Gå til innhold

Mitsubishi outlander 2010mod


jkart

Recommended Posts

Mitsubishi outlander 2010mod

Image_602.jpg

Ved ankomst, passe skitten

Image_603.jpg

Image_604.jpg

Image_605.jpg

Image_606.jpg

Image_607.jpg

Image_608.jpg

Image_609.jpg

Vask som vanlig.

Først P21S felgrens før jeg rigger til utsyret slik at denne får virke en stund. Så Prickbort asfaltfjerner/avfettning på nedre paneler på tørr bil. Etter denne har virket ca 5 min blir Surfex HD alkalisk avfetting blandet 1:5, lagt på over hele bilen. Etter relativt kort tid legger jeg et lag med skum bestående av OrangePreWash (OPW) over hele bilen for å unngå at avfettningen tørker på bilen og for å hjelpe til med å løse opp møkk. Spyler av med HT etter ca 5-7min virketid.

Image_610.jpg

Satte også gulvmattene inn med Surfex HD og la et lag med skum over. Jobbet så dette inn med børste og spylte av med HT.

Image_611.jpg

Image_612.jpg

Etter avspyling brukte jeg IronX for å fjene jernpartikler (piggstøv og bremsestøv). Denne er blank ved påføring og blir rødlilla når den reagerer med jern og lørser opp dette. Først felgene.

Image_613.jpg

Image_614.jpg

Så lakken. Som en kan se var det litt jernpartikler i lakken her.

Image_615.jpg

Etter avspyling av ironX ble bilen vasket med shampoo og microfiber vaskehanske. Brukte 2 stk 18l bøtter med gritguard. En til såpevannet og en til å skylle hansken i før jeg hentet nytt såpevann. Dette for å unngå å gni møkk rundt på lakken. Etterpå kunne en se at resten av skyllevannet var ganske skittent, mens resten av såpevannet var nesten like rent som da jeg startet. Ingen flere bilder av vask da værgudene vel syns jeg hadde brukt nok tid på å vaske denne her bilen.

Image_616.jpg

Bilen ble så omhyggelig siktet inn gjennom garasjeporten og tørket innendørs med to tørkehåndkke. Et til grovtørk og et til fintørk. Bilen ble deretter clayet for å fjerne eventuelle partikler som vasken ikke klarte fjerne. Var ikke mye igjen, stort sett bare noen få asfaltflekker.

Deretter var det klart for inspeksjonsbilder og lakkmålinger.

Starter med panseret. Halve panseret er som en ser fullt av hologram/kjørespor etter feil bruk av roterende poleringsmaskin. Dette ble sannsynligvis gjort under klargjøringen av bilen da den var ny.

Image_617.jpg

Image_618.jpg

Var også slike kjørespor et par andre steder på bilen. Bl.a et felt i fronten og et felt bak vinduene på passasjer siden. Kommer tilbake til det senere.

Etter lesing på forumet var jeg forberedt på at lakken på denne sannsynligvis var både myk og tynn. Regnet derfor med at det kunne være en del vaskeriper selv om bilene er ganske ny. Et par bilder av lakkens tilstand.

Image_619.jpg

Image_620.jpg

Så litt lakkmålinger.

Fremskjerm

Image_621.jpg

Fremdør

Image_622.jpg

bakdør :shocking2:

Image_623.jpg

Panser

Image_624.jpg

Tak

Image_625.jpg

Valgte å gå forsiktig til verks da lakken her var virkelig tynn og sannsynligvis også myk. Starta med Scholl S30+ finpolering og Meguiar’s gul poleringspad. Brukte Oscillerende dual action maskin (DA). Teipa opp et testområde på panseret og satte i gang. Starta med å spre polish på hastighet 2 og kjørte deretter flere pass på hastighet 5 for så å kjøre ned hastigheten igjen de 2 siste pass. Resultatet ble slik.

Image_626.jpg

Image_627.jpg

Image_628.jpg

Fjernet mye vaskeriper og dempet resten. Dypere riper ble værende igjen. Merket at polishen hadde lett for å tørke ut så i tillegg til tynn og myk lakk, var den også sticky. Dette resulterte i at jeg måtte redusere ned hastigheten på maskinen og heller kjøre flere runder der det var mest riper.

50/50 bilde av bakdør førerside.

Image_629.jpg

Image_630.jpg

Her er noen dype riper på bakdøra + at en kan se lakkens tillstand i lyset.

Image_631.jpg

_

Tok lakkmåling av området og fant ut at jeg ikke hadde mye å jobbe med. Gjorde ikke noe mer enn å kjøre med samme pad/polish kombo som tidligere, men kjørte et par runder ekstra. Glemte etterbilde her, men kan si at det ble mye mindre synlig.

Image_632.jpg

Så var det nevnte område bak vinduene på passasjersiden.

Slik ser det ut når klargjøreren (eller annen ukvalifisert person) skal «røbbe».

Image_633.jpg

Image_634.jpg

Som en kan se er dette også fullt synlig uten dedikert lyskilde. Kun lys fra vinduet bak meg.

Image_635.jpg

Taper opp og lager en 50/50

Image_636.jpg

Image_637.jpg

Image_638.jpg

Her kan en tydelig se området som er «røbbet», og under lyskilden ser en eksempel på merker etter claying.

Image_639.jpg

Slik ble ferdigresultatet. Skal nevnes at dette bildet er fra «etterbildene» og bilen er ferdig behandlet.

Image_640.jpg

Kjørte ferdig hele bilen med S30 og tok deretter en runde med Scholl s40+ finpolering med finish pad (blå uber) for å få litt mer glans. Sleit med å få tørke bort alle oljene fra S40+ så tok deretter bilen ut for å dynke den i Surfex HD 1:10 og et lag med skum for å fjene oljene. Gikk også over krinker og kroker med detailkost for å fjerne polishrester. Bilen ble deretter håndvasket med poorboys super slick & suds og zymol svamp.

Kjørte så inn igjen for tørk. Brukte trykkluft til å blåse tørt i krinker og kroker. Behandlet deretter hele bilen med Chemical Guys Ez Creme Glaze for enda mer glans og god heft for forseglingen. Lakken ble så forseglet med Chemical Guys Jetseal. Denne fikk herde i litt over 2 timer før jeg la på første lag med Swissvax Shield voks. Første lag med shield fikk herde i 4 timer før jeg la et lag til.

B og C stolper i matt finish ble renset med Swissvax opaque cleaner og beskyttet med Swissvax opaque voks. Opaque serien er spesiallagd for matt lakk og gir en fin matt finish.

Image_641.jpg

Image_642.jpg

Image_643.jpg

Mens forsegling og voks herdet tok jeg en runde i interiøret. Noen før bilder.

Image_644.jpg

Image_645.jpg

Image_646.jpg

Image_647.jpg

Image_648.jpg

Interiøret ble støvsugd etter beste evne men slet med å få med meg alt. Denne bilen brukes til å frakte 3 barn og så ellers ut til å være en bruksbil, så jeg ville ikke bruke for mye tid på å få det strøkent. Anyways, tørket også støv og vasket over interiøret med Chemical Guys Green Clean og microfiberklut. Alle ruter ble vasket med Meguiar’s NXT glassrens. Skinnet ble renset med Swissvax Leather cleaner og beandlet med Swissvax Leather milk. Gummimatter som er avbildet under vask ble også satt inn med Swissvax Pneu. Et par bilder av prosessen.

Image_649.jpg

Image_650.jpg

Image_651.jpg

Image_652.jpg

Etterpå.

Image_653.jpg

Image_654.jpg

Image_655.jpg

Frontrute ble forseglet med Nanolotus proff vindusforsegling og utvendige vinduer ellers ble renset med Meguiar’s NXT. Felger ble renset med Ez-Creme glaze og beskyttet med Swissvax Autobahn felgvoks. Dekk ble behandlet med Swissvax Pneu og hjulbuer ble behandlet med Chemical Guys Barebones. Alle metaldetaljer ble behandlet med Swissvax metal polish inkludert endestuss. Stussen ble også beskyttet med Swissvax autobahn da denne er mer motstandsdyktig mot varme. Gummilister i dørene ble behandlet med Swissvax Seal fead.

Så noen etterbilder. Først i det sene nattetimer etter siste lag med voks er buffet av og så noen ute dagen etter. Før utebildene har jeg også gått over bilen med Swissvax Quick finish for å fjerne svetting fra voksen. Enjoy :)

Image_656.jpg

Image_657.jpg

Image_658.jpg

Image_659.jpg

Image_660.jpg

Image_661.jpg

Image_662.jpg

Image_663.jpg

Image_664.jpg

Image_665.jpg

Image_666.jpg

Image_667.jpg

Image_668.jpg

Image_669.jpg

Image_670.jpg

Image_671.jpg

Image_600.jpg

Image_601.jpg

Kan nevne at jeg glemte å vaske innvendig speil samt å sette på swissvax klistremerke. Dette vil bli gjordt når eier kommer innom for å gjøre opp.

Takk for titten :)

  • DCN Poeng 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Nydelig resultat og en ny standard i å skrive detaljert og grundig S&S.

Nettopp S&S lærte meg utrolig mye i starten og de er fortsatt veldig lærerike for min del. Din S&S seiler opp blant de aller beste, stappfull med nyttige tips, erfaringer og kunnskap. CRED!!

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow... denne ble vel bedre enn ny!!!

Eneste å utsette på er de 2 støvkornene på plasten nederst til venstre på bildet her

Image_668.jpg

Måtte bare.... for det var det eneste jeg så som ikke var 110%

Men hvordan gikk du frem får å ta rundt inni lykta der, har stortsett bare tatt biler som har sortmatt plast rundt disse lyktene. Og det er jo lett med litt plastfornyer..

Kred og skryt levert!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanvittig bra S&S, godt forklart, god dokumentasjon, og bra bilder. Fin bil også, ikke feil med Mitsubishi. :) Cred levert!

Takk :)

Er ikke blodfan av Mitsu men det er fin bil

Nydelig resultat og en ny standard i å skrive detaljert og grundig S&S.

Nettopp S&S lærte meg utrolig mye i starten og de er fortsatt veldig lærerike for min del. Din S&S seiler opp blant de aller beste, stappfull med nyttige tips, erfaringer og kunnskap. CRED!!

Takk, fikk inspirasjon til å skrive denne type S&S etter å ha lest den siste du skreiv. Målet var først og fremst å skrive slik at bileier forstår det som er skrevet og hva som er blitt gjordt :)

Wow... denne ble vel bedre enn ny!!!

Eneste å utsette på er de 2 støvkornene på plasten nederst til venstre på bildet her

Måtte bare.... for det var det eneste jeg så som ikke var 110%

Men hvordan gikk du frem får å ta rundt inni lykta der, har stortsett bare tatt biler som har sortmatt plast rundt disse lyktene. Og det er jo lett med litt plastfornyer..

Kred og skryt levert!!!!

Takk :)

Kom ganske godt til og fikk tatt mesteparten med spotpad på maskinen inni lyktene. Resten ble tatt med håndpad.

Dette var virkelig en flott og detaljert S&S.

Mye god info og gode bilder gjør det ekstra artig å lese.

Storkoste meg med denne.

Stor Cred fra meg.

Takk, godt å høre det falt i smak :)

lekkert!!bra jobb utført uten tvil :thumbs:

Takk :)

Veldig bra, og veldig detaljert! Pen farge:)

Takk :) Fargen er meget pen.

Dette ble et kjempe løft på bilen, super jobb! :) Cred er levert fra meg!

Takk :)

Strøøkent arbeid! Kjempe detaljert og gode bilder :)

Synd med så tynn lakk når bilen er relativt ny...

Takk :)

Syns det er skuffende av Mitsu å levere nye biler med så lite lakk, og i tillegg så myk. Skal ha rimelig gode vaskerutiner for å holde den noenlunde ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har skrevet, fantasisk skrevet og dokumentert S&S.

Bilen ser flott ut etter utført jobb. Likte 50/50 bildene der du har fjernet halvparten av hologrammene.

Kred er selvsagt.

Det er skuffende att en ny bil leveres med så lite lakk, også er den myk i tillegg. Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra S&S. Bra skrevet og flotte bilder!

Cred for en strøken bil :thumbs:

Takker :)

Flott jobb, og meget godt beskrevet. Dytta på grønn pil.

Takk, grønn pil er gøy :)

Super jobb!! Heftige bilder og Bra skrevet!!!!

Cred

Og nominasjon til Hall of Fame fra meg!

Det var vel å ta litt hardt i, er det lystgassen som snakker :P

Uansett, takk for tillitt og skyt :)

Veldig fin og detaljert S&S. Kan tenke meg denne både er lærerik og nyttig for proff og nybegynner. Bilen ble ikke så gal den heller!

Takk :)

Håper ivertfall nybegynnere kan dra nytte av tråden. Er vel også greitt at det er dokumentasjon på såpass spesiell lakk. Pleier selv, som en del av forbredelsene å se igjennom S&S tråder av samme type bil før jeg gyver løs på en jobb :)

Som flere har skrevet, fantasisk skrevet og dokumentert S&S.

Bilen ser flott ut etter utført jobb. Likte 50/50 bildene der du har fjernet halvparten av hologrammene.

Kred er selvsagt.

Det er skuffende att en ny bil leveres med så lite lakk, også er den myk i tillegg. Ikke bra.

Takk :)

Er gøy å lage S&S tråder når jeg får slike tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott jobb som er utført her! :)

Brukte du noen form for plastfornyer e.l. på plastdetaljene nederst på eksteriøret (fangerne etc.)?

Takk :)

Nei, brukte ingenting på plastdetaljer. Disse var fine og hadde vannavstøtende effekt så tenkte, "don't fix it if it ain't broken" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner :)

Spurte av ren nysgjerrighet, da jeg skal til å ta Pajero'n min her ganske snart, og den har også de samme panelene (og av de samme materialene vil jeg anta) nederst på eksteriøret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...