CFM

Sølvgrå Mitsubishi Colt

Enda en bil jeg skulle ta for noen familien. En sølvgrå Mitsubishi Colt som har rullet like over 72 000km. Mye mindre swirls enn hva jeg hadde ventet, men det er vel fordi den bare har blitt vasket et par ganger i året eller noe sånt. Heldigvis aldri i maskin.

Egentlig skulle jeg bare vaske den og legge på et lag med voks for å gjøre den klar til vinteren, men så fant jeg en del riper langs hele høyresiden av bilen. Sikkert vært borti en busk eller lignende.

Da var det fram med S17+ og Biltema sin tohodede DA ristemaskin. Ettersom lakken var passe myk så holdt dette hvis jeg kjørte litt lenger og hardere enn vanlig der ripene var. Resultatet ble godkjent og uten holos. I hvertfall med tanke på at jeg egentlig ikke skulle gjøre dette. :)

Bilen er også sølvgrå som sagt så bildene ble deretter også. Ikke så veldig lett å få gode bilder med slik farge...

Tidsforbruk: 5-6 timer.

Vask og clay:

• Mikro 3 avfetting
  • Prickbort
  • Meguairs NXT såpe
  • FerroBet felgrens
  • Zymöl svamp
  • Scholl blå clay
  • ONR som claylube (rundt 1:20-30)

Korrigering og wipedown:
    • Scholl S17+ på oransje Sonax pads med Biltema DA maskin
    • Scholl S3 Gold på oransje Sholl pad med Einhell roterende
    • Surfex HD 1:5-10 til wipedown
    • Masse mikrofiberkluter

LSP:

[*]Collinite 915 på lakk og sideruter foran

[*]RainX på front og bakvindu

[*]Owatrol Polytrol plastfornyer

Tok desverre ingen bilder før vask, men den var normalt grå og skitten med en del piggstøv og asfaltflekker. (Må se å skaffe meg IronX snart...)

Prickbort tok det meste av asfaltflekkene og resten sammen med piggstøvet tok clayinga.

Noen bilder av lakktilstanden. Panseret og resten av bilen var egentlig ganske greit tross forholdene, men høyresiden så ikke bra ut.

Så sånn bortsett fra høyresiden så stort sett resten av bilen slik ut:

IMG_8541.jpg

Litt holos:

IMG_8536.jpg

Høyre framskjerm:

IMG_8550.jpg

IMG_8551.jpg

IMG_8552.jpg

S17+ tok helt greit med Sonax pads og DA, men jeg måtte kjøre ganske hardt for å ta en del av ripene på høyresiden. Målet var ikke 100%, men så godt som mulig med denne komboen uten at det tar så alt for lang tid.

IMG_8555.jpg

IMG_8558.jpg

Er en del dypere riper, men som sagt, så skal ikke dette bli 100%...

IMG_8560.jpg

IMG_8562.jpg

Bak venstre framdør så var det et merke. Her måtte jeg ty til S3 Gold på oransje pad med roterende. Spredde ut på 1000rpm, kjørte 4 pass med en del press på 1800rpm og avsluttet forsiktig igjen på 1000rpm:

IMG_8563.jpg

Etter:

IMG_8566.jpg

Lykter ble også tatt. Brukte S17+ med roterende og oransje pad. Spredde ut på 1000rpm, kjørte noe pass på 1800rpm med medium press og avsluttet med 1000rpm:

IMG_8567.jpg

Etter:

IMG_8569.jpg

Så ble bilen kjørt ut for å ta wipedown med Surfex HD 1:5-10 og spylte av med masse vann. Etter tørk så la jeg ett lag med Collinite 915 på lakk og sideruter foran, RainX ble lagt på vindusrute foran og bak og plasten fikk litt Polytrol. Ingen dekkfornyer denne gang desverre, da eier hentet bilen før dekkene hadde tørket... Ting tørker veldig dårlig i dette vært har jeg funnet ut. Det er for kaldt. :(

Noen ferdigbilder helt til slutt:

IMG_8576.jpg

IMG_8574.jpg

IMG_8572.jpg

IMG_8571.jpg

IMG_8585.jpg

- Bjørn :)

Endret av CFM
12

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode 50/50 bilder der gitt... ble en gnistrende Colt dette her etter jobben, hjalp jo en smule å ta lyktene også..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker raske jobber også, og du fikk gjort mye på en liten dag :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et veldig godt resultat på få timer! :) Cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott liten SS dette ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble pent! Ikke mye feil å si om tilstanden på denne nå :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du benyttet tiden godt og du har utrettet veldig mye.

Cred for denne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye! Ja denne gangen brukte jeg ganske kort tid for en gangs skyld... :P

Kjapt spørsmål bare: Hvor lang tid skal Collinite 915 tørke på lakken før den buffes av? Jeg synes jeg legger på tyyynt, men alikevel er den ganske vanskelig å få bort, i hvertfall i forhold til SV voksene...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skal buffes av i det den begynner å haze, 2-5 min ca..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh, takker! Da er det kanskje ikke så rart, ventet 10-20 minutter jeg... :-P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive