• 0
RudiM

NY bil og helt uerfaren!

Spørsmål

Hei godtfolk!

Jeg er helt ny her på forumet og ny innen bilpleie generelt, har selvfølgelig vasket bil og polert litt, men det er fint lite.

Har nå vært så heldig og kjøpt meg ny bil, skal hente en helt ny BMW 5 serie touring etterpå og gleder meg noe sinnsykt. Har tidligere hatt A-B biler, men nå har jeg gått mange hakk opp på listen og ser fram til en godbil!

Med så flott bil ser jeg meg også nødvendig til å sette meg skikkelig inn i bilpleie og ser fram til mange lærerike stunder og gode stunder med bilen min! Jeg jobber turnus og har mye fri i perioder så trenger en hobby kan du si.

Har garasje til bilen, så mitt første spørsmål kommer her. Burde jeg ha noe annet enn litt passiv lufting? Har 2 ventiler på hver side 15x15cm ventiler.

Nå som bilen er helt ny, er den okei behandlet i lakken og klar for vinteren? Har jo slik metallic lakk, Grå/svart! Bilder kan jeg slenge ut senere i kveld eller noe. Hva kan jeg gjøre for å gjøre den mest mulig klar for vinteren? Første snødagen kom jo i dag.

Er det greit å polere, forsegle lakk osv nå i denne tempen? er Mellom 0 og 5 grader her.

Sist og ikke minst, har ingen HT-maskin, men kunne godt kjøpt en om det er nødvendig. Nå har jeg bare hageslange og det jeg evt skal kjøpe av vaskeutstyr i dag.

Beklager en evt rotete førstepost, men er da en start. Setter veldig stor pris på svar :) Jeg bor forresten like utenfor Kr.sand om det har betydning for bra tips om forhandlere til bilpleie, vakseutstyr og lignende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

• 0

En god voks eller lakkforsegling burde på før vinteren, det er dessverre lite gunstig å polere/vokse når det er såpass kaldt, alt under 12-15 grader er nokså ukurrant, spesielt ved store temp.forandringer eller høy luftfuktighet.

Høyttrykkspyler er helt nødvendig for å utføre skånsom vask, så det er ikke noe å tenke på, shopshop.

Nå startes jo slike tråder daglig, så at du kan finne mer utdypende svar på det meste ved å søke er det liten tvil om.

Velkommen hit :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hei og velkommen til et flott forum :)

Misunner deg veldig med F11! Drømmebil :) Hvilken motor, drivverk osv er det? Legg gjerne ut bilder.

Først og fremst burde du lese mye i nybegynnerdelen av forumet, der står det veldig mange like innlegg du har skrevet.

bør absolutt leses.

Bilen er nok "klargjort" hos forhandleren du kjøper den av, men det er ikke alltid like bra. Beskyttelsen på bilen holder vel 1 mnd eller 2, så synes absolutt du skal ta i et tak for at bilen skal bli strøken, og ikke bare klargjort :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Velkommen til galskapen! :)

Søkefunksjonen er genial, søk rundt her, så finner du nesten alltid det du lurer på :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Her var det mange kjappe svar, blitt litt mer kjent med forumet allerede, ser det er mange lignende tråder. Burde jeg skjønt da jeg egentlig er forumvandt i fra før.

Takker uansett for hyggelig svar så langt, og kom gjerne med flere om det skulle dukke opp.

Ser ut til at jeg må ta meg en tur for HT-maskin også i dag, med skum-kanon og det hele.

Bilen er en 520D touring m-sport med bortfall av sporstunderstellet, har ellers alt av styling, aerodynamikk pakka, sportsseter i skinn. Lakken het visst Sophisto Grey 2, met. Har også sportsautomatkassa. Skal slenge ut noen bilder senere. Dette forumet kommer jeg til å henge mye på i framtiden! :)

Veldig flott bil, er helt på grensa til hva jeg hadde råd til, men føler jeg fikk mye fin BMW for pengene!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

HT og avfettinger er et must :)

Endret av Christoffer H
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Nå skal jeg på ingen måte påberope meg å være noen ekspert men når det gjelder HT så kan jeg varmt anbefale Nilfisk P160.2-15. Kjøpte denne selv nylig og er storfornøyd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

HT, foamkanon og avfettinger er et must :)

HT og avfettinger er et must, skumkanon blir mer show for min del, har klart meg uten skumkanon i alle år..

Avfetting er langt mer effektivt enn skum når det kommer til rengjøringseffekt, men du kan jo kanskje utdype hvorfor du mener skumkanon er et must?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Bilnerden.no holder til nede på Sørlandet, og de har alt du trenger til omfattende gnikkofili på nybilen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Skum er tøft!

Derfor :D

Men ta deg en runde i Sørlandsparken og sammenlikne forskjellige HT og priser på disse så finner du fort noe du vil ha.

Budsjettet er vel begrensningen, jeg endte opp med en til 4000kr som jeg fikk prutet ned fra 5000,-

Nilfisk P150.1-10 eller noe sånt.

Så kan du få kanon og såper fra Bilnerden som holder til i Søgne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

HT og avfettinger er et must, skumkanon blir mer show for min del, har klart meg uten skumkanon i alle år..

Avfetting er langt mer effektivt enn skum når det kommer til rengjøringseffekt, men du kan jo kanskje utdype hvorfor du mener skumkanon er et must?

Must og must, men når du først legger avfetting og lar de virke en stund, så bruker jeg å legge på et lag med skum. Jeg syntes dette drar av litt mer møkk, en bare avfetting :) Skummet har jo også en rengjørende effekt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Must og must, men når du først legger avfetting og lar de virke en stund, så bruker jeg å legge på et lag med skum. Jeg syntes dette drar av litt mer møkk, en bare avfetting :) Skummet har jo også en rengjørende effekt..

Skummet har en rengjørende effekt når det blir lagt oppå avfettingen som har en langt mer rengjørende effekt enn skummet som kommer ut av kanonen utblandet 1:100000000?

Det er høytrykkspyleren som drar av møkka som avfettingen har "løst opp", det kan selvfølgelig være kjekt hvis man gjør ting i slow motion og ikke vil at avfettingen skal tørke ut, men fortsatt ikke i nærheten av et must etter min mening, men den diskusjonen trenger vi kanskje ikke bruke denne tråden til ;)

Endret av trogha
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Du må forresten gjerne stikke innom en dag med mildvær for en liten instruksjon i bilvask.

Skal ikke skryte på meg større kunnskaper men prøver i alle fall.å lære ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive