Simen

TEST: BilXtra's Mikroavfetting

Da var det på tide å prøve meg på en 'test' selv,

og BilXtra's egen avfetting blir mitt første test-produkt:

BilXtra's Mikroavfetting (URL)

AEA1B93F-orig.jpg

Førsteinntrykk

Avfettingen koster 59,- på BilXtra, noe jeg syntes var en helt OK pris. Selve produktet fremstår som et kvalitetsprodukt, avfettingen er i en solid 1-liter med en finfin spraydyse som sprer produktet på en passende måte.

Testpanelet

Varebilen til damas bror ble mitt første testpanel. Førersiden av bilen hans var ganske så tilsmusset, så jeg tenkte jeg skulle begynne med å se hvor mye møkk den fjerner. Jeg valgte å prøve ublandet siden det ikke var noen voks å forholde seg til her, og siden nedre del av bilen var meget stygg. Ett par bilder av testpanelet mitt før produktet ble påført...

AE6C7513-orig.jpg

F688360C-orig.jpg

Prossess

Sprayet ganske rikelig med produkt bortover fra venstre til høyre, i skyggen, og gjorde som det står på flasken: "La virke i 3-4 minutter". Da fikk jeg jo tid til å vaske over gummimattene i min egen bil imens også! Deretter spylte jeg grundig av og lot bilen stå og lufttørke litt før jeg sjekka bilen litt senere. Her er et bilde av "resultatet":

23DE8212-orig.jpg

Konklusjon

Joa, den fjerna jo en god del - som man ser på bildene - men ikke noe "WOW!" synes nå jeg. Er fortsatt mye møkk igjen der, og når det står en rød merking med følgende utsagn på "Ekstra effektiv!", så forventa jeg kanskje litt mer enn dette. Om produktet har blitt ekstra effektivt nylig, så må det vel nærmest bare vært vann på flaska før da? Men nok kritikk fra meg, jeg har jo ekstremt liten erfaring med andre avfettinger, så er ikke sikkert denne er så mye dårligere. Men neste gang kommer jeg nok til å kjøpe en annen. Ehm... Det vil si, jeg har faktisk allerede bestillt Surfex HD. Så med andre ord, jeg mener dette kanskje blir som et "i nødsfall"-produkt for min del, om jeg ikke har annet tilgjengelig.

Men om det er ønskelig, så kan jeg teste den i skitne motorrom og se hvor vennlig den er mot LSP senere? Kan jo hende mikroavfettingen ikke er så ille som jeg tror...?

Takker for oppmerksomheten. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såg ikkje akkurat ut som et må-ha produkt det der nei. Trur samtlige Turtle Wax avfettingar til og med hadde lett slått den der :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neinei, på ingen måte noe "må ha"-produkt. Men da vet vi det hvertfall, og jeg får nok brukt opp denne også - men antakelig ikke på min egen bil ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Såg ikkje akkurat ut som et må-ha produkt det der nei. Trur samtlige Turtle Wax avfettingar til og med hadde lett slått den der :)

Enig, for TW sin miljøavfetting syns jeg gjorde en forholdsvis god jobb, uten altfor bred erfaring med avfettinger selv. Men, denne funker sikkert som nødløsning ja. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste avfettinger er heller ikke laget for å ta møkk som gjørme eller veismuss. De er laget for å ta fett, asfaltnupper, tjære osv. Skal man teste en avfetting må man FØLE resultatet med fingrene. Den møkka som ble borte etter avspyling var det nok nettop avspylingen som tok. Prickbort f.eks gjør så godt som ingenting med møkk. Den tar asfalt og tjære. En microavfetting bør dog ta litt mer av annen skitt :)

Surfex er en helt annen type produkt igjen som ikke tar asfalt og tjære men er suveren på generell skitt, f.eks som prewash. Man må ikke tro at avfetting er avfetting :)

Endret av Mighty
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En selger hos bilxtra i Ørsta mente dette var den beste avfettingen. Tok alt sa han. Dem som jobbet der hadde til gjengjeld aldri hørt om prickbort!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste avfettinger er heller ikke laget for å ta møkk som gjørme eller veismuss. De er laget for å ta fett, asfaltnupper, tjære osv. Skal man teste en avfetting må man FØLE resultatet med fingrene. Den møkka som ble borte etter avspyling var det nok nettop avspylingen som tok. Prickbort f.eks gjør så godt som ingenting med møkk. Den tar asfalt og tjære. En microavfetting bør dog ta litt mer av annen skitt :)

Surfex er en helt annen type produkt igjen som ikke tar asfalt og tjære men er suveren på generell skitt, f.eks som prewash. Man må ikke tro at avfetting er avfetting :)

Skjønner det. Som sagt, liten erfaring med forskjellige avfettinger så jeg er fortsatt i nybegynnerstadiet på mange måter. :) Men følte også på panelet før og etter, og det var ikke store forskjellen der, kanskje noe mindre fett og trafikkfilm, men minimalt. Men denne ligner kanskje mer på Prickbort eller? Var egentlig den jeg så etter når jeg dro til Bilxtra, men så kjøpte jeg denne isteden.

jalmar: Jau, sånn er desverre noen selgere. :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pratet med en tidligere kollega av meg på Bilxtra her om dagen, og ifølge ham var alt det står Bilxtra på nå av bilpleieprodukter, det som tidligere het Hagmanns. Så hvis man har kjenneskap til Hagmanns produktene bør man kjenne seg igjen her:) Hmm det ble en tung setning:=)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive