AndreasLie

Mercedes E 220 Obsidian black metallic

Da har det blitt enda en helg med polering på Sinsen og nok en bil har trillet blank og fin hjem til eier. Denne bilen har riktig nok måtte vente en stund i kø, men endelig var dagen kommet for at den også skulle få seg en runde polering og voks for å være klar for vinteren. Bilen ble mottatt fredag ettermiddag og vi startet rett på vasking. Klarte dessverre bare å ta med minnekortet til kameraet på fredagen, så da fikk mobilen duge til vaskebilder.

Slik så den ut da den ble trillet inn i vaskehallen

IMAG0429.jpg

Bilen har blitt gjevnlig vasket og var ikke veldig møkkete

IMAG0430.jpg

IMAG0431.jpg

Ett lite bilde av hva vi hadde i vente

IMAG0432.jpg

Vask:

Prickbort + Sufex HDavfetting

CG Maxisuds + VP Citrus Pre-wash i foam canon

CG Maxisuds i bøtte m/gritt

Hvit saue mitt fra Scandic Shine + Mothers

Muc off, Daytona, Mothers og Vikan børster

Scholl Rim7 på felger (blandet ut 1:1)

Bilthamber Auto clay

Dodo juice born slippery og vann som clay lube

CG miracle dryer

Lakken ble dynket med Sufex HD og Prickbort og felgene fikk RIm7

IMAG0433.jpg

Oppå der ble det så klart lagt ett lag med skum

IMAG0435.jpg

Etter at skummet hadde fått virke noen minutter, ble det spylt av og felgene fikk en ny runde med Rim7 som fant nok å jobbe med

IMAG0434.jpg

Har handlet inn litt nye produkter for å teste og ett av dem var Bilthamber sin clay. Denne skal kun trenge vann som lube. Synes den var en smule hard og trengte å få noen pauser i varmt vann. Vann som lube funket greit nok, men synes den funket bedre med Born Slippery.

IMAG0436.jpg

Uansett så fant den da litt møkk i lakken

IMAG0437.jpg

Noen innspeksjonsbilder:

_MG_0853.JPG

_MG_0852.JPG

_MG_0850.JPG

Eier av bilen ønsket også rens av forsetene, så da startet jeg med det.

Setene ble sprayet med CG Green Clean 1:10 og jobbet inn med Mothers interiør børste. Så ble de sprayet med vann og våtstøvsugd gjentatte ganger.

Ser ikke så ille ut, men noen små flekker var det

_MG_0854.JPG

Sånn som denne

_MG_0858.JPG

Sprayet med CG Green Clean

_MG_0855.JPG

Suge suge

_MG_0857.JPG

Glemte selvfølgelig å ta ferdig bilde, så dere får bare stole på at det ble bra :)

Korrigering:

3M grønn, gul og blå polish

Meguiars Mirror Glaze #80

3M grønn, gul og blå pute

Meguiars gul pute

Flex og Makita roterende

3M og Scholl bakplater

Nanolotus og Eurow kluter

3M kontrollspray

3M Sliperondell m/ 9 micron papir

Som dere ser av innspeksjonsbildene var det nok riper å ta av. Det var en noe riper som var veldig dype og vi prøvde å redde så mange av de som mulig ved å våtslipe og polere opp igjen.

Startet med litt testing av grønn 3m på bakluka

_MG_0862.JPG

Stygg ripe på bakluka

_MG_0867.JPG

Borte etter ett par runder med grønn

_MG_0872.JPG

50/50 etter en runde med grønn på panseret

_MG_0877.JPG

Mer 50/50 på panseret

_MG_0881.JPG

Forskjerm før polering

_MG_0885.JPG

Og etter grønn

_MG_0887.JPG

Kenneth våtsliper litt på sjåførsia

_MG_0888.JPG

Mens jeg sliper litt på passasjer sia

_MG_0891.JPG

Og slik ser det ut etter polering med grønn

_MG_0892.JPG

LItt mer 50/50 fra en av dørene

_MG_0889.JPG

Taket har fått smake snøkost, så her var det gjevnt med riper over

_MG_0893.JPG

Så da var det bare å finne frem mer kontrollspray og sandpapir

_MG_0911.JPG

Ett bilde for å vise hvor stor forskjellen blir etter 2 steg. Her er det kjørt både grønn og gul

_MG_0897.JPG

Bakskjerm etter våtslip

_MG_0898.JPG

Halve polert med grønn

_MG_0899.JPG

og hele polert med gul

_MG_0907.JPG

Lakken ble syyyykt blank etter en runde med gul :)

_MG_0908.JPG

50/50 mellom gul og grønn 3m. Høyre er kjørt med grønn og venstre er kjørt med grønn og gul. Man ser at lakker går fra grå til blank svart

_MG_0900.JPG

Ett lite selvportrett i bakluka etter gul

_MG_0920.JPG

_MG_0921.JPG

Ett lite speilbilde av Kenneth også

_MG_0922.JPG

Og ett på taket

_MG_0925.JPG

Pianolakken ble kjørt med MG #80 og gul pute

_MG_0929.JPG

Og ett siste 50/50 bilde av bakluka etter grønn

_MG_0930.JPG

Og når alt var polert med grønn og gul ble bilen dynket i Surfex HD og kontrollspray, før skum, avspyling og tørk.

_MG_0931.JPG

_MG_0933.JPG

Etter at bilen var trørr og støvfri gikk vi på med blå 3m for å være sikre på at det ikke skulle dukke opp noen hologrammer

_MG_0936.JPG

_MG_0937.JPG

Dørhåndtakene ble tatt med en liten pad og grønn 3m

_MG_0939.JPG

_MG_0944.JPG

Finish:

Swissvax applicators / Stor rød fra Scandicshine

Swissvax Shield

Swissvax Autobahn

CG Wheel Guard

CG Bare Bones

Dodo Juice Tyromania

Swissvax mf kluter

Nanolotus ruteforsegling

ValetPro Glass Cleaner

Etter en wipe down med kontrollspray ble det lagt ett lag med Shield

_MG_0946.JPG

Felgene fikk en runde med voks de og

_MG_0949.JPG

Enda ett nytt produkt som måtte testet. Voks til dekkene :) Det var veldig lett å påføre og ga ett flott utseende

_MG_0951.JPG

En liten bildeserie:)

Før start

_MG_0952.JPG

Ett lag tyromania

_MG_0953.JPG

For å få en blankere overflate kan man spraye på vann og buffe opp med en mf i følge boksen

_MG_0954.JPG

Da blir det sånn

_MG_0955.JPG

Også legger man ett lag med Bare Bones i hjulbuene så ser det enda bedre ut

_MG_0957.JPG

Litt detalje arbeide fra Kenneth. Autobahn på stjerna

_MG_0958.JPG

_MG_0962.JPG

Så når vi skulle kjøre ut å ta bilder av det ferdige arbeidet, startet så klart å regne.. Men ble da noen bilder for det :)

_MG_0964.JPG

_MG_0965.JPG

_MG_0966.JPG

_MG_0967.JPG

_MG_0968.JPG

_MG_0969.JPG

Håper det var verdt å lese helt ned hit og takk for titten :)

27

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt utført arbeid! Godt forklart underveis med gode bilder.

Hvordan kjørte du de ulike stegene mtp. hastighet og press? Har akkurat kjøpt 3M Perfect-it og trenger litt innspill :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt verdt å lese. Cred for nydelig utført detail.

Sort Mercedes-lakk er digg å polere for en får skikkelig betalt for jobben i form av glans. Denne ble lekker!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere leverer som alltid. Kjempe jobb med kjempe resultat.

Denne fine bilen ble BLANK :thumbup:

Cred.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott informativ writeup med gode bilder :)

Grundig utført jobb med niiice resultat :thumbup:

+cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en del å jobbe med her, men det var ingen utfordring for dere.

Meget bra jobba. :thumbup:

Kred for bra detail.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger og creds! :)

Når jeg kjører 3m grønn så så starter jeg med maskinen på 1 og lite press for å spre produktet utover panelet. Går så opp til ca 1,5 (11200-1500rpm) med press. Hvor mye press avhenger av hvor mye som skal fjernes og hva slags lakk det er. Så kjører jeg på litt over 2 med lite press for å få kjørt ut polishen før jeg tørker av. Samme gjør jeg med gul og blå, men da på enda høyere turtall. Avslutter på 3 og med blå har jeg null press på siste passet, bare så vidt tuppene er i kontakt med lakken. Man må uansett prøve seg fram med press på forskjellige lakktyper, fordi noen tåler mindre varme enn andre. Noen ganger så kan jeg lene omtrent alle mine 0,1 tonn + på maskinen uten at det gjør noen forskjell :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger og creds! :)

Når jeg kjører 3m grønn så så starter jeg med maskinen på 1 og lite press for å spre produktet utover panelet. Går så opp til ca 1,5 (11200-1500rpm) med press. Hvor mye press avhenger av hvor mye som skal fjernes og hva slags lakk det er. Så kjører jeg på litt over 2 med lite press for å få kjørt ut polishen før jeg tørker av. Samme gjør jeg med gul og blå, men da på enda høyere turtall. Avslutter på 3 og med blå har jeg null press på siste passet, bare så vidt tuppene er i kontakt med lakken. Man må uansett prøve seg fram med press på forskjellige lakktyper, fordi noen tåler mindre varme enn andre. Noen ganger så kan jeg lene omtrent alle mine 0,1 tonn + på maskinen uten at det gjør noen forskjell :)

Dette var nyttig. Skal ta min egen til helgen med samme 3M serie. Et par spørsmål:

1. Hvor mange pads av hver (grønn, gul, blå) brukte dere på denne bilen? Har bare 1 av hver, men lurer på om jeg bør hamstre flere. Når jeg tar båten så renser jeg paden med en neglbørste mens jeg kjører den på maskina, men disse padene er til grovere og hardere enn 3M sine. Kan man rense 3M padene på samme måte?
  2. Min bil har nok også hard lakk (BMW e61 2008 - platinagrå (mørk grå)). Kjørte noen kjappe tester og gul på gul tok svært lite, så jeg tror prosessen blir ganske lik den dere har beskrevet her.
  3. Mener å ha lest ett eller annet sted at spesielt grønn 3M bør man være rask opp på brukbar hastighet (1.800 - 2.000) så den ikke tørker for fort?
  4. Kjører dere mange pass med gul og blå også? De kjappe testene jeg gjorde ga et inntrykk av at gul avsluttet bra (har blitt litt skremt av blå siden denne har så tunge oljer i seg at mange sliter med å få vasket de bort.
  5. Noen spesiell grunn til at dere bruker MG på pianolakken?
  6. Kan dere beskrive prosedyren for å bli kvitt oljene etter blå? (dynker i 3M kontrollspray og vasker av denne med Surfex HD/skum?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb dette!

Men hvor lang tid bruker dere når dere er to stykker som jobber ?

Absolutt credidablelt :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kjøper du den lille saken du bruker med sandpapir?

Bra jobba forresten!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var nyttig. Skal ta min egen til helgen med samme 3M serie. Et par spørsmål:

1. Hvor mange pads av hver (grønn, gul, blå) brukte dere på denne bilen? Har bare 1 av hver, men lurer på om jeg bør hamstre flere. Når jeg tar båten så renser jeg paden med en neglbørste mens jeg kjører den på maskina, men disse padene er til grovere og hardere enn 3M sine. Kan man rense 3M padene på samme måte?
  2. Min bil har nok også hard lakk (BMW e61 2008 - platinagrå (mørk grå)). Kjørte noen kjappe tester og gul på gul tok svært lite, så jeg tror prosessen blir ganske lik den dere har beskrevet her.
  3. Mener å ha lest ett eller annet sted at spesielt grønn 3M bør man være rask opp på brukbar hastighet (1.800 - 2.000) så den ikke tørker for fort?
  4. Kjører dere mange pass med gul og blå også? De kjappe testene jeg gjorde ga et inntrykk av at gul avsluttet bra (har blitt litt skremt av blå siden denne har så tunge oljer i seg at mange sliter med å få vasket de bort.
  5. Noen spesiell grunn til at dere bruker MG på pianolakken?
  6. Kan dere beskrive prosedyren for å bli kvitt oljene etter blå? (dynker i 3M kontrollspray og vasker av denne med Surfex HD/skum?

1. Siden vi polerer en del så har vi kjøpt inn en haug. I starten vil du nok slite en del på den grønne paden fordi den er hard. Den pakker seg også mye mer med polish, så du må børste med gjevne mellomrom (på samme måte som du gjør på båten). En bøtte med varmt vann og zalo er også fint å ha tilgjengelig for å vaske padene under veis. Gul og blå er det lite slitasje på og du kan fint kjøre en hel bil på en pad.

2. BMW pleier å ha hard lakk ja.

3. Jeg liker å kjøre grønn lavere på turtall når jeg bruker Makitaen (Flexen trenger litt mer turtall). Synes den sliper bedre da og man slipper masse sprut. Du skal være ganske treig om den tørker så fort

4. Ja, begge to kan omtrent kjøres i evigheter. Eksakt hvor mange har jeg ikke tellinga på, men til jeg føler og ser at panelet er gjevnt blankt.

5. MG #80 sliper med enn gul 3m og etter lang tids prøving og feiling har vi funnet ut at denne funker best av det vi bruker

6. Er ikke værre enn å spraye kontrollspray utover panelet, vente litt å tørke tørt.

Veldig bra jobb dette!

Men hvor lang tid bruker dere når dere er to stykker som jobber ?

Absolutt credidablelt :thumbup:

Takk for det. Tiden går statid nedover siden vi blir mer og mer effektive, men her så brukte vi ca 15 timer x2, så altså 30 arbeidstimer

Hvor kjøper du den lille saken du bruker med sandpapir?

Bra jobba forresten!

Takk :) Den får du kjøpt feks på St. Haugen fargehandel. Regner med at BS Bildeler eller andre lakkforhandlere kan få tak i den også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra igjen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blankt og fint som alltid fra dere :thumbup:

Cred er fullt fortjent og naturligvis avgitt B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall bra jobbet og en flott S&S også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive