Roy Inge

Sopp/mugg i stoff seter

Hei folkens :)

En kjenning av meg hr en Ford Mondeo generasjon 1(begynnelsen på 90-tallet), som har fått mugg/sopp i setene bak. Dette er tøy seter og det ønskes å få dette fjernet på en enkel og billig måte da dette ikke er en "entusiastbil". Jeg ønsker å være behjelpelig med mine kunnskaper, men akkurat her er jag ganske blank.

Hva kan anbefales her da det skal gjøres(om mulig) hjemme hos vedkommende?

Eddik, er det tingen å bruke?

varmt vann, Zalo antibakterie og masse skrubbing?

Selv har jeg skinn interiør så jeg har ikke tenkt noe på dette problemet i stoff seter..

Endret av Roy Inge
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

APC, eller greenclean, børste for å rense stoff, og en våtsuger/renser.

Husholdningsartikler skal brukes inne i huset. Man bruker f.eks ikke avfetting i oppvaskmaskinen.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

APC, eller greenclean, børste for å rense stoff, og en våtsuger/renser.

Husholdningsartikler skal brukes inne i huset. Man bruker f.eks ikke avfetting i oppvaskmaskinen.

kan hende det fungerer med avfetting der også ;) men APC? -den trenger jeg en liten forklaring på. Greenclean kjenner jeg til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

APC = All Purpose Cleaner

Greenclean er en (av mange) APC

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

APC = All Purpose Cleaner

Greenclean er en (av mange) APC

Takk, da kobla jeg den, jeg skal nevne det videre. Takk for tips!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min far har fått mugg/sopp i taket på minibussen sin, en gammel Mercedes. Hva kan jeg bruke og har noen en Guide til hvordan man skal gå frem mot noe slikt for å forhindre at det kommer tilbake? :)

Takk for svar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tørker dere noe etterpå, eller tar våtsugeren såpass mye av fukten at det ikke trengs?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger inn en vifteovn ala Defa.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du mulighet til å sette på en kupevarmer i et par timer så hjelper det.

Jeg hadde ikke det når jeg gikk over bilen i høst, og da føltes det fuktig i hele bilen en ukes tid etterpå.

Ble omtrent våt i ræva når jeg satt meg inn :D

Men jeg brukte *MYE* vann og det var ~5 grader ute.. Hadde det vært på sommeren hadde det nok tørket fort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også å sette ett el 2 vinduer pittelitt på gløtt for å slippe ut fuktig luft..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt behov for å sette noe inn i bilen. Varme i garasjen, og dørene åpne, så er det tørt over natta. :) Bruk litt god tid på å suge opp alt vannet med maskinen, jobb sakte bortover tekstilen - da får man opp det aller meste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet for min del er at jeg hverken har garasje, vifte ovn eller våt støvsuger..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet for min del er at jeg hverken har garasje, vifte ovn eller våt støvsuger..

det kan jo gjøres ute så lenge det er oppholdsvær. Våtsuger får du fra ca 600 og oppover, og vifteovn koster småpenger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt behov for å sette noe inn i bilen. Varme i garasjen, og dørene åpne, så er det tørt over natta. :) Bruk litt god tid på å suge opp alt vannet med maskinen, jobb sakte bortover tekstilen - da får man opp det aller meste.

Husk at det er ganske mye fuktighet som trekker langt ned i setene. Å sette inn en varmeovn er en langt mer effektiv måte å være sikker på at mer av fuktigheten er ute enn å ikke bruke varmeovn. Temmelig pinlig om en bil begynner å mugne...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker jo varmevifter i garasjen, og de vinkles inn i bilen. Men jeg pleier ikke å vente så lenge med å suge opp vannet etter det er sprayet på. Som sagt, aldri hatt problemer med verken fukt eller mugg etterpå. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive