Christer

S&S: Ford Focus 2006 - 1-stegs salgsklargjøring

autowerx-logo-svart.png

Show & Shine

Ford Focus stv, 1.6 TDCi 2006-modell

Sea Grey Metallic

7. oktober 2011

IMG_9354.jpg

Fikk forespørsel fra en kompis om å ta en "kjapp shine for salgsklargjøring" på bilen, men med beskjed om at "det må gjøres kjapt og på en dag."

Jeg tok en tur og så på den og lakktilstanden så ikke så ille ut under all skitten. Relativt lite steinsprut, en del swirls og litt RDS her og der, samt en liten skrapeskade på høyre bakdør og skjermkant.

Eier lurte på hvor lang tid jeg trengte for en kjapp 1-stegs, kun utvendig, så jeg sa ca 8 timer. "Det er altfor lenge, du må da klare det raskere enn det!"
"Tja... hvis du er med og tar bilder sånn at jeg kan jobbe hele tiden, så burde vi kunne klare vask/tørk/polering/voks på ca 5 timer."

Vi avtalte en dag og da dagen kom stakk vi til gnikkeriet (fremdeles min mors carportgarasjekonstruksjon).

Været var dritt, det blåste og regnet i rikelige mengder, så jeg så for meg at det kunne bli en lite trivelig affære å vaske bil i kuling og sidelengs regn.

Vel fremme hadde det sluttet å regne og vinden hadde løyet litt, så da var det bare å sette igang.

Pakket kjemisettet ut fra boden og valgte ut pålitelige helter for dagens oppdrag.

Avfetting:
Prickbort
Surfex HD 1:4
Iron-X

Felger:
P21S
Iron-X
EZ-Detail felgbørste

Dekk:
Surfex HD 1:4
Elite dekkbørste

Skum og motorvask:
Chemical Guys Grime Reaper
Chemical Guys Green Clean
Insta Finish Maxi Suds
Ferro-Bet sin nye såpe
Elite Snow Foam
Chemical Guys Bug Bugger & Tar Remover
Scandicshine skumkanon
Clas Ohlson 30mm rundkost

Vask:
2BM m/Grit Guard i begge til en forandring, yey!
Bernhards mitt
Insta Finish Maxi Suds

Tørk:
Chemical Guys Woolly Mammoth
Chemical Guys Miracle Dryer

Interiør:
Scholl SPAM
Div MF

Lakkorrigering:
Flex XC 3401 VRG DA
Scholl burgunder pad, L
Scholl blå pad, M
Scholl orange pad, M, x4
Chemical Guys orange HEX-LOGIC, M
Chemical Guys svart HEX-LOGIC, M
Chemical Guys Pad Conditioner
Flex XC 3401 VRG 4 3/8" bakplate
en haug MF i forskjellige farger og størrelser
Scholl CF02 inspeksjonsspray
2500grit våtslipepapir

Clay:
Clayet bare noen merker på høyre bakdør og skjermkant; fikk vekk lite til ingenting
Magic automotive detailing clay fra ebay
Chemical Guys Speed Wipe Spray Wax & Quick Detailer som lube

Wipedown:
Surfex HD i ca 1:20 over hele bilen
Clas Ohlson 30mm rundkost

Tørk:
Chemical Guys Miracle Dryer
DoDo Juice Double Touch

Glass:
Chemical Guys Streak Free Glass Cleaner
Nanosvampen
Div mf

Plast/vinyl:
Owatrol Polytrol

LSP:
Chemical Guys Black Light
Scholl Micro Plus MF til buffing

Annet utstyr:
Foma 747 HT
Ultrafire LED-lykt
Scholl Concepts padbørste
Ca 3/4 rull 3M 3434 blå maskeringstape
Diverse lavtrykkssprøyter fra Clas Ohlson, Biltema og Mekonomen

Bilder ved ankomst:

IMG_0306.jpg

IMG_0309.jpg

IMG_0311.jpg

IMG_0312.jpg

IMG_0313.jpg

IMG_0314.jpg

IMG_0315.jpg

IMG_0316.jpg

IMG_0317.jpg

IMG_0319.jpg

Skade på førerdør

IMG_0308.jpg

Jobben:
Da dette var en ekstrem hastejobb som innebar vask, tørk, polering, wipedown, tørk igjen og LSP på ca den tiden jeg pleier å bruke på å kosevaske en bil utvendig, var det overhodet ikke rom for eksperimentering. Jeg valgte derfor kun trygge produkter jeg visste ville levere varene med en gang, uten lang virketid.

Jeg åpnet kalaset med P21S på felger, og fulgte i kjent stil friskt opp med liberale mengder Prickbort under vinduer og lot dette ligge på i noen minutter. Mens Prickbort virket litt, fikk jeg min mor til å blande ut Surfex HD i ca 1:4 for meg. Så fikk jeg eier til å dynke bilen i Surfex mens jeg komponerte en grei skumblanding bestående av en skvett Grime Reaper, en halv skvett Green Clean, to skvetter Maxi Suds, en skvett av Ferro-Bets nye såpe, tre pump med CG Bug Bugger & Tar Remover og fylte opp med ca 35 grader varmt vann.

P21S sprayes på

IMG_0320.jpg

Prickbort lagt på og virker

IMG_0322.jpg

IMG_0323.jpg

IMG_0324.jpg

IMG_0325.jpg

IMG_0326.jpg

Surfex lagt på, og P21S virker

IMG_0329.jpg

IMG_0330.jpg

IMG_0331.jpg

Da jeg var ferdig å blande skum var eier ferdig med å legge på Surfex, så da var det tid for å finne Iron-X. Jeg lot avfettingene få litt tid sammen før de fikk selskap. Felgene rikk en runde Iron-X også for good measure.

IMG_0332.jpg

IMG_0333.jpg

Mens alt dette virket koblet jeg opp høyttrykkspyleren. Så var det tid for skumlegging. Skummet ned hele bilen, åpnet panser etterhvert og skummet litt der også. Lot skummet virke mens jeg fylte to bøtter med vann og blandet ca tre korker Maxi Suds i den ene bøtten.

Rosa kjemi i liten flaske

IMG_0334.jpg

IMG_0336.jpg

IMG_0340.jpg

Regnet tiltok stadig i styrke og gjorde skummingen til en liten utfordring

IMG_0344.jpg

Tok en runde på felgene med EZ-Detail Wheel Brush og fikk løsnet litt på gammelt bremsestøv og møkk.

IMG_0348.jpg

IMG_0349.jpg

Agiterte med kost rundt emblemer, vinduslister/-karmer og i motorrommet.

IMG_0353.jpg

Spylte av bilen og satte umiddelbart igang med håndvask. Vasken ble unnagjort på skremmende kort tid; enten var jeg jævlig effektiv nå i forhold til tidligere, eller så gjorde jeg det ikke skikkelig... satt hvertfall igjen med en følelse av at noe manglet da jeg hadde rast rundt bilen og var igang med avspylingen.

Spyle

IMG_0355.jpg

IMG_0358.jpg

IMG_0359.jpg

IMG_0362.jpg

IMG_0365.jpg

IMG_0366.jpg

Focus

IMG_0373.jpg

Out of Focus

IMG_0374.jpg

Rosa vann i bøtten

IMG_0378.jpg

Lite bilder fra bøttevasken siden det regnet og fotografen var opptatt med å flytte bøtter for meg, men her er bilde av en felg etter vask med sliten Biltema-mitt:

IMG_0379.jpg

Og så spyler vi litt igjen

IMG_0382.jpg

Ble jo rent og pent til slutt...

IMG_0383.jpg

IMG_0384.jpg

IMG_0387.jpg

Måtte ha en runde til på taket da noe såpevann hadde gjemt seg i takrailsene

IMG_0390.jpg

Ferdig! Kom og tørk!

IMG_0392.jpg

Vel spylt rygget vi bilen inn i carportgarasjekonstruksjonen og tørket grundig med CG Woolly Mammoth og CG Miracle Dryer.

Grunnet tidsklemmen ble det ikke målt lakktykkelse, men siden dette skulle være en haste-enstegs ville det ikke bli brukt forferdelig grove midler heller, så jeg sjanset på at det ville gå greit.

Bilen ble så maskert med blå 3M 3434-tape, før Flex DA'en ble pakket ut og lakken ble inspisert. Siden det nå ikke var noe møkk igjen på bilen som skjulte skavanker ble det umiddelbart klart at lakken så mye verre ut enn først antatt, så jeg forkastet alle idéer jeg hadde om å bruke A15 som poleringsmiddel for jobben.

Jeg hadde lyst å prøve CG BLack Light som AIO-produkt da dette skal inneholde litt slipemidler og gi en flott glans, og tapet opp to testfelter på venstre bakdør. Ladet Flex'en med en svart Scholl wafflepad og toppet med Black Light, og durte over et testfelt. Det ble usannsynlig blankt, men tok ikke mer enn max 20% av swirls. Litt dypere swirls var fremdeles veldig synlige, så jeg var ikke fornøyd.

Fant frem burgunder Scholl og Scholl S17+ og kjørte noen pass over det andre testfeltet. Så å si alt av swirls forsvant, så jeg bestemte meg for å ta hele bilen med dette. Eier lurte litt på forskjellene, så jeg viste forskjellen mellom bare S17+ og Blacklight, og han var enig i at vi skulle gå for S17+. Jeg kjørte også over testfeltet jeg hadde tatt med S17+ med Black Light, og bestemte oss for å legge Black Light som LSP.

Da var det bare å sette igang. Siden været var dritt igjen tok jeg bakluke og bakfanger først slik at vi kunne rygge bilen litt lenger inn i garasjen, og dermed holde fronten noenlunde tørr og fri for bjørkefrø og løv.

Etter at bilen var rygget lenger inn, fylte vi i litt steinsprut på fronten med flikklakk, samt her og der på førerdøren. Førerdøren hadde en ganske drøy ripe, så her ble det lagt i ganske mye lakk. Dette området ble også våtslipt litt med 2500grit papir noen timer senere og polert blankt og fint med S17+ på orange Scholl .

Tapet opp litt 50/50s her og der, men det ble ikke så mange gode bilder av disse.

I garasjen for tørk. Vannet ligger flatt og livløst på lakken:

IMG_0396.jpg

Ferdig tørket, så da var det tid for litt lakkinspeksjon

IMG_0397.jpg

Skade høyre bakdør

IMG_0400.jpg

IMG_0401.jpg

Swirls og merker

IMG_0403.jpg

Gnikkemerke av noe slag

IMG_0404.jpg

Steinsprut på panser

IMG_0405.jpg

Taket så ganske bra ut. Bildet viser det ikke, men det var bare lette swirls her

IMG_0407.jpg

Skaden på førerdøren igjen, nå uten dekkende skittlag

IMG_0408.jpg

Stygge merker på pyntelisten, førerdør

IMG_0409.jpg

I gang med maskering

IMG_0412.jpg

Ferdig maskert, tapet opp testområde

IMG_0414.jpg

Lakk før

IMG_0415.jpg

Dypt konsentrert

IMG_0417.jpg

Tørke litt på bakluken

IMG_0420.jpg

Presse som en tulling for å fjerne noen ekle riper like over pyntelisten på bakluken

IMG_0421.jpg

Måtte ta en runde til her da det var en gjenstridig RDS

IMG_0422.jpg

Dårlig 50/50 bakluke uten tape

IMG_0425.jpg

IMG_0426.jpg

Ble blankt til slutt (det er ikke en ripe under logoen og mot høyre, men refleksjon av et eller annet over bilen)

IMG_0427.jpg

IMG_0428.jpg

Inspeksjon av pad etter hardkjør over diverse kanter

IMG_0429.jpg

Toppen av bakluken

IMG_0432.jpg

Toppen av bakluken

IMG_0434.jpg

33/33/33 på baklykt

IMG_0436.jpg

Bakskjerm venstre side

IMG_0442.jpg

Skade bakdør/skjerm høyre side før

IMG_0447.jpg

Samme, etter litt clay og hissig polering

IMG_0480.jpg

Diverse merker på bakdør og passasjerdør høyre side

IMG_0448.jpg

IMG_0449.jpg

IMG_0450.jpg

Diverse randoms og 50/50-bilder

IMG_0451.jpg

IMG_0452.jpg

IMG_0453.jpg

IMG_0454.jpg

IMG_0455.jpg

IMG_0457.jpg

IMG_0458.jpg

IMG_0459.jpg

IMG_0460.jpg

IMG_0461.jpg

IMG_0462.jpg

Speilhus før

IMG_0470.jpg

50/50

IMG_0471.jpg

IMG_0473.jpg

IMG_0474.jpg

IMG_0476.jpg

IMG_0477.jpg

Lakken var ikke helt samarbeidsvillig, og kan vel karakteriseres som medium hard og sticky. Produktet klumpet seg fort, gjerne allerede på spredning, og det sprutet produktklumper overalt. Paden ble også fort full av produkt, og til tross for iherdig børsting og forsøk på å kjøre ut ikke-nedbrutt produkt fra pad med QD eller pad conditioner ble det en del bytting av pads.

Da den burgunder paden var full og jeg ikke fikk gjort den ren, og jeg ikke hadde tid til å vaske den, byttet jeg til blå Scholl og kjørte videre. Da denne har litt mindre cut enn burgunder, valgte jeg å kjøre med litt hardere press og etpar pass ekstra for å kompensere.

Etterhvert gjentok historien seg med den blå paden, så jeg byttet til orange Scholl. La på hele kroppsvekten for skikkelig press og kjørte enda etpar pass for kompensasjon. Historien hadde ikke planer om å la meg slippe unna så lett, så jeg gikk gjennom alle de orange Schollpadene jeg har før jeg var ferdig. Jeg måtte også bytte til liten bakplate på Flex'en da jeg på et tidspunkt måtte bytte til orange CG HEX-Logic pad. Bakplaten gikk ca en halv millimeter utenfor skumkanten på paden, så jeg turde ikke fortsette på den måten og måtte bytte bakplate.

Flex'en ble kjørt ca slik:

Burgunder: Spre på 1, opp til 4,5-5 med mye press, 4-5 pass (så begynte det å klumpe seg), 2 pass uten press (med mye støv) og rett av.
Blå: Som burgunder, men 5-7 pass på høy hastighet, så 2 pass og av.
Orange: Som burgunder, men 7-10 pass på høy hastighet, så 3 pass og av.

Mens jeg polerte gikk eier kjapt over interiøret med Scholl SPAM og div MF, og tok vinduene på innsiden med CG Streak Free Glass Cleaner, Nanosvamp og MF.

Etter polering tok vi utsiden av vinduene på samme måten.

Etter polering var det av med maskeringstape og ut i regnet for å fjerne pussestøv. Fylte Surfex-flasken med vann og endte vel på rundt 1:20-blanding. Dynket hele bilen og gikk over med Clas-kost. Eier gikk over dørkarmer mens jeg begynte å spyle av bilen. Høyttrykksspylte dørkarmene med vinkellanse; minimalt med sprut inn i bilen, og veldig fornøyd med det.

Inn igjen i garasjen for tørk, denne gangen med et CG Miracle Dryer og DoDo Juice Double Touch.

Etter tørk kjørte jeg raskt over bilen med CG Black Light på svart Scholl wafflepad. Begynte bak og jobbet meg rundt bilen via førersiden. Da jeg kom til høyre bakskjerm kom jeg litt borti en vedstabel som begynte å falle. Eier fikk med seg dette og kom løpende for å hindre veden i å treffe bilen. Vi pirket litt i veden sånn at den skulle stabilisere seg, noe som bare førte til at mer av den falt ned. Jaja, så lenge den ligger på bakken faller den hvertfall ikke på bilen...

Sparket veden ut av veien, konstaterte fliser og bark på pad og byttet til svart CG HEX-Logic pad for bakskjermen og siste rest av taket.

Lot Black Light haze i ca 15 minutter, mens jeg la på Polytrol på plast og vinyl. Buffet så av Black Light og ryddet litt mens Polytrolen trakk inn i plasten. Etter ca 10 minutter til buffet jeg av overskytende Polytrol og eier kjørte bilen ut. Heldigvis hadde det sluttet å regne...

DSC04189.jpg

DSC04192.jpg

DSC04193.jpg

DSC04194.jpg

DSC04195.jpg

DSC04196.jpg

DSC04197.jpg

DSC04198.jpg

DSC04200.jpg

DSC04201.jpg

DSC04202.jpg

DSC04203.jpg

Stablet veden veldig provisorisk i en haugstabel og pakket sammen resten og kjørte hjem.

Riper bak dørhåndtak ble ikke gjort noe med.

Gummilister, sideskjørt/frontskjørt/bakskjørt (grov, grå plast), skvettlapper, eksos, felger og dekk fikk heller ingenting pr eiers ønske ("det får neste eier ta seg av"), da vi var 3 timer på overtid og klokken var halv to om natten.

Dagen etter var eier ute sammen med en annen kompis og tok noen salgsbilder. Fotografen har fått beskjed om å slutte å bruke vidvinkellinse når han tar bilder av bil da alle linjer og perspektiver blir helt herpet, men her er hvertfall noen ferdigbilder.

IMG_9340.jpg

IMG_9345.jpg

IMG_9347.jpg

IMG_9350.jpg

IMG_9352.jpg

IMG_9353.jpg

IMG_9354.jpg

IMG_9357.jpg

IMG_9362.jpg

IMG_9363.jpg
Totalt tidsforbruk: 8 timer blank (inkl pizzaspising, kaffepauser og røykepauser).

Takk for titten!

Lekser lært:

• Det er ikke mulig å ta vask/tørk/polering/LSP på 5 timer. 8 timer er minimum for en gråte-seg-i-søvn-jobb, 12 timer hadde vært digg og hadde gitt et bedre resultat.
  • Salgsklargjøringer fortjener en helgejobb med minst en to-stegs, og grundig innvendig behandling og masse terapeutisk pirkearbeid utvendig.
  • Jeg trenger mer plass og bedre lys, og en garasje med port som kan lukkes. Og varme.
  • En-stegsjobber med sykt tidspress er ikke kult og vil bli forsøkt unngått i fremtiden så langt det er mulig.
  • Alltid ta riper under dørhåndtak selv om eier sier det ikke er nødvendig.
  • Kjøp flere pads av hver type.
  • Stativ til kamera begynner å bli et must. Fjernutløser også. Og et skikkelig kamera. Mmm...

2013-08-30: Fikset bildelinker

Endret av Christer
15

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobbet på kort tid. 10 timer er min minste-tid, og da tar jeg ikke noe annet enn "gulpe-i-meg-en-sigg"-pauser noen få ganger...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent løft og mye gjort på kort tid!

Jeg gir deg 100% støtte på punkt 1, 2, 4, 5 og 6 i listen med "Lekser lært"

Jeg skjønner ikke helt hvorfor kunder som ikke har peiling i det hele tatt, skal få "overstyre" detaileren de ønsker hjelp fra. Det hadde ikke jeg akseptert, kompis eller ikke :)

Lite interessant hva kunder mener om hvor lang tid det bør ta, de aner ikke hva jobben går ut på. Da kan de heller kjøpe engangssvamp, ei flaske polish, polergarn og gjøre jobben selv. ;)

Cred for topp innsats og god utfyllende S&S :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb på så kort tid. :)

Kjente jeg ble helt stresset bare av å lese om jobben..puh! Er fryktelig kjedelig å ha kontstant tidspress på en slik jobb..ødelegger hele gleden ved det for min del når jeg polerer!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra forbedring dette, synes du har tatt bra med riper på kort tid. Cred for jobb og ikke minst for en flott skrevet S&S.

Helt ening med deg ang. en-stegs jobber.

Rens paden din ofte, med børste, da klumper ikke polishen seg så mye. Men flere pads er nødvedig uansett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble nesten flau ettersom jeg leste meg nedover og så bildene - at du skulle klare alt det der under fem timer. Det var, beklager å si det, men ... lettende å se at dere gikk tre timer på overtid. Ser det var flere her som reagerte på tidsplanen :D

Fint resultat!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb på såpass kort tid.

Merket jeg ble skikkelig stressa og leste teksten ekstra fort :P

Hadde selv aldri klart en polerings jobb på så kort tid! Utrolig bra ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobbet på kort tid. 10 timer er min minste-tid, og da tar jeg ikke noe annet enn "gulpe-i-meg-en-sigg"-pauser noen få ganger...

Ble bare to eller tre sigg på denne jobben, og det må jo kunne sies å være bedre for helsen, men samtidig skal det jo være kos og gøy å gjøre en sånn jobb også.

Det kunne gjerne regnet og blåst dobbelt så mye hvis jeg hadde hatt dobbelt så lang tid, for å si det sånn :)

Pent løft og mye gjort på kort tid!

Jeg gir deg 100% støtte på punkt 1, 2, 4, 5 og 6 i listen med "Lekser lært"

Jeg skjønner ikke helt hvorfor kunder som ikke har peiling i det hele tatt, skal få "overstyre" detaileren de ønsker hjelp fra. Det hadde ikke jeg akseptert, kompis eller ikke :)

Lite interessant hva kunder mener om hvor lang tid det bør ta, de aner ikke hva jobben går ut på. Da kan de heller kjøpe engangssvamp, ei flaske polish, polergarn og gjøre jobben selv. ;)

Cred for topp innsats og god utfyllende S&S :)

Takk for cred og trøstende og oppmuntrende ord :)

Jeg prøver jo å lære eierne av bilene litt om skikkelig vask og vedlikehold av bilene de eier, selv om jeg ikke forventer at de skal ha samme overdedikerte syn på det som det jeg har.

Neste gang det blir hastejobb er jeg ikke sikker på om jeg skal ha eier med meg, men jeg er sikker på at jeg skal gjøre det jeg mener er et minimum av hva som må gjøres for at jeg skal være tålig fornøyd...

Bra jobb på så kort tid. :)

Kjente jeg ble helt stresset bare av å lese om jobben..puh! Er fryktelig kjedelig å ha kontstant tidspress på en slik jobb..ødelegger hele gleden ved det for min del når jeg polerer!

Tidspresset fikk meg i det minste til å innse at det er mulig å gjøre veldig mye på begrenset tid, men moroen ved å polere bil var rimelig begrenset, ja...

Bra forbedring dette, synes du har tatt bra med riper på kort tid. Cred for jobb og ikke minst for en flott skrevet S&S.

Helt ening med deg ang. en-stegs jobber.

Rens paden din ofte, med børste, da klumper ikke polishen seg så mye. Men flere pads er nødvedig uansett.

Resultatmessig ble det greit pluss, fikk hevet inntrykket en del til tross for noen stygge skrammer her og der, men de må lakkeres på nytt for å bli perfekte.

Pads ble børstet ca en gang pr panel, oftere når de begynte å bli mettede, men det vil bli bestilt flere av burgunder og blå Schollpads før neste jobb. En padwasher vil også være på plass for å lette rengjøringen underveis :)

Jeg ble nesten flau ettersom jeg leste meg nedover og så bildene - at du skulle klare alt det der under fem timer. Det var, beklager å si det, men ... lettende å se at dere gikk tre timer på overtid. Ser det var flere her som reagerte på tidsplanen :D

Fint resultat!

Takk skal du ha :)

Jeg forventet å gå litt over de 5 timene jeg hadde gitt uttrykk for, og 3 timer på overtid er vel helt i henhold...

Veldig bra jobb på såpass kort tid.

Merket jeg ble skikkelig stressa og leste teksten ekstra fort :P

Hadde selv aldri klart en polerings jobb på så kort tid! Utrolig bra ;)

Jeg trodde ikke selv at jeg skulle klare dette før morgenen igjen, så jeg var overrasket selv. Stresset begynner å avta i kroppen nå, heldigvis, og jeg kjenner det er godt å være ferdig...

...men jeg kjenner også at jeg gleder meg til å ta neste bil, uten tidspress :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive