BChris

Test: Gtechnq G4, G1 & G2. Sponset av Bilnerden.no

Hei!

Da var det påtide å skrive min første test her på forumet. Denne testen er sponset av Bilnerden.nosom supplerte Gtechniq produktene til testingen.

IMG_7781.jpg

Utstyr brukt under testen:

• Skuresvamp og Meg NXT shampo.
  • Gul Meguiars pad til G4 påføring.
  • MYE mf for tørking og buffing. Mye til tørking.
  • Engangshansker, G1 og G2 er streke saker.
  • Gtechniq sine påføringspadder.
  • Flaske med vann for fukting av kluter og test av produktet.

Fikk endelig tid til å teste disse produktene etter at di har stått å ventet på meg i 2-3 uker nå pga. jobb offshore. Kjørte til Statoil nær Danmarksplass i Bergen, der det er sevlvask og poleringsstasjon. Spyltebilen, vasket alle rutene og lyktene godt, skylte godt av igjen og flyttet meg til poleringsplassen. Begynte med å tørke over alle ruter og lykter så godt som mulig, men harde vannmerker gjør dette til en vanskelig jobb, kluten "henger" litt i ruta og ruta holder godt på vannet.

IMG_7787.jpg Harde vannmerker hjørne vindu høyre siden.

IMG_7777.jpg Harde vannmerker vindu venstre side får vannet til å henge ujevnt og vanskelig å tørke helt tørt.

IMG_7795.jpg G4 og pads, brukte 2 pads. Hadde nok kun trengt en, men klarte å miste en på bakken...

IMG_7797.jpg
    Som å miste padden ikke var nok, klarte jeg å snuble borti G4 flaska med korken åpen, for så å tråkke i det...

Glemte å ta biler under påføring av G4, men legg tynne lag og la det virke litt. Blir en tynn hvit hinne på rutene. Bruk gjerne engangshansker, da dette sitter godt i huden og tørrer hender litt, men er nok etter personen som ser. Vil gjerne tipse om å vaske rutene godt innvending før du begynner G4, da merker og div. på innsiden av ruten fort kan lure deg til å tro at det er noe på utsiden..

G4 kan være et reint H#¤%# å få vekk, men som det står på flasken; '"use a damp cloth". Prøvde å fukte en klut litt og litt, men etter litt jobbing på denne måten fylte jeg en Olden vannflaske med vann, tømte dette over ruten og tørket godt. Dette var mest effektivt. Brukte opptil flere mf for å få det helt tørt og fint, men var mye letter og få tørt og blankt etter G4 behandlingen. Glasset blir veldig blankt og fint etter G4 behandling. Harde vannmerker er lett borte. Merker etter hvor vindusviskere ikkje har vært (hjørner på frontrute) og div. andre "merker" og urenheter i glasset er borte uten problemer. Fordelen ved bruk av hageslange eller vannflaske til fjerning er at da ser du om ruten er ren eller om vannet fortsatt deler seg og henger ujevnt på ruten.

IMG_7788.jpg Rute ferdig behandlet med G4 og tørket igjen, klar til G1.

IMG_7780.jpg Frontrute behandlet med G4 og tørket, blank og fin. Klar til G1.

En liten film snutt at frontruten kun polert med G4 forhånd:

Som dere ser ligger vannet nokså dødt og jevnt på ruten, dette er et godt tegn på at ruten er klar for G1.

IMG_7782.jpg
    G1 som er selve ruteforseglingen, G2 er et løsemiddel som hjelper å fjerne overflødig G1 når den er ferdig herdet.

Bruk engangshansker til G1 og G2!

G1 er VELDIG drøy i bruk. Hold påførings padden over flaska, snu den fort slik at du får litt på padden, flytt padden og gjør dette igjen. Dette holder nok til siderutene på en side. Ta 3 "påfyll" av padden til front rute og bakrute siden disse er store flater. Begynn med å påføre G1 i sirkulære bevegelser på frontrute, jevne raste bevagelser. La tørke 5 min, legg så et lag til hvor du påfører side-til-side eller opp-og-ned, dette for å se hvor du har vært når du påfører lag nr. 2, og får dekket hele ruta.

IMG_7804.jpg Lag nr. 2 lagt på front rute.

Begynn deretter på resten rutene rundt bilen. Når alle di andre rutene har fått et lag hver, tar du siste laget på frontruten, legg dette som nevnt over for å lettest se hvor du har vært. Dette siste laget skal herde 15min, helst ikke lenger, da blir det visst veldig hardt å fjerne. Legg så på lag nr. 2 rundt på resten av rutene. Jeg la også 2 lag på lyktene framme og på speil. Etter å ha lagt lag nr. 2 på resten av rutene på bilen, hadde jeg fortsatt nok igjen til å gi alle rutene et lag til, men valgte å legge et lag til på frontruten og bakruten. Har da fortsatt en liten skvett (ca. 1/8)igjen, denne skal på motorsykkelhjelm visiret til våren :)

Da var alle lagene herdet ferdig. Lot sideruter og bakrute herde ca. 5-10 min og frontrutaca. 15 min. Tok G2 på pad og begynte å føre på, ikkje vær sparsom med G2, er jo ikkje vits å sitte med 1/2 flaske igjen med G2 når du har 1/8 del av G1 ;) Tok gode mengder G2 på en pad, smurte på siderutene og bakruten først og tørket godt med mf. Ta EN rute av gangen, ellers tørker også G2 og du må legge et nytt lag på ruten for å få fjernet overflødig G1. Måtte gni litt på enkelte plasser for å få alt vekk, men arbeidet til nå har vært ganske lett, så litt "hardt arbeid" nå gjør ingenting for kroppen ;) Gikk over alle rutene og sjekket at alle var rene og klare, og tok noen strafferunder da det lå litt smurt utover her og der. Har nå ca. 1/6 igjen med G2.

IMG_7810.jpg Bilde av ferdig behandlet frontrute.

IMG_7808.jpg Blankt og fint! :)

IMG_7809.jpg Gtechniq treated! ;)

Regnet selvsagt ikke når jeg var ferdig... Hva er sjansen!? I BERGEN!? Måtte derfor ty til en flaske med vann og høytrykkspyler.

Film av front rute ferdig behandlet med G1, sammenlign med video øverst i testen ;)

Siste kose film, litt rolig sheeting:

Konklusjoner

Tid brukt: ca. 2,5 timer fra jeg ankom selvvaskestasjonen til jeg kjørte hjem.
    Arbeids tyngde: Lett, var lett å jobbe med alle produkter, kan lett kalles en kosejobb. Om man har maskin, kan nok poleringen om mulig gjøres enda enklere og bedre.

G4:
    Lukt: Lukter ganske vondt, men har heldigvis svak lukt, så er ingenting å rynke på nesen av.
    Konsistens: Veldig flytende, etter risting blir den ganske luftig også. Forsiktig når du åpner flasken.
    Bruk: Drøy i bruk. Enkel på påføre, og forsåvidt enkel på fjerne med litt hjelp av fuktig klut, evt. hageslange eller en flaskevann.
    Resultat : Fjerner alle urenheter i rutene, vannmerker forsvinner som dugg for solen og andre "merker" forsvinner også lett. Gir en blank og fin rute å jobbe på med.
    Ulemper: Burde vært letter å dosere, er ingen "tut" på flaska og innholdet er ganske luftig og flytende etter å ha blitt ristet. Var ingen spesielle problemer å legge på padden, men hadde nok vært bedre med en "tut" på ett eller annet vis så man slipper å skru opp og igjen korken for hver dosering.

Karakter: 9/10, hadde gitt 10/10 om det hadde vært lettere å dosere på padden, vare irriterende å måtte skru opp og igjen hver gang, og den var såpass flytende at det var litt stress uten "tut". Kamerat var full i et hvit belegg etter behandlingen etter å ha tatt på kamerat etterpå. Engangs hansker nestegang. Ellers gir eg sjølveproduktet 10/10, det fjernet alle hardevannflekker og var lett å fjerne. Ble blankt og fint!

G1 & G2:
    Lukt: Tynner eller neglelakkfjerner er ganske nær samme lukten. Stå ute eller i et vel ventilert rom!
    Konsistens: Flytende som vann, når påført er den som tynner, G1 tørker relativt fort G2 holder seg flytende lengenok til at du får tørket godt av med en mf.
    Bruk: MEGET drøy i bruk, 1x15ml flaske kan du nok klare å bruke på 2 biler i Golf/Polo størrelse.
    Resultat: Et ord; WOW! Over 70-80km/t er vindusviskere en vits i vanlig regnvær. Sheeter veldig fint når jeg kjører med vann på ruta, eller spyler på. ;) Beader fint når den står i duskregn, små tette dråper. Meget pent å se på :)
    Ulemper: Lukt og at den er så sterk for huden. Blir en tynn "trafikkfilm" om man bruker viskerene, men denne forsvinner med en gang og slik er det vel med di fleste ruteforseglere, er jo en slags "film" på ruten. Men dette er småtterier, så kan nok egentlig ikke regnes som ulemper, bare piss i havet iforhold til resultatet.

Karakter: Foreløpig blir det 10/10, vet ikke hvordan den er mot frost enda og varighet, men foreløpig fullpott!

Update etter 8 mnd; Gir nå 9/10, siderutene begynte å fade og front ruten har for en stund siden begynt å gi seg der viskerene går, men det er nok normalt for alle ruteforseglinger.

Tips og lærdom:

• Godt lys er essensielt for å se urenheter, om ruta er tør og ikke minst for å lettere se hvor du har påført G1 og hvor du har glemt. Kan være vanskelig å se underpåføring.
    • Husk å ALLTID skru på korken på produkter..
    • Bruk engangshansker, iallefall til G1 og G2!
    • Ha vann tilgjengelig. Enten hageslange eller vannflaske.
    • Ha masse MF tilgjengelig, som alltid ;)
    • Vær nøye med forarbeidet, som med alt annet.
    • Vask rutene innvending for ikke å bli "lurt" når du inspiserer etter fjerning av G4 og G1. Dette gjorde ikke jeg, og det var kun irriterende å gnikke unødvendig..
    • Stå på et godt ventilert sted.
    • Husk pauser ;)

Vil oppdatere denne test tråden etterhvert som frosten kommer hardere og etterhvert som tiden går når det kommer til varighet, denne lover 2år eller 30.000km varighet, selger nok bilen før det, men varer den til jeg selger så er det fantastisk i mine øyne. Har kun prøvd ClearVue fra TurtleWax tidligere, og kan lett si at denne slår den ned i buksene både med tanke på effekt, påføring og sikkert varighet også da ClearVue varte i ca. 2 uker om ikke mindre...

Bilen har ikke fått en skikkelig vask på snart 2 uker, så ingen mobbing. Om det er merker på rutene på bildene, er dette merker på innsiden av ruten. Utsidene er glatte og reine.

Kommer også test av Gtechniq Smart Fabric om ikke så altforlenge når jeg skal ta interiøret før snøen kommer, og tøymattene trenger pleie :) Salen på fars MC skal også få smake Smart Fabric, så vent i spenning på resultater!

Takk til bilnerden.png for Gtechniq produktene!

Takk for meg, håper testen var informativ, selv om jeg mangler endel bilder. Tok mange, men etter å ha puttet dem innpå pcen fant jeg ut at det å ta bilde av ruter, er vanskelig! :P Beklager også dårlige videoer, er filmet med mobilen.. :unsure:Om du har spørsmål, så er det bare å spørre så skal jeg svare så fort jeg kan :)

Oppdateres etter hvert som ting skjer :)

Endret av BChris
5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra skrevet test, nå gleder jeg meg virkelig til å teste mine egne produkter :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra produkt ja, jeg har testet dette på firmabilen i høst, og rutene har virkelig vannskrekk ja.

eneste negative jeg kan finne, er at ved kjøring i "urbane" strøk i lav hastighet så perler/beader vannet på siderutene uten å bli blåst av, dette er ikke så gildt i mørket da vannperlene "samler" lys fra gatelys og andre biler og hindrer full sikt ut av siderutene. Det blir nesten som mange hundre små LED dioder mellom deg og det du ser etter på ustiden av bilen.

Når det er sagt så har E61 fått full dose G1/G2 idag, gleder meg til å se dette fremover.

På den første frostnatta i høst så måtte jeg skrape frontruta på firmabilen, men på testfeltet (30x30cm) på frontruta så var det kun dugg, ikke noe is overhodet.

Spennende produkt dette... :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne gjerne tenkt meg å se en test mellom dette og Nanolotus/Rain-X.

Kan muligens ta på meg en slik test til våren når jeg får meg ny bil da begge bilene har nå fått ruteforsegling nylig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra skrevet test, nå gleder jeg meg virkelig til å teste mine egne produkter :)

Takk :) Eg og gleder meg til å få testet resten av mine Gtechniq produkter, har Smartfabric, W2, P1 og håndpads til P1 heima eg ska prøva iløpet av vinteren og våren :D Tenker å selge min SV Shield, SV Finish og SV cleaner Fluid og kjøpe C1 eller C2 når eg kjøper meg bil neste gang, blir vel til sommeren tenker eg ;)

Bra produkt ja, jeg har testet dette på firmabilen i høst, og rutene har virkelig vannskrekk ja.

eneste negative jeg kan finne, er at ved kjøring i "urbane" strøk i lav hastighet så perler/beader vannet på siderutene uten å bli blåst av, dette er ikke så gildt i mørket da vannperlene "samler" lys fra gatelys og andre biler og hindrer full sikt ut av siderutene. Det blir nesten som mange hundre små LED dioder mellom deg og det du ser etter på ustiden av bilen.

Når det er sagt så har E61 fått full dose G1/G2 idag, gleder meg til å se dette fremover.

På den første frostnatta i høst så måtte jeg skrape frontruta på firmabilen, men på testfeltet (30x30cm) på frontruta så var det kun dugg, ikke noe is overhodet.

Spennende produkt dette... :-)

Ja, men er da bare å gi litt gass så fjerner dette seg veit du ;) Er en smal pris å betale for et produkt som skal vare så lenge som det lover og som ellers gir enormt gode sheeting og beading resultater :D

Gleder meg til frosten kommer eg no for å sjå ka so skjer :D

Alle Gtechniq sine produkter er spennende synes eg, sjekk youtube for div. reveiws av div. Gtechniq produkter and be amazed! ;)

Kunne gjerne tenkt meg å se en test mellom dette og Nanolotus/Rain-X.

Kan muligens ta på meg en slik test til våren når jeg får meg ny bil da begge bilene har nå fått ruteforsegling nylig.

Ja kunne tenkt meg en slik test eg og. Nanolotus skal jo være syk den også. Eg for min del kommer til å holde meg til Gtechniq sine produkter litt framover, men kem veit, kanskje eg blir lei etter noen mnd/år, sjøl om eg tviler på det :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive