Gå til innhold

Grit Guard oppskrytt?


Simen

Recommended Posts

God dag.

Bare lurer litt på dette med Grit Guard, er det så effektivt som vi tror? For min del så synes jeg den stort sett bare er i veien når jeg begynner å få mindre vann i bøtta når jeg er på de siste panelene... Jeg er også så grundig med forvasken at bilen uansett er ganske ren når jeg begynner med håndvask.

Så jeg lurer på å kanskje droppe GG fremover, siden jeg ikke merker noen forskjell (har prøvd litt uten også), uten at jeg er 100% sikker - vanskelig å se pga. skum... Men er det noen som har erfart at GG'en faktisk utgjør en forskjell mtp. møkk som legger seg i bunnen av bøtta?

Spent på svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig hos meg iallefall, men de gangene jeg vasker uten tar jeg aldri hansken lengre ned enn halveis i bøtta, for det hender seg titt og ofte at det er en del småmøkk i bunn av bøtta etter vask, selv med en god prewash..

Legger stort sett i merke til det nå som jeg bruker bøtta fra SV, men da jeg brukte den gule fra SS så merka jeg det ofte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Grit guard er mere "safe than sorry" for min del.

Den dagen det f.eks har blåst eller kommet med noe bøss oppi bøtta vil jeg helst ikke ha med meg den opp fra bunnen og gni det inn i lakken.

Det går nok bra i 90% og kanskje mer av tilfellene men den ene gangen med stripe over panseret er verdt det.

Hvis du begynner å få så lite vann i bøtta er det kanskje på tide med enten en påfyll eller større bøtte....

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, 3 kjappe svar på rappen - DCN er et fantastisk forum!

Takk for respons gutter, men vil gjerne ha flere innspill før jeg kan gjøre meg opp en konklusjon, og helst noen konkrete erfaringer som tilsier at GG er nødvendig. Keep them comming!

Angående "2-bøtte-metoden" så har jeg slutta med det, er ikke noe vits så lenge jeg er så nøye med forvasken som jeg er, dessuten vasker jeg ca. 2 ganger i uka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner/ser sjelden eller aldri noe grums i bøtta etter vask, selv om jeg bruker 1 eller 2 bøtter, men de går no i bøtta ved hver vask for det så det blir nok litt sånn "better safe than sorry" her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder i alelfall ikke å drasse rundt på 2 bøtter når jeg nesten aldri ser noe skitt i den første bøtta. Utfører man ikke forvask riktig slik at man får møkkete vann i bøtta forstår jeg at det kan ha en funksjon. Ang. gritguard så har jeg sånn ca 70% av tiden en liggende nedi der. Mest av gamme vane egentlig :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt bare én bøtte fra starten av. Det sjeldent mye rusk nedi bøtta, men det hender vannet er litt skittent, så jeg skal blir flinkere med forvask. Står fort en halv time å spyler, så det meste burde jo forsvinne da etter Surfex Hd.

Edit: bruker alltid gritguard.

Endret av Anders_Aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har vel enda til gode å komme så langt ned i bøtten at jeg ikke har mer vann igjen etter en vask, men jeg merker hvertfall at Grit Guarden til en viss grad forhindrer at dritt som HAR kommet ned i bøtten blir virvlet for mye opp og rundt i vaskevannet, og dermed kommer det hvertfall mindre dritt tilbake på vaskeredskapen enn uten.

Én kontra to bøtter har jeg egentlig ikke tenkt så mye på; jeg har bare en bøtte med meg i vaskehallen når jeg vasker bilen, men bruker to når jeg vasker i gnikkeriet eller utenfor hjemme.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samlet seg en noe drit der til meg i noen tilfeller når jeg har tatt en inspeksjon om hva som har samlet seg i bøtta. Særlig på større biler der det er litt mer overflate.

Stilte meg det samme spørsmålet etter at jeg kjøpte det jeg også, men det funker.

Til kundene mine så har jeg solgt med disse, de er nok ikke så flinke å har heller ikke så mye utstyr til og utføre en god prewash.

Du kan jo feks. senke dybden på gritguarden så den blir senket lenger ned i bøtta. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har behov for to bøtter har du ingen behov for GG iallefall.

Alltid noe småtteri i skyllebøtta og bare rent swåpevann i såpebøtta mi etter hver vask i alle fall. Begge med GG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at møkk og skitt uansett vil legge seg på bunnen av bøtta, men bruker som regel gritguard

Møkk og skitt legger seg i bunnen av bøtta ja, men greia er jo at GG forhindrer det som evt. ligger på bunnen å bli virvlet oppover i bøtta når du stikker svampen/mitten oppi der, og dermed reduserer sjansen for at det havner i vaskeredskapen.

Hvis du ikke har behov for to bøtter har du ingen behov for GG iallefall.

Alltid noe småtteri i skyllebøtta og bare rent swåpevann i såpebøtta mi etter hver vask i alle fall. Begge med GG.

Snodig teori, jeg føler at det er litt motsatt...kanskje du kan fortelle hvorfor han ihvertfall ikke har behov for GG når han bare bruker 1 bøtte?

Du har ikke vurdert å se over prewash metodene dine for å få "ren" skyllebøtte etter vask? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Jeg føler at en prewash er det viktigste uansett. Jeg med hvit bil ser lett om det er mye skitt igjen, og da tar jeg bare en ekstra runde med MILD avfetting før mit.

Mit / svamp bruker jeg kun når bilen er (nesten) helt ren. Dette er min erfaring, men jeg har da vaskehall på jobb og kan derfor benytte meg av masse godsaker derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Ei stor 18 l. bøtte med gritguard. Etter at lakk etc er vasket, er det sjelden noe møkk i bøtta. Tar alltid grundig prewash.

Til grisejobb inni hjulbuer, under kanaler etc, tømmes resten av såpevannet over i ei 10 liters bøtte og jeg fortsetter der med en gammel vaskemitt.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også GG. Better safe than sorry. Å med 5 gallon bøttene, så er det somregel nok vann fordi om GG ligger i bunn.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...