Gå til innhold

-Håkon's biler! Outlander Phev / Ford Focus Rallycross.

Recommended Posts

alexanderdav
Skrevet

Hvordan var det forresten å fjerne vindusviskeren bak? Måtte du fjerne feilmeldinger med vagcom?

-Håkon
Skrevet

Senkesett og rett innpress på felgene foran, så blir det helt konge.

Har du sett den hvite A4en med Vossen-felger på Steinberg? Den er også ganske kul! [emoji4]

Kan hende jeg klarer å lure de på innsiden med senk og litt camber, men har ikke lyst til å massere skjermene på denna, litt for ny til det! :) Nei, den har jeg faktisk ikke sett! Men hvit A4 på Vossen høres jo ikke feil ut sånn i utgangspunktet! :ph34r:

Sykt pent med clean bakende på A4n! :D

Takk! Ja, dissa kler det skikkelig godt!

Det var et stykk lekker rumpe! Brilliant sort?

For å være medlem her inne, så er det litt flaut å innrømme at jeg ikke har sjekka lakk koden på denna enda! Skal finne ut av det i løpet av dagen.... :) hehe

Hvordan var det forresten å fjerne vindusviskeren bak? Måtte du fjerne feilmeldinger med vagcom?

Det var et lite helv* med alle klipsene for å få av trekket, 3 skruer for å løsne motor, og en avdrager for å ta av viskerarmen. Denne hadde rusta seg fast på konen, så bare glemme å få av uten å ødelegge viskerarmen, så den røyk. Ingen feilmeldinger etter jeg har tatt den av.  :)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

alexanderdav
Skrevet

Så man fjerner hele motoren? Har akkurat bestilt meg en "glassplugg" slik at jeg får fjernet viskeren bak og er litt nysgjerrig på fremgangsmåte. hvordan blir det med "spylerveskerøret"? Blir det koblet fra og tettet på noen måte? Eller er dette helt åpent slik at man kan risikere å få bakluka full av spylerveske dersom noen prøver å spyle bak?

Skrevet (endret)

Så man fjerner hele motoren? Har akkurat bestilt meg en "glassplugg" slik at jeg får fjernet viskeren bak og er litt nysgjerrig på fremgangsmåte. hvordan blir det med "spylerveskerøret"? Blir det koblet fra og tettet på noen måte? Eller er dette helt åpent slik at man kan risikere å få bakluka full av spylerveske dersom noen prøver å spyle bak?

Ja, fjerne hele motoren.

Jeg tettet spylervæske slangen med en bolt og ei slangeklemme, gjorde dette på A6'n også, og det holdt tett, kan evt ha på litt lurium, som f.eks litt silikon eller tec7 på bolten, men da blir det litt værre hvis du en dag vil ha vindusvisker igjen.

Ledninger stripset jeg bare fast i boltene som holdt motoren. Avdrager er veldig kjekt å ha til jobben, og på min satt visker armen så godt fast, at den rett å slett måtte bøte med livet, plastikken rundt sprakk.  :)

Edit: Værste med hele jobben er å få løs trekket på bakluka, der sitter det to skruer under de dekslene bak baklampene, samt 2 skruer inne der varseltrekanten ligger. Brukte en lang skrutrekker mellom bakluke og trekk, og vippet den ut. Sitter en del klips som holder trekket. 

Endret av -Håkon

alexanderdav
Skrevet

Takk for utfyllende svar:-) den avdrageren du snakker om, er dette vag-spesifikt eller er det noe jeg kan finne på feks Biltema?

Skrevet

Takk for utfyllende svar:-) den avdrageren du snakker om, er dette vag-spesifikt eller er det noe jeg kan finne på feks Biltema?

Jeg kjøpte på biltema! Mulig det holder med den minste, jeg kjøpte den mellomste (100mm?), og da måtte jeg slipe av litt på hakene for å få den mellom viskerarmen og vinduet uten å være redd for knust bakrute :)

Skrevet

Fikk av en eller annen grunn ikke opp linken din, men denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-2000019462/   

100mm kjøpte jeg. 75mm er stor nok vil jeg tro. :-) jeg måtte flytte armene inn på innerst hakket, og slipe av litt av gripeflaten for å få den tynn nok som sagt. Men den satt så godt på konen at jeg bare ødela plastikken. Man ødelegger også spyledysa der vindus væsken kommer ut ettersom den er i midten der man skrur i mot for å få den av med avdrageren. 

• 3 weeks later...
-Håkon
Skrevet

Da var bakkeløp NM kjørt, så legger ut noen bilder. :) Gikk ikke sånn super bra akkurat, rallycross er min gren :)

2-IMG_3290.jpg

Ask%204.jpg

_MG_2279.jpg

• DCN Poeng 2

• 4 weeks later...
-Håkon
Skrevet

FIkk tatt en veldig lett sommershine på bilen forrige fredag.

GIkk over med Megauiars DA Microfiber kit, med Rupes DA.

Er veldig mye rds som må våtslipes, evt rubbes skikkelig, men fikk fjernet vaskeriper, og lagt på Collinite 845.

Det er også utrolig mye steinsprut som burde vært fylt, men det krever litt mer tid enn jeg hadde til rådighet.

Begynte kl 16 med å vaske, var ferdig kl 2130.

DSC_0091.jpg

DSC_0092.jpg

DSC_0090.jpg

• DCN Poeng 1

• 3 weeks later...
-Håkon
Skrevet

Da er vi igang med å vaske på det nye verkstedet, har fått spylt over alle vegger, og ble nesten ferdig med gulvet igår. :-)

Starter med en liten 50/50, vaskemiddel er gulvvask fra Epoxy grossisten, og spyler er en Foma varmtvannsvasker.

DSC_0023.jpg

Men det tar jo litt tid, når det er denne størrelsen....

DSC_0024.jpg

Kjekk liten kompressor forrige eier har satt igjen også. :-)

• 3 months later...
Skrevet

Nye felger kjøpt inn til A4! 20"x10", med 245/30 dekk.

Blir moro å se om jeg får det innenfor hjulbuene i det hele tatt :ph34r:

Skrevet

Kan jo også heve inn noen bilder fra de siste løpene.

Kan begynne med et totalthavari på bakaksel på årets nest siste løp. Godt å få brukt opp litt penger, sånn på slutten av sesongen :-)

IMG_5788.jpg

IMG_9436.jpg

IMG_1606.jpg

IMG_0256.jpg

IMG_5673.jpg

Dette er nok resultatet av starten i C finalen, hvor jeg slapp på 6000 omd, mens bilen kvelte seg. Passe godt feste på startplata. Kjørte deretter en runde, og så var det plutselig stopp. Sperre, pinjong, utveksling, og begge drivaksler var ferdig.

Noen bilder ellers:

Ask%201.jpg

Ask%203.jpg

Ask%202.jpg

IMG_20150913_143258.jpg

Nå er sesongen ferdig for i år, og bilen skal plukkes helt ned. I tilegg må vi prøve å finne 60-100kg som vi kan fjerne, for å komme oss ned mot minimumsvekta i klassen. B)

• 6 months later...
-Håkon
Skrevet (endret)

Endelig fått på gummi på de nye sommerfelgene! Nå må vi bare bli ferdig med Focusen snart, så jeg får hengt A4'n i bukken å montert senkesett. Dekkene ble handlet fra Wheels on Wheels, som kom hjem til meg, og la på dekkene. 1000 kr billigere enn verkstedet litt lenger borti gata, som jeg da måtte ha frakta felgene bort til. Tid og penger spart! Focusen skal ferdigstilles til søndag, og første trening er 9 April, og første løpet er 23-24 April i Vikersundbakken. Anbefales å ta turen for de som vil se litt ordentlig bilkjøring :-)

http://i615.photobucket.com/albums/tt237/Heikn990/Mobile%20Uploads/IMG_20160228_223449.jpg

(Hvis noen kunne trengt en 2.9l 16V Evo motor, så står det en til overs bak der)

Nye felgene!

http://i615.photobucket.com/albums/tt237/Heikn990/Mobile%20Uploads/DSC_0020.jpg

http://i615.photobucket.com/albums/tt237/Heikn990/Mobile%20Uploads/DSC_0021.jpg

20x10 med 245/30-20.

Endret av -Håkon
  • DCN Poeng 1

-Håkon
Skrevet (endret)
5 minutter siden, pejourdan skrev:

Bruk Direct istedet ;)

Hmm, før så har det alltid gått å bare lime inn IMG link, så kommer bildene opp i tråden.. :-)

Endret av -Håkon

AppelsinSkall
Skrevet

Fæncy radiator! Ny, plassbesparende modell? ;)

Lykke til i Vikersund! Hadde vært morro å tatt en tur!

Hvordan går det med verkstedet? Ingen bilder siden gulvvasken?

-Håkon
Skrevet
9 minutter siden, RuZleBiFf skrev:

Fæncy radiator! Ny, plassbesparende modell? ;)

Lykke til i Vikersund! Hadde vært morro å tatt en tur!

Hvordan går det med verkstedet? Ingen bilder siden gulvvasken?

Tja, den jeg har er i hvert fall ikke plassbesparende! Men den står godt gjemt baki bagasjen :-) Ja, blir moro å kjøre der igjen, det er jo "hjemmebane" for min del, da jeg er medlem i klubben som arrangerer, og har masse venner og kjente som kommer for å se på. Dessverre har jeg ikke blitt helt kompis med traseen, og det går ikke helt fort nok. Verkstedet ble rett å slett lagt på is, og solgt av forskjellige grunner. Nye eieren fikk i hvert fall nyvasket gulv, og nymalt tak og vegger. :-) Vi har fortsatt et stort verksted på bortimot 130m² som vi kan boltre oss i, men her leier vi kun, og da blir det litt begrenset med hva vi kan gjøre med lokalet for å evt forbedret det.

• 4 weeks later...
Skrevet (endret)

Da var 1 & 2 NM runde av bakkeløp NM kjørt, og det endte med 9 plass på lørdag og 9 plass på søndag. lørdag var jeg 0.06 sekunder fra å komme til finale. Vi er uansett meget godt fornøyde med helgens kjøring, med tanke på at bilen ikke var ferdige med bilen før torsdag, første gangen jeg testa om jeg hadde ordentlig med bremser var i første høyresvingen på treninga på fredagen i Vikersund, fra 150km/t.

Har også fått på sommerdekk på A4'n, og MÅ få senka litt.... settet ligger klart, men har bare ikke hatt tid enda. Har brukt Wheels on Wheels i år, og han fortjener en stor tommel opp! Billigst av de i nærområdet her, og kom hjem til meg å la på dekk. I går la han på nye sommerdekk til fattern, og så at jeg ikke hadde fått lagt på sommerfelgene enda, ettersom jeg var på fjellet forrige helg, og tilbød seg å legge de på bilen for en kaffekopp. 10 000,- for Nokian Z Line i dim 295/35-21 ferdig lagt på bilen til gammern, anser jeg som en god pris i hvert fall :-)

DSC_0019_13.jpg

(noe rart med bildet iflg fremfelgen) 20x10 m/ 245/30-20

DSC_0001_1.jpg

FB_IMG_1461522173291.jpg

FB_IMG_1461513630777.jpg

Vikersund2016.png

Endret av -Håkon

• 4 weeks later...
-Håkon
Skrevet

Da har vi kjørt 1 NM runde i rallycross også :) 

Kom på 17 plass av totalt 28 startende, og det med snurring i 2 av 4 omganger. Litt irriterende, men da går det i hvert fall fort nok til at feil blir gjort..

Her er noen videoer fra helgen!

1 omgang:

3 omgang:

4 omgang: (17 tid med snurring)

• DCN Poeng 1

-Håkon
Skrevet
39 minutter siden, QuattroSoiner skrev:

Ser ut til å gå greit unna ja! :)

Akkurat passe :) 

• 5 months later...
Skrevet (endret)

Da har overskriften blitt endret fra Audi A4, til Audi A6!

Kjøpte i sommer inn en 2014 Audi A6, 2.0Tdi grevling. Var forsåvidt fornøyd med A4'n, men med hund og en liten en på vei i februar, så syntes jeg at jeg trengte litt større bil, egentlig kun en unnskyldning for meg selv, da jeg syntes nye modellen A6 er helt nydelig :) 

Litt usikker på valget av fwd, men det får prøves i vinter, har ihvertfall fått på nye Hakka R2!

Litt bilder av bilen:

20160912_071000.jpg

20160912_071008.jpg

20160912_071029.jpg

20160912_071021.jpg

20160802_200548.jpg

Bilen har blitt fin i lakken etter ei runde med maskin, og et lag med Fusso. Er ei skikkelig stygg ripe på høyre bakdør, denne skal fylles så fort jeg får tak i lakk. Har prøvd å våtslipe og polere opp, men den er rett å slett for grov.

Bilen har gått 125000 km, men bærer ikke preg av dette egentlig. Helt strøken innvendig, og 95% utvendig. Ripe på bakdør og typiske lasteriper på bakfanger trekker litt ned, men det er mulig å ordne :P

Liten frihånds 50/50 av tanklokk sier litt om tilstanden. Var ikke så værst, så det holdt med 8 timer inkl vask for et ok resultat før vinteren.

20160911_182338.jpg

Ellers i år så har jeg og fruen gifta oss, og i den anledning fikk jeg låne en 2014 Porsche Panamera GTS med 22" titanium felger og sportseksos av en langt uti familien til fattern. Utrolig hyggelig gjort :) Henta den på fredagsmorgen, og leverte tilbake på søndag, og fikk noen fine mil i Porsche for første gang!

7a20e8d6-82e5-49d8-b280-ef8cb904544e.jpg

f3c39dd9-0ff7-4644-b073-65243f927df8.png

Han jeg fikk låne Porsche'n av har flere fine biler i garasjen forøvrig:

2017 Lamborghine Huracan Spyder LP610-4

2015 Ferrari California

Porsche Speedster 

Dønn strøken 2CV, og en strøken Citroen til. Padde?

1d0ba916-6a15-4a0b-b3b6-4a68f44d82a9.jpg

a15154a3-53e7-4514-b1e3-47c07cdd520d.jpg

Garasjen er også forøvrig helt OK.... Ingen var engang hjemme når jeg henta Porsche'n, og han var på roadtrip med Lamborghinien til St Tropez via alpene, men åpnet døren for meg via tlf, og nøkkel lå på dekket. De gærne har det godt :D Lamborghinien ble foliert før langturen, for å spare lakken for steinsprut. 

Focusen har gått en hel sesong i bakkeløp og rallycross i år igjen, og det har gått ganske bra! 4 plass i et NM løp i rallycross var høydepunktet. Desverre raste vi motoren rett etter målgang, men det var det verdt :)

Litt juling får den jo:

20160910_093151.jpg

20160910_073934.jpg

1471451374738.jpg

1471451342629.jpg

received_10153603543896577.jpeg

Bilen ble strekt opp til årets siste bakkeløp som gikk i Larvik, og ser nå sånn ut:

20161002_170350.jpg

B finalen (2 beste går videre, kjørte forbi 2 plassen i siste sving før mål):

A finalen, har ikke helt tempo på de beste, men godt fornøyd for det! :

Nå skal hele bilen plukkes ned igjen, og gir, dempere og bakaksling skal overhales, og ny lakk under hele bilen. Igjen. Same procedure as last year. :D

Langt innlegg, men sånn blir det med 1-2 oppdateringer i året. :P

Endret av -Håkon
  • Liker 2
  • DCN Poeng 7

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Gratulerer med bil, arving og resultater!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår