pcn så lenge. Drøyt! :shocking2:

Vanvittig detail i allefall. Du er nok en perfeksjonist ja! Jeg fatter ikke at du har tid til å lage en sånn S&S etter så mange timer med jobb. Det må jo ha tatt en del timer i seg selv. Creds har du fortjent mange av i allefall! :thumbup:

Hehe nei tror det ble for mye for den knappen gitt. :P Såpass ja, er vel ikke så rart når det er cirka 750 bilder på rundt 3-4 mb hver.. Men det gikk fint på min PC hvertfall, bruker bare litt ekstra tid på å laste ned alle bildene. :) Skal jeg gjøre bildene litt mindre for deg neste gang, Geir? :D

Nei jeg jobber 50% da, så har hatt litt tid til overs, men så er det cirka 3 uker siden jeg ble ferdig med bilen og begynte ikke å skrive S&S før tidligere denne uka, har vel gått med noen timer til det også ja, men synes det bare er kos jeg. :) Takker for cred!

Kjempe bra utført jobb her.Cred for ærligheten din med skade på felgen,de fleste vill vell ikke tatt dette med mens du fortalt og viste det fram med bilde og tekt.Viser jo at du er en detailer man trygt kan stole på med utmerked resultat..med andre ord,strøkent!!

Takk. Ja jeg tenker at det er viktig å si ifra om sånt. :)

Steike for et fantastisk stykke arbeid! Jeg er særlig imponert over alle rundene med felgvask.

Hva kan man si? Cred en selvfølge, og nominasjon for HOF er etter min mening på sin plass.

Tusen hjertelig. :)

Utrolig bra S&S, med mye tekst og bilder. Ble virkelig inspirert, browseren min kræsjet også 2 ganger ;)

Thank you. Hehe såpass ja, skal se om jeg kan resize bilder heretter. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow -- flott! Og veldig bra bilder!

(Til de som sliter med browser-krasj mm.: prøv Google Chrome og se om det hjelper; har lest hele denne på en liten EeePC 1GB RAM og Fedora Linux uten problem. Firefox pleier å gå tom for RAM med så mange bilder.)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle onske jeg fikk lest denne, men nå har jeg prøvd refresh på pc'en sikkert 10 ganger, uten at den laster inn mere en ca 20-30 bilder, resten kommer bare opp med en rødt X eller ingenting.

EDIT: Da har jeg installert Google chrome, for å få lest denne S&S, å jeg må si meg mektig imponert over både jobb og writeup. Cred er selfølgelig levert, og en plass i HOF synes jeg du fortjener.

Endret av Tommy
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Simen! You're my man! KOOOONGE !

Jeg blir så glad når jeg leser slike tråd at folk rundt meg begynner å se rart på meg.

Fantastisk detailing!

Nå har jeg bare kommet til vask av felgene og kjapt sett gjennom bildene men dette ser jo er epic ut.

Det ordner seg for snille gutter vettu, husk det og lykke til i nye jobben.

BTW: Ser at du bruker originale flaska til P21S, kast den og kjør på med Kwazar Dual Action. Mye bedre å holde, samt bruker mindre produkt og du får bedre spredning av produktet. Man får jo Kwazar Mercury i diverse størrelser vettu. Jeg har også brukt den originale P21S flaska lenge men prøv Kwazar.

Ellers likte ikke helt denne klossen du legger under felgene, bytt ut til treverk eller noe. Better save than sorry.

Den pippa som knakk ser ut som biltema sin, been there done that :)

Jeg begynte å blir litt redd da du begynte å rubbe bakruta.. Det går jo, men tja. Om det er vits å bruke så mye tid på det? vet ikke helt vs resultatet man oppnår.

Kjenner ikke 3M glasspolish men CarPro CeriGlass Glass Polish er også fin, regner med at du vet at det skal brukes cerium (III) oxide til glasspolering og det er noe skittarbeid :)

Resten av denne skal jeg kose meg med i morgen!

Knall

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HOF - HOF - HOF :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra utført jobb og ikke minst veldig bra dokumentert. :thumbs:

Det er en fryd å lese dine S&S.

Cred, selvfølgelig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt vannvittig jobb på denne her Simen..

Denne kommer def inn på HOF for utsøkt jobb og suveren writeup her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall fornøyd Simen! Eneste er jo at jeg ble nesten på gråten ang felgen :P men, nok en grunn til å bestille 9,5x19" felger bak det ;-)

Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første PC slo seg av, andre PC låste seg (med IE), force close på telefornen men da jeg prøvde Opera på andre PC gikk det greitt :P

Flott lesning og knall writeup :thumbup:

Resultatet ble også topp.

Grattis med HOF!

Synd med felgen da.....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow -- flott! Og veldig bra bilder!

(Til de som sliter med browser-krasj mm.: prøv Google Chrome og se om det hjelper; har lest hele denne på en liten EeePC 1GB RAM og Fedora Linux uten problem. Firefox pleier å gå tom for RAM med så mange bilder.)

Ja google chrome har jeg hørt mye bra om. Takk! :)

Skulle onske jeg fikk lest denne, men nå har jeg prøvd refresh på pc'en sikkert 10 ganger, uten at den laster inn mere en ca 20-30 bilder, resten kommer bare opp med en rødt X eller ingenting.

EDIT: Da har jeg installert Google chrome, for å få lest denne S&S, å jeg må si meg mektig imponert over både jobb og writeup. Cred er selfølgelig levert, og en plass i HOF synes jeg du fortjener.

Godt å høre at du fikk lest den tilslutt da hehe. :) Takker ydmykt for flotte ord, Tommy. Ser opp til arbeidet du gjør også, så dette er veldig hyggelig å høre.

Simen! You're my man! KOOOONGE !

Jeg blir så glad når jeg leser slike tråd at folk rundt meg begynner å se rart på meg.

Fantastisk detailing!

Nå har jeg bare kommet til vask av felgene og kjapt sett gjennom bildene men dette ser jo er epic ut.

Det ordner seg for snille gutter vettu, husk det og lykke til i nye jobben.

BTW: Ser at du bruker originale flaska til P21S, kast den og kjør på med Kwazar Dual Action. Mye bedre å holde, samt bruker mindre produkt og du får bedre spredning av produktet. Man får jo Kwazar Mercury i diverse størrelser vettu. Jeg har også brukt den originale P21S flaska lenge men prøv Kwazar.

Ellers likte ikke helt denne klossen du legger under felgene, bytt ut til treverk eller noe. Better save than sorry.

Den pippa som knakk ser ut som biltema sin, been there done that :)

Jeg begynte å blir litt redd da du begynte å rubbe bakruta.. Det går jo, men tja. Om det er vits å bruke så mye tid på det? vet ikke helt vs resultatet man oppnår.

Kjenner ikke 3M glasspolish men CarPro CeriGlass Glass Polish er også fin, regner med at du vet at det skal brukes cerium (III) oxide til glasspolering og det er noe skittarbeid :)

Resten av denne skal jeg kose meg med i morgen!

Knall

Hahaha godt å høre at jeg fikk deg til å smile og være glad. :D

Vet jeg brukte den originale flaska på denne, men gjør ikke det nå lenger. Har bytta til en slik CG flaske som jeg bruker til det meste annet, sorry ass men den er favoritten her. ;) Skal ikke bruke den murklossen noe mer heller nei. Vært veldig forsiktig med å legge dekket forsiktig ned på det, men skal gi meg med den da det er bedre å være trygg som du sier. ;) Biltema sin pipe ja, haha. Angående glasspolering så går det fint det, brukte ikke så mye tid på det nei. Har gjort det på min egen frontrute sammen med fosse240 og vi fikk bort nesten alle riper (!) utenom en kraftig ripe etter viskeren i hjørnet. Ruta til Stig ble også mye bedre. :) Kos deg med denne imorgen du!

HOF - HOF - HOF :D

Hehe takk takk. :D

Utrolig bra utført jobb og ikke minst veldig bra dokumentert. :thumbs:

Det er en fryd å lese dine S&S.

Cred, selvfølgelig.

Takker og bukker, cotte! :)

Helt vannvittig jobb på denne her Simen..

Denne kommer def inn på HOF for utsøkt jobb og suveren writeup her :)

Takk for det Truls!

Ahh tusen takk for det. Det var faktisk et mål for meg, så det gjorde veldig godt i detailerhjertet mitt. :)

Knall fornøyd Simen! Eneste er jo at jeg ble nesten på gråten ang felgen :P men, nok en grunn til å bestille 9,5x19" felger bak det ;-)

Cred

Godt å høre! Men ja uff, ble så lei meg når jeg så hva jeg hadde gjort. Beklager så mye! :( Men.. Bak, sier du? Var ikke bakfelgen dette skjedde med, så om du har fått noen stygge hakk på en av bakfelgene så er det noe annet som ikke jeg har gjort. Men husk at du har fått noen tusenlappers avslag tilsammen på de to jobbene jeg har gjort på bilen din da. 9,5x19" høres bra ut. Disse Monaco-felgene er jo fine, men de var full av dype riper, så ville enten kjøpt nye eller prøvd å fått korrigert ripene med maskin. Vet ikke om det lar seg gjøre, men kanskje. Takk for cred, Stig! Husk å komme innom for å få din nye voks-krukke en dag også da. Og bare si ifra om du trenger hjelp med vask e.l. en dag. :)

Første PC slo seg av, andre PC låste seg (med IE), force close på telefornen men da jeg prøvde Opera på andre PC gikk det greitt :P

Flott lesning og knall writeup :thumbup:

Resultatet ble også topp.

Grattis med HOF!

Synd med felgen da.....

Hehehe skaper PC-trøbbel for folk jeg gitt. :D Tusen takk for det!

Takk det smakte godt. :)

Veldig synd ja, lenge siden jeg har vært så sint på meg selv, skal aldri skje igjen!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Google chrome ruller ja for slike tråd.

Jobb pcen nekter fortsatt å åpne tråden. Jeg gir den ikke flere muligheter :thumbdown:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IE her og det funker snus :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang denne:

IMG_3541.jpg

Kjenner jo ikke til grunnarbeidet her men de plassene som denne er genereltsett meget utsatt for steinsprut.

Er du litt uheldig meg HT og treffer en slik skade så forsvinner lakken fort her... Lurt å se litt over de utsatte steder før man kjører i gang med HT spyling. Sier ikke at det er din feil her men liksom teoretisksett..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive