Gå til innhold
MikaelØ

Prickbort VS Surfex-HD

Recommended Posts

MikaelØ    149
MikaelØ

MÅ ha skikkelig avfetting etter hele bygda er ny asfaltert.

Hvit bil + nylagt asfalt = tenk selv.

Da lurer jeg på. Hva er best av Prickbort og Surfex HD til og fjerne olje,drit og møkk

Endret av MikaelØ

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Prickort tar kanskje best av de to på asfalt? Selv om de er veldig forskjellige og gode sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Prickbort tar asfalt bra ja. Surfex tar ikke asfalt i det hele tatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christoffer H    257
Christoffer H

Ville kjøpt begge! :D Tar hver sine ting! Skal du få alt bort, må du ha clay også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Ville kjøpt begge! :D Tar hver sine ting! Skal du få alt bort, må du ha clay også ;)

Vel, ikke alltid, kommer vel ann på hvor mye dritt det er og hvor hardt det sitter. Dette er min erfaring da! Jeg liker å vaske bilen, tørke, spraye på prickbort og vaske på nytt. Er det mer dritt da, så gjør jeg det på nytt :fun: Dette synes jeg er svært effektivt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Vel, ikke alltid, kommer vel ann på hvor mye dritt det er og hvor hardt det sitter. Dette er min erfaring da! Jeg liker å vaske bilen, tørke, spraye på prickbort og vaske på nytt. Er det mer dritt da, så gjør jeg det på nytt :fun: Dette synes jeg er svært effektivt ;)

Det er jo ikke helt å anbefale. Ikke vask eller tørk bilen før alt er av. En bedre metode er å spraye på avfetting (uansett merke), så skum, så spyle av og så gjenta hvis det fortsatt sitter. Så kan du bruke vaskemitt og tørke. Dette for å hindre at dritt blir med rundt på lakken og lager riper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Det er jo ikke helt å anbefale. Ikke vask eller tørk bilen før alt er av. En bedre metode er å spraye på avfetting (uansett merke), så skum, så spyle av og så gjenta hvis det fortsatt sitter. Så kan du bruke vaskemitt og tørke. Dette for å hindre at dritt blir med rundt på lakken og lager riper.

Er det asfalt osv som sitter langs med panelene så ser jeg ikke helt problemet med dette, Prickbort tar mye bedre på tørr bil enn den gjør på våt, og sålenge han har vasket bilen godt først og det kun er den inngrodde driten som sitter på sidene så har ihvertfall aldri jeg aldri hatt noe problem med det. Det er værre med løse partikler om man feks skulle gått rett på tørk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Jeg synes ikke privkbort fungerer i det heletatt på våt bil..Så at bilen er tørr, er vel alfa omega?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Siden vi er litt på kanten allikevel: Dette med at Prickbort (og annet og sikkert) tar bedre på tørr bil er jeg på sett og vis med på, en vannfilm vil jo hindre det å komme i kontakt med lakken samt at det renner fortere av. (?) Men må man ha det hånkletørt? Kan det ikke bare få renne av seg litt? Eller er problemet med merker fra vann som tørker større enn risken for å dra med seg dritt i tørkeprosessen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Er det asfalt osv som sitter langs med panelene så ser jeg ikke helt problemet med dette, Prickbort tar mye bedre på tørr bil enn den gjør på våt, og sålenge han har vasket bilen godt først og det kun er den inngrodde driten som sitter på sidene så har ihvertfall aldri jeg aldri hatt noe problem med det. Det er værre med løse partikler om man feks skulle gått rett på tørk.

Det kan jeg være enig i, men ville uansett startet første vasken med avfetting og sikre at løs møkk var av bilen. Var det jeg skulle fram til ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Jeg skjønte ikke helt hva du mente her jeg nå?

Han sier jo også at han avfetter bilen først :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Sånn jeg forsto det så stod det vaske, tøfke, avfette. Jeg mener avfette, skumme, vaske og så evt mer avfetting hvis det sitter enda mer. Sånn jeg leste det så sto det rett på vask, man kan være jeg forsto feil :)

Uansett, så lenge man finner noe som funker for seg selv så er jo det greit :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Jeg har greie til gode erfaringer med avrenningstørr bil før runde nr 2 med Prickbort. Litt dårligere effekt enn ved helt tørr bil, men da er jeg hvertfall sikker på å ikke dra eventuell drit rundt på lakken med tørkehåndkle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
tsk    11
tsk

Dette lurer jeg litt på også. Mange anbefaler følgende:

  1. Prickbort på tørr bil
  2. La virke noen minutter
  3. Surfex HD
  4. La virke noen mintutter
  5. Skum
  6. La virke noen minutter
  7. HT

Vil egentlig Suftex HD virke når den legges oppå prickbort? Siden prickbort er petroleumsbasert ville jeg tro at SuftexHD ikke vil ha noen særlig effekt når den legges oppå prickbort?

Personlig foretrekker jeg følgende:

  1. Prickbort på tørr bil
  2. La virke noen minutter
  3. HT
  4. Surfex HD
  5. La virke noen minutter
  6. HT
  7. Event. ironX
  8. La virke noen minutter
  9. HT
  10. Skum
  11. La virke noen minutter
  12. HT

Som dere ser blir dette ganske tidkrevende, så hvis flere av disse produktenen kan kombineres så hadde jo det vært knall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Jeg har beskrevet fremgangsmåten min i bilpleieloggen, men en recap:

0. Tørr, skitten bil

1. Prickbort; la virke 3-4 minutter på egenhånd

2. Surfex HD; jeg blandet 1:4 da bilen jeg jobbet med var inngrodd; klinte dette på hele bilen unntatt tak (stoff) oppå Prickbort, lot ligge ca en sigg (5-7 minutter)

3. Skum med div såper og avfettinger (se logg for hva jeg kokte sammen); la dette oppå Prickbort/Surfex-blandingen, lot virke ca 5-7 minutter til (jess, en sigg til). Kunne sikkert ligget lenger også.

4. HT

5. IronX

6. HT

7. Avrenning; så inspeksjon av tilstanden

Hvis bra, fortsett til bøttevask, hvis ikke, start på 1 igjen.

8. Bøttevask

9. HT

10. Grundig tørk

11-> Polering etc etter behov.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Er det ingen som spyler av bilen med bare vann først? Det er her min logikk faller litt av, i mitt hode ville jeg tro at:

1. Avspyling med hageslange og myk sprut. Løsner det som vann løsne kan.

2. HT for å få vekk det som sitter litt hardere

3. Avrenning og deretter på med avfetting.

4. Osv...osv...

Da jobber tross alt avfettingen med ting som den skal jobbe med innbiller jeg meg, slipper å tygge seg gjennom unødig "løs" dritt? Eller er avfettingen så mye bedre på tørr bil enn på avrenningstørr?

Eller er det sånn at såpa gir bedre glid til dritten i det den renner av enn vann og dermed hindrer riper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Men hva i alle dager er vitsen med å skylle av bilen med hageslange før høytrykkspyler da? Du greier ikke å lage riper i bilen ved å spyle den. Det krever fysisk berøring.

Jeg legger alltid prickbort på tørr bil. Spyler så av før jeg legger på surfex. Den er vannbasert så den trenger ikke å "penetrere" vannet sånn som prickbort. Ingen av disse har noe prob med å trekke igjennom det lille skitt laget på bilen.

Endret av Mighty

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
jkart    398
jkart

Siden vi er litt på kanten allikevel: Dette med at Prickbort (og annet og sikkert) tar bedre på tørr bil er jeg på sett og vis med på, en vannfilm vil jo hindre det å komme i kontakt med lakken samt at det renner fortere av. (?) Men må man ha det hånkletørt? Kan det ikke bare få renne av seg litt? Eller er problemet med merker fra vann som tørker større enn risken for å dra med seg dritt i tørkeprosessen?

Tok en bil for en stund siden som hadde stått i solen og panelene på ene siden var blitt varme. Skylte denne siden med vann for å avkjøle panelene og lot det renne av seg. Når jeg etterpå la på Prickbort merket jeg at det ikke ble like rent på den siden jeg hadde skylt først. Så her blir alltid prickbort lagt på tørr bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×