Kent

"Renner" i lakk etter vask?

Ved de siste vaskene har jeg lagt merke til noe som ser ut som "vannrenner" i lakken etter vask. Disse rennene ser man rett etter tørk med mikrofiberhåndkle. Når bilen er helt tørr ser jeg ikke disse "rennene".

For tiden har jeg brukt Meg NXT såpen etter at jeg gikk tom for Poorboy's SS&S. Ved normal vask bruker jeg Grime Reaper og OPW, avspyling, deretter bøttevask og avspyling. Tørk med diverse mikrofiberhåndkler.

Ved ettertanke kan jeg ikke huske å ha sett rennene i lakken før jeg korrigerte bilen med DA-maskin i sommer. Da med gul Meguiar og Scholl S17 Gold + S40. Men tviler vel på at dette har noe med saken å gjøre.

Legger ved et mobilbilde av rennene.

Kan det være at såpa ligger på for lenge før jeg spyler? Får bare vasket bilen i ved anlegg, så er litt vanskelig å spyle bilen underveis.

Noen som har innspill?

post-2395-0-27978500-1313246695_thumb.jp

Endret av Kent
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sur nedbør, møkk+ regnvann, såpevann, springvann(kalk) og andre ting som har runnet nedover og tørket kan gi sånne spor. Synes ofte godt på våte vinduer når man tørker de. Blir som regel borte ved neste polering, gamle/grove merker på vinduer kan være ordentlig dritt å fjerne! :mad:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, da er det sannsyligvis at såpen har fått ligge på for lenge i sommer da.. Spylte i to omganger under bøttevasken i dag, det er nok lurere...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok skjelden såpen som er skyld i slike merker. I allefall når det gjelder kvalitetssåpe. Såpevann vil heller ikke "beade" sånn som bildet viser og vil da ikke ha kunnet lage de merkene. Det er nok heller vannet i seg selv. Springvann inneholder som regel mye ulumskheter. Her hjemme får jeg etsemerker ned i klarlakken hvis jeg ikke tørker med en gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg spyler ofte 5 ganger under bøttevasken eg.

Bilen blir delt opp i 5 deler.

Øvre del. (tak + glass)

Front

Venstre side

Høgre side

Bakende

Er jo ingen grunn til at såpen skal få lov til å tørke på lakken

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for input -

Ja, det kan muligens være vannet. Har ikke sett noe til dette før på samme vaskeplass dog. Og jeg kan nesten ikke vaske bilen med batterivann heller :)

Skulle gjerne spylt oftere, men det er ikke alltid like enkelt når man vasker i vaskeanlegg. Er nok vannet som er syndebukken her da, som har fått tid til å tørke på lakken under vask. Grr...

Men som sag, kjørte en litt annen vaskestrategi i dag, og da fikk ikke vannet tid til å tørke på bilen. Dvs skylling to ganger under bøttevask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å skylle av etter hvert panel jeg. Litt overdrevent kanskje, men bedre litt for ofte enn litt for sjeldent! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, helt klart bedre med for ofte, Simen. Neste gang vi flytter skal jeg jaggu passe på å få med gårdsplass som det går ann å vaske bilen på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive