Gå til innhold
Tyggern

"vaalergarasjen" Mini Cooper

Recommended Posts

Tyggern    1 726
Tyggern

"vaalergarasjen" Mini Cooper

IMG_1897.jpg

Skulle ta en enkel og grei høst/vinter prepp på denne for å gjøre vedlikeholdet av bilen litt enklere.

Hadde inspisert bilen på forhånd og det var ikke så ille. men litt å ta i var det jo, spessiellt på taket som jo flere kjenner til har "piano" lakk som er halv myk.

Fikk bilen kjørt hjem og startet vask ganske umiddelbart etter dette. bilen ble tatt over tre kvelder tidsforbruk på denne er val ca 16-17 timer. Så en enkel å grei jobb :)

vask:

Mac 124 Prickbort

carpro Iron-x

ValetPro Orange Preewash

Optimum carwash

Scandicshine "bernhards" mitt

Scandicshine bøtte med Grit guard

Scandicshine foam canon

Foma 747 Høytrykspyler

Valetpro billbery felgrens

Vikan kost

EZ-brush

Startet med å ta noen bilder før jeg la på prickbort som fikk virke ca 10minutter og det ble sprayet billbery felgrens i ca 1:5 på felgene før jeg la på skum av orange preewash og litt optimum carwash. Bilen ble så nøye spylt nedenfra og opp. Det begynte så smått å dryppe litt mens jeg holdt på med dette. Det ble brått slutt på..... da himmelen åpnet seg bare minutter senere....

Jeg la bilbery på felger for runde to med koster, og la på Iron-x for at dette skulle få virke mens jeg kostet ivei på felger.

bilen ble så vasket over for hånd etter at Iron-X var skylt vekk av regnet (spylte over med HT også)

IMG_1782.jpg

Det ligger greit flatt på panseret så her er det nok ikke mye beskyttelse igjen...

IMG_1783.jpg

IMG_1784.jpg

IMG_1785.jpg

IMG_1786.jpg

IMG_1787.jpg

IMG_1788.jpg

IMG_1789.jpg

Iron-X virker i regnet og jeg har kostet felger......

IMG_1790.jpg

IMG_1791.jpg

IMG_1792.jpg

IMG_1793.jpg

Så var det som dere så litt lite bilder av resten av bilvasken, da moder natur hadde meninger om hvordan dette skulle være....

Så bilen ble kjørt inn for en runde med Clay og tørk. samt inspeksjonsbilder...

Clay og tørk:

Optimum wash and no rinse (ONR) som clay lube

Scholl blå clay

Chemical guys Miracle dryer.

Bilen ble clayet ovenfra og ned og tørket.

Så var det knipse noen inspeksjonsbilder og maskere opp litt plast.

IMG_1806.jpg

Litt å ta i på taket og A-stolper var det jo.

IMG_1807.jpg

IMG_1808.jpg

Ser ut som om Prickbort og Iron-X har gjort mesteparten av jobben her. var ikke mye i clayen. dette er etter hele fører siden på bilen :)

IMG_1811.jpg

Vasket også over litt kriker og kroker mens jeg holdt på, her er det sprayet på en 1:10 blanding av Chemical guys green clean og vann som fikk litt virketid før det ble tørket over med en fuktig microfiber klut.

IMG_1812.jpg

IMG_1813.jpg

IMG_1814.jpg

IMG_1815.jpg

IMG_1816.jpg

IMG_1817.jpg

IMG_1818.jpg

IMG_1819.jpg

IMG_1821.jpg

IMG_1823.jpg

Korrigering av lakk:

Scholl S03Gold

Scholl S17+

Scholl S30+

Scholl gul pad

Scholl Sort pad

Über blå pad

Flex roterende

Flex DA

Startet med litt kombo testing på lakken. Valgte S17+ og sort scholl for denne. og slik ble det også da den tok alt av vaskeriper og nesten all RDS. Kjøremetode ble som følger.

Spre lett på laveste turtall. 1 Pass med litt press på 14-1500rpm for å jobbe ut S17+ litt. Så fulgt opp med 2 pass på ca 1800rpm med MYE! press også 2 nye pass på samme turtall og lite press. avsluttet med å kjøre et pass på laveste fart og helt uten press også bare dra maskinen veldig sakte over 1pass for finnish. Slik ble hele bilen kjørt. sett bort fra taket som det kommer mer om senere...

50/50 etter kombo testing.

IMG_1825.jpg

IMG_1826.jpg

IMG_1827.jpg

Dette var tilfredstillende så da var det bare å dure på videre :)

Så her kommer det litt random shots underveis på jobben.

IMG_1828.jpg

IMG_1829.jpg

IMG_1830.jpg

IMG_1833.jpg

IMG_1836.jpg

IMG_1837.jpg

IMG_1838.jpg

IMG_1839.jpg

IMG_1840.jpg

IMG_1844.jpg

IMG_1845.jpg

IMG_1847.jpg

IMG_1848.jpg

IMG_1852.jpg

IMG_1855.jpg

IMG_1856.jpg

IMG_1857.jpg

Her er det kjørt S03gold på liten gul pad på A-stolpen og som dere ser ble det noe helt SYKT med micro swirls av denne komboen. Så endte opp med å kjøre S03Gold på sort scholl med lett press noen pass på ca1600rpm. Dette ble fulgt opp av 2 runder med DA og blå Über pad sammen med S30+. På DA ble følgende gjort:

Spre lett 2 pass på speed 3-4 så opp på speed 6 med to pass med MYE press også kjørte jeg 5-6 pass med lett press på speed 6. Dette ga en bra glans og hollofri lakk. og det var en grei lettelse var sikker på at denne skulle bli et rent helvete å få hollo fri. At bilen har glassluke på store deler av taket skadet heller ikke :)

IMG_1872.jpg

IMG_1873.jpg

IMG_1874.jpg

IMG_1875.jpg

IMG_1877.jpg

IMG_1878.jpg

IMG_1880.jpg

IMG_1883.jpg

IMG_1884.jpg

IMG_1885.jpg

Dette er etter wipedown på testspotten...

IMG_1886.jpg

Slik ble det etter S03Gold og sort scholl..

IMG_1887.jpg

LSP: (beskyttelse)

Scholl blue på gitter og rister

Chemical guys New look trim gel

Chemical guys EZ creame glaze

Chemical guys Jetseal 109

Swissvax Concorso

Swissvax Pneu

Swissvax Autobahn

Autosol

Chemical guys Bare Bones

Rain X på ruter

På denne bilen ble det en "gammel" klassiker. Ikke så mange som bruker denne lenger men jeg har gjort det ved flere anledninger og resultatet er helt konge. for meg virker det som om jetseal gjir voksen ekstra god heft. (jeg har gjort en pågående test av diverse komboer, dette kommer i en annen S&S hvor denne er en av de)

Kriker og krioker ble vasket over med greenclean og microfiber for å fjerne polish restei i sprekker og kriker og kroker etter korrigeringen.

Det ble tatt et lag med EZ-creame glaze som rens, etterfulgt av et lag jetseal som fikk 20 min tørketid før buffing også fikk den 2timer herdetid før jeg la 1 laget med voks. dette ble fulgt opp med et lag voks på morgenen før jeg dro på jobb den dagen bilen skulle hentes. vinduer fikk en runde med rain X.

altså beskyttesle av lakk :1xEZ+1xJetseal+2xConcorso

IMG_1888.jpg

Ubehandlet VS behandlet med Scholl blue :)

IMG_1889.jpg

IMG_1890.jpg

Øvrig plast fikk new look trim gel og dekk fikk Pneu. samt hjulbuer fikk bare bones

IMG_1891.jpg

Noen få og kos ferdig bilder av bilen :)

IMG_1893.jpg

IMG_1897.jpg

IMG_1899.jpg

IMG_1900.jpg

IMG_1901.jpg

IMG_1902.jpg

IMG_1903.jpg

IMG_1904.jpg

IMG_1905.jpg

IMG_1906.jpg

IMG_1907.jpg

IMG_1908.jpg

IMG_1909.jpg

IMG_1910-2.jpg

IMG_1911-1.jpg

Så takk for titten:) liten og grei S&S fra meg.

(edit: fjernet noen "dobble" bilder)

Endret av Tyggern
  • DCN Poeng 16

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Rett og slett en flott shine, med grundig utført detailing på plast, pianolakk og detaljer. Cred åff kårs :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
challenger    203
challenger

Pent og informativt. Liten bil, men det imponerer meg så mye du rakk på 16-17 timer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 726
Tyggern

Rett og slett en flott shine, med grundig utført detailing på plast, pianolakk og detaljer. Cred åff kårs :)

Takker og bukker, alle skal få er det ikke det vi sier ;)

Pent og informativt. Liten bil, men det imponerer meg så mye du rakk på 16-17 timer :)

Ja det er en ganske liten bil. og den ulakkerte plasten gjør at en sparer MYE tid. lite av de knotete plassene som tar tid på denne også ingen lister på dørene osv.. men det er effektive timer de som er lagt ned.

Flott jobb på liten tøff bil :)

+cred

Takk for det, tøffe er de. og hyggelig med cred.

syns dette er så tøff bil:)FLOTT UTFØRT JOBB :thumbup:

Tusen takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TeGe    72
TeGe

Grundig og bra utført detail.

Likte godt farge kombo sølvgrå/sort på denne bilen. Pent.

Cred selvfølgelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KennethB    68
KennethB

Veldig bra writeup! Ble bra resultat, cred utlevert!

Vet ikke helt hvorfor, men likte det siste bildet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Strøken jobb dette ;)

Men en ting jeg lurer litt på. Ser det er flere som legger flere lag med voks. Blir det som en ekstra beskyttelse som varer lenger, eller som bare beskytter mer ?

Cred herifra ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 726
Tyggern

Grundig og bra utført detail.

Likte godt farge kombo sølvgrå/sort på denne bilen. Pent.

Cred selvfølgelig.

Takk, hyggelig å høre

Veldig bra writeup! Ble bra resultat, cred utlevert!

Vet ikke helt hvorfor, men likte det siste bildet

Det er nok noe med formen som appelerer ;)

takk

Flott og effektiv jobb. Lekkert resultat.

Takk Tommy, greit med noen slike jobber også.

Strøken jobb dette ;)

Men en ting jeg lurer litt på. Ser det er flere som legger flere lag med voks. Blir det som en ekstra beskyttelse som varer lenger, eller som bare beskytter mer ?

Cred herifra ;)

Takk for Cred.

Det med flere lag er en "uendelig" lang diskusjon om det har noen effekt eller ikke.

siden likt løser likt osv.... men det er vel ikke alltid sant når noe har fått herde ferdig?

løser betong opp betong... nei... (drøy sammenligning jeg vet;) ) men det er forskjell på herdet og uherdet. saken er nok at om en legger to lag bør det være MINIMUM 4 timer mellom.

Den aller største grunnen til å legge to lag er for å ha større sjangs for å få 100% dekning på voksen. selv mener jeg at en kan se forskjell både på dybde og glød samt også gjerne beading.

Kjempe jobb, flott writeup.

Tusen Takk.

Endret av Tyggern

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cotte78    389
cotte78

Bra jobba Torgeir, att resultatet blir bra når du polerer bil er en selvfølge. Denne er ikke noe untak.

Det er en skikkelig høydare å lese dine S&S. :thumbup:

Kred

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Nice work Tygg..

Var det bil du fikk via Kristian?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Gunnar    151
Ole Gunnar

Fin fin jobb Torgeir!

Synes du fikk gjort mye på den tiden så det er klart du har rutine.

Jetseal + voks er absolutt en holdbar kombo. Har god erfaring med denne selv. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 726
Tyggern

Bra jobba :)

takk takk

Bra jobba Torgeir, att resultatet blir bra når du polerer bil er en selvfølge. Denne er ikke noe untak.

Det er en skikkelig høydare å lese dine S&S. :thumbup:

Kred

:wub: takk for hyggelige tilbakemeldinger Christian :)

Nice work Tygg..

Var det bil du fikk via Kristian?

thx mr. Ja dette er en bil som Kristian kjenner til.. Det var han som kom med den ;)

Fin fin jobb Torgeir!

Synes du fikk gjort mye på den tiden så det er klart du har rutine.

Jetseal + voks er absolutt en holdbar kombo. Har god erfaring med denne selv. :-)

Takk Ole Gunnar.

Som jeg nevnte tidligere så er det en veldig taknemelig bil å polere siden det er lite med lister og detaljer som krever mye tid å polere. fine "åpne" flater som er lett tilgjengelige med maskin. samt at den er jo veldig liten da;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 726
Tyggern

Knalljobb på en tøff liten rakker dette :)

CredOhoi

Takk pus, så snill du er ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig