Snapper

Vintervask-prickbort eneste som hjelper?

25 innlegg i emnet

Tok en enkel vinterklargjøring i midten av november, bestående av s30+ (ikke ordentlig korrigering, kun rens), 2 lag med jetseal og dodo purple haze pro på toppen. La på et lag til med dodo for 14 dager siden.

Bilen ble avspylt med ht forrige helg, etter en runde med surfex hd 1:20 først. Har vært lite salt på veiene her nede i år og bilen så helt ren ut etter vask. Vasket så bilen i dag, med hd 1:20, etterfulgt av duragloss såpe på lavtrykk, ht, vask med hanske og ht. Ved tørking er da alle paneler ru fra midten av dørene og ned. Ikke så mye prikker, mer en "ru" følelse.

Synes det var noe heftig til å være "nyvokset", eller det rett å slett bare å forvente ( og gå på med prickbort foran hver berøringsvask?)? Bilen er for øvrig 2011 modell, så begrenset hvor herpet lakken kan være...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Asfalt legger seg fort på nedre del av bilen ja. Selv om det er bra med voks. Surfex rører ikke dette, så da er det kun prickbort som gjelder. Jeg bruker prickbort når jeg synes det blir for ille eller når noe skal gjøres med lakken utover vasking.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer i med Mighty her, Prickbort (eller lik avfetting) er eneste medisin på denne årstiden. Brukte PB hver gang jeg vasket i fjor vinter for å få ting rent. Asfalt og annen drit blir liggende som ett seigt teppe over lakken når man har kjørt en del på salta veier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hver eneste gang hørtes mye ut? Jeg har hvertfall planer om å ta det en gang iblant, når jeg kjenner at lakken blir veldig ru/nuppete. Kan tenke meg at PB hver eneste vask svekker LSP ganske mye. Har ennå ikke følt behovet for det etter vinterpreppen, men skal kjenne på lakken etter neste vask. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Null problem å bruke Prickbort ved hver vask, Shield holdt fra september/oktober til mai, og da la jeg på en ny voks. Kjørte Prickbort, Surfex HD 1:7 ved hver vask samt godt med såpe i bøtte..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor ofte vasker du bilen om vinteren da B? Jeg synes prickbort og surfex 1:20 svekka voksen fort når jeg vasker et par ganger i uka. Beading/sheeting egenskaper taper seg veldig fort i allefall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir somregel vask minst 1 gang i uka.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del blir det sjelden full vask oftere enn hver 14. Dag om vinteren, samt avspyling/surfex i mellomtiden. Synes 1:20 tar det den tar veldig bra, så blir spennende å se hvor lenge lsp holder.

Noen som vet om forhandlere av surfex i kr.sands-området, så får jeg heller bestille en 5 liter til senere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del blir det sjelden full vask oftere enn hver 14. Dag om vinteren, samt avspyling/surfex i mellomtiden. Synes 1:20 tar det den tar veldig bra, så blir spennende å se hvor lenge lsp holder.

Noen som vet om forhandlere av surfex i kr.sands-området, så får jeg heller bestille en 5 liter til senere?

Bilnerden holder til i Søgne ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor i Søgne holder de til :) ??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har ikke noen butikk så må nok avtale med Kristian om du vil hente så får du nok en adresse :)

Ellers har jeg en helt kurant samling så er bare å si fra om det er noe man har lyst til å se på eller kjøpe en liten flaske av ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir somregel vask minst 1 gang i uka.....

Minst 2 vask i uka her, og det blir jo dobbel påkjenning, så Prickbort tar jeg nok ikke hver gang. ;) Og Surfex HD har jeg blanda 1:50 i det siste (!), og det gjør en god jobb kombinért med HT før berøringsvask.

Vaska bilen idag, og så + kjente etter tørk at det var en del nupper i lakken nå, så neste gang blir det jaggu en runde med PB. :) ...må snart kjøpe inn mere også, om jeg skal ha til hele vinteren. Pleier dere å bruke Prickbort på panser og bak på bilen også, eller bare fra nedre vinduslister og ned?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort er helt sjef, hadde kjørt bak saltbil osv til hytta, ikke fått vasket på 1 uke (!). Det resulterte i at saltet og all driten fikk feste, og det lå en hinne som var seig og jævlig på alle dører, bakluke, og panser. Bare HT hadde ikke effekt, men så sprayet jeg på Prickbort, og møkka rant, og rant og rant ;) Så på med såpeblanding, og vips, 99% ren :) Helt utrolig hvor fort det rant av :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier dere å bruke Prickbort på panser og bak på bilen også, eller bare fra nedre vinduslister og ned?

Som regel fra vinduer og ned på sidene, oppåver bagasjeluke og fanger bak blir det også lagt rikelig med PB og "nederste" halvdel av panseret, alltså halvdelen mot grillen. Men det kommer jo ann på hvor det er møkk, jeg legger PB der jeg ser/vet det ligger fett/asfalt.

Endret av Bilpleie gærning
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort er favoritten ja! Hadde ikke vaska bilen på 1,5 mnd siden jeg var bortreist på jobb + diverse. I mellomtiden var den brukt hver dag og i garasje om natta så dritten fikk tørke skikkelig inn. Sausa inn et godt lag med Prickbort og spylte av i selvvasken etter 4-5 min. Da kom plutselig beading fra Colli 845 tilbake :thumbup: . Utrolig tilfredsstillende å spyle over et totalt uleselig skilt som blir "som nytt" på et blunk.

Blir alt for lite skikkelig vask om vinteren...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan kjøre en litt sterkere blanding enn 1:20 også, om du ikke har PB tilgjengelig.

Hvilken ht spyler har du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfax vil ikke ta asfalt og sånt som prickbort tar uansett hvor sterkt man blander.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv har jeg en Nilfisk c140 mener jeg å huske, men nå på vinteren bruker jeg selvvasken på en yx stasjon. Ingenting å si på trykket der, mister til tider følelsen i armen :-) virker ikke som det hjelper så mye å kjøre sterkere HD,nei. Lakken er fulle de ren etter 1:20, bortsett fra det ru belegget. PB er bestilt fra Bilnerden, må bare få hentet den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke alltid det er asfalt har jeg erfart. Men om det går 1 måned fra voks til neste vask, så kan mye dritt feste seg.

Prøv med prickbort, regner med det hjelper. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel fra vinduer og ned på sidene, oppåver bagasjeluke og fanger bak blir det også lagt rikelig med PB og "nederste" halvdel av panseret, alltså halvdelen mot grillen. Men det kommer jo ann på hvor det er møkk, jeg legger PB der jeg ser/vet det ligger fett/asfalt.

Tenkte noe slikt selv ja. :)

Leste litt i en annen tråd, og lærte noe nytt: PB er 95% whitesprit - er ikke dette en god grunn til å ikke bruke Prickbort ved hver eneste vask? Hadde for meg at whitesprit kan tørke ut lakken etterhvert? Er kanskje ikke noe problem siden de fleste her inne polerer minst 2 ganger i året, men...

Lakken er fulle de ren etter 1:20, bortsett fra det ru belegget.

Jepp, men heldigvis sitter det fast slik at du fint kan la det være ett par vask uten å være bekymra for f.eks. håndtørk. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive