Gå til innhold
Magne_

Polere opp etter våtsliping

Recommended Posts

Magne_    0
Magne_

Jeg har en bil som fikk ny lakk på sensommeren i år. Dette ble da gjort av en kompis, med selvlagt lakk hall.

Bilen har noe "appelsinhud" i klarlakken. Etter å ha lest en del her på forumet prøvde jeg meg på å våtslipe dette i går. Resultatet ble overaskende bra, og jeg fikk bort all appelinhuden. Men jeg fikk på langt nær bort alle stripene som kom under slipingen. Våtslipingen ble utført med 2000 papir og rondell. Jeg brukte et poleringsmiddel som en kompis hadde liggende (husker ikke merket, men var ukjent for meg), samt en makita poleringsmaskin. Det ble veldig mye blankere enn før jeg begynte, men i rette lyset så var det en del striper i klarlakken.

Jeg har fra tideliggere litt erfaring med pussing av bil før lakk, men ikke så mye med detailing av biler. Jeg antar at jeg ikke oppnådde det ønskede resultatet pga feil poleringsmiddel, samt pga uerfarenhet. Så da tenkte jeg at det enkleste blir å i første omgang kjøpe riktig poleringsmiddel. Jeg har lest at 3M sine produkter skal virke bra, og er enkelt å forholde seg til for nybegynnere som meg.

Vurderer å bestille denne "pakken" http://bsbildeler.no/?pno=229124

Jeg trenger vell i tillegg en voks for å avslutte med? Eller noen andre polerings produkter som kan passe bra for meg?

Takker for tilbakemeldinger!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

For å polere opp etter våtslip må du starte grovt, feks med grønn 3m som du har linket til der. Det kommer litt an på farge, men etter grønn må du så polere opp med gul for å få bort poleringsmerker etter den grønne. Er dette en svart bil, eller annen mørk farge må du kjøre en 3. runde med blå for å få det hologramfritt. Etter gul eller blå må du ta en wipe down, altså fjerne oljer fra lakken. Dette gjøres feks med 3m kontrollspray. Så er bilen klar for voks.

På de fleste proffe poleringsmerker står det hvor grov korning på sandpapir det fjerner og alle proff produkter vil funke til denne, så lenge du følger oppskriften over.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne_    0
Magne_

Ok, takk for en fin beskrivelse! :) Det er en mørk blå bil, så blir spennende å se om jeg får det bra..

Da tror jeg at jeg går for denne serien til 3M. Det er vell uten betydning hvilket merke voksen jeg bruker etter behandling med 3M sine produkter? Hvilken voks gir et godt resultat i forhold til pris? Er jo ekstremt mye å velge i, for en som ikke har lest seg veldig opp om hva som er bra/dårlig med di forskjellige typene.. Er klar over at som regel så får enn det en betaler for, men ofte er det noen som er bedre enn andre i samme prisklasse. Å betale 1000kr for 50ml er litt i overkant for meg (enn så lenge :P )

Mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MG geek    2
MG geek

Her er oppskriften jeg ville brukt: Etter våtsliping med 2000grit, bruker man den nye lakkrensen til Meguiars (M-101) i kombinasjon med burgunder pad(W-7006). Deretter brukes en polish (M-205) i kombinasjon med gul pad (W-8207). Dette gir ett raskt og 100% resultat. Det hele toppes med en voks eller lakkforsegling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Ok, takk for en fin beskrivelse! :) Det er en mørk blå bil, så blir spennende å se om jeg får det bra..

Da tror jeg at jeg går for denne serien til 3M. Det er vell uten betydning hvilket merke voksen jeg bruker etter behandling med 3M sine produkter? Hvilken voks gir et godt resultat i forhold til pris? Er jo ekstremt mye å velge i, for en som ikke har lest seg veldig opp om hva som er bra/dårlig med di forskjellige typene.. Er klar over at som regel så får enn det en betaler for, men ofte er det noen som er bedre enn andre i samme prisklasse. Å betale 1000kr for 50ml er litt i overkant for meg (enn så lenge :P )

Mvh

Voksen har ingenting å si for korreksjonen nei. Den står for beskyttelsen når du er ferdig :) Voks som ikke koster mange kronene men likevel kan måle seg med det beste på markedet er f.eks collinite serien. Om du velger collinite 476, 915 eller 845 er litt hipp som happ, men 845 er enklest å bruke :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 699
Tyggern

Jeg tror faktisk jeg hadde satset på scholl sitt sett om ikke du har planer om å ta mange biler. Du får de i mindre beholdere og da blir også prisen langt hyggeligere.

I de fleste tilfeller er også scholl enklere å "kjøre" en 3m

Selv bruker begge og 3m er ingen dårlig polish.

Sjekk f.eks denne: http://www.partsandretards.no/bilpleie/scholl-concepts/scholl-concepts-3-pack-poleringmidler

Det blir samme som Andreas nevner her.

Men s03g først, en runde s17 for så og avslutte med s40+

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KennethB    68
KennethB

Låner denne tråden litt jeg:

Hvordan puter er å anbefale til S03, S17 og S30?

Endret av Bbekklund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 699
Tyggern

Gul scholl, orange scholl og sort uber er de jeg trives best med som regel til disse fra groveste til fineste.

Men også blå scholl funker bra ligger mellom gul og orange i cut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Blå scholl og S17+ er sjæf som en-stegs på hard lakk :)

Her er oppskriften jeg ville brukt: Etter våtsliping med 2000grit, bruker man den nye lakkrensen til Meguiars (M-101) i kombinasjon med burgunder pad(W-7006). Deretter brukes en polish (M-205) i kombinasjon med gul pad (W-8207). Dette gir ett raskt og 100% resultat. Det hele toppes med en voks eller lakkforsegling.

Hvor får du tak i M101 da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MG geek    2
MG geek

Du kan gå inn på nettsiden til Norsk Prol, www.meguiarsproff.no. Der kan du bestille via web shop eller ringe til den alltid hyggelige lageransvarlige. Fåes i 1liter og 4liter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig