Jensenjr

Voks i rette linjer?

Som emnetittelen sier, hvorfor vokser noen i rette linjer?

Jeg har selv "alltid" jobbet det inn i sirkler, mye fra gammelt av med håndpolering osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg foretrekker selv å jobbe det på i sirkler da jeg får det tynnere og jevnere. Jeg tror det kommer fra den gamle misforståelsen at swirls består av sirkulære riper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir sagt at sirkulære swirls kan sees fra hvilken som helst vinkel og høyde, mens rette swirls kan kun sees i en bestemt vinkel og høyde. Skulle du da være så uheldig å lage merker under vokspåføringen, så skal det da være fordelaktig å ha de i rette linjer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med lett trykk på aplikatoren og helt ren bil skal det vel litt til for å lage swirls under påføring av voks.

Selv pleier jeg også å legge voksen i sirkler, med untak av smale partier som over dører mot taket osv.

Endret av Martin.S
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjør alt i rette linjer om jeg kan/klarer. Grunnen til at jeg sier "klarer" er fordi et par vokser jeg har lagt har vært svært vanskelig å legge i rette linjer på visse lakktyper uten at pad'en lugger. Voks blir ofte lagt i en mellomting mellom rette og sirkulære bevegelser, mens vask, håndpolering, clay etc. gjøres i rette linjer eller i bevegelser som følger bilens former. Grunnen til dette er for om du skulle være så uheldig å lage fine riper i bilen så synes de mye bedre om de går i sirkler, enn om de hadde vært rette.. Det er hvertfall det jeg har lest/lært, men jeg husker ikke hvor. Sies hvertfall at det er den "rette" måten å gjøre det på. Hvorvidt den teorien om synligheten på ripene stemmer, vet jeg ikke. Men for meg høres det logisk ut.

Edit: Oisann, går treigt å skrive på telefonen merker jeg ja :P Men som Frode sier. Og under vokspåføring KAN man være uheldig å dra partikler ut fra f.eks. gummilister eller spylerdyser på panseret.

Endret av Simen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Paul Dalton legger sånn :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser man nøye på swirls i lakken så ser man at 99% av linjene som utgjør det vi kaller swirls er rette linjer. Det at det fremstår som sirkler rundt et fast lyspunkt er på en måte en optisk illusjon. Horisontale linjer vil synes over og under lyspunktet, mens vertikale linjer vil synes til venstre og høyre for lyspunktet. De fleste biler vil pga vasking i horisontal retning, maskinvask osv ha mest synlige "swirls" over og under lyspunktet. Se eksempel på dette her på bilde fra en S&S her på forumet:

3818373166_f625d69b23_b.jpg

Et eksempel på riper i mer tilfeldige retninger:

IMG_0991.jpg

Man kan ofte få en idikasjon på om bilen har blitt mye vasket i maskin eller ikke ved å se på retningen ripene ligger. De som vasker bilen for hånd, men alltid i en horisontal bevegelse vil også se det meste av swirls over og under lyspunktet som på det første bildet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man legger vel i rette linjer for å få god dekning? Men selv vokser jeg i sirkler ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frode og andre har helt rett, om man skulle være uheldig å få en ripe så er den mindre synlig enn en "rose". Det er ingen optisk illusjon Geir :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig vil en ripe som tar mange runder rundt på panelet være mer synlig enn en ripe som går i en retning. Men at swirls består av hele riper som går i sirkler ER en illusjon. Swirls består vanligvis av mange små riper i tilfeldige retninger. Det er bare å sette på seg brillene og se på bildet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At de går i hele sirkler er illusjon, det er vi enige om! Poenget med å legge på "langs" er å tilstrebe minst mulig av disse små ripene som framstår som roser. Når det er sagt så er dette langt viktigere på poleringsdelen, vel og merke når man jobber for hånd. Her er risikoen for småriper langt større. Voks legges som oftest på en plettfri flate. Legger voks i sirkler selv jeg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, da skønner jeg hva du mener :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, ble en deilig diskusjon dette! :) Ser godt poenget med at det lettere blir roser, men som Martin.S nevner har man jo da polert, buffet og sannsynligvis kjørt en wipedown før påføring. Alt er mulig, men riper er ikke det første jeg tenker på som en mulighet da.

Verre kan det bli med enkelte sticky vokser dersom man skal legge i rette linjer på pad. Ser for meg en enklere jobb med f.eks 3M Quick wax på MF i rette linjer da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sirkler her også, både voks og QD :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive