cotte78

Volvo V50, 07mod. Malingsflekker & våtslip

41 innlegg i emnet

Utført: 25.08- 29.08.2011

Volvo V50, svart 07 mod, med malingsflekker og div. annet.

Bilder av bilen før vask:

001.jpg

002.jpg

003.jpg

Startet med P21S, i 1:1 blanding på felger.

006.jpg

Bilthamber sufex hd i 1:5 blanding på dekksider og nedre paneler.

008.jpg

009.jpg

Meguiars og Swissvax felgbørster ble brukt for å gjøre felgene renere.

Mothers børste på dekksider.

Høyttrykkspyling av felger og nedre paneler.

010.jpg

011.jpg

Så brukte jeg Autosmart`s Tardis for å fjerne asfalt og tjære.

Høyttrykkspyling.

Wolf Deironizer påført felger og karroseri, i rikelige mengder.

016.jpg

018.jpg

HT. spyling.

Foamet bilen med Bilthamber autofoam i sterk blanding, 400ml. i cannonen, resten vann. Bildene er tatt etter ca. 7min virketid.

022.jpg

Vasket bilen med 60ml. Pinnacle bodywork shampoo i den ene bøtten,

rent skyllevann i den andre. (den siste bøtten på bildet, brukes til felgkoster).

023.jpg

Dodo juice supernatural vaske svamp.

024.jpg

Børste samlingen, som er med på alle jobber.

025.jpg

Bilen ble tørket med Guzzler tørkehankle, dette var ikke så lett.

Denne bilen har aldrig sett bilpleie.

Ønsket til bileier, er att malingsflekkene som ligger over hele bilen skulle fjernes, ripene brydde han seg ikke om å få fjernet. Dette er en typisk bruksbil.

Clay`et bilen med Zaino clay og Swissvax medium clay, ONR i 1:20 til lube.

Dette tok ikke noe av malingsflekkene, men de har vært på bilen i flere år.

Fikk fjernet overaskende mye tjære og asfalt nupper med clay`en. Hadde ikke forventet att det skulle ligge igjenn så mye på lakken etter avfettings rundene.

Prøvde noen sterke kjemikalier for å få bukt med malingsflekkene, ingen ting klarte å gjøre noe med malingen.

Her er noen inspeksjonsbilder av panser:

033.jpg

034.jpg

035.jpg

037.jpg

039.jpg

Tok en test spot på panser, brukte Scholl S03 gold på burgunder Meguiars softbuff 2.0 pad. Makita roterende.

041.jpg

042.jpg

043.jpg

045.jpg

049.jpg

Men dette tok ikke malingsflekkene, våtslipte med Scholl, 2500 korning spot slipepapir. Dette ble forsøkt på samme test omeråde som tidligere.

051.jpg

Polert opp igjenn med S03g.

054.jpg

Ble ikke imponert av dette, tok med våtslipe papir for DA maskin til neste dag, la også Meguiars K3000 våtslipepapir i bløtt den kvelden.

058.jpg

059.jpg

062.jpg

Slipte med Krestel Das6 pro og Meguiars 3000 papir for DA maskin, med Meguiars mellomleggs pad for sliping. Kjørte på hastighet 4.

Renset slipepapiret jevnlig med ONR.

Fungerte bra dette, men fy f. som DAen rister.

Panser før slip og våtslip:

067.jpg

Her er ett bilde, som viser alle malingsflekkene.

069.jpg

Etter slip:

072.jpg

Tørket med MF:

073.jpg

Fremdeles ikke helt fornøyd, tok noen lakk målinger, før jeg våtslipte med Meguiars handpad og 3000 korning Meguiars våtslipepapir.

075.jpg

076.jpg

081.jpg

083.jpg

Endelig ser jeg ikke flere malingsflekker på panseret, bare endel steinsprang.

084.jpg

088.jpg

089.jpg

Våtslipte vidre på framskjermer:

085.jpg

086.jpg

Målte fra 130my til 110my, hadde slike målinger før jeg startet med slipingen også. Veldig vanskelig å måle lakken på Volvoen, da den varierer mye fra cm til cm når jeg målte.

Grov polering med Scholl S03 gold, med blå Scholl pad og Makita roterende.

50/50:

091.jpg

092.jpg

093.jpg

Brukte Scholl CF02 til å ta wipedown av panser, endte opp med å kjøre panseret to ganger.

Kjørte Scholl S03g. slik: sprer produktet på laveste hastighet, kjører opp hastigheten til ca.1500 rpm og med mye press på maskinen i to til tre pass, så tre pass der jeg gradvis minsker presset, avslutter men ett pass helt uten press.

099.jpg

104.jpg

Tok nye lakkmålinger av panseret etter dette. Men i og med att verdiene var så ujevne fra cm til cm, så klarer jeg ikke å fastslå nøyaktig hvor mye av klarlakken jeg har fjernet.

Fortsetter så med sidene på bilen, her kommer noen sterke bilder, du er herved advart mot å lese vidre.

Brukte Scholl S03 gold til grov korr. på resten av bilen. Samme kjøre måte som tidligere.

108.jpg

109.jpg

111.jpg

112.jpg

113.jpg

114.jpg

Ferdig med høyre siden. (sett i kjøre retning)

116.jpg

117.jpg

Venstre side av bilen, sett i kjøre retning.

119.jpg

120.jpg

121.jpg

123.jpg

125.jpg

128.jpg

129.jpg

130.jpg

131.jpg

133.jpg

134.jpg

135.jpg

136.jpg

137.jpg

138.jpg

141.jpg

142.jpg

143.jpg

144.jpg

145.jpg

147.jpg

149.jpg

157.jpg

159.jpg

Da var jeg egntlig lei av å ta bilder, fokuset lå på detailing.

Men når jeg fikk opp øynene å så hvor matt bakluken var, så måtte jeg bare ha bilder av dette på film.

160.jpg

161.jpg

162.jpg

163.jpg

164.jpg

165.jpg

166.jpg

Det har blitt obligatorisk å polere speilhus, begge er selvfølgelig tatt, selv om det bare er tatt bilder av ett.

167.jpg

169.jpg

170.jpg

På trange plasser, kjørte jeg Scholl S03 g. med burgunder Meguiars spot pad.

Så er det ut for å vaske vekk polish, sufex hd i 1:5 blanding, Swissvax detail kost og foamcannon med CG glosswekz såpe.

Vasket samtidlig innsteget til alle dørene, mye polish som legger seg her.

172.jpg

Finpoleringen ble tatt med Flex DA, med gul Meguiars softbuff 2.0 pad og Menzerna final finish.

174.jpg

177.jpg

178.jpg

179.jpg

180.jpg

LSP ble Swissvax Concourso, lagt i to lag, med fire timer herding mellom lagene. Bildene er tatt rett etter att lag to er ferdig tørket med MF.

188.jpg

189.jpg

192.jpg

193.jpg

194.jpg

195.jpg

197.jpg

199.jpg

202.jpg

204.jpg

206.jpg

Swissvax pneu på dekk.

Før:

185.jpg

Etter:

187.jpg

Sprayet bilen med CG Speedwipe og tørket den, før overlevering. Dette for å fjerne evt. svetting av voksen.

Takk for titten.

Ble mange bilder og lite tekst denne gangen.

Hilsen Christian

73

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

O hellige jul for en jobb du har utført!!. Noen skikkelige blinkskudd av grovt mishandlet lakk fikk du også med. Korrigering på høyt plan dette! Credverdig så det holder :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette viser jo at du har kontrol på våtslip) Her har du brukt tid og engasjement og det synes:)! Kjempebra bilder også som nevnt ovenfor..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holy Malony! Haha, var såppas ja. Syko jobb! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satan for en jobb du har gjort!!

Skulle vært mulig med fler enn en cred på dette!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var slitt lakk! Kjempe bra jobbet! Gode bilder, god våtslip og korrigering! Imponerende :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter og måper.Fantastisk bra jobba!Kjekt å lære litt om våtslip!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cotte holder det ekte, med våtslip.

Bare Bones i hjulbuer som prikken over i'en?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette Christian :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe av værste utgangspunktet jeg har sett på lang tid.Selv pleier jeg og si at man ikke kan gi en skadeskutt merr til dyrlegen og forvente og få igjen en fullblods araber,men her motbeviser du meg.Cred gitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FY SATAN! Jeg pleier ikke kommentere arbeid her inne, men dette var virkelig verdt en kommentar! :o En mishandlet bil som har fått nytt liv. Sånt likær vi! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satan å den bilen så ut! Her vanker det virkelig creds for nydelig utført jobb å pågangsmot :thumbup:

Btw, lukter jeg hall of fame? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

djeeez, for ett mesterlig stykke arbeid :):thumbup:

Tok ikke clay malingsflekker??

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steike!!!! Denne var jo rett og slett voldtatt i lakken. Imponerende stykke arbeid du har gjort :thumbup:

Cred er selvsagt levert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:shocking2:

Hvordan er det mulig å sarve lakken så heftig på bare 4 år?? Hjelp...

Det var en enorm make-over på den bilen! Cred i haugevis!

Er enig med Mats om at dette lukter HoF!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oj for en mishandlet bil,du har gjort en kjempe jobb

grønn knapp trykket

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper eier endrer oppfattelse av behandling av bilen etter denne jobben?! :shocking2:

Utrolig bra innsats og resultat! Cred er naturligvis avgitt B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. :)

O hellige jul for en jobb du har utført!!. Noen skikkelige blinkskudd av grovt mishandlet lakk fikk du også med. Korrigering på høyt plan dette! Credverdig så det holder :)

Tusen takk ØHN.

Det var etter å ha lest dine S&S. att jeg bestemte meg for å prøve meg med Meguiars pads igjenn. Geniale pads til DA.

Tror du att svart softbuff 2.0 pad er grov nok til å fjerne hologram?

Syntes den kjentes litt vell myk ut, så jeg tok ikke sjansen på å prøve hologram fjerning med denne.

Dette viser jo at du har kontrol på våtslip) Her har du brukt tid og engasjement og det synes:)! Kjempebra bilder også som nevnt ovenfor..

Takk, takk.

Jeg er liker å våtslipe riper og skavaker på biler med hard lakk. Får ett bra resultat, raskere enn med grov pute og roterende. Men det er ett must med PTG når man våtsliper. Vil egentlig anbefale å bruke PTG når man kjører med ull pad også.

Liker å jobbe på biler, der man selv bestemmer hvor mange timer som er nødvendig for å få til ett ok resultat.

Holy Malony! Haha, var såppas ja. Syko jobb! :thumbup:

Takk.

Ja, dette er det værste jeg har sett på en nyere bil. Finnes sikkert mange tilsvarende biler der ute, men de blir nok aldri polert.

Satan for en jobb du har gjort!!

Skulle vært mulig med fler enn en cred på dette!!

Tusen takk Petter, setter pris på en slik tilbakemelding.

Det var slitt lakk! Kjempe bra jobbet! Gode bilder, god våtslip og korrigering! Imponerende :)

Takk

Sitter og måper.Fantastisk bra jobba!Kjekt å lære litt om våtslip!

Tusen takk

Cotte holder det ekte, med våtslip.

Bare Bones i hjulbuer som prikken over i'en?

Takk.

Jeg har desverre ikke bare bones i samlingen, har brukt tilsvarende produkter tidligere, men jeg ble så skuffet over holdbarheten.

Hvor lenge varer bare bones?

Ble bra dette Christian :thumbs:

Takk.

Noe av værste utgangspunktet jeg har sett på lang tid.Selv pleier jeg og si at man ikke kan gi en skadeskutt merr til dyrlegen og forvente og få igjen en fullblods araber,men her motbeviser du meg.Cred gitt.

:rofl1: Jeg lo godt da jeg leste denne.

Tusen takk for en vellformulert og flott tilbakemelding.

FY SATAN! Jeg pleier ikke kommentere arbeid her inne, men dette var virkelig verdt en kommentar! :o En mishandlet bil som har fått nytt liv. Sånt likær vi! :D

Tusen takk, setter stor pris på tilbakemeldingen.

Satan å den bilen så ut! Her vanker det virkelig creds for nydelig utført jobb å pågangsmot :thumbup:

Btw, lukter jeg hall of fame? :)

Oi, såpass. Hyggelig att jobben blir så bra mottat.

djeeez, for ett mesterlig stykke arbeid :):thumbup:

Tok ikke clay malingsflekker??

Tusen takk.

Malingen hadde fått ligge urørt på lakken i flere år. Så clayen var sjanseløs mot disse malingsflekkene.

På relativt fersk maling, så ville nok clayen fjernet dette.

Steike!!!! Denne var jo rett og slett voldtatt i lakken. Imponerende stykke arbeid du har gjort :thumbup:

Cred er selvsagt levert.

Takker.

:shocking2:

Hvordan er det mulig å sarve lakken så heftig på bare 4 år?? Hjelp...

Det var en enorm make-over på den bilen! Cred i haugevis!

Er enig med Mats om at dette lukter HoF!

Tusen takk.

Jeg aner ikke hvordan lakken kan bli så ille, på så kort tid.

Men det er artig å jobbe på en bil, der du ser så store forandringer.

oj for en mishandlet bil,du har gjort en kjempe jobb

grønn knapp trykket

Takk, takk.

Håper eier endrer oppfattelse av behandling av bilen etter denne jobben?! :shocking2:

Utrolig bra innsats og resultat! Cred er naturligvis avgitt B)

Tusen takk.

Håper hvertfall att bileieren setter pris på jobben som har blitt gjort.

Han har ikke sett bilen ennå.

Endret av cotte78
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tusen takk ØHN.

Det var etter å ha lest dine S&S. att jeg bestemte meg for å prøve meg med Meguiars pads igjenn. Geniale pads til DA.

Tror du att svart softbuff 2.0 pad er grov nok til å fjerne hologram?

Syntes den kjentes litt vell myk ut, så jeg tok ikke sjansen på å prøve hologram fjerning med denne.

Meguiar's pads og FlexDA er bestevenner i min garasje. Bruker det mye og synes jeg får gode resultater kjapt og med liten sjanse for å levere ut spøkelser.

Soft Buff finishpad både 1.0 og 2.0 rydder opp i holos på skikkelig myk lakk som f.eks sort RAV4 med SS-lakk. På f. eks Mercedes-Benz ML med ceramic clear lakk brukte jeg burgunder pad og FlexDA for å rydde holos etter hardkjør med burgunder og roterende. Der hadde jeg sikkert kommet i mål med Soft Buff Polish-pad også, men måtte i såfall kjørt med mer press.

Generelt bruker jeg grov pad og compound på roterende, polishpad med medium polish på DA-maskin som holosrydder, og finishpad med fineste polish på DA-maskin for "gloss og bling"

Når det er sagt fikk jeg holofritt og ganske blankt resultat med roterende, gul Meguiar's So1o ull og MG#105 på panseret på 1999 E-klasse. Hadde jeg brukt den komboen på myk XTrail-lakk, hadde jeg spydd av resultatet. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info ØHN. :thumbup:

Da virker det som om oppfatningen min av svart softpad stemmer ganske bra.

Skal prøve den som siste steg på myk lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive