Gå til innhold
TobiasW

Kan dette utbedres? Div. lakkskader, riper

Recommended Posts

TobiasW    322
TobiasW

Hei!

Er på jakt etter ny (brukt)bil om dagen, og har vært i dialog med en som selger en BMW E39 520i 1999 modell. Laget en egen tråd om det, hvor jeg stilte litt spørsmål og slikt. Jeg så først bilen på kvelden, så var vanskelig å se lakktilstand. Avtalte at jeg fikk komme innom på dagen og ta noen bilder i bedre lys, og det har jeg gjort nå.

Spørsmålet er; kan noe av dette utbedres på noe vis? Bilder følger...

IMG_2937.jpg

Lakkflassing

IMG_2939.jpg

IMG_2940.jpg

Svært matte og duggete lykter

IMG_2941.jpg

Litt rust i skjøt

IMG_2942.jpg

IMG_2943.jpg

Kraftige riper inn i metallet

IMG_2944.jpg

De neste bildene viser diverse småskader på plastfangerne;

IMG_2945.jpg

IMG_2946.jpg

Riper på venstre bakdør

IMG_2947.jpg

Glasset i speilet

IMG_2948.jpg

Minimalt med rust på bagasjeromsluke til å være E39

IMG_2949.jpg

IMG_2950.jpg

Kantkjørte felger... :(

IMG_2951.jpg

IMG_2952.jpg

IMG_2953.jpg

IMG_2954.jpg

Det jeg lurer på er om det er mulig å fikse de kraftige ripene, småskadene på fangerne selv? Felgene skjønner jeg at er lite jeg kan gjøre med, evt. levere de fra meg hvis jeg beholder dem. Lyktene skal demonteres for poleres opp, og legge silica-gelposer inni et lurt sted.

Ripene på høyre bakdør er ikke gjennom klarlakken tror jeg, så skal nok få de mye bedre.

Noe jeg kan/burde gjøre med bagasjeromsluken og den lille rustflekken ved panseret foran?

Blir veldig glad om noen kan skrive noen klode ord, og forklare hva som kan gjøres :)

Har ikke kjøpt bilen, men jeg må nok bestemme meg innen ikveld!

Takk på forhånd!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ChristerM    2
ChristerM

Jeg tror egentlig det meste her kan utbedres. Ripene ved hjulbue ser jeg for meg som noe av det vanskeligste. Det er vanskeligt å finne et strøkent eksemplar av disse nå ser jeg.

Hvis man ser på speil så kjøper du et nytt. Hovedlyktene kan du jo prøve å polere opp, men i det hele tatt hadde jeg kastet både lykter, frontfanger og bakfanger vekk, og fått på M-optikk på bilen. Da er du i det minste kvitt det meste av defekter på bilen. Hever utseende på bilen betraktelig selvom det koster litt.

Så generellt ut som et fint eksemplar med lite rust.

Endret av ChristerM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Jeg tror egentlig det meste her kan utbedres. Ripene ved hjulbue ser jeg for meg som noe av det vanskeligste. Det er vanskeligt å finne et strøkent eksemplar av disse nå ser jeg.

Hvis man ser på speil så kjøper du et nytt. Hovedlyktene kan du jo prøve å polere opp, men i det hele tatt hadde jeg kastet både lykter, frontfanger og bakfanger vekk, og fått på M-optikk på bilen. Da er du i det minste kvitt det meste av defekter på bilen. Hever utseende på bilen betraktelig selvom det koster litt.

Så generellt ut som et fint eksemplar med lite rust.

Takk for respons :)

Ang. bakfanger, frontfanger, og nye lykter rundt hele bilen, må jeg vel ut med minimum 20 000,- nytt? Har VELDIG lyst på M-Sportlook på bilen, men gidder ikke legge for mye penger i en eldre bruktbil. Usikkert hvor lenge jeg skal ha den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terjeo    112
Terjeo

Alt kan fikses, det er bare et spørsmål om penger. Stikk innom et lakk veksted å hør hva de sier eller bedre: lån med deg bilen dit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
T.J.    1
T.J.

Lyktene kan du prøve å polere opp først, hvis ikke det hjelper får du kjøpt glasset løst til disse lyktene (da kan du jo få hvit blink også). Ser ut som det er automatisk avblendbare sidespeil, å bytte dette til tilsvarende glass er dyyyyyrt!

For øvrig er det jo et spørsmål om pris ang. lakkskadene. Som Terjeo nevner, kan du jo låne bilen med deg til et lakkeringsverksted for å høre på pris. Alternativet sjekker du Koed for hvor mye de tar for m-sport fangere, og hører med lakkerer hvor mye det koster å få disse lakkert. Alt kommer an på hvor mye du er villig til å koste på en bruktbil, evt. hva du er villig til å leve med av riper og merker på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Takk for gode tips så langt :) Tror selgeren ikke gidder å vente mer, så tviler på at jeg får mer tid til å undersøke.

Angående lakkskadene lurte jeg på om det er mulig å våtslipe ned --> grunning --> 2K lakk (riktig lakkode) fra Ødegård Lakk --> evt. våtslipe litt så polere opp? Kan det bli bedre på fangerne hvis jeg gjør det slik? Og de fæle ripene på høyrebakskjerm...

Evt. kjøp en som er tilnærmet strøken ;)

Dette er snakk om en bil til ca 50 000,- så jeg vil ikke legge for mye penger i den foreløpig. Kjøpe et mer strøkent eksemplar blir det fort rundt/over 100 000,- og det har jeg ikke penger til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Ikke la deg stresse av selger i hvert fall. Det finnes alltid en bedre bil og et bedre kjøp der ute, så lenge vi ikke snakker om samleobjekter.

Hvor mye penger har forrige eier(e) lagt i å holde bilen i strekk teknisk? At den ser halvsliten ut i karosseriet, forteller gjerne også at det ikke har blitt brukt stort på å holde den i orden mekanisk heller.

Jeg hadde forsøkt å flekke dette til selv, siden planen ikke er å løfte denne til strøken tilstand. Hvis det hadde vært planen ville det nok blitt billigere totalt å kjøpe et bedre eksemplar til 100.000,- i første omgang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Ikke la deg stresse av selger i hvert fall. Det finnes alltid en bedre bil og et bedre kjøp der ute, så lenge vi ikke snakker om samleobjekter.

Hvor mye penger har forrige eier(e) lagt i å holde bilen i strekk teknisk? At den ser halvsliten ut i karosseriet, forteller gjerne også at det ikke har blitt brukt stort på å holde den i orden mekanisk heller.

Jeg hadde forsøkt å flekke dette til selv, siden planen ikke er å løfte denne til strøken tilstand. Hvis det hadde vært planen ville det nok blitt billigere totalt å kjøpe et bedre eksemplar til 100.000,- i første omgang :)

Da tenker vi likt :)

Hvis du ser denne posten så har jeg forklart litt mer rundt bilen. Han har kvitteringer på litt over 30 000,- fra desember 2010 til nå nylig, bla. service og EU-kontroll. Ifølge serviceindikatoren på bilen må jeg ta oljeskift med en gang. Hele hjuloppheng foran og bremser rundt bilen er nyere enn 1 år :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Da tenker vi likt :)

Hvis du ser denne posten så har jeg forklart litt mer rundt bilen. Han har kvitteringer på litt over 30 000,- fra desember 2010 til nå nylig, bla. service og EU-kontroll. Ifølge serviceindikatoren på bilen må jeg ta oljeskift med en gang. Hele hjuloppheng foran og bremser rundt bilen er nyere enn 1 år :)

Tilstand tilstand tilstand. Hvis bilen er tipp topp å kjøre og ikke har tekniske mangler nå, er du et godt stykke på vei. Da er det en perle som ser ut som gråstein.

Hvis de 30.000,- minimum var nødvendig for å skvise den gjennom EU-kontrollen sist gang, finnes det stor sjanse for at mye som ikke er direkte berørt av selve kontrollpunktene, også trenger påkost og fiks om ikke lenge ;) Det KAN bli svært dyrt å kjøpe gammel billig "luksusbil" ;)

Edit: Jeg ser at disse påkostningene gjelder frem til nå, men folk sier så mye rart når de skal selge bil. Og hvis hovedvekten av påkostningene ligger i forbindelse med EU og service, er det nok brukt lite kroner den siste tiden. Hva med servicehefte? Har selger byttet oljen selv og ikke nullstilt service indikator? Hvor langt er den kjørt siden forrige service? Ikke at jeg trenger svar på dette, men greit for deg å få klarlagt slike ting med selger før kjøp. Når du har signert kjøpekontrakten er du solgt :)

Endret av ØHN

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Så ut som et godt alternativ, dog 20 000,- dyrere enn den jeg har sett på og uten 6mnd. garanti... Litt mer utstyr hadde den da :)

Dyrere var den. Men da slepper du jo mye utgifter på å fikse den andre. Garanti kan jo være greit å ha, ja ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Angående lakkskadene lurte jeg på om dette er en brukenes fremgangsmåte;

Våtslipe ned --> grunning --> 2K lakk (riktig lakkode) fra Ødegård Lakk --> Klarlakk --> evt. våtslipe litt så polere opp?

Er dette en fremgangsmåte som kan bli noenlunde pent, eller finnes det bedre løsninger (tenker ikke direkte på lakkering hos lakkverksted) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terjeo    112
Terjeo

Når jeg lakkerer gjør jeg:

1. Vasker godt

2. Pusser ned, 60/80-120-240-600-1200-2000

3. Syregrunning (der det er rust)

4. Våtslip

5. Grunning

6. Våtslip

7. Base, evt. grunning igjen

8. Våtslip

9. Base

10. Våtslip

11. Klarlakk

12. Våtslip

13. Klarlakk

14. Våtslip

15. Polering

Taper opp rundt skaden frem til jeg har grunna ferdig.

Deretter taper jeg opp slik at jeg har et større område rundt skaden å våtslipe på, dette gir deg en mye penere overgang fra gammel til ny lakk, og gjør du det rett ser du ikke noe lakkskille annet enn evt. litt fargeforskjell.

Klarlakken lar jeg også gå over gammel lakk.

Våtsliper altså mellom alt som kommer på lakken, Siste steget før polering våtsliper jeg altså et område litt større enn selve skaden. Beveger meg altså mer og mer ut fra skaden i prosessen for å få en pen overgang hvis du skjønner hva jeg mener.

Endret av Terjeo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Tusen takk, Terjeo! Det var dette jeg var ute etter :)

Har du noen gode eksempler på grunning, baser, syregrunning, lakk og klarlakk? Hvor kjøper du fra?

Ser Ødegård Lakk får mange gode tilbakemeldinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr

"Lyktene skal demonteres for poleres opp, og legge silica-gelposer inni et lurt sted."

Hørtes ut som en harryløsning... Hva med å lime/tette lykteglasset på nytt, så ikke fuktigheten trenger inn, er vel stort sett løse/utette glass som er problemet ved dugging...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terjeo    112
Terjeo

Kjøper fra tyskland

www.ludwigautolack.de

Bare å sende en mail på engelsk med det du skal ha, får svar på tysk men skjønner det greit med google translate.

Var bittelitt fargeforskell på fargen, men han fikk jo bare en lakkode han skulle blande og det kan ikke sammenliknes med en lakkert del. feks.

Ender med en pris på ca 1/4 av norsk pris etter toll og frakt. 1L klarlakk koster ca 1500 i norge sist jeg sjekka.

Bruker presto grunning

U-pol Syregrunning

Kjøpt på torshov

ødegård skal være flinke de.

Vet ikke om du skal lakkere med bokser eller med lakksprøyte, men jeg synes det er like greit med boks blir heller ikke noe forskjell på resultatet når det er så lite. Skal du lakkere med sprøyte med du ha avfukter, og det er lettere å få støv i lakken.

Et lite triks er å legge boksene i en bøtte med varmt vann, da får du høyere trykk i boksene og en finere forstøvning av lakken.

Der du har riper i hjulbuen ville jeg sørget for at lakkskillet kommer i vinkelen der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Takker så mye for hjelp! Kommer til å bruke sprayboks. Ser at Ødegård Lakk selger 2K klarlakk og lakk med riktig lakkode på boks med herder for rundt 500,- totalt. Hvordan tror du dette er iforhold til produktene du kjøpte fra Tyskland? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×