Gå til innhold

Fotografering i mørket (fokusering?)


Hans Olav

Recommended Posts

Har vært på ferie og skulle fotografere i mørket på stranda. Var fullmåne som skinte ned og lagde et fint lys i havet. Men kameraet klarte ikke fokusere slik at jeg fikk tatt bilde. Prøvde alle innstillinger, også uten blits. Noen tips, evt noe utstyr jeg må ha?? Skjønner at det blir litt langt unna og sånn, men må jo gå an å få tatt bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det er noe annet lys enn månen og du skal ta et landskapsbilde ville jeg fokusert på månen, vekslet over til manuell fokus uten å røre fokuseringsringen på objektivet og tatt bildet.

Evt. slik jeg pleier når det er annet lys er å velge det midterste fokuspunktet og fokusere på den lysgjenstanden som er like langt unna motivet.

Pass på så du får lysene i fokus når du ser inn i søkeren så går det som regel bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere kameraer så vil det bli feil fokus på "uendelig" ettersom man kan skru den litt lenger. Hvorfor aner jeg ikke, sikkert på grunn av feilmargin.

På eldre kameraer så var dette mye mer tilpasset mellom hus og objektiv så da bare vred man til det åttetallet. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Dette med uendelig tegnet på objektiver varierer fra objektiv til objektiv

På noen objektiver vil dette fungere helt perfekt mens andre ikke Hvorfor det er slik vet jeg ikke :)

Det enkleste er å fokusere på noe som er like langt unna som motivet og så skru kamera over til manuell fokus som CFM har sagt :)

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...