AndersE88

Førstegangs S&S: 1995 VW Passat med Flex DA

Etter å ha startet med maskinpolering i år og tatt 4 biler innad i familien fikk jeg forspørsel fra noen i bygda jeg er i fra om å polere en bruksbil. Den hadde vært til håndvask hos et lokalt firma for noen uker siden, men de greide ikke å få bilen ren en gang :thumbdown: Bilen har nok ikke fått mye pleie i sin levetid, men var samtidig ikke verre enn forventet med tanke på at det er en 16 år gammel bil med 202K på telleren. Hadde bilen fra fredags kveld til søndags ettermiddag, men hadde diverse andre ting å gjøre samme helg så jeg måtte prioritere å ta det verste, ikke detaljene. Ble derfor ikke tid til så mange bilder som jeg ønsket, spesielt under poleringsseansen og heller ingen bilder av produktene som ble brukt ;) Fokus på jobben var å friske opp lakken og legge på beskyttelse, kun utvendig jobb.

Bilder ved levering:

DSC_0332.jpg

DSC_03332.jpg

DSC_0334.jpg

DSC_0335.jpg

DSC_0336.jpg

DSC_0337.jpg

Ble en kjapp motorvask da det ikke så ut under panseret, ingen bilder av dette. Ble ikke strøkent av avfetting og spyling, men fikk bort masse dritt :)

Produktliste rengjøringsprosess

Prickbort

Valetpro Orange Prewash

Foam-canon

Kärcher HT-spyler

Chemical guys Glossworkz

Vaskehanske i Chenile

Chemical guys bøtte med grit-guard, random bøtte til å skylle hansken

Chemical guys Miracle dryer

Ricardo Mild Clay

Optimum No Rinse 1/20 som clay-lube

Satte så i gang med å få lakken ren. Startet med å spraye prickbort på lakk og felger, sprayet deretter orange prewash over prickbort etter noen minutter før jeg la et skumlag med Chemical guys Glossworkz og orange prewash. Bilen så da slik ut:

DSC_0338.jpg

DSC_0339.jpg

DSC_0340.jpg

DSC_0341.jpg

Etter spyling var det meste borte, men noen svarte prikker på framskjemen(ikke asfalt da runde 2 med prickbort ikke hadde noen effekt) ville ikke forsvinne. Håndvasket deretter bilen, ny spyling og tørk. Kjørte bilen i garasjen og gikk over med clay. Tror ikke bilen har smakt clay før da den ble ganske stygg etter å ha gått over bilen. Da var i vertfall bilen brukbart ren og klar for inspeksjon.

Her er noen bilder fra litt overalt:

DSC_0342.jpg

DSC_0343.jpg

DSC_0344.jpg

DSC_0345.jpg

DSC_0346.jpg

DSC_0348.jpg

DSC_0349.jpg

DSC_0350.jpg

DSC_0351.jpg

DSC_0352.jpg

DSC_0354.jpg

DSC_0355.jpg

DSC_0356.jpg

DSC_0357.jpg

DSC_0358.jpg

DSC_0359.jpg

DSC_0360.jpg

DSC_0361.jpg

DSC_0362.jpg

DSC_0363.jpg

DSC_0364.jpg

DSC_0365.jpg

DSC_0366.jpg

DSC_0371.jpg

DSC_0372.jpg

DSC_0373.jpg

DSC_0375.jpg

DSC_0376.jpg

DSC_0377.jpg

DSC_0378.jpg

DSC_0379.jpg

DSC_0380.jpg

DSC_0381.jpg

Absolutt noen å hente på denne bilen :P Som bildene viser var det en solid mengde vaskestriper over hele bilen, en god del RDS samt et merkelig lag på panser og tak etter at bilen har tilbringt mye under et kjempestort tre.

Produkter ved korrigering

Flex DA

Scholl 03Gold

Scholl 17+

Scholl 30+

Gul Über pad

Orange Über pad

Fant ut at 2 runder med Scholl 03gold samme med gul über pad og mye press tok tilfredsstillende. Det tok "merkene" fra treet på panseret, alle vaskestriper og noen RDS. Tok absolutt ikke alt, spesielt på panseret ble det en del riper igjen. Måtte ha brukt mye mer tid for å ta dette med DA-maskin, noe jeg bestemte det ikke var verdt(lakken var hard). Etter denne komboen kjørte jeg 1 runde med S30+ sammen med orange über pad, bortsett fra på taket hvor jeg kun kjørt 2-3 runder med S17+

Ble ikke mange bilder under korrigeringsjobben pga tidsnød, og enda mindre gode bilder. Alle bilder er kun etter S03gold. De få kommer her:

DSC_0383.jpg

Ikke så bra bilde, men viser delvis at merkene fra treet kommer bort:

DSC_0389.jpg

DSC_0390.jpg

DSC_0392.jpg

DSC_0397.jpg

DSC_0405.jpg

DSC_0410.jpg

Bilen ble så vasket og tørket på nytt før LSP. Vasket forøvrig vinduene på innsiden med Chemical guys green clean siden de var full av fingermerker osv.

Produkter ved siste finish

Polytrol på plastikk

Nanolotus forsegling på frontruten

Swissvax Pneu Matt på dekk

Swissvax Shield

Her er noen ferdigbilder:

DSC_0412.jpg

DSC_04142.jpg

DSC_04152.jpg

DSC_0416.jpg

DSC_0418.jpg

DSC_0419.jpg

DSC_0420.jpg

DSC_0424.jpg

DSC_0425.jpg

Joda, det ble da brukbart blankt :thumbup:

DSC_0426.jpg

DSC_0427.jpg

DSC_0429.jpg

DSC_0430.jpg

DSC_0431.jpg

DSC_04332.jpg

DSC_0436.jpg

DSC_04382.jpg

DSC_04392.jpg

DSC_04402.jpg

Ikke den mest detaljerte jobben(delvis pga tidsnød), men en brukbar forbedring. Trenger nok litt trening med kamera, men var tross alt min første show and shine. Eier ble fornøyd og da er jeg fornøyd :fun:

Takk for titten.

20

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo kjempefin denne, og writeupen var også god!

Cred gitt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra løft av gammel traver dette.kjøp deg flaske med CG-bare bones til hjulhusa.Det blir prikken over i´en.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo topp resultat dette her ja :) Ser ut som du har håndtert maskina et par ganger før. Bra writeup også!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er helt konge dette! :D Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, bilen skifta farge den :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der gikk lakken 15 år tilbake i tid :) Kred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble riktig så bra dette, godt jobbet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tatt mye der! Flott jobb!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kje så gæli dette her :) Bra løft av denne passaten..Bra jobbet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo kjempefin denne, og writeupen var også god!

Cred gitt!

Takk!

Ble bra løft av gammel traver dette.kjøp deg flaske med CG-bare bones til hjulhusa.Det blir prikken over i´en.

Takk. Har ikke kjøpt "bare bones" siden våre biler er tectylert og er brune i hjulbuen og er liten vits å freshe opp med bare bones. Men må vurdere dersom jeg skal ta flere jobber.

Ble jo topp resultat dette her ja :) Ser ut som du har håndtert maskina et par ganger før. Bra writeup også!

Takk for det!

Dette er helt konge dette! :D Cred!

Trivelig tilbakemelding :)

Hehe, bilen skifta farge den :thumbs:

Hehe, ble litt mer fresh i lakken ja :P

Der gikk lakken 15 år tilbake i tid :) Kred!

Takk!

Ble riktig så bra dette, godt jobbet.

Hjertelig ;)

Fikk tatt mye der! Flott jobb!

Takk. Ble kvitt noen riper her ja.

Hva kje så gæli dette her :) Bra løft av denne passaten..Bra jobbet :)

Takk for det. Glemte helt å nevne at min far bidro på jobben. Han tok faktisk hele taket pluss litt til med maskinen og fikk æren av å buffe voks :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamle biler fortjener også litt oppmerksomhet! Super turnaround på denne passelaten. Har tatt et par sånne selv og vet at lakken er HARD å korrigere, selv om de blir fort ripete :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive