Jan E.

Tykk sprayvoks som ligger på hele vinteren (båt)?

Litt OT, men muligens det er noen som er avhengig av å lagre bilen sin utendørs gjennom vinteren også.

For min del er det på tide å tenke på lagringen av båten. Og hver vår kommer samme problemet:

Den polerte båten en satt bort på høsten er tilsmusset av sorte renner som sitter godt i gelcoaten. Og de rennene/møkkete dekket kommer selv om en har presenning over.

I båtmiljøet reverserer det 2 "kjekke"? triks. Spray på lampeolje, eller smør på Autosol. Ingen av de 2 tingene er noe jeg har lyst til å satse på.

Finnes det bra produkter en bare kan spraye på som danner et godt lag med voks en relativt greit kan fjerne til våren?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ingen ekspert, men Swissvax har jo Marine Wax.

Snakk litt med Dag så får du sikkert god hjelp :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er på en måte ute etter noe lignende. Jeg har en ganske dyr kapellhenger i galvanisert stål/alu. Synes synd på den når den står ute i all slags vær. Bruker å gi den en runde med varmvoks i selvvasken i ny og ne, men er ikke sikker på om det beskytter all verden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vaselin har jeg hørt mange bruker...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange som smører inn båten med vaselin om høsten, men om det hjelper på noe i det hele tatt er jeg usikker på..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er ingen ekspert, men Swissvax har jo Marine Wax.

Var ikke mye info om de produktene å finne enda, og Swissvax marine sine sider er nede :/ Men er ikke dette snakk om vanlige vokser og produkter? Eller har de en egen for lagring også?

Det med vaselin har jeg også hørt, men da blir båten noe en ikke kan nærme seg før til våren pga alt klisset. Og vaselin er vel ikke så fryktelig motstandsdyktig mot elementene?

Er inne på tanken å legge på et godt lag med noe PTFE voks, og bare la det tørke uten buffing.

Men hvilket PTFE produkt vil en lett klare å buffe vekk til våren uten å måtte slite ut et sett børster på maskinen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville aldri lagt noe på båt, bil osv som skal ligge på i 3-6 mnd for så fjerne det ved å måtte buffe det av.. Legg noe som enkelt kan spyles av...

Eller poler på nytt til våren..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte collinite 845 til vinterlagring ute i fjor, og etter en lett vask på våren var alt av spor etter vær og vind borte. Vet selvfølgelig ikke om det duger i ditt tilfelle, men her oppe i nord gikk det bare fint, båten sto (selvfølgelig) under pressenning i tillegg.

I år satser jeg dog på å leie lokaler til innelagring da jeg har kjøpt ny båt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ska du ta sjarken opp til vintern trogha? trudde dem kunne brukes året rundt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vet at de her nye plastræsersjarkan tåle hverken snø eller kulde.... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk en god sealer. Det tager ganskje litt lengere tid men er abselut mye bedre for gelcoten end og smøre den i vaseline, lampe olie eller andre husmor råd. De fleste gode bil sealere kan også brukes på båt ;-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg polerer båten på våren istede for da er den fin når den kommer ut på vannet. Jeg bruker Meguiars Pure Wax og den funker veldig bra. Var ute med båten på mandag og da beadet det fortsatt på skorget.

Til å fjerne svarte streker bruker jeg Meguiars Black Streak remover I våres så hadde jeg stygge streker langs hele siden og de gikk ikke bort med ren kraftvask engang! Sprayet på Black streak remover og børstet lett så var det borte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du (som meg) tenkt å fyke lett over med maskin på våren trenger du egentlig ikke tenke så mye på å vokse den på nytt før vinteren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig i at man skal ikke bruke husmorråd. Derfor jeg ikke ville anbefale vaselin.

Collinite 845 er nevnt. Har den på min egen båt og den beader fortsatt selv om vårpussen var tatt i rundt null grader. Tipper den holder båten din beskyttet under presenning i hele vinter. En god vask og ny voks til våren så har du det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg ville aldri lagt noe på båt, bil osv som skal ligge på i 3-6 mnd for så fjerne det ved å måtte buffe det av.. Legg noe som enkelt kan spyles av...

Blir ikke å buffe direkte med en gang. Vil selvfølgerlig på vanlig måte avfette, og vaske med mitt.

Den collinite 845 kunne vært noe å prøve. Hvor lett er det å få bort restene om en ikke buffer, men lar alt en smører på tørke. Og heller tar det av til våren?

Ser selv der jeg i sommer har brukt Meguiars one step, High gloss polish 45, og Pure wax til slutt får sorte renner etter et reinskyll som vanlig Chemical guys citrus wash & gloss ikke tar helt. Annen såpe som passer bedre kanskje, uten at den fjerner Pure waxen?

Hvor hard er den Black streak remover? Tar den alt av voks samtidig?

Endret av Jan E.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive