bsa

Lyddemping. Hva og hvordan?

25 innlegg i emnet

Har lurt litt på om jeg skulle prøve å lyddempe SAAB 9-3'en min litt. Synes det er endel romlelyd fra hjul, (antar jeg, vanskelig å definere sånt) Merkes seff veldig godt når man kommer over på gammel asfalt fra et parti med ny. Det er da jeg liksom tenker at her må det da være rom for forbedring? Her spiller sikkert dekk mye inn men uansett.

Jeg har lett litt rundtomkring, men mye info går liksom på seriøs "lyd i bil demping" med fjorten lag med ditt og datt, og det høres litt for ambisiøst ut...må da finnes en gyllen middelvei her? Både mengde og prismessig?

Noen tips til steder som best å starte? Noen mer prekære enn andre? Dører, hjulbuer, annet?

Og med hva? Bitumen, pyliditt eller polidatt fra Ljudia, biltema, bilextra eller må man over på DynaMat ol?

Alle tips mottas med takk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det to faktorer inne i bildet: vibrasjonsdemping av stålet samt selve lyddempingen. Dette kan gjøres på litt forskjellige måter, og det finnes måter man ikke skal gjøre dette på. Unngå produkter som trekker til seg, og holder på, vann. Biltema sin skumplate med "alufolie" på ene siden er et godt eksempel på lyddemping som egentlig ikke har noe i en bil å gjøre ;)

Her er det mange gode produkter:

http://bilstereosent...Path=1_5_83_365

Eksempelvis:

Et lag Silent Coat på metallet, med et lag Noise Isolator 4A over der igjen. Her vil du få en god vibrasjonsdemping i bunn, med 4mm skumplast oppå som demper luftbåren støy. Kombinerer ønsket effekt fra begge "leire" :)

Lurer du på noe mer er det bare å hyle ut, har sikkert ikke forklart alt nøye nok ;)

Endret av Bangdalen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du IKKE velger sånne stoffmatter fra Biltema osv, for det er skikkelige rustfeller. De blir fuktige, og fukten gnager på metallet...

Vibroplast, Dynamat, Silent coat osv er bra saker, basert på butyl, og demper sinnsykt bra. Celicaen min har jeg heldempet, og det blir stor forbedring!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja...da kaster jeg restene av den biltema-skumsaken som jeg brukte en bit av på hattehylla ;)

Ok, dette blir VM i teite spørsmål kanskje men ;)

Hvor mye areal dekkes til da? Har lest litt på nett tidligere og da dukket denne opp flere steder, og mye her høres logisk ut synes jeg (?) Der snakkes det om å kun dekke 25% av arealet for vibrasjon og heldekk av lyddempende lag. (Men så har de et tredje på topp igjen? Noe bilstereosenteret anbefaler på sett og vis og. Men er det liksom "ekstrem-varianten"?) Kan dette relateres til overnevnte Silent Coat og Noise Isolator 4A eller virker de litt annerledes?

Videre antar jeg at hjulbuer og brønner er stedet å starte for å dempe lyd fra hjul, eller er det like mye vibrasjonene som forplanter seg til andre deler som gulv, dører og tak?

Takker så langt! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la Dynamat Extreme på hele gulvet i min bil med dynaliner oppå det igjen og må si bilen er helt nydelig å kjøre nå ihvertfall. La inn samme i fram og bakdørene da jeg bygger litt bilstereo også, og det er ikke mange biler jeg har kjørt i i 110km og kan sitte å viske til min kjære ved siden av meg. :) Jeg bestilte fra Ebay. Kom godt ut av det og føler for min del att det var vært hver krone.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde meg på lyddemping i Lupoen jeg hadde tidligere, og den ble en helt annen bil etterpå.

Mitt mål var aldri å få en bil som var helt stille, men å fjerne dekkstøy og andre "romle-lyder".

Da la jeg 3M asfaltplater i hjulbrønnen og Dynamat under baksetene, i panelene på begge sider av baksetet og i dørene fremme.

Lyddemping og utstrakt bruk av filt-tape i alle plastoverganger i interiøret gjorde susen i Lupen ihvertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man merker forskjell bare man legger ett lag i ytterblekket i dørene, mye veistøy blir borte bare ved det! Ellers anbefales virkelig tak og gulv også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rundt hjulbuene og reservehjulsbrønnen har jeg også dempa med B2-butylmatter. Butylmatter er for å dempe vibrasjoner, også må man jo ha en form for splen over. Jeg har vel 2-4 lag med butyl, og det funker helt klart bra på vibrasjoner.

Men Bangdalen: Gulv i en bil er vel såpass stiv uansett, at det ikke har noe for seg å legge vibrasjonsdempende materiale underst? Annet enn et bedre utkantspunkt for splen/akustisk demping...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men Bangdalen: Gulv i en bil er vel såpass stiv uansett, at det ikke har noe for seg å legge vibrasjonsdempende materiale underst? Annet enn et bedre utkantspunkt for splen/akustisk demping...

Er jo stålplater det og, som i resten av bilen. Og mye av støyen som kommer inn i en bilkupe kommer gjerne via gulvene, så å dempe dette vil hjelpe betraktelig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dører er jeg med på, og hjulbuer og reservehjulsbrønn bak bør jo også være null stress, men når folk sier "gulv" snakker vi da ut med seter og stripp alt, eller får man liksom dratt teppet litt til side og smetta litt under der? ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For best mulig demping bør man røske ut seter og teppe og få gjort rent under teppet slik at dempemattene henger skikkelig fast og har maksimal kontakt med metallet. Jeg fikk lyddempet bilen min i forbindelse med omlakkering, men ser at lakkeren har brukt filtmatter... så de må ut og erstattes av noe annet, bedre. Jeg ser på det som en mulighet til å få gjort bilen 100% ren innvendig også når jeg likevel må ut med alt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dag/natt forskjell på dempet og ikke dempet lyd.

For de musikk interresserte så er dette et must. (Stereo).

Selv så vil jeg si at min bil har like lite lyd som en nyere bmw i høy serie..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...Selv så vil jeg si at min bil har like lite lyd som en nyere bmw i høy serie..

Må gjerne gå i detalj på hvordan den ble det ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tilfelle flere snuser på slikt, snublet jeg over et tilbud som bilstereosenteret.no kjører i september :)

4 kvm skulle vel dekke ett og annet?

@Bangdalen: Var det noen spesiell grunn til å anbefale Noise Isolator 4A? Noe for seg å slenge på 25 spenn til for å doble tykkelsen, eller blir det bare overflødig? Eller for trangt noen plasser?

Endret av bsa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Bangdalen: Var det noen spesiell grunn til å anbefale Noise Isolator 4A? Noe for seg å slenge på 25 spenn til for å doble tykkelsen, eller blir det bare overflødig? Eller for trangt noen plasser?

Av erfaring så er 4mm en god middelvei fordi det blir som du sier, alt for trangt ;) Har prøvd 8mm i flere biler og da oppstår det problemer med å få på plass tepper igjen her og der. Ikkje braaaa....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt når det blir for tykt ja. Men husk, veistøy kommer jo mye an på felgstørrelse og type dekk. Jeg begynner å bli temmelig lei av all støyen jeg har (særlig på dårlige veier!) med dekkdim. 215/40-R17, så jeg vurderer sterkt å bytte til 195/60-R15 til våren, bare fordi jeg hater veistøy som ødelegger for musikken og øra mine (må jo skru det ganske høyt for å 'overdøve' veistøyen :P)... Greit nok, 17" ser fett ut, men tror egentlig kjørekomforten skal gå foran nå. Dessuten finnes det jo 15"-felger som ser fine ut også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Simen: Vurder istedet en annen dekktype! Det har enda mer å si enn dekkdim ;) (Eller kanskje du må lyddempe bilen enda mer?)

Med mine Falken-dekk så har jeg masse kjørekomfort og ikke plaget med veistøy, dette i dim 205/40-17.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker vi byttelåning, Tony? :D

Ja, du har nok rett. Kjører jo med Strata jeg. Men det er jo mye mere gummi på 195/60 - må da bli enda bedre med gode dekk i den dim'en i tillegg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At dekkstr og type er en viktig faktor her er jeg helt med på. Men jeg har nok et par sesonger igjen på dekkene som kom med bilen, som sikkert er 205/55/16, så de gidder jeg ikke å bytte riktig ennå. Men støy blir en viktig faktor når den tid kommer ja :)

Men uansett hvilke dekk man har så vil det vel generere veistøy, og det er det jeg sikter på å minimere i denne omgang. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bestilling gjort:

1 x SILENT COAT - BULK

8 x NOISE ISOLATOR 4A

1 x SSRLRS RULLE 32MM

4 x NOISE ISOLATOR 8A

Så til all ulyd: SILENCE! I KILL YOU! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive