Are G

Ujent slitt dekk, hvor på bil?

Det er nå slik at jeg har et dekk som er slitt på midten, tydelig kjørt med for mye luft.

Hvor ville du satt det på bilen?

Husker ikke om det er forskjell på rulleretningen på dekkene eller ikke, men det har kanskje ikke så mye å si.

Det er mye spor igjen på dekket (7-8mm) og sikkert 4-5mm i gropa hvor det er mer slitt.

Hva ville du gjort? Foran eller bak?

For opplysningens skyld er det en Mercedes E 230, altså en bakhjulstrekker og dekket er piggfritt vinterhjul.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt ett nytt dekk og plassert de 2 beste dekkene bake.Ikke fordi det går mest dekk bake, men fordi det er viktigst å ha de 2 beste dekkene bake om det skulle oppstå en situasjon med sleng eller nødbremsing.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med styring og bremsing da? ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste sier at man skal ha de beste dekkene bak, men jeg for min del (kjører Mercedes bakhjulstrekk selv) setter konsekvent de beste dekkene foran, heller få ut bakenden enn framenden som slipper ukontrollert...

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare ett tips jeg har fått av onkel som har vært verksmester halve livet ;) Hører på han jeg, selv om jeg tenker det samme som dere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg ville hatt de beste foran

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde plassert dekket som er slitt bak uansett bil , hva er vitsen med godt grep bak om man ikke har grep fremme.

Det er uansett mye lettere å få kontroll på en eventuell sladd/skrensing bak enn fremme samme hvordan du vrir å vrenger på det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste sier at man skal ha de beste dekkene bak, men jeg for min del (kjører Mercedes bakhjulstrekk selv) setter konsekvent de beste dekkene foran, heller få ut bakenden enn framenden som slipper ukontrollert...

x2.

Erfaring jeg har tatt med meg fra motorsport også.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er retningsbestemt mønster ser man som oftest på siden av dekket i form av en pil og noen ganger pil og ROTATION. Man kan vanligvis også se ut fra mønsteret om det er retningsbestemt eller ikke. Se om mønsteret går likt på alle fire felgene eller om de parvis går i ulik retning(litt rart forklart kanskje).

Gode dekk framme eller bak. Potato - potato. Jeg setter mine framme, men ser at det finnes vettug argeumentasjon for begge løsninger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stiller meg i rekken om å ha det bak. Fremkommeligheten blir kanskje en bitteliten smule verre, men det er tryggere å kunne svinge vil jeg tro.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt nye dekk uansett..

Hvorfor gamble med sikkerheten til både deg og din familie og ikke minst medtrafikanter?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg heller nok mot å sette de bak som de fleste foreslår.

Og nye dekk har jeg, men jeg vil ha på disse piggfrie nå frem til snøen kommer, så setter jeg på piggdekk da :)

Så er vel heller for å være ekstra nøye på sikkerheten enn å gamble... :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dårlige (Minerva tror jeg de het) dekk på v40n her en sommer, like dekk rund baut, og da var det bak som var et problem med at baken skled ut i litt fart i feks rundkjøringer eller krappe svinger v/vått føre.. fort gjort å snurre eller få sleng på bilen. I 30 km/t er det ikke så ille å rette opp igjen, men i 60 km/t er det ikke like lett.

Hørte vel et sted at de anbefalte de beste dekkene bak på bilen, men da selvfølgelig helst bra dekk rund baut :) Sikker like mye for og bakdeler uansett hvor de settes

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setter ALLTID de dårligste dekkene bak. Spiller ingen rolle om det er RWD eller FWD for min del.

På 4WD ville jeg byttet dekkene om det er for stor forskjell i rulleomkrets for ikke å ødelegge drivverket på bilen.

Etter min mening er det mye værre å miste styringen enn å få en sladd. Sladd lar seg ofte rette opp.

Sklir man foran med for høy hastighet, så går det bare en vei.

Leser mange steder at folk blir anbefalt å sette de beste bak for å unngå sladd.

Men de førerene som ikke klarer å ta inn en sladd klarer ikke å redde seg inn om fronten slipper heller. Det er jeg rimelig sikker på.

Så egentlig skulle mange bilførere hatt obligatorisk glattkjøring hvert år for å kunne "leke" seg litt under ordnede former, så blir de kanskje ikke så overrasket om det skulle skli litt. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig der. Gliser litt når jeg ser noen som får en liten sladd i lav hastighet for så å sitte med stivt blikk og tviholde rattet og stå på bremsen uten å prøve å gjøre noe for å rette opp. Folk må lære å sladde kontrollert skal de kunne rette opp en ukontrollert skrens. Det lærer man vel forøvrig på glattkjøringskurs også, men det bør gjentas hvis man ikke er av de mest "lekne".

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir meg selv et oppfriskingskurs på hvordan bilen oppfører seg på glatten hver vinter, rett og slett fordi det er for lenge mellom hver gang man virkelig trenger denne kunnskapen. Finner meg en stor parkeringsplass eller lignende med snø og/eller is på og herjer rundt til jeg føler det sitter, og så herjer jeg litt til fordi det er gøy :D

Ellers så jeg i fjor (tror jeg det var) at NAF arrangerte slike kurs på lukket testbane nettopp for å gi folk en liten vekker om hva som skjer med bilen når dekkene ikke vil snakke med underlaget lenger. Tror nok det er mange som hadde hatt godt av å delta på noe slikt en gang i året.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant nok vil jo politiet gjerne ta fra deg lappen om du skulle ville gjøre slikt.

Du kan jo risikere å lære hvordan bilen oppfører seg på glatta og det er vel en reell trussel for samfunnet...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir meg selv et oppfriskingskurs på hvordan bilen oppfører seg på glatten hver vinter, rett og slett fordi det er for lenge mellom hver gang man virkelig trenger denne kunnskapen. Finner meg en stor parkeringsplass eller lignende med snø og/eller is på og herjer rundt til jeg føler det sitter, og så herjer jeg litt til fordi det er gøy :D

Ellers så jeg i fjor (tror jeg det var) at NAF arrangerte slike kurs på lukket testbane nettopp for å gi folk en liten vekker om hva som skjer med bilen når dekkene ikke vil snakke med underlaget lenger. Tror nok det er mange som hadde hatt godt av å delta på noe slikt en gang i året.

Er instruktør på de kursene du snakker om og det er mange som får sjokk når de faktisk skal prøve seg, og blir overrasket over at de overlevde forrige vinter spesielt når vi demonstrerer bremselengder for de :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er instruktør på de kursene du snakker om og det er mange som får sjokk når de faktisk skal prøve seg, og blir overrasket over at de overlevde forrige vinter spesielt når vi demonstrerer bremselengder for de :)

Blir det arrangert slike kurs i år også? Jeg føler min mor hadde hatt godt av en kontrollert heisatur på glatten :)

..kanskje kånemor også... :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive