Hollabaloo

Erfaring med Dynamix-produkter

Bil: BMW 5-serie E39 med grått skinninteriør

Har forsøkt å friske opp slitasje på venstre sidestøtte på førersetet, og kjøpte derfor inn et reperasjonssett fra Dynamix dyes.

stjerne3003.jpg

stjerne3004.jpg

Gikk i gang med friskt mot. Det første jeg gjorde var å rense sidestøtten med Leather Cleaner. Etter at det tørket, pusset jeg over med veldig fint sandpapir, før jeg renset nok en gang. Etter at alle nupper var vekk fylte jeg på med Leather Filler og lot det tørke. Pusset deretter over med sandpapir, før jeg igjen renset det og lot det tørke. Deretter var det til med skinnfargen...

Problem 1

Før jeg bestilte reperasjonssettet fant jeg fram fargekoden fra bilens datakort. Etter en kjapp epost til Dynamix fikk jeg som svar at fargekoden tilsvarte "BMW grey". Dette var utgangspunkt for min bestilling. Etter å ha påført første strøk med farge så jeg raskt at dette ble galt. Fryktelig galt.

stjerne3008.jpg

Jeg sendte deretter inn en fargeprøve (skinnbit) og fikk spesialblandet en ny farge som Dynamix sendte meg kostnadsfritt.

Klok av skade testet jeg nå fargen før jeg la på et 2. strøk på sidestøtten. Var ikke helt fornøyd med matchen nå heller, så sendte en ny henvendelse til Dynamix.

leather.jpg

Sjefen sendte meg raskt et svar og lovet meg at han denne gangen selv skulle blande fargen. Også nå fikk jeg fargen kostnadsfritt. Den viste seg imidlertid å være nær sagt identisk med den første spesialblandede fargen. Da ga jeg bare f... og malte et 2. strøk. Nå har jeg ikke tatt bilde av dette, men bildet over er representativt. I praksis merker man en forskjell dersom man ser nøye etter, men det er ikke noe som "svir i øynene" for å si det sånn. Og kanskje fargen vil "modne" over tid slik at der ser likt ut. Uansett var planen å farge hele setet neste sommer. Så langt alt vel, problem 1 løst.

Moralen er:

Når man bestiller skinnfarge, send alltid inn en fargeprøve og la produsent spesialblande. ALLTID. Selv om du har fargekoden og produsent hevder å ha ferdigblandet den aktuelle fargen. Fargeprøven må være en tilstrekkelig stor skinnbit med rent skinn tatt fra et representativt område.

Problem 2

Etter ca 2 måneder (med andre ord plenty med tid for fargen til å herde) ønsket jeg å ha på Leather Conditioner. Hadde fra før hatt dette på de ubehandlede andre setene med stort hell, og ønsket nå også å behandle førersetet. Etter å ha renset setet med Leather Cleaner og latt det tørke, påførte jeg Leather Conditioner på sidestøtten. Det første jeg stusset over var at bomullskluten ble skitten med en gang (det gjorde den ikke på skinnet som var ubehandlet). Det virket som om Leather Conditioner reagerte med skinnfargen slik at den smittet av. Vel vel. Jeg gjorde meg ferdig og lot det tørke. Dagen etterpå var jeg ute i bilen og så over setet. Den delen av setet med skinn uten Dynamix skinnfarge var tørr og fin, mens sidestøtten var "sticky". Håper dette tørker ordentlig opp etterhvert, er det noen andre som har vært ute for det samme ved bruk av Leather Conditioner i kombinasjon med Dynamix skinnfarge?

Vil forøvrig berømme Dynamix som alltid har svart raskt på epostene mine, og gjort sitt ytterste for å gjøre meg fornøyd. Jeg har kun hatt kontakt med de ansatte i Nord-Irland, ikke norsk importør.

Endret av Hollabaloo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har sidestøtten også tørket. Har gnidd litt over med et håndkle uten av det smittet av farge, så da friskmelder jeg setet inntil videre. Tatt i betraktning at det smittet av farge da jeg påførte Leather conditioner så blir det spennende å se hvor godt det holder seg over tid.

Noen som har erfaring med Dynamix skinnfarge og holdbarhet over tid?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må jeg på føre farge ca. hvert år (ca.20000km), vasker området godt med lighterbensin før påføring.

Tørker lett og smitter ikke av men krever som sagt en behandling i året for at det skal holde seg fint.

Sendte inn skinnprøve og fikk 110% fargematch :)

Mulig den fargen du fikk var litt lys, men det ser jo ut som det ligger en del møkk i "porene" på resten av stolen, regner med du har renset resten av stolen også og ikke bare flekken som skulle farges?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må jeg på føre farge ca. hvert år (ca.20000km), vasker området godt med lighterbensin før påføring.

Tørker lett og smitter ikke av men krever som sagt en behandling i året for at det skal holde seg fint.

Sendte inn skinnprøve og fikk 110% fargematch :)

Oi, etterfarge hvert år... Må man regne med å farge opp en gang i året hvis man velger Swissvax også?

Bruker du leather conditioner etter påføring av årlig farge? Hvis ja, smitter det av farge når du påfører dette? Jeg brukte ikke lighterbensin, kun Leather Cleaner og en børste (det sto ikke at det var behov for bruk av lighterbensin i instruksjonene jeg mottok fra Dynamix)

Mulig den fargen du fikk var litt lys, men det ser jo ut som det ligger en del møkk i "porene" på resten av stolen, regner med du har renset resten av stolen også og ikke bare flekken som skulle farges?

Ja da jeg tok bildene av sidestøtten så hadde jeg kun renset denne og ikke omkringliggende områder. For å illustrere fargeforskjellene la jeg derfor ut den fargeprøven. Pr. dags dato så har jeg renset hele stolen. Skal se om jeg får somlet meg til å ta et bilde av stolen slik den ser ut nå. Ser ganske bra ut synes jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvis ja, smitter det av farge når du påfører dette? Jeg brukte ikke lighterbensin, kun Leather Cleaner og en børste (det sto ikke at det var behov for bruk av lighterbensin i instruksjonene jeg mottok fra Dynamix

Trenger ikke det hvis du bruker Leather Cleaner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi, etterfarge hvert år... Må man regne med å farge opp en gang i året hvis man velger Swissvax også?

Bruker du leather conditioner etter påføring av årlig farge? Hvis ja, smitter det av farge når du påfører dette? Jeg brukte ikke lighterbensin, kun Leather Cleaner og en børste (det sto ikke at det var behov for bruk av lighterbensin i instruksjonene jeg mottok fra Dynamix)

Har ikke prøvd Swissvax sin farge så det vet jeg ikke, men det burde vel noen andre klare å svare på.

Bruker skinnkrem/conditioner etter farging og det smitter ikke av, men fargen må jo selvfølgelig få tørke ordentlig først.

Lighterbensin e.l fungerer bra fordi det rengjør bra og fjerner effektivt fett o.l som er viktig før påføring av fargen, legger 2 lag med farge med noen timer imellom.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bestilt farve, tettestoff, conditioner etc fra dynamix flere ganger. Sist spesial bestilte jeg farve ved å sende inn prøve. Er veldig fornøyd med produktene og de er holdbare over tid. Det følger alltid med bruksanvisning for hvordan man skal bruke produktene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive