Stein86

Porsche Fuchs erfaringer

Heisann.

Håper noen her inne kan gi meg noen gode råd og tips til en utfordring jeg har.

Jeg jobbet på en -81 Porsche 911 for en liten stund siden, og denne hadde noen rennemerker på felgene som jeg ikke klarte å gjøre noe med.

Felgene er originale Porsche Fuchs, disse er slik jeg forstår det smidde alufelger som er elokserte (Anodized på engelsk) og disse har for ikke altfor lenge siden blitt profesjonelt restaurerte i USA av tidligere eier av bilen.

Men nå har de altså blitt rennemerker på senteret av alle felgene og når jeg prøvde forsiktig å polere de opp så hadde det absolutt ingen påvirkning av finishen.

Det er altså disse felgene det er snakk om, har desverre ikke noen close-ups av skaden på felgene.

post-361-0-96282300-1317354302_thumb.jpg

Min teori er at de på et eller annet tidspunkt har blitt vasket med en sterk syreholdig felgrens.

Mitt spørsmål er da om det er noe en kan gjøre utenom å eloksere dem på nytt?

Et annet spørsmål jeg har er hvilke felgrenser som kan brukes på disse for å unngå at de blir verre i fremtiden? Regner med P21S er et sikkert valg, men hva med en svak blanding av en annen syrefri felgrens som bilberry, Autosmart smart wheels, Autobrite very cherry acid free?

De fleste av disse er en base istedenfor syre så er usikker på hvilke påvirkning dette har på elokseringen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har ein 81 modell Porsche med fuchs felger. Eg har hittil brukt bilberry, men den er vist ikkje syrefri. Rim7 og P21S er vist sikre valg.

På min er det lakkert senter og alu langs felgkanten. Eg bruker metalshine på kanten. Det tar rennemerker. (og mattheten)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som kan "skade" felgene er syrebaserte og alkaliske felgrenser, begge er etsende men ligger i hver sin ende av PH skalen. Rim7 og P21`s er PH nøytral, Bilberry er alkalisk.

Mulig at Ferrobet sin "alu/felgrens" kan være verdt et forsøk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vask dem grundigt med f.eks. P21S Power Gel, og rens og forsegl dem. Når fælgene er behandlet med en god fælgvoks/forsegler, vil det ikke kræve mere end en shampoo blanding og lidt bløde børster til vedligehold.

Brug af en skummende sprayer/forstøver, gør at shampoo-blanding hænger noget bedre ved fælge under vask, så det kan anbefales.

Venligst,

Ebbe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive