rogersolmyr

Husvask - med skumkanon!

27 innlegg i emnet

Da var det tid for årets husvask, og den blir som vanlig gjort med skum! Blandet en god porsjon Jotun kraftvask i kanonen og fyrte løs!

DSC02476.jpg

DSC02473.jpg

DSC02471.jpg

DSC02465.jpg

DSC02466.jpg

Jeg bruker et blandingsforhold som gir et nokså tynt skum, men det ligger godt på veggen og får en mye lengre virketid før det tørker enn om jeg bare skulle påført kraftvask med vanlig pumpekanne.

Var nøye med å skylle såpen av vinduene ganske raskt etter påføring, for denne såpen er ikke så god for glass. Regner nok med en vindusvask i morgen. Såpen fikk virke ca 10 minutter på husveggen før jeg spylte den av.

Tok også markisene et tak. De fikk også et godt skumlag. Denne gangen var det grønnsåpe som ble brukt (etter anbefaling fra markisefabrikken). Grønnsåpe skummer skikkelig bra :thumbs:

DSC02482.jpg

DSC02480.jpg

Resultatet ble ganske bra, men det var noen grønske-flekker igjen på den store markisen som jeg ikke fikk bort. Prøvde også green-clean, men ble ikke noe bedre. Får prøve sterkere lut en annen gang, men det ser i alle fall mye bedre ut en før vasken. Burde selvsagt pøst på med før, under, 50/50 og etter bilder, men ble litt for travel med selve rengjøringen.

Da får vi bare håpe det blir noen tørre dager fremover slik at huset får tørket skikkelig, for det bør beises før vinteren.....

Kan i alle fall anbefale å bruke skumkanonen til andre ting enn bare bilvask. All såpe som skummer kan med fordel påføres ulike flater på denne måten. Også er det jo morsomt!

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja... ja moro med skum både for hus og sjel....

Vurdert lano i såpekanonen her mht test på kidsa, men de stiller seg skeptiske til det :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morro!Er det den der wolfgang foameren koblet til hageslange?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morro!Er det den der wolfgang foameren koblet til hageslange?

på bilde nr 4 så ser du at det er foam canon til HT han har brukt ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på bilde nr 4 så ser du at det er foam canon til HT han har brukt ;)

ok :) Sjekka wolfgang sin beregnet til hageslange nå.Det ble for tamt, så hadde den bort fra handlevogna,hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skumlegging av unger med Lano bør jo funke det. Skal sannelig prøve det en gang - bare synd ungene har blitt så store og springer så fort......

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok :) Sjekka wolfgang sin beregnet til hageslange nå.Det ble for tamt, så hadde den bort fra handlevogna,hehe.

Tror nok at det er stor forskjell på skumlanse til hageslange og til HT. Er ikke noe problem å sprute skum helt opp under takmønet og hele taket for den saks skyld. Tviler på at det går med hageslangeversjonen, men kan jo hende at den duger til bilvask om man ikke har HT.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skumlegging av unger med Lano bør jo funke det. Skal sannelig prøve det en gang - bare synd ungene har blitt så store og springer så fort......

Hehe..rart hva man kan bestikke de litt eldre ungene med! Eller lure de med for den del.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hihi dette var stilig da. :) Gleder meg til jeg får meg skumlanse/kanon snart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, moro husvask det der :)

Fikk ny ht og skumlegger for første gang for to dager siden, hysterisk morsomt, var skumleggeing av flere biler og alle vinduene i huset( altså utsiden :rofl1:).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha høres bra ut! :D Jeg kommer nok til å gå amok på flere biler enn min egen jeg også tenker jeg, særlig om bilen til dama eller andre står her da. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja bare å fyre løs når du først er i gang :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oh yeah! *Nettopp bestilt skumkanon* :wub:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skumkanon er barnslig moro. Ser ut som det funker fjell på hus og!

Men bør man bruke høytrykkspyler på husveggen? Sikrere med vanlig hageslange?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spyler av skummet med hageslange, bruker kun HT for å lage masse skum!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det såg jo genialt ut!

Spylte du av med høgtrykkspylar og?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det såg jo genialt ut!

Spylte du av med høgtrykkspylar og?

Spyler av skummet med hageslange, bruker kun HT for å lage masse skum!

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser i dag at vasken har vært effektiv, og det er bra jeg har tenkt å beise huset snart for veggene ble ltt matte etter kraftvasken. Men det var jo det som var hensikten. Om dere bare har tenkt å vaske huset bør nok en mildere såpe brukes, selv har jeg brukt Jotun husvask i en mild blanding tidligere år. Kanskje noen har et forslag til en annen såpe som skummer bra og egner seg for vedlikeholds-vask av hus.

Endret av rogersolmyr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt sett er det en litt for stor skepsis til å bruke HT på husvegger rundtom.

Jeg var engang på besøk hos en kollega, og hans nabo brukte da kraftvask i bøtte og en oppvaskbørste for å skure huset.

Han holdt på halve dagen før jeg tipset han om å bruke HT istedet, og da var resten unnagjort på en time.

Bare hold god avstand slik at du ikke spyler rett inn i treet og skader det, så er det null stress. Er ikke mye trykk fra en HT på 3meters hold likevel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med min metode med skum så kan man la såpen få virke lenger enn om man sprayer på kraftvask på vanlig måte. Uten skum tørker såpen fort på veggen og får ikke virket som den bør. Når såpen får jobbet på veggen lenger blir også møkka løst opp i større grad og dermed er ikke behovet for skuring med børste eller spyling med HT så stort. Bare å spyle av med hageslange så renner møkka av.

Men enig med Knutis i at HT ikke er farlig så lenge man holder litt avstand, og på murveggen hvor den værste møkka var brukte jeg HT med stort hell.

Men om man går for nærme er det fort gjort å flise opp treverket litt, og vannet vil også trenge lenger inn i treverket og ikke minst kan det komme mye bak kledingen og inn gjennom ventiler o.l.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive