Maarten

Arbeidslys

Heisann folkens!

Jeg har akkurat montert 2 stk 1000 metere på Hiacen.. Men det stopper ikke der, jeg har tenkt å koble opp ett arbeidslys på taket som skal stå vendt bakover. Etter å ha lest på nettet så har jeg funnet en grei løsning som går ut på at du kobler arbeidslyset på tåkelyset bak. Dvs at du kobler ut tåkelyset og bruker det til arbeidslyset i stedet.. Det er vel krav om at det skal kobles på egen bryter, og jeg bruker strengt talt aldri tåkelyset. Derfor må det vel være ok å bruke bryteren til tåklyset på arbeidslyset i stedet.

Spørsmålet er om det er nok strøm til å drive dette arbeidslyset som ser slik ut:

http://www.biltema.n...lyskaster-12-V/

Vil ikke gjøre noe galt, så satser på at det er noen her som kan hjelpe meg med dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du ønsker å bruke ledningsnett og bryter for tåkebaklys belaster du det originale opplegget med dobbelt så mye strøm med en 55W arbeidslampe i forhold til tåkebaklyset (du har sannsynligvis kun en 21W lyspære). Det originale opplegget er sikkert ikke bedre enn det bør være med tanke på spenningsfall, og bryteren vil også få et tøffere liv. Dersom du gidder kan du måle spenningen over tåkebaklyset, og sammenligne det med spenningen over batteriet (=spenningsfallet i ledningsnett og lysbryter). Dersom dette ikke er mye kan du eventuelt koble på en 55W lyspære og foreta ny måling.

Jeg anbefaler deg å legge opp en kabel, med sikring, fra batteriet (evt generatoren eller startmotoren etter hva som er mest praktisk) bak til arbeidslyset. Der kobler du et relè til arbeidslyset. Hovedstrømmen skal gå kortest mulig vei fra batteri til arbeidslys. Styrestrømmen tar du fra tåkebaklyset, som du styrer via bryteren. Når du først gjør deg bryet bør du også lage en kobling som gjør at du ikke ødelegger det orignale ledningsnettet til tåkebaklyset, og enkelt kan koble til tåkebaklyset i tilfelle trøbbel med PKK/Biltilsyn. Dette er en enkel og god løsning, kanskje med unntak av ledningstrekking gjennom bilen (alt etter hvor pent du ønsker å gjøre det). Fordelen er at du da kan henge på mer lys.. Relè, kabel, sikring og noen koblinger får du billig i alle rekvisitabutikker.

Lykke til!

Endret av Espen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du ønsker å bruke ledningsnett og bryter for tåkebaklys belaster du det originale opplegget med dobbelt så mye strøm med en 55W arbeidslampe i forhold til tåkebaklyset (du har sannsynligvis kun en 21W lyspære). Det originale opplegget er sikkert ikke bedre enn det bør være med tanke på spenningsfall, og bryteren vil også få et tøffere liv. Dersom du gidder kan du måle spenningen over tåkebaklyset, og sammenligne det med spenningen over batteriet (=spenningsfallet i ledningsnett og lysbryter). Dersom dette ikke er mye kan du eventuelt koble på en 55W lyspære og foreta ny måling.

Jeg anbefaler deg å legge opp en kabel, med sikring, fra batteriet (evt generatoren eller startmotoren etter hva som er mest praktisk) bak til arbeidslyset. Der kobler du et relè til arbeidslyset. Hovedstrømmen skal gå kortest mulig vei fra batteri til arbeidslys. Styrestrømmen tar du fra tåkebaklyset, som du styrer via bryteren. Når du først gjør deg bryet bør du også lage en kobling som gjør at du ikke ødelegger det orignale ledningsnettet til tåkebaklyset, og enkelt kan koble til tåkebaklyset i tilfelle trøbbel med PKK/Biltilsyn. Dette er en enkel og god løsning, kanskje med unntak av ledningstrekking gjennom bilen (alt etter hvor pent du ønsker å gjøre det). Fordelen er at du da kan henge på mer lys.. Relè, kabel, sikring og noen koblinger får du billig i alle rekvisitabutikker.

Lykke til!

Takk for ett utfyllende og godt svar! Jeg hadde en anelse om at det var slik det måtte gjøres, men det var veldig greit å få bekreftet det! Er litt jobb, men sånn er det.. Skal forsøke ut de metodene du nevner og måle litt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg gjerne ut en DIY :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, så skal tåkebaklyset virke dersom det er montert, - hvis ikke så får du antakeligvis feil på EU-kontroll (avhengig av hvor nøye kontrolløren er). En mulig løsning på det kan være å lakke glasset svart der tåkebaklyset sitter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, så skal tåkebaklyset virke dersom det er montert, - hvis ikke så får du antakeligvis feil på EU-kontroll (avhengig av hvor nøye kontrolløren er). En mulig løsning på det kan være å lakke glasset svart der tåkebaklyset sitter.

Det skal helt sikkert det, men jeg har aldri vært borti at de tester det ut ved EU-kontrollen. Om så skulle være så bør det legges opp slik at man kobler av arbeidslyset når man er inne til EU-kontrollen. Men har som sagt aldri vært borti at de henger seg opp i det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller du kan kjøpe deg ei 10W LED lampe. Plasseringsvennlig, å du kan koble opp 2 stk uten å overbelaste kretsen. http://www.finn.no/f...nnkode=30770560

Endret av offroad
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du allikevel tar deg jobben med å legge opp ledningsnett fra batteri og bakover, så er det vel ikke rare jobben å koble det innom en egen bryter? Har dette i min Hiace på jobben, og det funker fjell. Så slipper du å stresse med til- og frakobling ved en PKK.

Og om du kobler lyset med en sigarettenner-kobling, så har du mulighet til å koble til andre typer lys, f.eks en saftblander eller liknende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive