Gå til innhold
AndreasLie

Vinterklargjøring av Alfa Romeo Giulietta Rosso

Recommended Posts

AndreasLie    1 033
AndreasLie

Fikk en PM fra eier via forumet her om jeg kunne gi den nye bilen hans en runde med beskyttelse før vinteren og det klarte jeg å skvise inn i tidskjemaet på lørdag.

Bilen var ny i høst og skulle derfor være bra i lakken så enstegs + voks ble avtalt.

Så da startet Kenneth og jeg tidlig lørdags morgen med å gi Alfaen en god vask. Bildene er tatt med nytt kamera (EOS 60D) så ikke alle bildene er like bra, siden jeg ikke har stilt inn hvitbalanse ++ enda.

Før start:

Ikke så mye møkk å se, men regnet satt godt

IMG_0088.JPG

IMG_0089.JPG

IMG_0090.JPG

Vask:

Prickbort og Surfex HD avfetting

Jif bilshampo i foam canon og

CG Maxisuds i bøtte m/gritt

Hvit saue mitt fra Scandic Shine + Mothers

Ez, Mothers og Vikan børster

Scholl Rim7 på felger

IronX

Swissvax blå clay

Dodo juice born slippery clay lube

CG miracle dryer

Startet med å dynke bilen i avfetting og skum laget på Jif sin bilshampo. WTF tenker sikker noen nå, men etter en lengre prat med Jif på Oslo Motorshow, viste det seg at det var ikke bare husmorprodukter de kunne. Jeg fikk med noen flasker for å teste og denne viste seg å være veldig effektiv på møkkete biler, spesielt på dieselsøl. Selv om denne ikke var så møkkete, så skader det ikke med ett lag god såpe.

IMG_0091.JPG

Etter en runde med iron x (ikke lett å se lilla på rød bil..) og vask med 2 bøtter, ble dører og skjermer godt over med clay. Det var her det lå igjen møkk og ville derfor ikke claye resten av lakken unødvendig.

IMG_0092.JPG

Etter avspyling og tørk startet vi å inspisere lakken. Her var det nok av swirls for å si det sånn.

Her på panseret

IMG_0099.JPG

Her ett bilde av fangern, som jeg med fler, mener har en annen farge enn bilen

IMG_0102.JPG

Korrigering:

Scholl S30

Scholl S40

Scholl oransj pute

Flex og Makita roterende

3M og Scholl bakplater

Eurow kluter

Bilen ble teipet opp og kombo testing startet. Valget falt på S30 på oransj på de panelene som det var mye swirls på og S40 på de som så bedre ut. Denne lakken var myk og jobbe med og S30 tok det som var etter 1-2 runder. Og det skulle vise seg at den var mer enn myk. Etter en stund med jobbing hører jeg hefig banning fra frontfangern der Kenneth står å jobber. Ett flak på str med en tegnestift har løsna fra fangern rett ved Alfra logoen under påføring av S30! Ikke fart, ikke press, ikke varme. Hva i svarte skjedde her lurte vi begge på. Dette var jo ikke akkurat gøy.. Vi inspiserte nærmere og lakken må rett og slett ha sitti dårlig fast for i såret var det rent inn til plasten. Under videre polering fant jeg også en lang stripe langs siden av taket hvor det tydelig hadde gått en maskeringsteip, langs teipen var det masse støv i lakken som glinset.

IMG_0107.JPG

IMG_0106.JPG

50/50 bilde av S30 og oransj pute

IMG_0103.JPG

IMG_0105.JPG

Front fanger før (ikke så lett å se på komprimert bilde..)

IMG_0108.JPG

IMG_0112.JPG

Close up av bakskjermen

IMG_0111.JPG

Bakluke før

IMG_0113.JPG

Etter

IMG_0115.JPG

Finish

Swissvax Shield

Dodo Juice Tyromania på dekk

CG Bare bones i hjulbuer

CG New Trim gel på plast

CG metall polish på eksos

Nanolex Glass Ultra vindus forsegling

Nanolex Premium sprayforsegling

Swissvax mf kluter

Siden Nanolex nissen var en tur innom ble det lagt Glass Ultra på frontruten og sprayforsegling på felger og den sorte plasten på bakfangern. Veldig lett og jobbe med og svartfargen i plasten kommer bra fram.

Shield ble lagt som voks på hele bilen. Ute var det nå blitt mørkt så jeg måtte ta bildene inne, derfor noe kjedelige ferdig bilder

IMG_0117.JPG

IMG_0119.JPG

IMG_0121.JPG

IMG_0122.JPG

IMG_0124.JPG

Så var det bare å stålsette seg og vente på at eier tok turen for å hente bilen. Bilen var jo nå i ganske så strøken stand, bortsett fra en liten sort prikk på fronten. Skaden ble vist til eier og hendelesforløp forklart sammen med lovnad om at dette fikses så klart av oss på ett lakkverksted. Eier derimot ville heller at dette skulle til forhandler først, for dette var jo ikke spesielt bra med tanke på lakkvalitet. Enden på visa er dermed at eier tok turen til RSA som tok hele ansvaret og dette ble så klart dekket av garanti. Godt å høre for oss i hvertfall som føler at vi leverer gode resultater og har kunnskap om det vi driver med akkurat for å forhindre brenning av lakk og andre feil.

Så da regner jeg med at denne vil holde seg fin og rød gjennom hele vintern :)

• DCN Poeng 28

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Swissvax / Dag    233
Swissvax / Dag

Selv om jeg holdt på å få kaffen i halsen her når jeg så du brukte JIF bilsjampo så ble det jo et stykk strøken Alfa av dette :) Flott jobb og strålende resultat! Kunne tenkt meg en slik til konemor jeg.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

bra det gikk som det gikk mtp. garanti på lakken :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

En veldig rød, blank og fin Alfa dette nå ja :thumbs: Virker som at Rosso er litt mykere enn Profundo Blu - ihvertfall var Blu veeeeldig varmesensitiv uten å være sticky. S30+ korrigerte mye på den ihvertfall, og avsluttet holofritt så lenge man passet på varme og RPM.

Virker som det var dårlig heft på der det slapp ja - når det er praktisk talt null varme, lav RPM og "inga anna toill-kjøring" så må det være underlaget det er noe feil med. Bra gjort av forhandler!

Le Button Green iz prezzed

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Jif ja ;) Jeg så de solgte denne på SmartClub og da lo jeg godt for meg selv, tenkte lixom på skurekrem med en gang ;) Man skal ike være så fordomsfull da tydeligvis :)

Knall-løft på den der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Fin shinings, og det var bra det ordnet seg med lakkflassinga :)

Får man kjøpt denne Jif shampooen i dagligbutikken ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Nydelig utført jobb. Cred for arbeid og resultat. At dere veit hva dere driver med er godt dokumentert, så sånn sett kan flassing skje den beste.

Godt å høre at forhandler tar ansvar, selv om det også bare skulle mangle. Lakken er vel ment å vare mer enn noen måneder uansett, og en børstevask på bensinstasjonen hadde kanskje fått det til å flasse mer når det skulle så lite til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Gunnar    151
Ole Gunnar

Strøken jobb gutter :) .

Godt det ordnet seg med lakken.

Cred på den :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Flotters jobb på en særs pen bil dette.. fargen er det def ikke noe å si på :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Nok en flott jobb fra deg, bra det ordnet seg med lakk på fangeren :thumbs:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Takker alle sammen!

Jeg la ut noen flere bilder av Jif på en annen bil her, så da kan diskusjonen rundt det gå der isteden http://www.detailersclub.no/forum/topic/11422-jif-bilshampo/

Bilen er absolutt stilig. Digger det veldig gjenomførte interiøret og fargen er jo knall fin, nesten så jeg savner gamle bilen :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tonytic    48
Tonytic

skikkelig pen jobb. ganske så sprek den rødfargen der også når den er nypolert ;)

cred gitt :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

flott utført jobb av deg som forventet :thumbup: ..tenkte jeg kunne spørre deg om et par ting ang.polering av min røde bmw 1 serie..hvilken pute burde mann bruke på støtfangerene..får ikke ripene helt bort..tørr ikke å legg for mye press..og til spm.nr 2 så har jeg nylakert toppen på bakluka på fredagen og i går monterte jeg en cf spoiler som ble limt..men måtte jo teipe litt å da ble det no teip merker som jeg fjernet med cf regular med hånd som fjernet limet men lagde masse små riper..når kan mann polere på dette..gjerne ditt valg av pute å hastighet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Takk for det :) Da må du bruke ullputer evt lett slipe bort ripa med våtslipepapir og så polere opp. Pass på å ikke slip igjennom lakken. Lim fjerner du ikke med CF. Her burde du brukt sitrus rens. Polere på dette kan du gjøre nå, men kjør lett med fin pute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

flott,da ska jeg prøve det.er det en ullpute du vil annbefalle til denne jobben,tenkte på merke?tusen takk for hjelpen. :thumbup:

Endret av dj john

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Nei, det kommer an på hvilke bakplater og str du vil jobbe med, men fesks Sholl eller 3m.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

bruker m 145mm..sholl og 3m..ska legge inn en bestilling på ullputer nå.når det gjelder den nylakete flata på bakluka så viste det seg at han hadde bomma litt på rødfargen..så nå må,n jo skygge ut skalkene på hver av sidene på bakluka å håpe det gjør det bedre..får ikke fjernet cf spoileren uten å knekke den..den koster jo ca 10000kr :blink: .når jeg henta bilen så det jo knall bra ut..men på mandagen så det ikke bra ut.prøver å legge et bilde her men det fikk jeg ikke til detsverre.

kan voksen gjøre rød farven mørkere eller lysere??lakerern sa at hann hadde lagd samma blandinga.

Endret av dj john

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Så lenge du ikke har brukt voks med fargepigmenter så skal den ikke endre fargen.Spesielt rød kan se litt forskjellig ut i forskjellig lys og om lakken er våt eller ikke. Noen farger kan også se litt aneledes ut våt på plast og på metall. Altså bakfangern min ser ikke lik ut som resten av bilen når jeg spyler den, tørr derimot er den lik.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig