Gå til innhold
Glenn L

DA-maskin etter våtslip?

Recommended Posts

Glenn L    51
Glenn L

Jaha, da har det seg slik at etter å ha lest noen tråder ang. reparasjon av steinsprut så klinga det i ei bjelle og tanken slo meg.. "Det der hadde ikke vært så dumt altså!"

Så jeg sitter en liten stund og godter meg med tanken om hvor fin lakken skal bli når jeg får tak i det jeg trenger (og værgudene er litt mer på min side -.- ).

Det eneste som slår hull i den store drømmen min om en "steinsprut-fri" lakk på bimmeren er at jeg er på vei til å kjøpe in DA-maskin, og roterende mest sannsynlig ikke blir lagt til i samlinga før om leeeenge ^_^

Så, for å gjøre slutt på lidelsene til de stakkarene som fortsatt leser på dette innlegget så er altså dilemmaet mitt : " Hvordan går det å polere opp med DA-maskin etter våtsliping?" ( og hvis noen har noe tips angående "beste" produkt-serie innen DA-polering så fyr løs :thumbs: )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr

Jeg har selv bare testet med DA etter våtslip og vil si at det funket heller dårlig. Jeg testet Grønn 3M med Grønn pute, og Meguiars #105 på burgunderpute og vil si det var bortkastet arbeid. Må nok på med roterende

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Det kommer vel også an på hvor hard lakk du har, og ikke minst, hvilken DA maskin du har.

Vil tro du får utrettet langt mer med en Flex enn en Kraus (eller hva de heter) 500w..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Null problem sålenge du bruker fint papir og sliper i kryss, og har grov polish/pute og litt tålmodighet når du skal polere.

Har fjernet slipemerker på forskjellige lakktyper med da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haakon O    774
Haakon O

Panseret på bilen min da jeg kjøpte den, fullt i steinsprut "fikset" med tykke lag av flikklakk i feil farge:

10072010165.jpg

10072010163.jpg

Våtslipt bort all overflødig lakk med 2000-papir:

17082010240.jpg

Gikk så over med det eneste jeg hadde tilgjengelig da, biltema DA maskin og AutoGlym paint renovator (den rosa), som jeg ble garantert av flere her inne at var totalt bortkastet å begynne på:

18082010244.jpg

Så jeg vil si at DA etter våtslip kan bli bra det. Med et finere papir, bedre DA maskin og bedre polish så er det iallfall muligheter for gode resultater.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christoffer H    257
Christoffer H

Jeg har polert opp etter våtslip med DA :) Det går fint det, men det tar jo så klart langt tid :P Men som sagt over her, må ha en grov kombo!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Er nok vanvittig mye "enklere" å fjerne spotsliping etter steinsprang enn å skulle polere opp ett helt panser med DA, litt avhengig av lakktypen er det jo av og til ekstremt tidkrevende å rette opp med roterende og på grensa til håpløst med DA.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Glenn L    51
Glenn L

Trooor ikke det blir flex med det første. Sitter og lurer litt på en porter cable, noen som vet hvordan denne er iforhorhold til das6? Eller iforhold til flex for den del :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Glenn L    51
Glenn L

Greeit -.- får se hva jeg klarer å skrape sammen etter jul x)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Ja er ingenting å vente på.

Jeg gikk rett på Flexen i håp om at dette skal være "godt nok" slik at jeg ikke trenger å kjøpe roterende.. (ennå......)

Men det kommer vel litt an på hva slags bil du har, da noen lakker er verre å jobbe med enn andre.

Da jeg har to tyske traller som jeg antar begge har veldig hard lakk synes jeg ikke det var vits å "kaste bort" penger på en billig maskin med begrenset evne til å korrigere.

Jeg er ganske sikker på at min Mercedes har hardere lakk enn den som er på videoen der oppe ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Glenn L    51
Glenn L

Ja har tysk bil jeg også, så at den ble definert som hard lakk i en annen tråd her inne (e46) sort metallic. Så er vel like greit å gå rett på flexen... :P

Noen som vet om autogeek trekker fra moms btw? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Det gjør de ikke..

I USA har de "motsatt" system av her, slik at priser er uten mva og man betaler ikke mva når man bestiller fra en annen stat.

Bestiller man derimot fra en butikk i egen stat betaler man mva i tillegg (og satsen varierer fra stat til stat).

Jeg ville dog ikke anbefale å bestille flexen derfra, da du vil få problemer med garanti osv.

Bestill heller i Norge, du får kjekke rabatter ved å bli vip her, og kanskje du klarer å presse prisen litt ekstra om du prøver ;) Spesielt om du bestiller mer samtidig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Glenn L    51
Glenn L

Ok da :) ja litt synd om det er prod. Feil på den og den skal sendes til USA da :P men er det virkelig 1000 kr i forskjell på samme maskin på scandicshine og swissvax? Eller er det noe jeg ikke får med meg?:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Det er litt prisforskjeller her og der ja. Men det kjøres kampanjer og gruppekjøp her i hytt og pine, så det er intet problem å få tak i en maskin for ned mot 3 lapper hvis du har litt tålmodighet :)

Ang våtslip så er det enorm forskjell fra lakk til lakk. Jeg har en del forskjellige lakktyper på min bil pga div skader. Jeg våtslipte bakskjerm og bakdør og polerte det lett opp med både roterende og DA på 3-4 pass.

Men så våtslipte jeg et par riper på panseret, og fy flate som jeg slet for å få polert opp dette igjen.

Det var 8-10 harde runder der jeg lå på maskinen med max turtall med både FCP og S03G før jeg fikk det bra igjen. Hadde jeg slipt ned hele panseret tror jeg at jeg bare hadde måtte lakkere det om. Har aldri vært borti så vanskelig lakk på andre biler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Glenn L    51
Glenn L

O.O håper for guds skyld ikke det blir slik på min :P

Men får satse på at noen slår til med et skikkelig nyttårstilbud på flex maskiner på nyåret (hint-hint, til forhandlere her inne :P)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Jeg syns ikke sort metallic på e46 er spesielt hard, mer som medium/hard.

På carbonsort ble faktisk gul scholl og s3gold en så grov kombo at det etterlot grå felter. En ganske så fin lakk å jobbe med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Glenn L    51
Glenn L

Så greit da ^^,

BTW noen som vet hvordan flex klarer seg mot div rds? Er det fingernegl regelen som gjelder eller klarer den med litt gid innsats litt mere?:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Den klarer det samme som roterende, med rett kombo og litt tålmodighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig