Krisse

Kjølevæske ? ?

Kan noen si forskjellen på rød, grønn og blå kjølevæske ? Kan man fylle blå kjølevæske på en tank som inneholder grønn, altså blande de 2 ? ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen si forskjellen på rød, grønn og blå kjølevæske ? Kan man fylle blå kjølevæske på en tank som inneholder grønn, altså blande de 2 ? ;)

Unngå å blande! Du bør heller tappe ut å skifte all væsken. Dei forskjellige væskene er laget for forskjellige formål. Rød er f.eks til biler med alu topp eller alu deler i kjølesystemet. Om du blander forskjellige typer kan det i verste fall klumpe seg i kjølekanalene. Væsken vil uansett endre konsistens og kjøleevne.

Blå er vanlig MEG

Grønn og rød er organiske. Grønn kan erstatte blå, men all væsken bær byttes ut. Grønn vil ha lengre levetid enn blå.

Det er kommet kjølevæske som kan brukes på alle type biler. Blandt andre så lager Motorcraft ein som fungerer bra. Har brukt denne selv og skal ha levetid på 8 eller 10 år ifølge produsent. Denne har lilla farge.

Hmm..snart vert gjennom heile fargekartet no B)

Unngå vertfall å kjør på reint vatn.

Håper dette hjelper deg litt ;)

Endret av Bigbird
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, bortsett fra å bruke tradisjonell blå blandet med hvilken som helst blå, jeg ville ikke tatt sjansen på å blande uten å sjekke innhold.

Ulike farger benyttes i ulike verdensdeler. Noen har silikater, andre ikke, og blander man det med væsker som har organiske syrer som antiorrosjonsmiddel kan det koagulere og klumpe seg så kjølekanaler/systemet kan tette seg.

Gul/grønn/rød/blå varierer altså. Så ikke tenk farge, følg fabrikkens spesifikasjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er fordi Viking måtte fylle litt på bilen igår og han sa at kjølevæsken min var grønn, men han fylte på blå...... Har ikke merket noe..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er fordi Viking måtte fylle litt på bilen igår og han sa at kjølevæsken min var grønn, men han fylte på blå...... Har ikke merket noe..

Hvis du er urolig for dette, kan sikkert Viking spore bilen du var i kontakt med, og få klarlagt hva slags spec det var på produktet som ble etterfylt. Det står vel i håndboka til bilen din hvilken type kjølemiddel den skal ha originalt, evt vet jo forhandler dette.

Ellers er det å følge med på temperaturen på motor, og være på vakt mot indikasjoner på at noe er tett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive