Gå til innhold

Må man polere bilen til slutt med maskin?


carlhaakon

Recommended Posts

carlhaakon

Hei jeg selv bruker maskin hver gang jeg polerer bilen min som jeg gjør ca en til to ganger i året. en kamerat av meg mener dette til slutt vil slite lakken min helt ned og at jeg kun bør legge voks på bilen en gang i måneden og bilen vil holde seg ripefri. :rolleyes:

hva mener dere om dette? jeg bruker maskin med Lahega fastcut 13 som jeg har hatt bra erfaring med. tar det meste av riper og gir ett bra 1 steps resultat. legger så klart på vosk etter poleringen.

takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks vil ikke hindre eller fjerne riper. Pointet er å behandle lakken riktig og vaske riktig slik at du får lettest mulig defekter og dermed kan slippe unna med en lett polering hvert år. Må du på med grovkorrigering hvert år så kan lakken bli tynn etter hvert :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på mye. Man går mye raskere igennom på kanter og hjørner hvis man ikke er forsiktig. Noen steder kan lakken være tynnere enn andre steder også. Det er heller ikke sånn at man har hele klarlakken å gå på. Hvis denne blir for tynn kan det bli økt påkjenning på lakken under da klarlakken beskytter mot uv stråler osv, slik at klarlakken f.eks kan flasse av. Det er mange variabler :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at du risikerer å polere bort klarlakken på en bil med sunn lakk. Selv med grov kombo på maskin fjerner du ikke mer enn en my eller to ved vanlig korrigering. På kanter (som Mighty nevner) vil det normalt være litt tynnere lakk, men det skal likevel mye til for å fjerne klarlakken.

Slik grovkorrigering skjer normalt ikke på lang tid, og du kan derfor med god samvittighet gå over lakken din med maskin, mild pad og mild polish for å fjerne lette vaskeriper før du vokser, flere ganger om året.

Skal ta en Allroad imorra, så her skal jeg fiske frem lakkmåleren og kjøre noen målinger for denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt sant det. Den mengde lakk man fjerner ved vanlig korrigering er nesten ikke målbar med ptg da det ofte ligger under 1-2my. Men ved spot reparasjoner av dypere riper osv kan det gå en del lakk. Ved vanlig korrigering og "vedlikeholdskorrigering" er nok den eneste faren å komme borti evt kanter med roterende. Det kan paden fort gnage seg igjennom på et kort sekund hvis den får skikkelig tak. Bruker man vett og maskerer alt som kan være i veien så er det ingen fare :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen hadde vært borti håndtaket til en snøfreser ved parkering, og hadde derfor en ripe i klarlakken som gikk helt fra førerdør til bakluke. Her tapet jeg opp for en 50/50 og gikk ganske hardt på med Flex DA, gul scholl og s3gold.

IMG_0527.jpg

Etter to-tre omganger med mye press, tok jeg frem PTG og målte på hver side av "streken", med bare 1cm mellom målepunktene.

Begge dører på begge sider er omlakkert, så tallene er noe høyere på disse enn resten av bilen.

IMG_0529.jpg

To målinger; max 226my og min 225my

Jeg fjernet altså 1 my på denne måten.

Endret av Knutis
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...