Simen

VW Passat '03

39 innlegg i emnet

God søndag folkens!

Dette blir en litt annerledes S&S fra meg. På fredag ankom det en ny bil på gårdsplassen her, og målet var å få tatt denne på 1 dag. Denne bilen var omlakkert for noen få uker siden, og eier ville jo ha skikkelig beskyttelse til vinteren. Det er jo forståelig, og nok en gang ser man at folk som omlakkerer bilen sin, blir aktive her inne, fordi de har et ønske om å ta vare på den nye flotte lakken sin. Eieren var altså Stig R. Vormestrand, og han var med for å lære om vaskemetode, maskinpolering, osv. - og han fikk også prøve litt selv. Han var flink til å ta bilder, så det ble mange gode bilder av prossessen underveis. Det regna, så Stig kjørte bilen rett inn i garasjen her når han kom. Her er et par bilder av bilen før start (første jeg gjorde var å spraye på P21S powergel 1:1 på felgene, så det kommer jo frem på bilde nr. 1 og 2):

IMG_3247.jpg

IMG_3242.jpg

IMG_3245.jpg

IMG_3249.jpg

IMG_3252.jpg

IMG_3251.jpg

IMG_3257.jpg

IMG_3258.jpg

Steg 1: Forvask.

En grrrrundig forvask var svært viktig, for å være 110% sikker på å ikke lage noen flere vaskeriper på denne nylakkerte bilen. Etter en liten prat var det forholdsvis tørt på de nederste panelene, og da ble Prickbort påført i garasjen. Bak bensinlokket ble også dynket.

IMG_3260.jpg

IMG_3261.jpg

IMG_3265.jpg

IMG_3267.jpg

P21S ble også jobbet inn med SV-kost:

IMG_3411.jpg

Etter 5-10 minutter med virketid for PB, ble bilen rygget ut for avspyling...

IMG_3309.jpg

IMG_3295.jpg

Så kjørte Stig bilen inn i garasjen igjen, og jeg hadde blandet ut en 1:8 blanding Surfex HD på min nye Mercury Pro Double Action sprayflaske - kjekk sak! Påførte fra vinduer og ned...

IMG_3283.jpg

IMG_3270.jpg

IMG_3275.jpg

IMG_3277.jpg

Dekk ble også sauset inn med 1:8, og panser + tak fikk en svakere blanding, rundt 1:20, lagt på med lavtrykkskanne:

IMG_3286.jpg

IMG_3288.jpg

IMG_3285.jpg

Etter kanskje 5 min. virketid i garasjen, ble bilen kjørt ut for en grundig HT-vask. Dekkene ble i forkant skrubbet med Mother's dekkbørste, for å få dekkene helt rene...

IMG_3311.jpg

IMG_3314.jpg

IMG_3308.jpg

IMG_3290.jpg

IMG_3294.jpg

IMG_3296.jpg

IMG_3302.jpg

IMG_3305.jpg

Steg 2: Berøringsvask.

Så var det på tide å dra frem bøttene, og Zymol-svampen (som jeg anser som det mest skånsomme jeg har testet hittil!), i tillegg til en god såpe. Stig hadde med seg Chemical Guys Glossworkz, og jeg hadde lyst til å teste denne.

IMG_3315.jpg

IMG_3317.jpg

Den lukta godt og hadde en gele-aktig konsistens, skumma bra og ga god glid. Virka som en god såpe, og han fikk en halvliter CW&G mot at jeg fikk en halvliter Glossworkz, så jeg har enda en såpe å bytte på med fremover. Blanda en ganske sterk blanding, og kjørte på fra taket og jobba meg nedover rundt bilen...

IMG_3318.jpg

IMG_3328.jpg

Frontruta ble i tillegg gnikka med nanosvamp.

IMG_3332.jpg

Etter en grundig håndvask var jeg ganske klissvåt, spylte av bilen, kjørte den inn og gikk for å skifte...

IMG_3333.jpg

Steg 3: Korrigering med Flex DA.

Bilen ble så tørket og undersøkt litt. Bilen så meget bra ut etter en kjapp tørk, og det var ikke store behov for korrigering. Men panseret hadde noen synelige swirls på det svarte på partiet. Det virka som at det ikke bare syntes bedre der, men undersøkte det grønne også grundig med LED-lykt, og det var helt tydelig at det nesten ikke var noen vaskeriper der. Bilde av lette vaskeriper på panser:

IMG_3336.jpg

Teipet opp et testområde på høyre side av panser, og fant etterhvert ut at jeg måtte bruke grov polish for å få fjernet vaskeripene pga. hard lakk. Kjørte derfor over med både grønn, gul og blå 3M på panseret. Sistnevnte ble kjørt over det grønne partiet også...

IMG_3368.jpg

Brukte 3M's kontrollspray etterpå, og ble fornøyd med resultatet.

IMG_3346.jpg

Stig fortalte meg også om en ripe på taket han gjerne ville bli kvitt, dette var etter et uhell han hadde hatt med takrail-deksel som sitter forholdsvis løst. Her er et slags bilde av ripa (med litt polish ovenfor, ripa ser man ca. midt på bildet):

IMG_3365.jpg

Kjørt på med mye press og grønn 3M, to ganger, da forsvant ripa.

IMG_3366.jpg

Etterpå ble området også kjørt over med gul og blå 3M, da grønn 3M gjorde fargen mattere og lagde noen hologrammer. Glemte å ta bilde av taket etterpå, men ripa forsvant hvertfall, så Stig ble fornøyd.

Steg 4: Cleaner Fluid.

Etter korrigeringa var bilen klar for Cleaner Fluid Regular, som Stig hadde med seg. CF ble kjørt inn med Flex'en og Swissvax Sort poleringspute (denne er uten cutt). Kosejobbing med ny maskin, jeg liker den veldig godt hittil...

IMG_3361.jpg

IMG_3359.jpg

Stig hadde ikke med seg armen sin idag, men han fikk prøvd litt på taket, og han ble også fort glad i Flex DA.

IMG_3373.jpg

IMG_3372.jpg

Fant ut at Cleaner Fluid var veldig flytende, og man trengte svært lite produkt pr. panel så fort paden var godt primet. Vi clayet også ruta med DP Rinseless Claylube og Pinnacle Claybar, etterfulgt av IPA. Så ble Nanolotus Glassforsegling påført på en ren og tørr rute...

IMG_3370.jpg

Steg 5: Voks.

Stig hadde nettopp fått seg en ny voks fra SS. Nemlig Swissvax Concorso...

IMG_3376.jpg

Påførte tynt med SV applikator, måtte bruke lykta en del for å se hvor jeg hadde lagt (dårlig lys i garasjen her...):

IMG_3378.jpg

IMG_3381.jpg

Buffa av igjen med hvit nanolotus mikrofiber...

IMG_3383.jpg

Dekkene fikk 3M's Tyre Restorer...

IMG_3392.jpg

Hadde fått CG Metal Shine i posten, og testa med 50/50-shot på takrails. Fikk opp glansen hvertfall:

IMG_3409.jpg

Resultat.

Ble ferdig i ti-tiden på kvelden, også fikk Concorso og glassforseglingen stå og herde natt til lørdag. Stig kom tilbake på formiddagen for å hente bilen, og det var overskyet, men oppholdsvær hvertfall - så vi kjørte bilen ut så jeg kunne knipse noen ferdig-bilder...

IMG_3415.jpg

IMG_3413.jpg

IMG_3416.jpg

IMG_3422.jpg

IMG_3418.jpg

IMG_3419.jpg

IMG_3427.jpg

IMG_3420.jpg

Hageslangen var svært lett tilgjengelig, og Stig hadde gleda seg som en unge til å få fin og god beading på nylakken, så måtte jo nesten leke litt med vann da...

IMG_3433.jpg

Svartfargen hadde et interessant grønn-skjær i seg, og grønnfargen ellers på bilen hadde visstnok mange forskjellige nyanser som man kan se i visse vinkler i sollys.

Takk for titten!

Edit: Jeg skal på ingen måte ta på meg noen ære for blankheten på bilen, men den ble hvertfall ren, beskyttet, og kanskje BITTELITT blankere. :D

Endret av Simen
25

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble flotters dette.. Behaglig med bil som ikke lakken har blitt sandvaska på innimellom...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall bra S&S dette Simen! takk for lærdom og hyggelig dag/kveld :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin SS :) I hodet mitt ser det ut som om noen står å tisser på panseret, i starten av filmen :lol: Flott sheating!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobbet, feit farge på denne men synes kanskje at chromen crasher litt her.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, og igjen en flott writeup av deg. Cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for opplæring og en god vinterklargjøring :) Tenker Stig klarte fint å styre DA med en hånd også, selv om det blir tungt i lengden :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kremjobb utført på et godt utgangspunkt. Cred for flott resultat og delt kunnskap! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin vinterklargjøring!

Må jo si at de fargene matcher veldig bra! Og det gjør jo ikke noe om lakken beader litt heller ;)

Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget fin S&S og write up. cred!

Ble felger med Autobahn eller ble disse fine felgene glemt i prossessen? :/

Utrolig feit lakk på bilen, og eg likte faktisk cromen på takrails :) Meget pene felger til denne bilen, passet godt! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meget fin S&S og write up. cred!

Ble felger med Autobahn eller ble disse fine felgene glemt i prossessen? :/

Utrolig feit lakk på bilen, og eg likte faktisk cromen på takrails Meget pene felger til denne bilen, passet godt!

Ble ikke glemt, jeg har det hjemme:D Simen fikk ikke tid trur jeg til å gjøre alt han ville;) Så jeg tenkte å ta det når vinterdekka skal på:)

Ellers vil jeg si takk for alle komplimanger om bilen! Simen blir en god mentor tror jeg;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh, godt å høre :) Pene felger er verdt et par timers stell ;) Skulle ønske eg hadde en "mentor" i nærheten av kor eg hører til (bergen), blir vel csjoh eg må snakka med då, han virker jo som har god peiling på ka han driver med :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heilt sant! Tenkte å vokse nå og vokse på ny til våren og:) må nesten vokse vinterfelger og;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heilt sant! Tenkte å vokse nå og vokse på ny til våren og:) må nesten vokse vinterfelger og;)

Word! ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh, godt å høre :) Pene felger er verdt et par timers stell ;) Skulle ønske eg hadde en "mentor" i nærheten av kor eg hører til (bergen), blir vel csjoh eg må snakka med då, han virker jo som har god peiling på ka han driver med :)

Wtf!?

Veien er kort fra lærling til mentor her, skjønner jeg :D

Jeg takker ydmykt for tilliten, selv om jeg ikke føler jeg er helt klar til å innta noen mentorrolle. Jeg har "bare" lest det andre her har skrevet og prøvd meg litt frem...

Men jajøss, jeg kan gjerne ha med en lærling på en shinings og skal prøve å lære fra meg det jeg kan. ...men ikke før over nyttår :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wtf!?

Veien er kort fra lærling til mentor her, skjønner jeg :D

Jeg takker ydmykt for tilliten, selv om jeg ikke føler jeg er helt klar til å innta noen mentorrolle. Jeg har "bare" lest det andre her har skrevet og prøvd meg litt frem...

Men jajøss, jeg kan gjerne ha med en lærling på en shinings og skal prøve å lære fra meg det jeg kan. ...men ikke før over nyttår :)

Høres bra ut, til våren da eller noe for ein vår shine :) Og du har uansett mykje meir erfaring enn meg :P Skal iallefall følge deg her på tråden, har også sett du har vært aktiv på mitsubishiforumet, (dama har G8 ;) ).

Beklager OT, slutter her fra min side :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja! :D Artig og bra write up!

Gode bilder, flott jobb og en fet bil :) Cred!! BTW, er du fornøyd med Flexen? Er den god å jobbe med?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb og god writeup :thumbup:

+cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott kosejobb dette.

Blank og fin ble den og flott at du lærer bort kunnskapen din til andre som også vil ta vare på bilen sin.

Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble flotters dette.. Behaglig med bil som ikke lakken har blitt sandvaska på innimellom...

Jupp. Det var veldig behagelig. :) Må også understreke at det antakelig ikke var Stig som hadde lagd vaskeripene på panseret, men han snakka om en av lakkererne som hadde dratt over det med mikrofiber og en bøtte med brukt vaskevann.

Knall bra S&S dette Simen! takk for lærdom og hyggelig dag/kveld :)

Tja, ble jo greit. :) No problem, det var jo hyggelig å bli litt kjent med en i nærheten som deler samme interesse/hobby.

Fin SS :) I hodet mitt ser det ut som om noen står å tisser på panseret, i starten av filmen :lol: Flott sheating!

Takker! Hahaha må si jeg måtte le litt av denne posten. :rofl1: Concorso'en hadde finfin shedding ja. Er spent på hvor lenge denne holder (Stig får holde oss oppdatert! ;))

Flott jobbet, feit farge på denne men synes kanskje at chromen crasher litt her.

Takk for det. Enig i at fargen er digg, men i virkeligheten synes jeg chromen ser helt ålright ut. :)

Flott jobb, og igjen en flott writeup av deg. Cred.

Takk for det Tommy!

Cred for opplæring og en god vinterklargjøring :) Tenker Stig klarte fint å styre DA med en hånd også, selv om det blir tungt i lengden :)

Thanks. :) Jupp, han hadde god kontroll på den, på taket. Men greit å sette på den andre armen når han f.eks. skal polere på siden av en bil. ;)

Kremjobb utført på et godt utgangspunkt. Cred for flott resultat og delt kunnskap! :)

Takk for det ØHN! Hyggelig med cred. :)

Fin vinterklargjøring!

Må jo si at de fargene matcher veldig bra! Og det gjør jo ikke noe om lakken beader litt heller ;)

Cred

Thanks. Jupp, må si at denne fargekombinasjonen var noe av det mest gjennomførte jeg har sett, iforhold til to forskjellige farger på panser osv. - voks med god beading fortjener bilen virkelig. ;)

Meget fin S&S og write up. cred!

Ble felger med Autobahn eller ble disse fine felgene glemt i prossessen? :/

Utrolig feit lakk på bilen, og eg likte faktisk cromen på takrails :) Meget pene felger til denne bilen, passet godt! :)

Takker og bukker.

De ble, som Stig påpekte, ikke glemt. Jeg tenkte på det flere ganger, at det var noe jeg skulle hatt tid til. Men her var det lakken som var første-pri, og glassforsegling + polering av takrails var ikke noe som tok opp så mye tid. Felgene ble hvertfall vaska, men om jeg skulle hatt Autobahn på dem måtte jeg gjort mye mer - som jeg ikke hadde tid til på fredag. Det hadde isåfall bare blitt sånt halvveis opplegg, med dårlig grunlag, så da tenkte jeg det var bedre å la Stig kose seg med det når han skal bytte til vinterdekk (som uansett ikke er så lenge til, regner jeg med).

Se her ja! :D Artig og bra write up!

Gode bilder, flott jobb og en fet bil :) Cred!! BTW, er du fornøyd med Flexen? Er den god å jobbe med?

Takker og bukker. Gøy med litt in-action bilder underveis ja! :thumbs:

Men ja, jeg er svært fornøyd med Flex'en! Alt trenger litt "getting used to", men etter noen få paneler var denne himmelsk å jobbe med. Veldig god maskin, noe helt annet enn Biltema'en hihi. Må si det var uvant å ikke kunne "høre" i det hele tatt på turtallet hvor mye jeg presser... :rofl1: Den er en kraftplugg, fikk det faktisk til å ryke av pad og polish da jeg korrigerte ripa på taket hans hehe. :ph34r:

Men må klage litt til Swissvax imorra, da bakplata ble litt spist opp i starten fordi den ikke var festa ordentlig. I starten kjørte jeg jo bare på, maskinen så jo helt klar ut, og alt virka greit - til det begynte å lukte svidd og padden var ustyrlig + at det kom svarte partikler ut fra bakplata. Ingenting ble ødelagt, men bakplata mi ble jo litt spist opp av maskinen...

Flott jobb og god writeup :thumbup:

+cred

Takk, for det! :)

Flott kosejobb dette.

Blank og fin ble den og flott at du lærer bort kunnskapen din til andre som også vil ta vare på bilen sin.

Cred

Tusen takk, TeGe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive