jkart

Ford Galaxy 2007

Ford Galaxy 2007 mod.

Image_701.jpg

Ny bil i tunet. Denne gang en Ford Galaxy. Starter som vanlig med noen før bilder.

Image_740.jpg

Ganske inngrodde felger.

Image_741.jpg

Image_742.jpg

Image_743.jpg

Image_744.jpg

Image_745.jpg

Image_746.jpg

Et par knekker i panseret

Image_747.jpg

Så til vask. Starta med Wolfs deironizer på felgene. Her er ca like etter påføring.

Image_748.jpg

Image_749.jpg

Slik ser første hjul ut etter alle hjul har fått sin kvote

Image_750.jpg

Allerede etter 5 min er den ganske tørr.

Image_751.jpg

Image_752.jpg

Legger på et lag til og får umiddelbar reaksjon

Image_753.jpg

Image_754.jpg

Etter nye 5 min gjør jeg klar til prewash av resten av bilen.

Image_755.jpg

Starter med Prickbort over hele bilen

Image_756.jpg

Image_757.jpg

Lar prickbort ligge ca 10 min før jeg legger Surfex hd 1:5 over denne. Sauser også inn dekkene med Sufex HD

Image_758.jpg

Deretter legger jeg et lag med skum bestående av Autofoam blandet 1:4 i kanonen.

Image_759.jpg

Image_760.jpg

Image_761.jpg

Bruker detailkost for å jobbe inn avfetting/skum på gummilister og rundt omkring.

Image_762.jpg

Etter ca 10 min spyler jeg av. Felgene først

Image_763.jpg

Så resten av bilen

Image_764.jpg

Stor bil

Image_765.jpg

Slik ser felgene ut etter prewash, ikke så veldig rene

Image_766.jpg

Image_767.jpg

lakkbeskyttelese er også totalt fravæerende på denne bilen

Image_768.jpg

gummimatter og skiltramme foran ble avfettet med Surfex hd 1:5 og jobbet inn med kost. Avspylt etter en stund. Skiltramme bak ble ikke fjernet da skrue-gjengene var ødelagde. Rammen satt greitt fast så gjorde ikke noe med det.

Image_769.jpg

Image_770.jpg

Felgene fikk en runde til med felgrens og ble jobbet inn med koster og børster. Prøvde både P21S, Wolfs og Espuma. Dekkene fikk også en runde til med Surfex og ble jobbet inn med kost.

Image_771.jpg

Image_772.jpg

Syns ikke noen av de fjernet nok men noe bedre ble det. Klokka hadde nå begynt å få det travelt så bestemte meg for å ikke bruke mer tid på felgene.

Lakken hadde nå fått hvile en stund og var blitt litt tørrere så da var det tid for ironX. La på stort sett hele bilen untatt taket. La også på felgene. Greitt med jernpartikler både på lakk og felger.

Image_773.jpg

Image_774.jpg

Image_775.jpg

Image_776.jpg

Mens ironX virket på lakken rengjorde jeg inni dørene. Brukte sufrex HD og jobbet inn med detailkost, skylte med hageslange. Vasket senere med optimum no rinse.

Image_777.jpg

Image_778.jpg

IronX ble avspylt og etter visuell inspeksjon så jeg at det var noen asfaltflekker igjen på lakken. Sauset inn nedre paneler med Tardis og spylte av etter noen minutt. Deretter var det klart for bøttevask. Insta finish yellow wash & wax i bøtta og nanolotus vaskehanske.

Image_779.jpg

Ettter vask ble bilen kjørt inn i garasjen for tørk. Brukte trykkluft for å tørke i krinker og kroker.

Neste dag startet med litt inspeksjonsbilder.

Image_780.jpg

Image_781.jpg

Image_782.jpg

Image_783.jpg

Image_784.jpg

Image_785.jpg

Swirls og riper. Disse ripene her på panseret kan minne om et par fingre som har sveipet over for å se om bilen er ren, eller tørke bort dritten for å se om lakken er ripete.

Image_786.jpg

Image_787.jpg

Image_788.jpg

Image_789.jpg

Tok inspeksjonsbilder før claying for å ikke få med claymerker på disse bildene. Kan nevnes at det ikke ble noe særlig med merker etter clay da det var ca 20 grader i garasjen og clay (bilt hamber soft clay) lå i vannbad i lunket vann og onr lube ble blandet med varmt vann.

Var lite dritt igjen på bilen og her er clay etter 2 dører fra lister og ned.

Image_790.jpg

Etter taket så clayen slik ut.

Image_791.jpg

Så var det lakkmålinger. Jevne og trygge verdier.

Image_792.jpg

Image_793.jpg

Image_794.jpg

Image_795.jpg

Image_796.jpg

Image_797.jpg

Image_798.jpg

Har fått byttet til meg en halv flaske meguiar's #80 som jeg tenkte jeg kunne prøve på denne antatt myke lakken. Brukte megs soft buff polishing pad og flex roterende.

Image_799.jpg

Teipa opp et testområde og satte igang på følgene måte. Spre produkt på trinn1 (1100 rpm) et par pass. Opp på ca trinn3 (1900 rpm) kjørte ca 5 pass med moderat press og ned igjen til trinn1, 2 pass uten press. Dette tok alt her på panseret så dette var full treff på første forsøk. Megs #80 var også veldig fin å jobbe med.

Image_800.jpg

Image_801.jpg

Kjørte halve panseret og tok wipedown med final inspection.

Image_802.jpg

Image_803.jpg

Sjekket så for hologram

Image_804.jpg

Image_805.jpg

Image_806.jpg

Syns det ble veldig bra men her på dette bildet er det litt holos. Dette er forøvrig fra testområdet jeg tok.

Image_807.jpg

Megs # 80 skal vel ideelt kjøres på lav rpm mot sluttten av kjøretiden. Siden flex makinen ikke går lengre ned enn 1100 rpm og med tanke på at ikke alle paneler er like flate som panseret,bestemte jeg meg for å kjøre et steg til med finere polish for å vare sikker på at jeg ikke etterlot hologram.

Så et par bilder fra korrigeringen. Først et merke etter en foppall på taket.

Image_808.jpg

Nesten borte. Et par riper på ca 1 cm var ganske dype og ble ikke helt fjernet. Var dog ikke synlige uten rett lys og rett vinkel.

Image_809.jpg

Image_810.jpg

Dørhåndtak førerdør.

Image_811.jpg

Etter 2 runder med # 80

Image_812.jpg

50/50 på passasjerdør førerside

Image_813.jpg

Image_814.jpg

Selv om jeg var aldri så imponert over #80 på denne lakken så jeg ikke noe poeng i å prøve på denne.

Image_700.jpg

Setter kamera på stativ

Image_702.jpg

måler lakk. Litt mindre her enn ellers på bilen

Image_703.jpg

lader maskinen med Scholl S03 gold og gul Scholl pad.

Image_704.jpg

Kjører 2 runder og høvler bort 5 my

Image_705.jpg

Godt redusert men fortsatt tilstede

Image_706.jpg

Forstørret utgave

Image_707.jpg

Skade på passasjersiden fremdør.

Image_708.jpg

Kjørte S03 gold her også med cuttingpad. Fikk bort en del av ripene men en del av de gikk gjennom klarlakk.

Image_709.jpg

Det var det jeg hadde fra korrigeringen. Kjørte ferdig med #80 og kjørte Menzerna po85re med blå uberpad og Kerstel DAS pro DA maskin. Deretter bar det ut for å ta en wipedown med Surfex HD 1:10 og skum. Tok også felgene for tredje gang og fikk de rene, ivertfall på fremsiden. Etter tørk så bilen slik ut

Image_710.jpg

Image_711.jpg

Image_712.jpg

Image_713.jpg

La på et lag med meguiar's #21 lakkforsegling med DA maskin og finishpad.

Image_714.jpg

buffet av etter ca 30 min og tok kveld.

Interiør, først litt før bilder

Image_715.jpg

Image_716.jpg

Image_717.jpg

Image_718.jpg

Image_719.jpg

Image_720.jpg

Startet med å støvsuge og tørke støv. Deretter ble gulv og alle seter renset med Green Clean 1:16 (1:10). Jobbet inn med kost, sprayet på vann og sugd opp med foma combivac 1150.

Image_721.jpg

Ingen actionshots, men slik så vannet ut etterpå

Image_722.jpg

Vasket også interiøret med Green Clean 1:16 og mf klut. Deretter vann. Satte på en cupevarmer for å tørke gulvteppe og seter. Noen timer senere kjørte jeg AC rens med Nanolotus sin rens.

Image_723.jpg

Så et par etterbilder av interiør.

Image_724.jpg

Image_725.jpg

Image_726.jpg

Image_727.jpg

Image_728.jpg

Image_729.jpg

Listene var ganske slitte og oksyderte og ble gnikket med megs metal polysh.

Swissvax og Autosol ble også prøvd uten noe bedre resultat.

Image_730.jpg

Gummilister ble behandlet med Swissvax Seal fead

Image_731.jpg

Frontrute ble forseglet med Nanolotus vindusforsegling og utvendige vinduer ble vasket med Sonax glassrens.

Felger ble renset med megs step 1 paint cleaner og vokset med Autobahn. Dekk fikk pneu og hjulbuer barebones.

Lakk fikk et lag med Swissvax Shield etter at #21 hadde herdet i ca 14 timer. 4 timer senere gikk jeg over med Swissvax quick finish for å fjerne svetting fra voksen.

Var skikkelig trist vær så bilen ble stående inne til eier hentet den. Derfor blir det så som så med etterbilder, men fikk tatt et par i det bilen ble hentet. Enjoy

Image_732.jpg

Image_733.jpg

Image_734.jpg

Image_735.jpg

Image_736.jpg

Image_737.jpg

Image_738.jpg

Image_739.jpg

Takk for titten :)

Endret av jkart
19

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rent og blankt dette..

Cred for goood innsats :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på 1 stk stor bil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent jobbet.

Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe jobb dette, synes megs er bra å bruke på mørke nyere forder.

Hvordan blir holdbarheten med #21 og shield komboen??

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Looking very good! :D

Jeg har snart kjørt tom #205 flaska mi, men det er tydeligvis ingen fare når man har #80 stående. Flott detail innvendig som utvendig. Cred. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rent og blankt dette..

Cred for goood innsats :)

Flott jobb på 1 stk stor bil.

Pent jobbet.

Cred

Takk folkens :)

Kjempe jobb dette, synes megs er bra å bruke på mørke nyere forder.

Hvordan blir holdbarheten med #21 og shield komboen??

Takk :)

Er ikke så lenge siden jeg kjøpte #21 så har ikke fått testet holdbarheten på denne komboen. Har lest en del skryt om #21 og sett andre bruke denne med voks/swissvoks over så satser på det holder en god stund :)

Looking very good! :D

Jeg har snart kjørt tom #205 flaska mi, men det er tydeligvis ingen fare når man har #80 stående. Flott detail innvendig som utvendig. Cred. :)

Thx m8

Har ikke prøvd #205 men syns #80 var veldig fin. Cutter bra og avslutter pent. Skulle bare hatt mulighet til å kjøre lengre ned på rpm, så kunne jeg kansje klart meg med 1 steg på denne.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, synes du fikk tatt mye med Meg #80.

Resultatet etter Menzerna FF er nydelig,

Meget bra utført jobb og S&S, cred, selvfølgelig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, takk :)

Ble selv imponert av hvor mye #80 tok. Kommer nok til å bruke den mer.

Var godt fornøyd etter å ha kjørt FF ja. Har bare brukt den en gang tidligere, da med roterende.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glimrende jobb! :) Ble jo som "ny" igjen :) Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glimrende jobb! :) Ble jo som "ny" igjen :) Cred

Takker :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var seriøst gjort.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var seriøst gjort.

Takk for flott tilbakemelding :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje ikke nødvendig å quote hele posten? :P

Men ja, dette var en knallsolid S&S. Stå på!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for flott tilbakemelding :)

hei bruker du mye av swissvax .hva synes du er best på tekstil rens blir aldrig fornøyd

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, bruker en del Swissvax produkter. Starta med å kjøpe en voks (Blau Weiss) og ble imponert over både brukervennlighet og kvalitet. Har etter hvert kjøpt flere og flere Swissvax produkter og ingen av de har skuffet meg enda.

Til tekstilrens bruker jeg Chemical Guys Green clean. Har ikke prøvd andre da denne har gjordt jobben sålangt. Legger ved link til oppskriften jeg bruker for rens av tekstil. How to: Tekstilrens

Kanskje ikke nødvendig å quote hele posten? :P

Men ja, dette var en knallsolid S&S. Stå på!

Blir nok orden på qoute etter hvert ;)

Takk for skryt. Skal gjøre så godt jeg kan fremover :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive