jkart 398 Skrevet 26 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 26 September, 2011 Mitsubishi outlander 2010mod Ved ankomst, passe skitten Vask som vanlig. Først P21S felgrens før jeg rigger til utsyret slik at denne får virke en stund. Så Prickbort asfaltfjerner/avfettning på nedre paneler på tørr bil. Etter denne har virket ca 5 min blir Surfex HD alkalisk avfetting blandet 1:5, lagt på over hele bilen. Etter relativt kort tid legger jeg et lag med skum bestående av OrangePreWash (OPW) over hele bilen for å unngå at avfettningen tørker på bilen og for å hjelpe til med å løse opp møkk. Spyler av med HT etter ca 5-7min virketid. Satte også gulvmattene inn med Surfex HD og la et lag med skum over. Jobbet så dette inn med børste og spylte av med HT. Etter avspyling brukte jeg IronX for å fjene jernpartikler (piggstøv og bremsestøv). Denne er blank ved påføring og blir rødlilla når den reagerer med jern og lørser opp dette. Først felgene. Så lakken. Som en kan se var det litt jernpartikler i lakken her. Etter avspyling av ironX ble bilen vasket med shampoo og microfiber vaskehanske. Brukte 2 stk 18l bøtter med gritguard. En til såpevannet og en til å skylle hansken i før jeg hentet nytt såpevann. Dette for å unngå å gni møkk rundt på lakken. Etterpå kunne en se at resten av skyllevannet var ganske skittent, mens resten av såpevannet var nesten like rent som da jeg startet. Ingen flere bilder av vask da værgudene vel syns jeg hadde brukt nok tid på å vaske denne her bilen. Bilen ble så omhyggelig siktet inn gjennom garasjeporten og tørket innendørs med to tørkehåndkke. Et til grovtørk og et til fintørk. Bilen ble deretter clayet for å fjerne eventuelle partikler som vasken ikke klarte fjerne. Var ikke mye igjen, stort sett bare noen få asfaltflekker. Deretter var det klart for inspeksjonsbilder og lakkmålinger. Starter med panseret. Halve panseret er som en ser fullt av hologram/kjørespor etter feil bruk av roterende poleringsmaskin. Dette ble sannsynligvis gjort under klargjøringen av bilen da den var ny. Var også slike kjørespor et par andre steder på bilen. Bl.a et felt i fronten og et felt bak vinduene på passasjer siden. Kommer tilbake til det senere. Etter lesing på forumet var jeg forberedt på at lakken på denne sannsynligvis var både myk og tynn. Regnet derfor med at det kunne være en del vaskeriper selv om bilene er ganske ny. Et par bilder av lakkens tilstand. Så litt lakkmålinger. Fremskjerm Fremdør bakdør Panser Tak Valgte å gå forsiktig til verks da lakken her var virkelig tynn og sannsynligvis også myk. Starta med Scholl S30+ finpolering og Meguiar’s gul poleringspad. Brukte Oscillerende dual action maskin (DA). Teipa opp et testområde på panseret og satte i gang. Starta med å spre polish på hastighet 2 og kjørte deretter flere pass på hastighet 5 for så å kjøre ned hastigheten igjen de 2 siste pass. Resultatet ble slik. Fjernet mye vaskeriper og dempet resten. Dypere riper ble værende igjen. Merket at polishen hadde lett for å tørke ut så i tillegg til tynn og myk lakk, var den også sticky. Dette resulterte i at jeg måtte redusere ned hastigheten på maskinen og heller kjøre flere runder der det var mest riper. 50/50 bilde av bakdør førerside. Her er noen dype riper på bakdøra + at en kan se lakkens tillstand i lyset. _ Tok lakkmåling av området og fant ut at jeg ikke hadde mye å jobbe med. Gjorde ikke noe mer enn å kjøre med samme pad/polish kombo som tidligere, men kjørte et par runder ekstra. Glemte etterbilde her, men kan si at det ble mye mindre synlig. Så var det nevnte område bak vinduene på passasjersiden. Slik ser det ut når klargjøreren (eller annen ukvalifisert person) skal «røbbe». Som en kan se er dette også fullt synlig uten dedikert lyskilde. Kun lys fra vinduet bak meg. Taper opp og lager en 50/50 Her kan en tydelig se området som er «røbbet», og under lyskilden ser en eksempel på merker etter claying. Slik ble ferdigresultatet. Skal nevnes at dette bildet er fra «etterbildene» og bilen er ferdig behandlet. Kjørte ferdig hele bilen med S30 og tok deretter en runde med Scholl s40+ finpolering med finish pad (blå uber) for å få litt mer glans. Sleit med å få tørke bort alle oljene fra S40+ så tok deretter bilen ut for å dynke den i Surfex HD 1:10 og et lag med skum for å fjene oljene. Gikk også over krinker og kroker med detailkost for å fjerne polishrester. Bilen ble deretter håndvasket med poorboys super slick & suds og zymol svamp. Kjørte så inn igjen for tørk. Brukte trykkluft til å blåse tørt i krinker og kroker. Behandlet deretter hele bilen med Chemical Guys Ez Creme Glaze for enda mer glans og god heft for forseglingen. Lakken ble så forseglet med Chemical Guys Jetseal. Denne fikk herde i litt over 2 timer før jeg la på første lag med Swissvax Shield voks. Første lag med shield fikk herde i 4 timer før jeg la et lag til. B og C stolper i matt finish ble renset med Swissvax opaque cleaner og beskyttet med Swissvax opaque voks. Opaque serien er spesiallagd for matt lakk og gir en fin matt finish. Mens forsegling og voks herdet tok jeg en runde i interiøret. Noen før bilder. Interiøret ble støvsugd etter beste evne men slet med å få med meg alt. Denne bilen brukes til å frakte 3 barn og så ellers ut til å være en bruksbil, så jeg ville ikke bruke for mye tid på å få det strøkent. Anyways, tørket også støv og vasket over interiøret med Chemical Guys Green Clean og microfiberklut. Alle ruter ble vasket med Meguiar’s NXT glassrens. Skinnet ble renset med Swissvax Leather cleaner og beandlet med Swissvax Leather milk. Gummimatter som er avbildet under vask ble også satt inn med Swissvax Pneu. Et par bilder av prosessen. Etterpå. Frontrute ble forseglet med Nanolotus proff vindusforsegling og utvendige vinduer ellers ble renset med Meguiar’s NXT. Felger ble renset med Ez-Creme glaze og beskyttet med Swissvax Autobahn felgvoks. Dekk ble behandlet med Swissvax Pneu og hjulbuer ble behandlet med Chemical Guys Barebones. Alle metaldetaljer ble behandlet med Swissvax metal polish inkludert endestuss. Stussen ble også beskyttet med Swissvax autobahn da denne er mer motstandsdyktig mot varme. Gummilister i dørene ble behandlet med Swissvax Seal fead. Så noen etterbilder. Først i det sene nattetimer etter siste lag med voks er buffet av og så noen ute dagen etter. Før utebildene har jeg også gått over bilen med Swissvax Quick finish for å fjerne svetting fra voksen. Enjoy Kan nevne at jeg glemte å vaske innvendig speil samt å sette på swissvax klistremerke. Dette vil bli gjordt når eier kommer innom for å gjøre opp. Takk for titten 20 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 26 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 26 September, 2011 Vanvittig bra S&S, godt forklart, god dokumentasjon, og bra bilder. Fin bil også, ikke feil med Mitsubishi. Cred levert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 26 September, 2011 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 26 September, 2011 Nydelig resultat og en ny standard i å skrive detaljert og grundig S&S. Nettopp S&S lærte meg utrolig mye i starten og de er fortsatt veldig lærerike for min del. Din S&S seiler opp blant de aller beste, stappfull med nyttige tips, erfaringer og kunnskap. CRED!! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas_K 131 Skrevet 26 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 26 September, 2011 Wow... denne ble vel bedre enn ny!!! Eneste å utsette på er de 2 støvkornene på plasten nederst til venstre på bildet her Måtte bare.... for det var det eneste jeg så som ikke var 110% Men hvordan gikk du frem får å ta rundt inni lykta der, har stortsett bare tatt biler som har sortmatt plast rundt disse lyktene. Og det er jo lett med litt plastfornyer.. Kred og skryt levert!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TeGe 72 Skrevet 26 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 26 September, 2011 Dette var virkelig en flott og detaljert S&S. Mye god info og gode bilder gjør det ekstra artig å lese. Storkoste meg med denne. Stor Cred fra meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj john 163 Skrevet 26 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 26 September, 2011 lekkert!!bra jobb utført uten tvil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsta 49 Skrevet 26 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 26 September, 2011 Veldig bra, og veldig detaljert! Pen farge:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 27 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 27 September, 2011 Dette ble et kjempe løft på bilen, super jobb! Cred er levert fra meg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TobiasW 323 Skrevet 27 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 27 September, 2011 Strøøkent arbeid! Kjempe detaljert og gode bilder Synd med så tynn lakk når bilen er relativt ny... Siter 2008 Audi A6 Allroad - solgt 2016 BMW X5 40e Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 27 September, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 September, 2011 Vanvittig bra S&S, godt forklart, god dokumentasjon, og bra bilder. Fin bil også, ikke feil med Mitsubishi. Cred levert! Takk Er ikke blodfan av Mitsu men det er fin bil Nydelig resultat og en ny standard i å skrive detaljert og grundig S&S. Nettopp S&S lærte meg utrolig mye i starten og de er fortsatt veldig lærerike for min del. Din S&S seiler opp blant de aller beste, stappfull med nyttige tips, erfaringer og kunnskap. CRED!! Takk, fikk inspirasjon til å skrive denne type S&S etter å ha lest den siste du skreiv. Målet var først og fremst å skrive slik at bileier forstår det som er skrevet og hva som er blitt gjordt Wow... denne ble vel bedre enn ny!!! Eneste å utsette på er de 2 støvkornene på plasten nederst til venstre på bildet her Måtte bare.... for det var det eneste jeg så som ikke var 110% Men hvordan gikk du frem får å ta rundt inni lykta der, har stortsett bare tatt biler som har sortmatt plast rundt disse lyktene. Og det er jo lett med litt plastfornyer.. Kred og skryt levert!!!! Takk Kom ganske godt til og fikk tatt mesteparten med spotpad på maskinen inni lyktene. Resten ble tatt med håndpad. Dette var virkelig en flott og detaljert S&S. Mye god info og gode bilder gjør det ekstra artig å lese. Storkoste meg med denne. Stor Cred fra meg. Takk, godt å høre det falt i smak lekkert!!bra jobb utført uten tvil Takk Veldig bra, og veldig detaljert! Pen farge:) Takk Fargen er meget pen. Dette ble et kjempe løft på bilen, super jobb! Cred er levert fra meg! Takk Strøøkent arbeid! Kjempe detaljert og gode bilder Synd med så tynn lakk når bilen er relativt ny... Takk Syns det er skuffende av Mitsu å levere nye biler med så lite lakk, og i tillegg så myk. Skal ha rimelig gode vaskerutiner for å holde den noenlunde ok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 27 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 27 September, 2011 Veldig bra S&S. Bra skrevet og flotte bilder! Cred for en strøken bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 27 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 27 September, 2011 Flott jobb, og meget godt beskrevet. Dytta på grønn pil. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 27 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 27 September, 2011 Super jobb!! Heftige bilder og Bra skrevet!!!! Cred Og nominasjon til Hall of Fame fra meg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandera 168 Skrevet 27 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 27 September, 2011 Veldig fin og detaljert S&S. Kan tenke meg denne både er lærerik og nyttig for proff og nybegynner. Bilen ble ikke så gal den heller! Siter Asbjørnsen Automobilvaskeri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 27 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 27 September, 2011 Som flere har skrevet, fantasisk skrevet og dokumentert S&S. Bilen ser flott ut etter utført jobb. Likte 50/50 bildene der du har fjernet halvparten av hologrammene. Kred er selvsagt. Det er skuffende att en ny bil leveres med så lite lakk, også er den myk i tillegg. Ikke bra. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 27 September, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 September, 2011 Veldig bra S&S. Bra skrevet og flotte bilder! Cred for en strøken bil Takker Flott jobb, og meget godt beskrevet. Dytta på grønn pil. Takk, grønn pil er gøy Super jobb!! Heftige bilder og Bra skrevet!!!! Cred Og nominasjon til Hall of Fame fra meg! Det var vel å ta litt hardt i, er det lystgassen som snakker Uansett, takk for tillitt og skyt Veldig fin og detaljert S&S. Kan tenke meg denne både er lærerik og nyttig for proff og nybegynner. Bilen ble ikke så gal den heller! Takk Håper ivertfall nybegynnere kan dra nytte av tråden. Er vel også greitt at det er dokumentasjon på såpass spesiell lakk. Pleier selv, som en del av forbredelsene å se igjennom S&S tråder av samme type bil før jeg gyver løs på en jobb Som flere har skrevet, fantasisk skrevet og dokumentert S&S. Bilen ser flott ut etter utført jobb. Likte 50/50 bildene der du har fjernet halvparten av hologrammene. Kred er selvsagt. Det er skuffende att en ny bil leveres med så lite lakk, også er den myk i tillegg. Ikke bra. Takk Er gøy å lage S&S tråder når jeg får slike tilbakemeldinger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esk1ld 0 Skrevet 28 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 28 September, 2011 En flott jobb som er utført her! Brukte du noen form for plastfornyer e.l. på plastdetaljene nederst på eksteriøret (fangerne etc.)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 28 September, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 September, 2011 En flott jobb som er utført her! Brukte du noen form for plastfornyer e.l. på plastdetaljene nederst på eksteriøret (fangerne etc.)? Takk Nei, brukte ingenting på plastdetaljer. Disse var fine og hadde vannavstøtende effekt så tenkte, "don't fix it if it ain't broken" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esk1ld 0 Skrevet 28 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 28 September, 2011 Ok, skjønner Spurte av ren nysgjerrighet, da jeg skal til å ta Pajero'n min her ganske snart, og den har også de samme panelene (og av de samme materialene vil jeg anta) nederst på eksteriøret Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.