Gå til innhold
Øivind S

Vinteravfetting

Recommended Posts

Øivind S    4
Øivind S

Er det noen som har et bra tips til vinteravfetting som ikke tar voksen? Har brukt prick bort, men da holder ikke voksen lenge.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skaten    5
Skaten

X2

Surfex HD er et må ha produkt, spylte bilen til fattern med høgtrykksspylar, og det var ikkje mykje det hjalp. Derimot då eg brukte litt Surfex så tok den det meste av driten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Prikkbort er jo for min del en vinteravfetting, bruker alltid surfex 1:20-1:30 men tar av og til en runde med PB først på vinteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Surfex er mer et forvask produkt som tar trafikkfilm og annen skitt. Jeg bruker den alltid ved vask. Den vil ikke røre asfaltprikker og sånt som gror fast i lakken. Prickbort er det snilleste du kan bruke som tar sånt, men brukes ikke ved hver vask.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Very good. Og om du vasker bilen så ofte som meg og 'Mighty' så funker det fint med veldig svak blanding om du har voks på bilen. Har brukt 1:40 to ganger nå, og det funker faktisk. Men vasker jo 2-3 ganger i uka da. Hvis ikke kan du vel gå ned til minimum 1:20 før den blir altfor streng. Knallprodukt det, så håper du bestillte mer enn en liter. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Bruker surfex i både 1:5 og 1:10 som prewash uten st den fjerner voksen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

1:20 er streng med voksen når man bruker det flere ganger i uka. 1:40 holder i massevis til vanlig prewash. Tenk f.eks på å blande en liter med såpe i vaskebøtta. Surfex er veldig konsentrerte greier og sterkere enn de fleste bilsåper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind S    4
Øivind S

Vasker ca 1 gang i uka. Bestillte 10 liter så det bør holde ei stund. Har tenkt til å blande 1:25 for å teste. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Her blander jeg aldri sterkere enn max 1:20 på lakk, og 1:3/1:5 på plast/gummi, dekksider osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Vasker ca 1 gang i uka. Bestillte 10 liter så det bør holde ei stund. Har tenkt til å blande 1:25 for å teste. :)

Burde holde en stund da ja. Prøv det du. Men om du synes det fjerner nærmest alt av trafikkfilmen så kan du jo prøve f.eks. 1:30 neste gang, og se om det er tilstrekkelig. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Vøh? Jeg har blandet 1:5 og 1:10 og har brukt dem om hverandre på hele bilen, egentlig... blandet ut 1:10 til min mor også; kanskje jeg skal revidere blandingsforholdet sånn at hun får 1:20 eller deromkring? Er jo for dumt å strippe voksen hver gang hun vasker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Det er ikke snakk om å strippe voksen for hver vask, men å svekke den over tid slik at voksen kanske bare holder halvparten så lenge som den kunne gjort. 1:10 er i allefall alt for sterkt for prewash. Har brukt 1:40-1:50 i det siste og det tar all løs skitt og så godt som all trafikkfilm :)

Slet en del med at ingen voks ville sitte særlig lenge før jeg fant ut at 1:20 rett og slett var for sterkt til daglig bruk. 1:40 er fortsatt mange ganger mer konsentrert enn det de flester bruker i foam cannon f.eks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

En ting er ihvertfall sikkert, og det er at surfex er en av de mest brukte pre-wash produktene med mest varierende erfaringer hva angår blandingsforhold og styrke :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christoffer H    257
Christoffer H

1:40-1:50 ja, da må jeg justere blandingsforholdet mitt også tror jeg :P Trodde ikke den var SÅ sterk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Sant det. Jeg bruker også foma "bilsåpe" som også er en prewash såpe som har ca samme effekt som surfex. Bruker samme blandingsforhold der.

1:20 1:40 høres jo svakt ut for folk flest, men sammenligner man f.eks med det man har i bøtta så er det jo faktisk veldig sterkt. Mange er jo redd for å strippe lsp hvis man blander noen ml for mye med såpe i bøtta, og surfex er nok sterkere enn de fleste såper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig