Ebbe

Spørsmål om motorvask

24 innlegg i emnet

Hei

Jeg har en Golf 4 fra 1998 med 1.4 liters bensinmotor og 75 hk.

Er det visse deler jeg bør være oppmerksom på når jeg kjører motorvask eller det bare å kline på med Surfex HD (1:10) får så å spyle av (hageslange eller HT?).

Har ingen detaljkost, kun felgkost. Jeg klarer meg uten kost?

Bildet av motorrommet som høyst sansynlig aldri har blitt vasket:

post-3707-0-74940500-1322395683_thumb.jp

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo dekke til sikringer og om det er litt sensitive el-koblinger.. Felgkost funker sikkert, men kanskje litt stor? Om du ikke har andre børster, kan du jo rappe oppvaskbørsten og kanskje en tannbørste. Tannbørste bruker jeg om det ikke er noe annet, fungerer fint, og bare å kaste etterpå:) Det kan ta litt tid, så du kan jo bruke f.eks felgbørste/oppvaskbørste på flater og tannbørsten i kriker og kroker.. Blir sikkert bra Har du noe plast/gummi dressing?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du søker litt finner du flere tilsvarende tråder ;)

Men du må nok ha noe som er sterkere enn surfex 1:10 for å løse opp oljer o.l, kaldavfetting er bra på slike ting.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et ord; Prickbort ;) Men vær forsiktig med avfetting på reimer o.l. Veit ikkje om disse tåler det eller ikkje, men eg er alltid på sikkresiden :) Også som nevnt over, oppvaskkost, tannbørste og div. malerkoster virker flott til slik rengjøring ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er greit å nesvne at det er fint å prøve å ikke spyle rett på dynamo luftfilter og luftmassemåler. Ellers er det stort sett bare å dure på med HT.

Sist jeg tok motorvak brukte jeg Eimann Fabrik Engine Degreaser, og den funket meget bra. Er nesten i overkant sprek.

Min Link!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nybegynner, og svært reservert i forhold til motorvask. Det skurrer å skulle spyle motorrommet fullt av vann.

Har en -09 Octavia som trenger en vask, men jeg får meg foreløpig ikke til å ta steget. Noen med konkrete råd og anbefalinger?

Tenker da på metode, har Prickbort, kaldavfetting og annet vaskestæsj og børster og svamper og hansker og greier. Og HT.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort er jo fint, surfex HD 1:20 ish, soft tannbørste/detailingbrush, foamcanon. Husk å dekke til luftinntak, dynamo og evt. sikringsbokser og plugger. Spyl IKKE på den matten i panseret, da dreper du brannhemmingen i den + at den vil krympe og ikke passe lenger, vil ha begynne å henge i et hjørne, eller i verstefall dette av... Vær forsiktig med å avfette reimer ol. tvilerpå dei liker det.

Husk å spyle godt av slanger osv. Plastfornyer av et eller annet slag på plast detaljer og voks på metall. Husk å sette av litt tid, dette kan ta en stund ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For mitt vedkommende så bruker jeg ofte bare avfetting/sterk såpe, så børster og hageslange. HT gir høyt trykk og presser kanskje vann til steder det ikke skal vann...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For mitt vedkommende så bruker jeg ofte bare avfetting/sterk såpe, så børster og hageslange. HT gir høyt trykk og presser kanskje vann til steder det ikke skal vann...

Jeg har også brukt mye hageslange, men i det siste har jeg brukt HT på så lang avstand at kun vanntåken skyller. Tar litt lengre tid, men trygt slik jeg opplever det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet noe sikkert ang reimer og avfetting ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gummi tørker ut av avfetting, dette fører til knirking og i verstefall sprekker i den. Egentlig så er alt av smurning på reimer tull. Biltema sin "reimspray", er verste sort, knirker 100ganger mer enn utgangspunktet. Dette er iallefall det eg har opplevd ang. reimer og avfetting, og reimspray.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet noe sikkert ang reimer og avfetting ?

Ikke annet enn at jeg har vasket f. eks min nå 26 år gamle bil med multireim for 5 år siden, reima var ikke ny da, og den holder fortsatt. Jeg hadde ikke vært bekymret for reimer, jeg har tatt motorvask i 25 år og har aldri hatt problemer med det. De kan uansett lett erstattes.

Jeg ville heller brukt Prickbort med forsiktighet på ledninger, for det kan sikkert angripe isolasjon og plast akkurat som Prickbort ødelegger triggere og dyser på flasker som ikke er kjemi-resistente ;)

Jeg bruker mest SurfexHD og slike produkter i motorrom - det løsner fett og olje bra. Prickbort brukes mer på salt og asfalt på karosseriet her i gården. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spyl IKKE på den matten i panseret, da dreper du brannhemmingen i den + at den vil krympe og ikke passe lenger, vil ha begynne å henge i et hjørne, eller i verstefall dette av... Vær forsiktig med å avfette reimer ol. tvilerpå dei liker det.

Har hatt jevnlig motorvask på bilene mine siden jeg fikk lappen, og har alltid brukt HT og avfetting på den matten du prater om, og har aldri sett antydning til at de skal krympe. Har vasket den matten ihvertfall 5 ganger på V70`n de siste 3 1/2 år, og den ser fortsatt like fin ut, mulig den ikke er like brannhemmede men fortsatt like fin.

Reimene har også fått avfetting og HT uten at jeg har merket noe av den grunn, så jeg tror ikke disse "advarslene" dine er forbeholdt alle biler.

Hvilke biler er det du har opplevd at denne matten krymper på, eller at reimene blir ødelagt? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spylte støymatten på den omtalte 26 år gamle Mercedesen. Matten var tykk, myk, knusktørr, porøs, trakk vann som en svamp, revnet og datt av. Jeg har ikke hatt problemer med andre nyere biler. Men jeg ser enkelte biler har misformede matter før spyling, så med tykke myke matter skal en nok følge med på om de trekker vann. De blir de tunge. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På BMWen min har matten krympet etter at forgje eiger vaska den ein del ganger. Ang. Reimene, opplevde eg dette på en 2000galant, reimo på dynamo og sånn kvein uten like pga. Dette.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reimene, opplevde eg dette på en 2000galant, reimo på dynamo og sånn kvein uten like pga. Dette.

Det var nok ikke reima, men lagerene. Her dekkes alltid til dynamo med en plastpose før vask ;).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var reima, kviningen forsvant stundvis når eg sprayet vann eller lignende på reimen, men kom tilbake etter en stund. Men for all del, kommer nok ann på reim fabrikant og kass gummi type/blanding reimen har (?)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gummi tørker ut av avfetting, dette fører til knirking og i verstefall sprekker i den. Egentlig så er alt av smurning på reimer tull. Biltema sin "reimspray", er verste sort, knirker 100ganger mer enn utgangspunktet. Dette er iallefall det eg har opplevd ang. reimer og avfetting, og reimspray.

Kan jo også nevne at hvis reima først "knirker" vil reimspray som oftest bare gjøre at det blir mer lyd, reimspray skal gi reima bedre "feste" til reimhjulet, dermed mere lyd. Så Biltema sprayen har bare gjort jobben sin. Silikonspray vil ofte fjerne lyden inntil videre, men som regel må reima skiftes for å få bukt med lyden permanent :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden eg:)

Har kjøpt den nye Golfen nå med 1.4 TSI og der er det ingen deksel lenger.

Forhandler rådet meg til og ikkje vaske motoren her i fare for at det skulle skje noe og heller overlate det til verkstedet når bilen skal på service. Det er veldig lenge til så skulle nok vasket den flere ganger før den tid i alle fall.

Legger ved ett bilde fra en tilferdlig finn.no annonse med bilde av motorommet.

Hvilken fremgangsmåte ville dere brukt på ett sånt motorrom? Surfex og hageslange eller ungå hageslangen og vaske del for del med klut?

96_1336751618_xl.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke moe stort problem med og vaske oppi der altså. Ungå og få vann i sikring/motorstyringsboksen som ser ut til å væri til høyre i bilde.og ikke for mye i batterikassen heller..

Men om du vasker litt gjevnlig fra den er nye skal det jo heller ikke mye til å holde det rent. Jeg pleier og blåse tørt med luft rundt utsatte kontakter osv etterpå. Kan vere greit og varmkjøre bilen etter motoravsk også, da er du på den sikre siden.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive