Janko

Fortolle varene selv.

sitat fra toll.no

"Er varens tollverdi over 1000 kroner eller det kreves særavgift og/eller spesiell tillatelse for å importere, må varene fortolles enten ved at et firma (speditør) gjør dette for deg eller ved at du møter opp hos Tollvesenet. Du kan ikke fortolle varer med tollverdi over 1000 kroner elektronisk."

"

• Møte opp hos Tollvesenet
    Du fortoller varen du kjøpte på nett selv ved å møte opp på tollkontoret nærmest der du bor, hvor du kan få hjelp av en tolltjenestemann. Varen må være ankommet Norge og lagt inn på et tollager.

Når du møter opp hos Tollvesenet må du ha med deg:

- faktura (eller kvittering, kontoutskrift eller lignende som viser verdien )
    - fraktdokumenter
    - ankomstmelding som du har fått tilsendt fra transportør/tollager
    - eventuelle tillatelser og lignende"

Noen som har gjort dette? Må pakken merkes med noe spesiellt heller? Ellers tar vell Transportfirma å fortolle den automatisk. ?

Endret av Janko
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både Posten og alle store transportfirma / speditører (DHL, UPS, TNT osv) fortoller varene for deg, og krever inn mva og evt gebyrer og avgifter i etterkant. Stort sett det eneste jeg kan tenkte meg du må fortolle selv er når du selv tar med deg varer fysisk over grensa...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både Posten og alle store transportfirma / speditører (DHL, UPS, TNT osv) fortoller varene for deg, og krever inn mva og evt gebyrer og avgifter i etterkant. Stort sett det eneste jeg kan tenkte meg du må fortolle selv er når du selv tar med deg varer fysisk over grensa...

Jupp..

Kjøpte meg HD GO PRO på ebay til en verdi av 1450kr inkl frakt.

Fikk gebyr og moms fra DHL på ei regning i etterkant mener jeg og huske.

Grensa på 1000kr er vell når du selv fører det over grensen.

Kenneth

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fire grenser for innførsel av varer til Norge:

Verdi under...

• 200 kroner for varer fra bedrift til privatperson (ekskludert frakt) sendt som post (uavhengig av speditør)
  • 1000 kroner som gave fra privatperson til privatperson (gjelder også om man sender noe fra seg selv i utlandet til seg selv i Norge) sendt som post (uavhengig av speditør)
  • 3000 kroner dersom man selv fører varen/-e til Norge ved utenlandsopphold under 24 timer.
  • 6000 kroner dersom man selv fører varen/-e til Norge ved utenlandsopphold over 24 timer.

Kvittering for kjøpet må naturligvis kunne fremlegges uoppfordret.

Det er også noen regler for momsfri innførsel dersom man har betalt moms i eksportlandet, men jeg mener å huske at de dreide seg om at man må kreve momsen tilbakebetalt i opphavslandet før eksport. Kvittering/dokumentasjon på dette må da fremlegges ved innførsel til Norge.

Ingenting av dette gjelder for alkoholholdige eller tobakksholdige varer; for disse varegruppene gjelder egne regler.

Endret av csjoh
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive