Gå til innhold

Noen som kan PC her? Trøbbel med nettverket...


Simen

Recommended Posts

Simen

God kveld (natt)! ;)

Jeg har en stasjonær PC som jeg har hos dama nå, og prøver å få kobla meg på internett så jeg slipper å låne hennes laptopp hele tia. Tingen er at jeg må få kobla den på det trådløse nettverket her, og jeg kjøpte en USB Wireless Adapter på clasern idag.

Jeg fikk lett installert den med medfølgende CD, og alt var klart. Fikk passordet av dama og skrev det inn helt korrekt - men da kom det feilmelding:

Incorrect key
- whaaaat? Vi visste jo at det var riktig. Så jeg prøvde litt diverse restart av PC, router, osv. og prøvde igjen - men no luck. Da bare avinstallerte jeg programvaren og prøvde å installere på nytt for å se om det ble noe bedre.

Og joda, det hjalp litt - den godkjente passordet denne gangen! Men den ville allikevel koble seg på nettet. Nå er den liksom påkobla (men funker ikke), og det er et rødt kryss til høyre for den. Klikker man på den så ser man feilmeldingen:

The settings saved on this computer for the network do not match the requirements of the network

...ok, noe mer håndfast hvertfall!? Har sett på alle mulige settings på PC'en og prøvd ut masse forskjellig, uten hell. What to do?

Eventuellt forslag til en annen løsning? Kabel er uaktuellt, da må jeg strekke en kabel gjennom to etasjer og 5 rom.

Takker for innspill... Ha en fin natt/dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du kjører en kryptering som ikke PCen/kortet du kjøpte liker.

What he said :)

Mest sansynlig, så menes det med "The settings saved on this computer for the network do not match the requirements of the network" att nettverkskortet ditt ikke støtter den typen kryptering som nettverket har.

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også sett på flere typer nyere rutere så er det en security future som gjør du kan trykke en knapp på ruteren så får du koblet til 2min uten passord feks.

Hvilken kryptering er brukt?

Hvilken ruter er det?

Hva heter dongelen du kjøpte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakar TTT, får du ikke nett du da ;D

Tipper du kjører en kryptering som ikke PCen/kortet du kjøpte liker.

Fungerer det på iphonene din da?

Dakar lille meg ja! :P

Hvordan sjekker jeg hvilken kryptering jeg kjører da??

Nettet funker fett på iPhone'n ja? Null problem der.

Hva slags OS kjører PCen? Er koden en rekke tall og bokstaver (0-9 og a-f), eller er det et "passord"? Hva med Caps Lock ;)

OS er Windows 7 Ultimate... Koden er initialer i små bokstaver, og fødselsdato, til faren hennes. Har prøvd med Caps Lock også, for sikkerhets skyld. Men har dobbeltsjekka passordet på to iPhone's og vet at det er helt riktig. Så det er desverre noe annet som er problemet. :(

Last ned nye drivere til kortet fra Internett. Driveren som er på cd kan være flere år gammel....

Til kortet sier du? Da mener du USB-adapteren? Men ja, mulig du har et poeng - den CD'en står det "Copyright JUN 2005" på. Er det det som er problemet kanskje? PC'en min er jo splitter ny.

What he said :)

Mest sansynlig, så menes det med "The settings saved on this computer for the network do not match the requirements of the network" att nettverkskortet ditt ikke støtter den typen kryptering som nettverket har.

Ok, så da vil det hjelpe å laste ned nye drivere da. Må jo laste det ned på en annen PC, men det er vel ikke noe problem. :)

har også sett på flere typer nyere rutere så er det en security future som gjør du kan trykke en knapp på ruteren så får du koblet til 2min uten passord feks.

Hvilken kryptering er brukt?

Hvilken ruter er det?

Hva heter dongelen du kjøpte?

Sjekka det du nevnte på routeren, men var ikke noe sånt på den desverre. Eneste knappen som var på den var en "reset"-knapp...

Kryptering vet jeg ikke.

Det er en Jensen Scandinavia...

Den heter GIGABYTE Aircruiser Ultra N Wireless USB Adapter (2.4 GHz - 802.11b/g - Draft N) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kortet sier du? Da mener du USB-adapteren? Men ja, mulig du har et poeng - den CD'en står det "Copyright JUN 2005" på. Er det det som er problemet kanskje? PC'en min er jo splitter ny.

Hjelper ikke å ha ny pc (hardware) hvis programvaren på den er "gammel" da ville jeg heller hatt gammel hardware med ny software...

Men mange produsenter lager cd med de første driverne de lager når de sender ut kortet til forhandlere, er ikke ofte de trykker opp nye cd hvis de har oppdatert driveren. Noen produsenter har det første året kanskje så mange som 10-15 driver oppdateringer til produktene sine. Derfor før man feilsøker noe som helst, passer man på at maskinen er oppdatert med drivere, windows oppdateringer og bios.

Når dette er på plass er man 99% sikker på at det ikke kan være problemer i forhold til software på maskinen og kan derfor sjekke konfigurasjonen av systemet i steden.

Dette er ikke noe fasit men dette er slik jeg har jobbet med pc/server problemer de siste 15-20 år :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke fått fulgt oppdateringer på en måneds tid cirka, fordi jeg ikke har hatt internett på PC'en. Noen som har link til sånn driver jeg trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What he said :)

Mest sansynlig, så menes det med "The settings saved on this computer for the network do not match the requirements of the network" att nettverkskortet ditt ikke støtter den typen kryptering som nettverket har.

Kan være greit å prøve nye drivere, men jeg er 97% sikker på at maskinen din ikke støtter krypteringen routeren bruker. Har vært borti noen maskiner som for eksempel ikke støtter WPA2K. Prøv å nedgrader til WPA - hvis dette fungerer har du funnet problemet.

Jeg anbefaler ikke å nedgradere sikkerheten på nettverket... men det er en vurderingssak du kan ta.

Edit.

Om du er helt grønn.... :fun:

Skriv inn 192.168.1.1 i nettleser på en maskin som er oppkoblet til nettverket. Velg "Security" og se hvilken kryptering nettverket har. Her kan du endre sikkerheten om ønskelig.

Endret av Bjerha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også laste ned InSSIDer for å søke på alt av nærliggende nettverk, hvilken kanal de bruker, kryptering etc.

Er jo mulig du har skrevet inn feil nøkkel? Prøv å endre krytperingen på routeren eller slå den helt av. Husk at dama da også må endre sitt nettverksoppsett for å forstatt være tilkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti noen maskiner som for eksempel ikke støtter WPA2K. Prøv å nedgrader til WPA - hvis dette fungerer har du funnet problemet.

Skriv inn 192.168.1.1 i nettleser på en maskin som er oppkoblet til nettverket. Velg "Security" og se hvilken kryptering nettverket har. Her kan du endre sikkerheten om ønskelig.

Noen gamle og også noen av de nye billigste nettverks-chippene støtter ikke WPA2-PSK krypteringen nei.

Kan også være att nettet bare kjører på 802.11n som er en ganske "ny" standard som en del nettverks kort ikke støtter, men det er dog veldig tvilsomt.

Om han skal få kontakt med 192.168.1.1 så må han være sikker på att dette er gateway'en hans i hvertfall, forskjellige leverandører bruker forskjellige standart IP-adresser på boksene sine :)

Men prøv å legg inn en nyere driver å se om det hjelper først.

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at du har tastet passordet, prøv å daktivere nettverket og aktiver det igjen, kommer det med noe feil melding kjøre windows sin troubleshoot og se om den kommer med noe. Du kan også skjekke at tråløst nettverket ditt ikke er stilt inn på å bare bruke wap kryptering, hvis den er det så stiller du den inn til wap2-personal og ser at krypterings type står på AES (Algoritme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at du har tastet passordet, prøv å daktivere nettverket og aktiver det igjen, kommer det med noe feil melding kjøre windows sin troubleshoot og se om den kommer med noe. Du kan også skjekke at tråløst nettverket ditt ikke er stilt inn på å bare bruke wap kryptering, hvis den er det så stiller du den inn til wap2-personal og ser at krypterings type står på AES (Algoritme)

WPA og WPA2-Personal mener du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, folkens. Har ikke hatt tid til å se nærmere på dette ennå, men tester den linken til ny driver imorgen eller når jeg har tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gamle og også noen av de nye billigste nettverks-chippene støtter ikke WPA2-PSK krypteringen nei.

Kan også være att nettet bare kjører på 802.11n som er en ganske "ny" standard som en del nettverks kort ikke støtter, men det er dog veldig tvilsomt.

Om han skal få kontakt med 192.168.1.1 så må han være sikker på att dette er gateway'en hans i hvertfall, forskjellige leverandører bruker forskjellige standart IP-adresser på boksene sine :)

Men prøv å legg inn en nyere driver å se om det hjelper først.

Nå har jeg prøvd å oppdatere driver, uten hell. Hvordan bytter jeg fra WPA2-PSK til WPA på PC'en for å se om det er det som er problemet?

Det var den ja. Men jeg kunne laste ned til Windows 7 x64 og Windows 7 x86 - jeg valgte den første (x64), hva er forskjellen?

Edit: Skriveleif

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...