Øyvind G

S&S Volvo 240 (601 Rød)

Show and shine

1990 Volvo 240 GL

Samler sammen info fra loggen min om denne jobben og lager en S&S av det.

Denne bilen tok jeg tidligere i år rett etter vinteren (5/4-11)

Denne jobben ble gjort litt etter litt fordelt over flere dager.

Dette er da Klipp og lim fra loggen min

Dag 1

har så vidt fått begynt på 240'en før jobb idag.

begynte på panseret og det ser ut som om dette er lakkert opp en gang i tida pga det virker som om det er klarlakk på det (det forklarer også den lille fargeforskjellen som er på panseret forhold til resten av bilen).

lakken var hvertfall sykt hard! jeg sliter med å få vekk alt så imorra skal jeg få kjøpt meg en ull pad.

tok litt bilder underveis som jeg tenkte jeg skulle legge ut her default_smile.png

bilder etter vask (før tørking)

100_1825.jpg

100_1826.jpg

100_1827.jpg

100_1828.jpg

prøvde meg på noen inspeksjonsbilder (var ikke lett å få fram alt på bildene men denna fargen her)

100_1831.jpg

100_1833.jpg

100_1834.jpg

etter noen runder med grønn 3M på tillhørende pad. ser ikke så ille ut poå bildet, men det er fortsatt endel igjen.

100_1836.jpg

flere inspeksjonsbider (fra andre sida av panseret) jeg har tatt noen pass på enden av panseret her også (før forhøyinga)

100_1837.jpg

100_1838.jpg

100_1839.jpg

100_1840.jpg

100_1841.jpg

100_1842.jpg

prøvde også litt på toppen av høyere framskjerm for å se åssen det var å korigere der det er SS lakk. syntes det var overaskende lite død lakk der. denne er kun polert for hånd med AG produkter tidligere. trodde detta bare "feta" opp lakken jeg. eller kan man fjerne død lakk for hånd med kjemisk rens som f.eks AG i detta tilfellet?

tok et bilde av paden etter noen pass:

100_1844.jpg

skulle det ikke hvert mer tenker jeg?

Dag 2

idag fikk kjøpte jeg meg en ullpute (fra mekonomen). dette funka bedre enn den grønne 3M paden men det blir ikke helt 100. mulig de ripene jeg ikke får vekk er under klarlakken?

jeg fikk hvertfall gått over hele panseret med grønn 3M og ull. begynte også litt på toppen av venstre framskjerm og på plata mellom panser og frontrute. blei ikke så mange bilder idag

100_1866.jpg

100_1865.jpg

100_1870.jpg

ullputa tok hvertfall en del mere død lakk da. åssen veit jeg om all død lakk er borte forresten? har brukt IPA, men syns ikke det utgjør så stor forskjell.

Dag 3

har fått gjort litt idag og. brukt mesteparten av tida idag på nedre del av venstre framskjerm.

etter mange runder med grønn 3M og ull/ grønn 3M pad. virker som om ullpanden min ikke er så grov. lettere å kjøre og avslutter penere enn 3M paden. her kommer det hvertfall noen bilder:

100_1876.jpg

100_1877.jpg

100_1878.jpg

100_1879.jpg

100_1880.jpg

også kjørte jeg noen pass med gul 3M for å se åssen det blei. og for å få opp humøret litt etter mye slit. blir ganske blankt default_smile.png

100_1881.jpg

100_1882.jpg

100_1883.jpg

100_1884.jpg

div bilder:

100_1885.jpg

100_1886.jpg

100_1887.jpg

100_1891.jpg

hva skal jeg gjøre her? er ike lett å komme til mellom ruta og lista.

100_1892.jpg

det har også skjedd noe med bakplata mi. tror den er lei seg:

100_1895.jpg

Dag 4

holdt ikke på så lenge idag, men jeg fikk jo gjort litt. holdt på med høyere framskjerm og nedre del på høyere framdør. er ikke fornøyd enda så jeg må nok jobbe litt mer her før jeg går videre.

veit ikke om det er jeg som gjør noe feil eller om lakken er veldig hard, men jeg får liksom ikke vekk alt.

kjøpte meg nytt kamera idag (Canon EOS 550D) så da er det litt bedre kvalitet på bildene default_smile.png kan ikke så mye om speilrefleks enda, så bildene er tatt med auto-funksjonen

(tidligere kamera jeg brukte var Kodak Z8616 IS)

skjermen jeg hold på med igår:

img_1907.jpg

det er litt igjen:

img_1908.jpg

img_1909.jpg

høyere skjerm:

img_1910.jpg

innspeksjonsbilder fra høyere side av bilen:

img_1911.jpg

img_1912.jpg

img_1913.jpg

img_1916.jpg

har litt steinsprut her:

img_1918.jpg

underveis og etter:

img_1919.jpg

img_1920.jpg

img_1921.jpg

img_1922.jpg

img_1923.jpg

img_1924.jpg

img_1926.jpg

50/50 (har kun hvert på framdøra) her også ser man at det er mere riper igjen:

img_1925.jpg

Dag 5

nå funker photobucket igjen, så da legger jeg til noen bilder fra det jeg gjorde på tirsdag.

noen bilder er mørke, noen er lyse og noen er ok. det er pga jeg prøver meg litt fram med kameraet default_smile.png

KopiavIMG_2298.jpg

KopiavIMG_2301.jpg

KopiavIMG_2303.jpg

KopiavIMG_2304.jpg

KopiavIMG_2308.jpg

KopiavIMG_2309.jpg

KopiavIMG_2312.jpg

KopiavIMG_2313.jpg

ser ut som om det er litt igjen. det er litt porete noen steder (mulig steinsprut/slitage). noe av det kan jo også være støv.

KopiavIMG_2318.jpg

KopiavIMG_2319.jpg

KopiavIMG_2321.jpg

KopiavIMG_2322.jpg

KopiavIMG_2323.jpg

KopiavIMG_2324.jpg

Dag 6

har holdt på litt idag også. fikk tatt hele bakluka med grønn (først ull også grønn pad) også gikk jeg over med gul etterpå. fikk også gått over en gang til over hele høyere sida av bilen en gang til. har fortsatt ikke fått det helt bra, så jeg håper at siste steget tar litt det også. fant ut at det groveste steget legger igjen litt riper. dette gikk vekk med neste steg (gul 3m)

tok ikke så mange bilder idag. har et 50/50 bilde av luka og et bilde av høyere sida av bilen.

IMG_2772.jpg

IMG_2808.jpg

Dag 7

idag her jeg holdt på virdre med taket. nermer seg at jeg er ferdig med første steg default_smile.png litt igjen foran på taket og takluka gjenstår + litt kanter her og der som er litt vanskligere å komme til.

tok endel bilder når jeg holdt på med høyere side av taket. legger ut noen av bildene her:

wipedown med 3M kontrollspray før inspeksjon (for å få vekk gammel autoglym og for å få lakken så matt som den egentlig er)

IMG_3238.jpg

IMG_3239.jpg

IMG_3240.jpg

lakken er ganske matt. Kontrollsprayen funker utrulig bra.

IMG_3241.jpg

IMG_3242.jpg

IMG_3243.jpg

IMG_3244.jpg

IMG_3245.jpg

IMG_3246.jpg

IMG_3248.jpg

etter noen runder med 3M FCP. stor forskjell allerede:

IMG_3255.jpg

FCP lager endel spor:

IMG_3256.jpg

50/50:

IMG_3257.jpg

IMG_3259.jpg

noen "runder" etter

IMG_3260.jpg

IMG_3261.jpg

bildet jeg tok før jeg pakka sammen for dagen. skal fortsette imorra:

IMG_3281.jpg

Dag 8

takk.

idag fikk jeg korrigert ferdig takluka, vaska bilen og begynt med steg 3.

har også hvert litt uheldig idag. var litt tynn lakk på takluka og det fant jeg ut av på den harde måten.

først litt bilder før:

IMG_3282.jpg

IMG_3283.jpg

IMG_3284.jpg

IMG_3285.jpg

IMG_3286.jpg

IMG_3287.jpg

IMG_3288.jpg

IMG_3289.jpg

IMG_3290.jpg

IMG_3291.jpg

IMG_3292.jpg

IMG_3293.jpg

her var det sykt mye død lakk så det var bare å finne fram ullputa. her tok ullputa bra med oksydasjon, men lagde også MYE merker. det blei selfølgelig utbedra etterhvert default_smile.png

ullputa så sånn ut etter 1 pass:

IMG_3294.jpg

tappert 50/50 forsøk. og ja det ser helt forferdelig ut, men her var jeg kun ute etter å fjerne død lakk.

IMG_3295.jpg

IMG_3296.jpg

IMG_3297.jpg

IMG_3298.jpg

IMG_3299.jpg

IMG_3300.jpg

IMG_3301.jpg

etter en runde med blåsepistolen (trykkluft), så er ullpaden så god som ny:

IMG_3302.jpg

men etter et nytt pass med godt press, så er den sånn:

IMG_3303.jpg

IMG_3304.jpg

men så, fant jeg ut at det var områder på takluka med tynn lakk for her gikk jeg imellom default_sad.png

IMG_3306.jpg

IMG_3307.jpg

IMG_3308.jpg

når jeg så litt nermere på det så ser det ut som det går en firkant ramme med tynn lakk for det er en svart/mørk ramme ved detta merket, så fra nå av så tok jeg det pent i detta området.

her kommer det litt etter bilder av luka:

IMG_3309.jpg

IMG_3310.jpg

IMG_3311.jpg

IMG_3312.jpg

IMG_3313.jpg

IMG_3314.jpg

IMG_3315.jpg

og noen bilder av bilen ute etter vask og tørk:

IMG_3320.jpg

IMG_3326.jpg

IMG_3327.jpg

IMG_3328.jpg

IMG_3329.jpg

IMG_3330.jpg

IMG_3336.jpg

IMG_3337.jpg

IMG_3339.jpg

Dag 9

igår blei jeg ferdig med finnish steget og fikk lagt 1 lag med Swissvax Shield default_smile.png

har hvert dårlig på å ta tida på hvor mange timer jeg har brukt på detta, men etter litt regning så tror jeg at jeg har brukt ca 40 timer. går nok litt raskere neste gang jeg skal gjøre en sånn jobb vil jeg tro for jeg har lært utrulig masse av detta (første gang jeg tar en hel bil)

nå er det bare listverk og hjul som gjenstår utvendig.

innvendig skal også taes etterhvert.

motor rommet kunne også trengt en vask. der er det også litt andre ting som jeg skal forandre på.

blandt annet nye trykkrør imellom intercooler og turbo/innsug. har også en oljelekkasje jeg skulle ha tatt.

nok om det. her kommer det noen bilder som jeg tok rett etter voksen var buffa av. hadde det litt travelt, så det er mulig at bildene er litt "så som så"

IMG_3357.jpg

IMG_3360.jpg

IMG_3361.jpg

IMG_3362.jpg

IMG_3364.jpg

IMG_3365.jpg

IMG_3366.jpg

IMG_3367.jpg

blei ingen bilder underveis pga tid. hadde rimelig tett program igår for at jeg skulle bli ferdig.

Dag 10

gjorde en del igår. fikk behandla nedre lister på dørene og svettlappene/dekselet under bakfangeren med polytrol. resten av lister og plast fikk et strøk med SV nano express.

fikk også gitt utsida av hjula en kjapp behandling. megs NTX på kanten og SV autobahn på felgene. dekksider fikk SV pneu matt (veldig fornøyd med denne)

her er det noen bilder av polytrolbehandlinga:

IMG_3387.jpg

50/50:

IMG_3371.jpg

IMG_3372.jpg

etter:

IMG_3373.jpg

IMG_3383.jpg

IMG_3384.jpg

ser det idag at det under fangeren må få en eller 2 behandlinger til. virker som om det har trekt litt inn i plasten, så det er ikke så fint idag som det var igår.

kommer straks noen helhets bilder. må bare laste opp bildene først.

edit:

her kommer det flere bilder:

IMG_3388.jpg

IMG_3390.jpg

IMG_3391.jpg

IMG_3392.jpg

IMG_3394.jpg

IMG_3395.jpg

IMG_3397.jpg

IMG_3398.jpg

IMG_3399.jpg

Endret av Øyvind G
16

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb du har gjort Øyvind! Er veldig langt i mellom 240 som har denne finnishen!

Men er litt synd med alle stedene du har gått igjennom lakken på kanter rundt om på bilen. Pass på fremover å ikke kjøre over fra et panel til neste. Lakken en tynn på kanter vettu.

Cred her såklart!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb du har gjort Øyvind! Er veldig langt i mellom 240 som har denne finnishen!

Men er litt synd med alle stedene du har gått igjennom lakken på kanter rundt om på bilen. Pass på fremover å ikke kjøre over fra et panel til neste. Lakken en tynn på kanter vettu.

Cred her såklart!

Takk petter.

Ja det er litt synd det. Noen ganger må man lære på den harde måten. Har ikke gått igjennom på 940'en enda, så jeg har vel kanske lært også :P

Det som jeg synes var mest synd var det på takluka. Hadde ikke trodd jeg skulle gå igjennom der. Skal nok lakkere opp litt deler etterhvert. Er mye småtteri her og der.

Så du inspiserte bilen min litt på ål treffet hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra arbeid her :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har lagt ned et godt stykke arbeid i denne bilen, og den ser jo fortreffelig ut.

greit sted å starte utviklingen denne.

Kjedelig å lære på den harde måten... men så er det jo greit det er sin egen bil og ikke andres, for det er ikke så gøy...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott og lærerik tråd. Artig å se noen gjør så stas på en gammel sliter. Jeg fikk lyst på Volvo 140/240 igjen etter å ha lest denne. Keep up the good work! Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

var jo ikke akkurat enkel denne, så kred fra meg for kjempeinnsats og bra resultat! Skal vel lakkes de plassene du har gått igjennom/strike trough ? Jeg kjører finish/fin pad og grovt produkt langs kanter på enkelte biler.Da har du ganske så god kontroll :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns du skal legge ved noen solskinnsbilder Øyvind, den blei blankere enn på disse bildene. ;) Syns også det er gøy at det er god motor i den og at den går fælt. All go, all show. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for positive komentarer og gode tips.

Jeg kan jo legge ut noen nyere bilder. Her er det montert orange blinklys (som disse bilene har orginalt). Synes det bel mye penere enn med de hvite.

Har byttet til orange blinklys på 240'en idag (kjøpt nye hos mekonomen). Synes dette ble mere tidsriktig.

Her kommer bildene av en møkkete bil med nye blinklys og baklamper :)

IMG_5475_1024x683.jpg

IMG_5478_1024x748.jpg

IMG_5480_1024x683.jpg

Selv så synes jeg ikke den er like blank nå som den var i april, så det blir nok ne liten oppfrisking av lakken på denne til våren igjen :)

Det er vel sånn det er med SS lakk. Satser også på å få lakkert opp noen deler av bilen neste år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du (dvs, vi her inne) kaller en møkkete bil er jo hva resten av befolkningen kaller en gullende ren og strøken bil... :)

Kjenner jeg får litt lyst på en 240 jeg også nå...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du (dvs, vi her inne) kaller en møkkete bil er jo hva resten av befolkningen kaller en gullende ren og strøken bil... :)

Kjenner jeg får litt lyst på en 240 jeg også nå...

Du sier noe der. Eneste som er ren bil i våre øyne er rett etter at bilen er vasket og tørket :P

240 er trivlig bil. Har hatt denne nå i ca 6 år tror jeg. Vanskelig å kvitte seg med den da. Er lagt mye tid og penger i denne og den har ikke hvert vinter kjørt i mitt eie. Fortsatt litt igjen på den før jeg kan si den er strøken. Det er litt småtteri her og der som det som regel er på gammle biler. Tar litt etterhvert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke hatt stort til overs for 240, eller gamle Volvoer generelt, men denne hadde en sjarm jeg aldri har sett på en 240 før, og det imponerte meg! Dette var ett nydelig eksemplar av 240, pen og vedlikeholdt :)

Flott jobb Øyvind!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke hatt stort til overs for 240, eller gamle Volvoer generelt, men denne hadde en sjarm jeg aldri har sett på en 240 før, og det imponerte meg! Dette var ett nydelig eksemplar av 240, pen og vedlikeholdt :)

Flott jobb Øyvind!

Takk for det :)

Nye hjul er forresten bestilt (Lenso B9) og kommer om 2 dager hvis alt går som planlagt. Tror det kommer til å bli mer "riktig" iforhold til de hjula jeg har. Er også morro med litt forandring :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ærlig innrømme at jeg synes de felgene kledde bilen din veldig godt :) Er det de felgene som så pent kalles LM replica? :) De er veldig pene de også! hadde lyst på dem selv..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ærlig innrømme at jeg synes de felgene kledde bilen din veldig godt :) Er det de felgene som så pent kalles LM replica? :) De er veldig pene de også! hadde lyst på dem selv..

Ja. Det er kopi av BBS LM.

Er fine de hjula jeg har nå, men hadde lyst på noe nytt :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er dimensjon på de felgene du har nå? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er dimensjon på de felgene du har nå? :)

Felgene er 8,5x18 ET 20 Dekka er 225/40-18 boltsirkel 5x108

De heter Tevoline 796 (kjøpt hos tevodekk)

De nye er 8.5x18 ET45 5x112

Skal bestille overgang spacer fra boltsirkel 5x112 til 5x108 med tykkelse 25mm. Da havner jeg på ET20 og riktig boltsirkel.

På de nye hjula skal jeg ha 215/40-18 dekk pga plass.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

215 er gull, jeg skal ha det selv :) Bestiller nye felger og dekk nærmere sommeren :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen bil. 240 har mye sjarm. Veldig bra arbeid utført!

Fikk du gjort noe med skaden på taket? så ut som det var noe småtteri på ene siden der og.

Strøken lakk er digg :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :)

Har ikke gjort noe med skaden enda, men det ligger i planene. Mulig dette blir gjort iløpet av sommeren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive