ØHN

2009 Dodge Journey - ØHN detail

40 innlegg i emnet

2009 Dodge Journey

IMG_4202.jpg

Eier tok kontakt tidligere i sommer, og møtte opp med bilen for visning og råd om hva som burde gjøres. Lakken var i god original stand, foruten høyre side som var omlakkert, og fangere som hadde noen "kjøpesenterskader". Det ble etterhvert klart at eier ønsket full pakke på sin nyinnkjøpte bruktbil. En fleksibel familiebil, med mange smårom som trengte en opprensking, i tillegg til lakken utvendig selvsagt. Vi skiltes etter å ha avtalt full detail nå i slutten av august.

Bilen ble levert sent på søndag kveld. Jeg skrudde av skiltene og kjørte bilen inn i garasjen for natten.

Etter jobb neste dag var det varmt og solskinn. Jeg valgte derfor å legge på Prickbort mens bilen stod i garasjen. Den ble så kjørt ut for de første bildene og skumlagt.

Pricbort lagt på i garasjen og fikk virke 10 minutter:

IMG_3963.jpg

Etter ankomst med Prickbort fra garasjen:

IMG_3964.jpg

IMG_3965.jpg

IMG_3966.jpg

SurfexHD 1:7 ble lagt på og bilen ble skumlagt med CG CW&G:

IMG_4167.jpg

IMG_3967.jpg

IMG_3968.jpg

IMG_3969.jpg

Etter avspyling gikk jeg i gang med motorvask.

Utgangspunktet:

IMG_3970.jpg

IMG_3972.jpg

IMG_3973.jpg

IMG_3971.jpg

Prickbort og SurfexHD 1:7 ble lagt på:

IMG_3975.jpg

IMG_3976.jpg

IMG_3977.jpg

Etter 4-5 minutters virketid på avfetting, ble motorrom skumlagt med CG CW&G:

IMG_3979.jpg

IMG_3980.jpg

Skum etc ble jobbet inn med detailerkost, og mer skum tilført ved behov. Etter avspyling hvor jeg brukt "dusjregn" fra hageslange, ble motorrom blåst tørt med Autobahn Vehicle Dryer:

IMG_3988.jpg

IMG_3989.jpg

IMG_3990.jpg

IMG_3991.jpg

IMG_3992.jpg

IMG_3993.jpg

IMG_3995.jpg

Felgene måtte også få en vask og P21S PG ble lagt på, mens jeg holdt på med motorvask.

IMG_3974.jpg

Etter avspyling, var mye borte, og felgene var klare for en grundigere vask.

IMG_3987.jpg

Mer P21 ble påført og jobbet inn med EZ børste inni, og en mf vaskemitt på fremsiden.

IMG_3998.jpg

Dekk fikk SurfexHD og børste:

IMG_3999.jpg

Tanklokk fikk Prickbort og SurfexHD jobbet inn med kost. Diverse annet av plast etc fikk Surfex og kost-behandling.

IMG_4000.jpg

IMG_4005.jpg

Limrester fra klistremerke på bakvindu ble fjernet med SurfexHD. Klistremerke på bakluke ble fjernet ved hjelp av sola, gikk lett og fjerne.

IMG_4094.jpg

Hjulbuer fikk SurfexHD og børste. De var tidligere dynket i Prickbort før første avspyling.

IMG_4001.jpg

IMG_4172.jpg

IMG_4173.jpg

IMG_4174.jpg

IMG_4175.jpg

Brune flekker etter piggdekkstøv etc fikk IronX:

IMG_4004.jpg

Så var det klart for bøttevask med dette:

IMG_4003.jpg

Etter vask og avspyling ble et par klumper mild clay fra proffserien til Meguiar's lagt i varmt vann, og sammen med ONR ble nupper og urenheter fjernet.

IMG_4006.jpg

Jammen var det ikke igjen en del dritt i lakken her og der.

IMG_4007.jpg

Etter tørk ble bilen kjørt inn i garasjen og PTG'en tatt frem. Fine verdier rundt om. Det ble klart at høyre side var omlakkert, og at hele bakluken var i plast.

IMG_4043.jpg

IMG_4044.jpg

IMG_4045.jpg

IMG_4046.jpg

IMG_4048.jpg

IMG_4049.jpg

IMG_4050.jpg

IMG_4051.jpg

IMG_4052.jpg

IMG_4054.jpg

Etter litt prøving med D151 på roterende, orange og gul Uber pad, var det mye RDS igjen. Gikk da for gul Uberpad, roterende og MG #95. Det fjernet nok, men la igjen litt holos.

IMG_4008.jpg

IMG_4055.jpg

IMG_4056.jpg

Byttet ut D151 med MG#95

IMG_4057.jpg

IMG_4059.jpg

IMG_4061.jpg

På trange steder brukte jeg roterende, liten Scholl bakplate, MG#95 og orange Cyclo pad:

IMG_4092.jpg

Neste 12 bilder 50/50 av A-stolpe er etter to runder roterende, liten Scholl bakplate, MG#95 og orange Cyclo pad.

IMG_4062.jpg

IMG_4063.jpg

IMG_4064.jpg

IMG_4066.jpg

IMG_4067.jpg

IMG_4068.jpg

IMG_4069.jpg

IMG_4070.jpg

IMG_4071.jpg

IMG_4074.jpg

IMG_4083.jpg

IMG_4091.jpg

Så etter en tur på posten, var en ny venn på plass, og ble satt rett i arbeid. Rupes DA, blå Rupes polish og blå Rupes pad viste seg og være en knallkombo som fjernet like mye som roterende komboen min, og etterlatte en langt finere finish.

IMG_4093.jpg

IMG_4095.jpg

Samme kombo med Rupes ble kjørt to runder på baklyktene

IMG_41052.jpg

IMG_4100.jpg

IMG_41053.jpg

IMG_4105.jpg

Litt flere korrigeringsbilder med Rupes:

IMG_4115.jpg

IMG_4120.jpg

Etter en halv bil hadde begge blå pad'er i kit'et takket for seg. Burgunder Meguiar's pad tok over. Den måtte også bøte med livet, og ble erstattet mot slutten av grovkorrigeringen. Konklusjonen min så langt er at Rupes/Scholl maskinen leverer veldig gode resultater, men har en designsvakhet eller to. Den varierer noe på turtall og er en pad-dreper på grunn av varmen som overføres til pad'en. De originale Rupes-pad'ene har luftehull i midten som hjelper noe, mens andre pad's selv om de er av god kvalitet, ikke takler slik varme. En nesten ny burgunder Meguiar's pad tåler normalt hard korrigering med FlexDA på mange biler. Med Rupes- maskinen holder den ikke lenge, uten at man bytter og avkjøler. Ettersom maskinen holder lenge på varmen, må man i såfall bytte ofte.

IMG_4137.jpg

IMG_4138.jpg

50/50 av speilhus etter burgunder Megs, Rupes blå polish og Rupes-DA:

IMG_4147.jpg

IMG_41472.jpg

IMG_4141.jpg

IMG_4139.jpg

Så fikk Rupes-maskinen hvile litt, og FlexDA ble tatt frem. Først kjørte jeg Megs polishpad og MG#205. Etterpå ble sealer lagt på med Soft buff 1.0 pute:

IMG_4160.jpg

IMG_4177.jpg

Interiøret skulle også få litt TLC. Utgangspunktet:

IMG_4161.jpg

IMG_4162.jpg

IMG_4163.jpg

IMG_4164.jpg

IMG_4165.jpg

Alt ble støvsugd og plast og vinyl fikk mf og Green Clean. I jakten på diverse oppbevaringsrom i interiøret, dukket det opp et rom også under passasjersetet foran. Etter Green clean:

IMG_4170.jpg

Stoffmatter ble renset med Green Clean og Foma Mimo:

IMG_4171.jpg

Skinnsetene ble renset med Swissvax sitt rensesett. 50/50:

IMG_4179.jpg

IMG_4180.jpg

Lommelykta som Thomas_K frisket opp ble satt tilbake på plass:

IMG_4218.jpg

Så var interiøret ferdig:

IMG_4215.jpg

IMG_4216.jpg

IMG_4217.jpg

At Thomas_K tok en tur oppom og hjalp til med diverse småplukk i sluttspurten, var bra. Jeg begynte å bli sliten. (bare litt sliten selvsagt, jeg er jo bare ungdommen). Han la bl.a Pneu på dekk og jeg tror han endte med det på plast også, etter å ha mumlet noe om at SV Protection Matt ikke funket helt her. Vinduspussen delte vi på. En salig blanding av mf, Swissvax vindusguffe på noe, og spylervæskekonsentrat med batterivann på annet. Thomas_K hadde plukket opp et triks på gummilister for å få de helt rene. Påføre SurfexHD direkte på mikrofiber og jobbe det inn.

Thomas_K legger SV Autobahn på viskerarmer:

IMG_4178.jpg

IMG_4220.jpg

Thomas_K hadde funnet ei lommelykt i interiøret, og startet selvsagt detailing med full håndkorrigering av linsa.

IMG_4181.jpg

Avbuffing og diverse detaljer:

IMG_4185.jpg

Begynner å bli fornøyd med resultatet

IMG_4184.jpg

Eksos fikk stålullpad og mf med Autosol. 50/50:

IMG_4221.jpg

Ferdigbilder:

IMG_4199.jpg

IMG_4190.jpg

IMG_4197.jpg

IMG_4196.jpg

IMG_4191.jpg

IMG_4198.jpg

IMG_4186.jpg

IMG_4187.jpg

IMG_4189.jpg

IMG_4188.jpg

IMG_4195.jpg

IMG_4200.jpg

IMG_4201.jpg

IMG_42022.jpg

IMG_4203.jpg

IMG_4204.jpg

IMG_4206.jpg

IMG_4205.jpg

IMG_4207.jpg

IMG_4208.jpg

IMG_4210.jpg

IMG_4211.jpg

IMG_4209.jpg

IMG_4212.jpg

IMG_4213.jpg

IMG_4214.jpg

IMG_4219.jpg

Tidsbruk totalt: 33 timer. 30 på meg og 3 timer på Thomas_K

Takk for oppmerksomheten.

Endret av ØHN
40

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra jobb på flott bil! kred ;) Greit maskina korrigerer bra, men er den verdt å bruke når den er så hard for padene da? Kan fort bli dyrt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra jobb på flott bil! kred ;) Greit maskina korrigerer bra, men er den verdt å bruke når den er så hard for padene da? Kan fort bli dyrt.

Hyggelig at du likte jobben, takk for cred :)

Må ta høyde for at maskinen er brukt feil, før jeg avskriver den helt på grovkorrigering, men det funket dårlig å bruke den slik jeg bruker FlexDA. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det ble bra viste jeg jo, men jeg gledet med til å se før bildene for jeg hadde ikke sett bilen før ØHN hadde vasket den gullende ren.

Jeg har også kjørt litt blå rupes pads, og mine er like hele enda. Så tror nok ØHN har vært litt slemme og harde mot dem. Han er jo fra en tid hvor streng og hard var en del av oppdragelsen :P

men cred er servert!!!

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pent arbeid på pen bil.cred gitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid ØHN, og til dels TK også.

Ang Rupes maskinen så har ikke jeg kvestet noen pads enda, og maskinen min, samt ett lite utvalg med pads før jeg supplerte holdt til korrigering og finpolering av 5 biler :) Så jeg tror ikke at korrigering S/M style er noe for padsene :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobbet atter en gang ØHN!! Hvitt og nydelig.

Lite tips med Bigfoot maskinen er å ikke gå av press eller løfte maskinen på høy hastighet. Samme med å bare ha en liten del av pad på lakken. Da tar den helt av, og borelåser slites, og kan løsne.

Har ikke ødelagt noen pad selv enda, men har en som har blitt slitt i borrelåsen, etter 4 biler med hard korigering (CG pad)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det ble bra viste jeg jo, men jeg gledet med til å se før bildene for jeg hadde ikke sett bilen før ØHN hadde vasket den gullende ren.

Jeg har også kjørt litt blå rupes pads, og mine er like hele enda. Så tror nok ØHN har vært litt slemme og harde mot dem. Han er jo fra en tid hvor streng og hard var en del av oppdragelsen :P

men cred er servert!!!

Kjørte de blå pad'ene hardt, skal innrømme det. Fikk opp god varme på Rupes-maskinen :) Jeg får legge litt av det enorme massive fra mine enorme muskler, og kjør i vei som en katt. Takk for vel utført detaljarbeid i sluttspurten. Cred for den ;)

pent arbeid på pen bil.cred gitt.

Takk skal du ha :)

Flott arbeid ØHN, og til dels TK også.

Ang Rupes maskinen så har ikke jeg kvestet noen pads enda, og maskinen min, samt ett lite utvalg med pads før jeg supplerte holdt til korrigering og finpolering av 5 biler :) Så jeg tror ikke at korrigering S/M style er noe for padsene :)

Tusen takk Bernhard! Må kjøre den nye Da-maskinen mer takt og tone skjønner jeg, ikke som the Punisher.

Nydelig jobbet atter en gang ØHN!! Hvitt og nydelig.

Lite tips med Bigfoot maskinen er å ikke gå av press eller løfte maskinen på høy hastighet. Samme med å bare ha en liten del av pad på lakken. Da tar den helt av, og borelåser slites, og kan løsne.

Har ikke ødelagt noen pad selv enda, men har en som har blitt slitt i borrelåsen, etter 4 biler med hard korigering (CG pad)

Mange takk for tilbakemelding og tips om bruk av Bigfoot, Petter :) En del skarpe knekker i karosseriet, press og stål i blikket kan ha bidratt til pad herping, ja. Men fy fader hvor Bigfoot leverer resultater på lakken når det gjelder korrigeringsevne og finish - me like!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent Øyvind! Detaljert og veldokumentert - ble nybil det her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent Øyvind! Detaljert og veldokumentert - ble nybil det her :)

Mange takk skal du ha, Dag. Hyggelig at du likte jobb og writeup :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra resultat! Bilen ble som ny igjen :) Veldig gode bilder av hvit lakk, noe jeg synes er vanskelig, hehe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Offtopic: Ser jo at bakplaten til Rupes har samme utforming som FlexDA, så varme skulle jo sånn sett ikke vært et problem?

På das6-pro bakplatene har man ikke det "hullet" slik at skruen er i direkte kontakt med bakplaten, så der er varme et stort problem.

Syns også det er litt merkelig at Rupes-padsene delte seg, de skulle jo kanskje holdt bedre enn noe annet på denne maskinen.

On topic:

Jeg elsker designet på nyere Dodge, og denne er ikke et unntak. Sammenlignet med andre tilsvarende kassebiler (familievogner) syns jeg denne er dritlekker, og det ble en skikkelig turnaround, selv med så lys lakk. :)

Cred gitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra resultat! Bilen ble som ny igjen :) Veldig gode bilder av hvit lakk, noe jeg synes er vanskelig, hehe.

Takk for det. :) Hyggelig at du fikk noe ut av bildene. Hvit lakk var lei og fotografere, det er helt sikkert. 70% av bildene havnet rett i "papirkurven", men noen av de ble bra :)

Offtopic: Ser jo at bakplaten til Rupes har samme utforming som FlexDA, så varme skulle jo sånn sett ikke vært et problem?

På das6-pro bakplatene har man ikke det "hullet" slik at skruen er i direkte kontakt med bakplaten, så der er varme et stort problem.

Syns også det er litt merkelig at Rupes-padsene delte seg, de skulle jo kanskje holdt bedre enn noe annet på denne maskinen.

On topic:

Jeg elsker designet på nyere Dodge, og denne er ikke et unntak. Sammenlignet med andre tilsvarende kassebiler (familievogner) syns jeg denne er dritlekker, og det ble en skikkelig turnaround, selv med så lys lakk. :)

Cred gitt.

Bakplaten på de to maskinene er lik, det har du helt rett :). Men det er en vesensforskjell på hvordan varmen ledes bort på de to maskinene. På FlexDA er det et stort metallhus over bakplaten, som blir veldig varmt. jeg har brent meg på det noen ganger, så I know ;). Men da overføres ikke samtidig ikke så mye varme til selve bakplaten. Hvis en kjenner på Rupesmaskinen når den er varm, kan en kjenne varmen fra senterskruen, så det er sikkert ikke uten grunn at det er hull akkurat der heller på de originale Rupes pad'ene. Uansett burde de padene holdt lenger, siden de er laget for denne maskinen. :)

Når det gjelder bilen, er den en helstøpt kombinasjon av fornuftig familiefrakter, og flott grom følelse av amerikaner. Jeg kunne gjerne tenkt meg en slik bil :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra utført jobb og S&S, liker dette. :thumbs:

Skikelig shine av motorrommet også.

Herlig ØHN.

kred for meget godt utført jobb.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, metallhuset brant jeg meg på i helga, så jeg vet det er der. :D

Da er jeg med på hva du mener, og er enig i at det høres ut som en liten designfeil.

Og vi er helt enige ang bilen også. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra utført jobb og S&S, liker dette. :thumbs:

Skikelig shine av motorrommet også.

Herlig ØHN.

kred for meget godt utført jobb.

Tusen takk, veldig hyggelig og høre :D

Aha, metallhuset brant jeg meg på i helga, så jeg vet det er der. :D

Da er jeg med på hva du mener, og er enig i at det høres ut som en liten designfeil.

Og vi er helt enige ang bilen også. ;)

Yes, skulle ikke forundre meg om det kommer en oppgradert versjon av maskinen om ikke lenge, med bedre software for turtallstyring av motoren, og noe som leder vekk varmen à la FlexDA sin måte og løse dette på.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobba ØHN :) Og Journey er en fin bil, det er sikkert og visst! Spesiellt nå som Chrysler / Dodge ikke selges i Europa lenger. Du vil fortsatt få kjøpt bilen, men da som Fiat Freemont lol Alle Dodge i europa blir Fiat og alle Chryslere blir Lancia! Så da er det vel mulig at chrysler forsvinner helt her fra berget siden vi ikke har noen offisiell Lancia importør. RSA bil tar over importen etter Møller i disse dager og vil selge Dodge som Fiat. Det eneste som blir som før er at Jeep forblir Jeep men solgt gjennom Fiat forhandlere.

http://www.google.no/imgres?q=fiat+freemont&hl=nn&sa=G&gbv=2&tbm=isch&tbnid=M0iuT1fqK-rgBM:&imgrefurl=http://www.eurocarblog.com/post/3908/fiat-freemont-pics-and-details&docid=2kWKoen36LlQqM&w=586&h=361&ei=Q3RbTsrlDI7AtAbjrN2vCw&zoom=1&iact=hc&vpx=176&vpy=102&dur=1637&hovh=176&hovw=286&tx=184&ty=115&page=1&tbnh=124&tbnw=201&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:0,s:0&biw=1366&bih=648

Men nok OT, flott jobba som sagt og fine bilder av hvit lakk som er vanskelig og få gode bilder av :) Cred gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobba ØHN :) Og Journey er en fin bil, det er sikkert og visst! Spesiellt nå som Chrysler / Dodge ikke selges i Europa lenger. Du vil fortsatt få kjøpt bilen, men da som Fiat Freemont lol Alle Dodge i europa blir Fiat og alle Chryslere blir Lancia! Så da er det vel mulig at chrysler forsvinner helt her fra berget siden vi ikke har noen offisiell Lancia importør. RSA bil tar over importen etter Møller i disse dager og vil selge Dodge som Fiat. Det eneste som blir som før er at Jeep forblir Jeep men solgt gjennom Fiat forhandlere.

http://www.google.no...iw=1366&bih=648

Men nok OT, flott jobba som sagt og fine bilder av hvit lakk som er vanskelig og få gode bilder av :) Cred gitt :)

Takk for en bilfaglig oppdatering av en Italofil. Takk også for cred og hyggelig tilbakemelding, det setter jeg stor pris på :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobba her!

Bilen ble jo som ny om ikke bedre!? :)

Cred gitt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobbene og S&Sene dine holder virkelig høy kvalitet. Denne var absolutt intet untak :thumbs:

Kjemperesultat og flotte 50/50!

+cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive