Oluf

S&S Mercedes CLK 270

36 innlegg i emnet

Ny bil i familien betyr nye muligheter, så da var det på tide å ta en liten detail av den nye Mercedesen til min stemor.

Startet som vanlig med vask. Lite bilder her da det var seint og veldig mørkt ute. Prickbort lagt på med lavtrykkskanne over hele bilen og Scholl Rim7 på felger blandet 1:1. Skummblanding bestående av CG Maxi suds 2, Megs NXT, CG Creenclean og en god del Orange Prewash.

DSC_0188.JPG

DSC_0190.JPG

DSC_0191.JPG

DSC_0192.JPG

DSC_0193.JPG

DSC_0194.JPG

DSC_0195.JPG

DSC_0196.JPG

Så ble ironX lagt, og ny runde med skum oppå der igjen.

DSC_0198.JPG

DSC_0199.JPG

Bilen ble så vasket med Mothers Mitt og den siste skvetten jeg hadde igjen av Megs NXT i bøtte med gritguard.

Inspeksjon droppa jeg, da jeg viste på forrhånd att denne så helt forjævlig ut. Poster ett bilde for å gi en liten pekepinn. 50% av dette er RDS fant vi fort ut da vi startet med combo testingen...

DSC_0204.JPG

Slik så hele bilen ut så og si :(

Vi startet med testing av combo som sagt. S03 Gold og S02 ble hentet frem.

Vi testet S03 på gul pad, lilla pad, og hvit spider pad. S02 ble prøvd på gul pad, hvit spider pad og orange pad. Kanting av pad, all kroppsvekt som trykk og 2200 RPM er stikkordene her.

Allikevell så det slik ut etter en runde med utallige pass. Dette er definitivt den hardeste lakken jeg har vert borti noen gang, steinhard BMW lakk kan ikke måle seg med dette. Den var helt sinnsyk hard!

DSC_0212.JPG

Her ble det kjørt Scholl S03 Gold på hvit spider, S02 cutta faktisk dårligere enn S03 Gold uansett hvilken type pad og RPM vi prøvde. Kan det være på grunn av att Merce har "scratch resistant paintwork" da S03 Gold er beregnet for det men ikke S02?

I hvertfall, S03 Gold på hvit spider ble kjørt videre over hele bilen. 3-4 runder og så mange pass att den ble tørr på hver runde.

DSC_0219.JPG

Som sakt, etter litt for mange runder i forhold til det jeg hadde tid til, så ble det akseptable resultater. Derfor ble det ikke så mange bilder under poleringen, da selv om vi var 2 mann, hadde mer enn nok å henge fingerene i...

DSC_0209.JPG

DSC_0210.JPG

DSC_0222.JPG

Vi bega oss så ut på ett nytt eventyr, alltså panser. Som forsåvidt ikke så det grann bedre ut enn bakluka som er avbildet ovenfor her...

DSC_0229.JPG

DSC_0230.JPG

Og RDS, JØ OG FYSE!

DSC_0233.JPG

Litt 50/50

DSC_0234.JPG

DSC_0237.JPG

DSC_0238.JPG

Det er igjen en del RDS her som ikke vises på bildene, så etter 5-6 runder med S03 Gold, kanting av pad og fullt trykk samt at alle verdens hastigheter på maskinen ble prøvd ga vi opp..... Og bestemte oss for å våtslipe hele driten.

Her poleres det opp etter 1500 og 2000 papir. Tilsammen ble det brukt mellom 7 og 10 timer bare på panseret...

DSC_0241.JPG

Så noen random bilder.

DSC_0243.JPG

DSC_0242.JPG

DSC_0244.JPG

DSC_0248.JPG

DSC_0249.JPG

DSC_0253.JPG

Som dere ser på bildet over så ble det igjen en del slike RDS over hele bilen da vi ikke hadde tid til å våtslipe absolutt alle paneler. Men den fikk i hvertfall ett bra løft :)

Noen som vil kjøpe en pose med hologrammer? Skal få de billig.

DSC_0254.JPG

DSC_0255.JPG

DSC_0256.JPG

Lykter fikk også smake

DSC_0258.JPG

DSC_0260.JPG

Litt mer random bilder

DSC_0263.JPG

DSC_0264.JPG

S03 Gold på Blå pad for hånd rundt og inni emblemer.

DSC_0266.JPG

Så ble det brått stopp på bildene da nettene ble lange og kulda satte inn. Men ved morgengry kunne vi annkomme og beskue en ferdig polert bil. Scholl S30+ på orange pad ble i hvertfall kjørt som holokiller natten før.

Startet dagen med en kopp kaffe og litt vask. Dynka bilen til CF02 flaska var tom og kjørte ut for en real omgang CG Bugg Bugger and Tar Remover, Orange Prewash og mitt-vask.

Motoren fikk også smake skum og Swissvax Detail kost.

DSC_0269.JPG

DSC_0270.JPG

DSC_0271.JPG

DSC_0273.JPG

Rim7 1:1 på endestusser.

DSC_0275.JPG

DSC_0276.JPG

Her var det en god del møkk

DSC_0277.JPG

Tror det er CG Citrus Wash Daily som er i bøtta her om jeg husker riktig.

DSC_0280.JPG

DSC_0281.JPG

DSC_0282.JPG

Spam og detail kost ble funnet frem

DSC_0283.JPG

DSC_0284.JPG

Bilen ble kjørt inn og rutene fikk en runde Sonax Fünsterspruts :P

DSC_0290.JPG

DSC_0289.JPG

DSC_0288.JPG

Tepper renset med CG Greenclean og BilXtra (?) våtsuger, uten munnstykke, noe som var litt slitsomt...

DSC_0291.JPG

Som så ble erstattet med denne karen som skulle få bryne seg på setene, som viste seg å være litt skitnere enn vi hadde sett for oss.

DSC_0294.JPG

Tape på

DSC_0295.JPG

Skrubb - tørk og vips

DSC_0298.JPG

DSC_0297.JPG

DSC_0300.JPG

Mitdkonsollen så forresten ikke ut.

DSC_0311.JPG

DSC_0301.JPG

Men Swissvax Leather Kit ordner opp som vanlig!

DSC_0302.JPG

DSC_0303.JPG

Så var det tid for kos med Autobahn

DSC_0304.JPG

DSC_0305.JPG

Og Collinite 915

DSC_0308.JPG

DSC_0306.JPG

Og Swissvax Wood Polish

DSC_0313.JPG

Leather milk ble også påført en eller annen plass i mellom her :P

Plast i motorrom og andre steder fikk Black WOW, som ble buffet av med MF etter en stund og Pneu Matt på dekk.

DSC_0320.JPG

Så til ferdig bilder.

DSC_0316.JPG

DSC_0326.JPG

Ingen RDS eller holos å se på bakluka i hvertfall:)

DSC_0328.JPG

DSC_0327.JPG

DSC_0329.JPG

DSC_0330.JPG

DSC_0332.JPG

DSC_0333.JPG

DSC_0343.JPG

DSC_0344.JPG

DSC_0321.JPG

DSC_0349.JPG

DSC_0350.JPG

DSC_0334.JPG

DSC_0335.JPG

DSC_0336.JPG

DSC_0337.JPG

DSC_0340.JPG

DSC_0341.JPG

DSC_0345.JPG

DSC_0347.JPG

Sprang forresten å buffa voks svetting som en gal med CG P40 Detailer og MF da den svetta noe jævlig. Tror jeg gikk over bilen 3 ganger med QD mens jeg tok ferdigbilder.

Ble ikke helt fornøyd, det er en del RDS igjen som ikke vises på bildene. Men noen ganger strekker ikke tiden til desverre.

Total tid brukt ble ett sted mellom 30 og 40 timer på to mann. CA 25 av de timene på korrigering av lakk. Takker Vegard som var tolmodig nok til å holde ut sammen med meg i gjennom mange timer med frustrerende korrigering :)

Håper dere likte tråden, takk for meg.

Endret av Bilpleie gærning
47

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanvittig bra jobb dette her. Å heftige 50/50 bilder

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanvittig bra jobb dette her. Å heftige 50/50 bilder

Takker, lakken var ett slit men alt-i-alt en morro opplevelse :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"etter 5-6 runder med S03 Gold, kanting av pad og fullt trykk samt at alle verdens hastigheter på maskinen ble prøvd ga vi opp..... Og bestemte oss for å våtslipe hele driten."

Det er holdningen sin, det :) "If it doesn't work, take a hammer to it. If still won't budge, find a bigger hammer."

Kanonbra resultat og inspirerende bilder og writeup. 1up!

Endret av csjoh
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heftig jobb. Vet selv hvor mye jobb det er å kjøre opp til 6 runder for å oppnå ca ønsket resultat.

Sluttresultatet ble intet mindre enn vakkert :thumbup:

+cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"etter 5-6 runder med S03 Gold, kanting av pad og fullt trykk samt at alle verdens hastigheter på maskinen ble prøvd ga vi opp..... Og bestemte oss for å våtslipe hele driten."

Det er holdningen sin, det :) "If it doesn't work, take a hammer to it. If still won't budge, find a bigger hammer."

Kanonbra resultat og inspirerende bilder og writeup. 1up!

Takk, det var ikke alltid like lett å holde motet opp under denne jobben nei :)

Synd bildene blir så småe når de legges ut her, men håper de fleste vet det går ann å trykke på dem for å forstørre. 50/50 bildene blir i hvertfall 10 ganger bedre når man får opp størrelsen litt :)

Heftig jobb. Vet selv hvor mye jobb det er å kjøre opp til 6 runder for å oppnå ca ønsket resultat.

Sluttresultatet ble intet mindre enn vakkert :thumbup:

+cred

Takk så mye.

Ja det er litt frustrerende når man må kjøre så mange runder med grov polish før man nermer seg topp resultat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heftig jobb vel utført Olav..

MEN...... Terninger??? WTF?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heftig jobb vel utført Olav..

MEN...... Terninger??? WTF?

Takker.

Terninger????? :blink:

EDIT: Å faan, de ja. Kobla ikke i det heletatt jeg :D

Vet ikke om det er forrige eier sine eller om stemora mi har hengt dem der :P

Jeg er i hvertfall uskyldig :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja stussa litt over det jeg også ? Kjører stemoren din med terninger ? :P

Men uansett en veldig bra jobb! Og om du ikke fikk fjernet alt, så ble det stor forandring!

Heftige 50/50 bilder var det å ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker.

Terninger????? :blink:

Det henger plysjterninger i speilet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja stussa litt over det jeg også ? Kjører stemoren din med terninger ? :P

Men uansett en veldig bra jobb! Og om du ikke fikk fjernet alt, så ble det stor forandring!

Heftige 50/50 bilder var det å ;)

Takker, og som sakt, jeg er uskyldig :D

Det henger plysjterninger i speilet :)

Ja, jeg kobla ikke helt først. Som nevnt over, jeg aner ikke hvorfor de er der :wacko:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert han kompisen din som har spilt deg et puss :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veeeldig bra jobbet på denne merca:) Cred :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig jobbet! Godt med pågangsmot ;) Jeg skjønner bare ikke helt hvordan en så steinhard lakk kan bli så ripete...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig jobbet! Godt med pågangsmot ;) Jeg skjønner bare ikke helt hvordan en så steinhard lakk kan bli så ripete...

Den tanken slo meg også. Etter våtslipingen, så var det ett helvette å fjerne alle sporene etter våtslipe papiret :(

Trodde egentlig Merce lakk var ganske grei å jobbe med, men det var i hvertfall ikke denne!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kred for pågangsmot, utohldenhet, s&s og resultat. Ser veldig bra ut dette. :thumbup:

Du møtte ikke problemer med å fjerne alle slipespor?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred Cred Cred!

Jeg veit hvor latterlig slitsomt det kan være å korrigere Mercedes-Benz. 6-7 runder grov kombo, roterende og hele kroppen som press, krever utholdenhet og en fandenivolsk attitude.

Så skal man rydde opp i seige holos og få opp glansen.

Slike jobber er et solid prosjekt. RESPEKT for vel gjennomført detail. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb dette her.! bra pågangsmot og mye bra bilder i en fin writeup..

ta en titt på lakkkoden på bilen, står det en C bak tallene er det "ceramiclear" og det er ingen lett nøtt og knekke ;)

Det lukter litt Ceramiclear her siden den er så sinnsyk hard.

cred er levert! og vel fortjent..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb dette her.! bra pågangsmot og mye bra bilder i en fin writeup..

ta en titt på lakkkoden på bilen, står det en C bak tallene er det "ceramiclear" og det er ingen lett nøtt og knekke ;)

Det lukter litt Ceramiclear her siden den er så sinnsyk hard.

cred er levert! og vel fortjent..

Helt riktig. Mercedes introduserte Ceramic Clear i 2004 på de fleste modeller.

Begge ML'ene jeg har tatt i år har hatt slik steinhard lakk. Den siste sorte hadde lakkkode C197, hvor C står for denne keramiske lakken :)

IMG_1331.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

når du sier hardt press..snakker vi da om at du lener kroppsvekten på maskinen så den kommer godt inn til lakken..jeg har ikke tørt å legge så hardt press..men skjønner jo nå at det er kanskje det som må til for å få 100% strøkent..på min bmw.utrolig bra jobb det der :thumbup:

Endret av dj john
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive