CFM

Mini S&S: Lys blå metallic BMW 523i 1997

Har i lengre tid planlagt å ta denne bilen for en kompis. Bilen har rullet 250 000km så det var en del å ta i. Panseret og forskjermene var fulle av steinsprut og noen mindre småbulker, ellers var bilen grei i lakken. Litt omlakkeringer her og der, bl. a. på panseret. Ikke så veldig pent lakkert, men det er bedre enn rust. :)

Planen var å lage en skikkelig S&S, men det ble nå ikke det. Har ingen før-bilder, elelr av vaskingen, og bare et par av prosessen. Tar det igjen med noen ferdigbilder...

Tidsforbruk: Rundt 9 timer.

Vask og clay:

  • Prickbort
  • Surfex HD 1:5
  • Iron X
  • Meguiars NXT såpe
  • Zymöl svamp
  • Sonax felgrens
  • Dekk og felgbørste av ukjent merke
  • Scholl blå clay
  • ONR 1:20-30 som claylube
  • ONR vask med Zymöl svamp før polering


    Sprayet på Prickbort og lot det ligge i 10 minutter før jeg spylte av. Det tok mye. Samme prosess med Surfex HD, da forsvant det meste.
    Iron X lot jeg ligge i rundt 5 minutter både på bil og felger før jeg spylte av. Da var det ikke mye igjen til verken svamp eller clay. :)
    Etter svampevasken clayet jeg bilen. Her var det lite igjen, men det er alltids noe.

    Så ble bilen kjørt til lokalet som ligger i underkant av en kilometer fra selvvasken. Bilen ble vasket med ONR for å få vekk møkk som hadde kommet etter den korte kjøreturen på våte vestlandske veier...


    Korrigering og wipedown:
    • Scholl S3 Gold på gul pad med roterende
    • Scholl S30+ på oransje Sonax pads med DA
    • P2500 våtslipepapir
    • ONR 1:20-30 som lube
    • Autosol
    • Meguiars NXT All Metal Polish
    • Scholl CF02 til kontroll
    • Surfex HD 1:5
    • Masse mikrofiberkluter...

    S3G funket knall på gul pædd med roterende maskin. Spredde ut på 1200o/min, kjørte 4-5 pass på 2000o/min med mye press og avsluttet på 1200o/min med lite press. Våtslipte halve panseret for å få vekk noen dypere riper, samt mange små "porer" i lakken.

    Gikk over etterpå med S30+ med DA maskin for å få opp glansen og få vekk holos, selv om det ble veldig lite av det etter S3G denne gangen.

    Chromlistene rundt vinduene ble tatt emd Autosol og MG metallpolishen for å se hvem som funket best. Begge funket like bra/dårlig. Var mye korrosjon så jeg kjørte over noen steder med S3G på roterende for å få litt fortgang. Skal kanskje ikke gjøre det, men det ble bra etterpå. :)

    LSP:

    [*]Collinite 476s

    [*]Nanolotus ruteforsegling på frontrute

    [*]Polytrol på plastdetaljer

    [*]Swissvax Pneu på dekk

    Alt gikk greit å legge på og bilen fikk herde inne i 15-20 grader over natta.

    Bilder:

    Våtslipt panser:

    IMG_9320.jpg

    Høyre fremdør:

    IMG_9328.jpg

    Sola kom frem et lite øyeblikk, men forsvant med en gang igjen. Ellers kunne det blitt et kult 50/50 bilde:

    IMG_9326.jpg

    IMG_9324.jpg

    Chromlister før:

    IMG_9330.jpg

    Chromlister etter:

    IMG_9332.jpg

    Begynner å bli blankt. Høyre side ferdig med S30+:

    IMG_9338.jpg

    IMG_9344.jpg

    Så ble det ikke noen bilder før vi var ferdige, testet med noen vanndråper og litt kunstig lys:

    IMG_9354.jpg

    IMG_9352.jpg

    IMG_9351.jpg

    Ferdiii:

    IMG_9371.jpg

    IMG_9358.jpg

    IMG_9366.jpg

    IMG_9378.jpg

    Neste dag:

    IMG_9379.jpg

    IMG_9380.jpg

    IMG_9381.jpg

    - Bjørn :)

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som denne fikk seg et fint løft :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fiint! Virker som den fikk et bra løft ;)

Hva brukte du på metallistene og hva gnikket du med ?

Cred :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker!

Jeg brukte Autosol og MG All Metal Polish. Gnikket med en MG/Turtle (husker ikke) applikatorpad. Funket også fjell med roterende med S3G...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba! Nice beading på 476 der :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin s&s dette her :) Godt jobba :D

cred :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive