Gå til innhold

SS: 06 BMW 120D M-tech LeMans blå.

Recommended Posts

• Admins
truhaa
Skrevet

Vasker du ikke bilen din med bøtte, mitt og såpe bør du ikke rote over den med tørkelhåndkle..

- Såpepålegging + høytrykk = kjør

- Såpepålegging + høytrykk + bøtte/mitt/såpe + tørk = kjør

Såpe på selvask er oppgradert om vinteren med sterkerer blandinger, den skal dog ikke være avfettingsterk, men nå vet jeg ikke hvilken ph de bla har der du vasker, sjekker du det får du ofte en pekepinn på hvordan den er :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Simen
Skrevet

Kan vel forsåvidt tørke den, om han bruker "patt-drying" metoden? Da bare trykker man håndklet på. Men må ikke finne på å dra over med MF-håndkle uten berøringsvask! ;)

• Admins
truhaa
Skrevet

Soap & hose`n Go for meg er uten berøring what so ever.. er bilen polert opp og forselget slipper det meste ja, men å berøre den med en mikrofiber uten vask skremmer meg :D.. En får en ta den gode rekreasjonsrundn en gang i uka om vinteren med vask og quick detailer, da holder den gliset blankt og bra...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet

Da har jeg kjørt bilen på selvvask på sinsen, som anbefalt. På med skum og av med HT, tørk mmed mikrofiber. Resultatet er rimelig bra, noe asfaltnupper som sitter igjen. Felgene ble overraskende bra, til å bare å bli spylt, så den beskyttelsen fungerer:)

Hva er best for å få den helt ren? Flere runder med skum? Lenger ventetid? Redd for å slite vekk LSP før vinteren har begynt, regner med at skummet der er ganske sterkt... :wacko:

Har også bøtte med lokk, så kan blande vaskevann hjemme og ta med, og kjøre HT og vask med hanske, hvis det er bedre? Vil jo holde den ren, men ikke lage for mye riper og ta vare på beskyttelsen, nå som den har fått så god behandling... :wub:

Har du tørket bilen med tørkehåndkle uten mekanisk vask med svamp/mitt først?

Like etter at den har fått god behandling?

Da kan jeg nesten garantere deg at du har laget en del microswirls i den nykorrigerte lakken din, fortsett slik og du "må" ha en ny korrigering om ikke så altfor lenge ;)

Skrevet

Skumlegge og spyle av gjør ikke bilen helt ren, nei. Jeg har gjort det selv når jeg ikke har tid til håndvask, men da har jeg ikke tørket etterpå. Tør heller ikke gjøre det uten at den er vasket med mitt og såpe.

Skrevet

Kan vel forsåvidt tørke den, om han bruker "patt-drying" metoden? Da bare trykker man håndklet på. Men må ikke finne på å dra over med MF-håndkle uten berøringsvask! ;)

Jeg risikerer ikke at det skal sette seg små korn i mine håndkle, som kan lage riper ved senere vask.

• 2 weeks later...
Skrevet

Mange takk for mange gode svar!

Jeg har fulgt opplegget til truhaa og har samme erfaring som Dr_S med flere. Takk for advarselen trogha, prøver å være nøye med å bare bruke tørkehåndkle når den er ren. Truhaa, hvordan måler du ph? (Jeg kan sikkert finne ut av dette ved søk forsåvidt:)

Lurte egentlig også på hvordan jeg får bilen helt ren for asfalt etc. Regner da med at det er underforstått at man bruker skum + HT + håndvask med mitt + evt. tørk. Ikke tørking for enhver pris mao., men det hjelper jo på resultatet, så lenge man greier å unngå riper selvfølgelig...

Med to lag endruance blir jo bilen nesten tørr bare ved å helle rent vann over også B)

Lurer også på rengjøring av mikrofilteren, tar dere disse stort sett sammen med klesvasken? (Jeg har selvfølgelig søkt opp dette på forumet, så vet at det finnes litt spesialvaskemidler og sånt, men hvis noen har noen personlige erfaringer som er relevante. Ellers kan jeg godt søke mer også, skal ikke behøve å finne opp hjulet i hver eneste tråd her :) Er det slik at man kan vaske ut partikler som lager riper, eller må man ganske fort kjøpe ny mikrofiber?

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Lurer også på rengjøring av mikrofilteren, tar dere disse stort sett sammen med klesvasken? (Jeg har selvfølgelig søkt opp dette på forumet, så vet at det finnes litt spesialvaskemidler og sånt, men hvis noen har noen personlige erfaringer som er relevante. Ellers kan jeg godt søke mer også, skal ikke behøve å finne opp hjulet i hver eneste tråd her :) Er det slik at man kan vaske ut partikler som lager riper, eller må man ganske fort kjøpe ny mikrofiber?

Avhengig av hvor møkkete MF'ene blir, så vaskes de hos meg på 60-90 grader.

Særdeles møkkete kluter (interiør/motorrom) vaskes for seg på 90 grader, og resten trakkes i maskinen på 60 grader, stort sett. Det hender alt går sammen i maskinen også, så er det sagt :)

Jeg bruker Chemical Guys Microfibre Wash+ som er laget for vask av microfiber, men du kan også bruke flytende Milo hvis du ikke har eller vil kjøpe MF Wash. Andre produsenter (bl.a. Pinnacle) har også vaskemidler laget for microfiber som sikkert fungerer utmerket; jeg har bare brukt CG sin.

Microfiber bør bare vaskes sammen med andre microfiberprodukter, ellers vil de bli fortere slitte og være fulle av drit fra andre tekstiler etter vask.

Det er viktig å rengjøre dispenserboksen for vaskemidler grundig før du setter på microfiberklutene slik at du får vekk alle rester av tøymykner, da tøymykner betyr døden for microfiber.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

Jeg pleier å skille MF som skal brukes til tørk, fra de som brukes til fjerning av polish, voks osv. Vil ikke risikere at det setter seg noe voks i tørkehåndklærne mine :)

Skikkelig møkkete MF blir ikke rene i vaskemaskinen uten at de først har ligget over natten i en Surfex HD blanding er min erfaring.

Skrevet

Mange takk for mange gode svar!

Lurte egentlig også på hvordan jeg får bilen helt ren for asfalt etc. Regner da med at det er underforstått at man bruker skum + HT + håndvask med mitt + evt. tørk. Ikke tørking for enhver pris mao., men det hjelper jo på resultatet, så lenge man greier å unngå riper selvfølgelig...

Asfalt fjerner du med Prickbort før du begynner vask, på tørr bil, la det sitte litt før du guffer på med Iron X og surfex og deretter skum :)

Er det mer igjen etterpå kan du enten legge på mer prickbort (helst på tørr bil..), ellers tar du en runde med clay.

• 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Asfalt fjerner du med Prickbort før du begynner vask, på tørr bil, la det sitte litt før du guffer på med Iron X og surfex og deretter skum :)

Er det mer igjen etterpå kan du enten legge på mer prickbort (helst på tørr bil..), ellers tar du en runde med clay.

OK, såpass ja, trodde dette ble altfor mye for LSP jeg. Kommer vel an på blandingsforhold og behandlingstid, også er det såklart prisen for å få bilen ren, selvom man kanskje forkorter livstiden til voksen bittelitt! Takk for svar!

Avhengig av hvor møkkete MF'ene blir, så vaskes de hos meg på 60-90 grader.

Særdeles møkkete kluter (interiør/motorrom) vaskes for seg på 90 grader, og resten trakkes i maskinen på 60 grader, stort sett. Det hender alt går sammen i maskinen også, så er det sagt :)

Jeg bruker Chemical Guys Microfibre Wash+ som er laget for vask av microfiber, men du kan også bruke flytende Milo hvis du ikke har eller vil kjøpe MF Wash. Andre produsenter (bl.a. Pinnacle) har også vaskemidler laget for microfiber som sikkert fungerer utmerket; jeg har bare brukt CG sin.

Microfiber bør bare vaskes sammen med andre microfiberprodukter, ellers vil de bli fortere slitte og være fulle av drit fra andre tekstiler etter vask.

Det er viktig å rengjøre dispenserboksen for vaskemidler grundig før du setter på microfiberklutene slik at du får vekk alle rester av tøymykner, da tøymykner betyr døden for microfiber.

Tusen takk for utførlig svar! Gode tips jeg skal ta med meg, også har jeg jo god grunn til å unngå tidligere upopulære brølere med MF med produktrester sammen med fruens 'delicates'....

Endret av Dufniall

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår