Gå til innhold
nibelo

IronX, prickbort, surfex bare på nedre paneler?

Recommended Posts

nibelo    3
nibelo

Er det noe som gjør at man ikke kan/bør dynke hele bilen i IronX, Prickbort og Surfex HD? Ser de fleste kun legger IronX og Prickbort på nedre paneler, men bruker Surfex på hele. Bakgrunnen er rett og slett at Turtle og forsiktig svampvask har vært regelen de siste to åra, og konsekvensen er at tak + panser er ru av en annen verden etter det som nå er blitt en normal 2bm vask. Skal jeg fjerne dette med clay så ser jeg for meg lassevis med merker eller et stort forbruk av clay og tid, så tanken er å forsøke fjerne så mye som mulig med kjemi først. Jeg ser at noe av nuppene er metall, men hvor mye aner jeg ikke da det er mørk blå met lakk.

(Bilen står ved trafikkert vei, det er trær og busker i umiddelbar nærhet, toglinje 50 meter unna og alt annet man måtte finne av snax i lufta, så det som ligger på lakken er nok en god mix)

Btw: hva er et effektivt men ufarlig blandingsforhold på surfex? Ser det varierer veldig med alt fra 1:3 til 1:10 for vask før clay/polish/korrigering. Vil for sterk surfex som får virke for lenge kunne gjøre noen skade? (bortsett fra at den ikke bør tørke)..

Planen er å kjøre følgende prosedyre

Surfex dynking (hele)

Maxi Suds II foamcanon

Avspyling + avrenning

Prickbort (hele)

Maxi Suds II foamcanon

Avspyling + avrenning

IronX hele

Avspyling + avrenning

Maxi Suds II + OPW i foamcanon

Avspyling

Håndvask

Jeg er litt skeptisk til å sause sammen for mye på lakken samtidig, derfor sansynligvis noen unødige innsåpningsrunder med foam canon. Åpen for forslag til andre løsninger/komboer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Ingen fare å legge Prickbort og IronX på hele bilen, grunnen til at mange gjør det er bare fordi det ikke alltid er nødvendig, siden de nederste panelene er de som får mest shit på seg.

Surfex - HD kan blandes så sterkt du vil, men den er svært effektiv selv opptil 1:20.

Jeg ville gjort følgende, men mulig andre ville gjort annerledes. Med din prosedyre kommer det til å ta lang tid, og bruke unødvendig mye foam vil jeg tro (litt avhengig av tilstanden på lakken). Starter med Prickbort for den jobber best på tørr lakk :

- Prickbort (ca 5 min)

- Surfex 1:10 (ca 5-10 min)

- Foam (5-10 min)

- Avspyling

- IronX

- Avspyling

- 2BM

Sikkert noen som har flere innvendinger :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thomas_K    131
Thomas_K

(Bilen står ved trafikkert vei, det er trær og busker i umiddelbar nærhet, toglinje 50 meter unna og alt annet man måtte finne av snax i lufta, så det som ligger på lakken er nok en god mix)

Jeg hadde en bil her i våres som kan kalles en "pendlerbil" altså at den står på stasjonen 5 dager i uka mens eier er på jobb. Den tok jeg ikke Iron-X på taket noe jeg helt klart angret på... Ble å clay`e hele taket etter vask og tørk..

Så fra etter jeg hadde den bilen bruker jeg iron-x også på taket uansett... :)

Ellers ser prosedyren din bra ut (gjør det samme selv) men prickbort og iron-x fungerer best på tørr bil så kanskje greit å la den "avrenne" lenge.

Prickbort trengs i grunn ikke på taket eller vinduer da det skjelden er asfalt der :)

Endret av Thomas_K
aaah... mac go autokorektur stinger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
nibelo    3
nibelo

Prickbort trengs i grunn ikke på taket eller vinduer da det skjelden er asfalt der :)

Tanken var at prickbort kanskje kunne være effektivt på diesel/olje dritt som kommer fra godstogene, det lukter sur dieselmotor hele kvartalet når de passerer, og jeg vet de legger igjen synlige sorte flekker på biler som står noen hakk nærmere linja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Surfex - HD kan blandes så sterkt du vil, men den er svært effektiv selv opptil 1:20.

Hva med 1:30? Ikke effektivt nok mener du? Har planer om å bruke den slik etter jeg har lagt på to lag voks nå, for at den skal være så LSP-vennlig som mulig, samtidig som at den gjør en grei prewash. Sorry litt 'avsporing' men syntes det var litt relevant allikevel. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Hva med 1:30? Ikke effektivt nok mener du? Har planer om å bruke den slik etter jeg har lagt på to lag voks nå, for at den skal være så LSP-vennlig som mulig, samtidig som at den gjør en grei prewash. Sorry litt 'avsporing' men syntes det var litt relevant allikevel. ;)

I dette tilfellet var det nok prat om en ubehandlet overflate, og da vil jeg si at opptil 1:20 er svært effektivt. På behandlet bil fungerer sikkert 1:30 også greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Lakkstift fungerer heller dårlig har jeg erfart, her forsvant lakkstiftfyllng på Bernhards bil med høytrykk. ikke noe poeng å bruke kr på..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Surfex i 1:30 ish fungerer bra som vedlikeholdsvask på behandlet bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
nibelo    3
nibelo

I dette tilfellet var det nok prat om en ubehandlet overflate, og da vil jeg si at opptil 1:20 er svært effektivt. På behandlet bil fungerer sikkert 1:30 også greit.

Tror det er tynt med LSP igjen og jeg skal uansett en runde med polish/lakkrens og på med ny lsp så det gjør ikke noe om mixen fjerner LSP så lenge den ikke er så sterk/effektiv at den begynner gjøre noe ugang som å matte ned/fjerne fyllinger eller noe slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig