Knutis

S&S: Jeep Grand Cherokee - malingssprut-edition

22 innlegg i emnet

Da kom eier igår kveld og hentet bilen, så da er tiden kommet for å få ut en aldri så liten s&s.

Jeg går tilbake til "gamledager" og lister opp brukte produkter her på starten igjen, samtidig som jeg kommenterer bruken underveis;

-mark V Very Cherry såpe, i bøtte og kanon

-surfex hd

-espuma revolution felgrens og ez-mini børste

-espuma mikrofiber mitt

-espuma tørkehåndkle

-blå 3m maskeringstape 3434

-gul scholl med s3gold

-gul Über med s3gold

-blå lake country ccs med s30+

-Ovatrol polytrol på utvendig plast

-Pneu matt på dekksider

-Nanolex proff lakkforsegling på felger

-bare bones på innerskjermer

-meguiars all metal polish på krom i grill

-nanolotus glassforsegling

-chemical guys Green Clean i diverse blandinger innvendig

-våtsuger fra Nilfisk

-mothers interiørbørste

-espuma glassrens

Startet med en innendørs inspeksjon. Bilen har vært håndpolert av nåværende eier, og den hadde en aldri så liten shine i lakken, så lite oksidering å spore. Kanskje ikke så rart når denne har klarlakk.

DSC01062.jpg

DSC01063.jpg

Noen ganske kraftige riper på bakluken

DSC01065.jpg

DSC01066.jpg

DSC01067.jpg

I bagasjerommet var det generelt skittent, men også noen skader som følge av kjemikalier der teppet var bleket og misfarging der reservehjulet har stått i en årrekke.

DSC01068.jpg

DSC01069.jpg

Det regnet ute så både felgrens og surfex ble lagt på innendørs:

DSC01070.jpg

DSC01071.jpg

DSC01072.jpg

Har ingen bilder av selve vasken da det høljet ned ute, så her er ett fra tørkingen, ett fra spyling av gummimatter som også ble sprayet med Espuma Revolution først, og ett av ferdigvasket felg:

DSC01074.jpg

DSC01075.jpg

DSC01076.jpg

DSC01077.jpg

Målte lakken på alle overflater, og den viste seg å være veldig sunn: fra ca 200 opp til 250my.

DSC01085.jpg

Eier gjorde meg oppmerksom på at bilen hadde vært parkert på et verft og at det derfor var endel malingssprut på den:

DSC01084.jpg

DSC01081.jpg

Jeg lovte ikke at jeg greide å fjerne alt, og det gjorde jeg heller ikke. Clay tok ingenting, maskinpolering med s3gold tok ingenting. Løsningen ble å slipe og det ble gjort både på tak, panser og skjermer foran. Det var de områdene som var værst. Så begynte korrigeringen etterhvert, og her følger bilder før, underveis og etter:

DSC01078.jpg

DSC01079.jpg

DSC01080.jpg

DSC01086.jpg

DSC01087.jpg

DSC01089.jpg

DSC01096.jpg

DSC01098.jpg

DSC01100.jpg

DSC01101.jpg

DSC01102.jpg

DSC01104.jpg

DSC01106.jpg

DSC01108.jpg

DSC01109.jpg

DSC01110.jpg

DSC01112.jpg

Takhøyden på denne gjorde at jeg gikk til innkjøp av en krakk fra Biltema: 149kr

DSC01113.jpg

Men etter kort tids jobbing på taket bestemte pad'en seg for å ta kveld. En uke gammel og ikke brukt før. Heldigvis hadde jeg flere, og måtte bare være obs på å bytte pads ofte så ikke limet løsnet:

DSC01114.jpg

Våtslipte de groveste ripene:

DSC01116.jpg

DSC01117.jpg

DSC01122.jpg

DSC01118.jpg

DSC01120.jpg

DSC01121.jpg

Da bestemte pad nr 2 seg for å ta kveld. *sukk*

Denne gangen var det skumgummien på en Über-pad som gav opp etter grovkorrigeringen:

DSC01132.jpg

Like greit at jeg da var ferdig med all grovkorrigering. Videre fulgte en runde med blå LC CCS-pad med Scholl s30+: for glans og finish. Begynte også på interiørjobben:

DSC01134.jpg

DSC01135.jpg

DSC01136.jpg

DSC01137.jpg

Første bilen jeg har brukt Polytrol på, og til tross for at det er noe klinete greier å jobbe med, syns jeg resultatet var bra. Ubehandlet til venstre, behandlet til høyre:

DSC01138.jpg

Avsluttet innvendig med Espuma glassrens på alle ruter, Collinite 845 voks på lakkerte overflater utvendig, Nanolotus ruteforsegling, Nanolex proff på felger osv.

Ferdigbilder både innvendig (fra søndag) og utvendig (fra mandag).

DSC01139.jpg

DSC01140.jpg

DSC01141.jpg

DSC01142.jpg

DSC01143.jpg

DSC01144.jpg

DSC01145.jpg

DSC01146.jpg

Takk for titten.

24

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice :) Første jeg tenkte når jeg så fangerene er at den her får nok Polytrol. Cred gitt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb! Hva slags clay brukte du? min far var uheldig med malingssprut på en bil han hadde en gang og da brukte vi en grov clay til å fjerne malingen med..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb! Hva slags clay brukte du? min far var uheldig med malingssprut på en bil han hadde en gang og da brukte vi en grov clay til å fjerne malingen med..

Takk. Jeg har både rosa og gul x-clay (grov og mild) og blå Smartclay (samme som CG). Denne skipsmalingen etser seg fast i lakken dessverre og det er ekstremt vanskelig å få den bort med clay. Dette er heller ikke noen fersk skade, men noe som har skjedd for flere år siden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er heller ikke noen fersk skade, men noe som har skjedd for flere år siden.

Vil tro det er lettere å fjerne malingsflekker om de er veldig ferske. Har det ligget på lakken og "herdet" over lengre tid blir det vel litt vanskeligere kanskje.

Uansett, bra jobb. Cred gitt :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri opplevd at noen pad har løsna fra borrelåsen før, utenom ved vask.X-clayen klarer lett å ta ferske malingsflekker, så uansett maling så er det sikkert mye lettere om det blir fjerna innen få døgn. Kred for kjempebra jobb :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det Hans Martin. :)

Men så bruker du Flex og ikke das6-pro; jeg har hatt begge og de kan ikke sammenlignes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice work Knut :)

Tipper eier var happy nå :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det!

Han ble utrolig godt fornøyd, og det førte til at jeg skal gi en konsultasjon på en 68 Mustang han har. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb :)

Tok selv knekken på en oransje scholl pad i helgen med Das Pro......

+cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble knallbra denne her gitt... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da var denne kommet for salg, hadde vært morsomt å kjøpt den. :)

Kjøpt!

Denne skal få seg en ny runde nå før sommern. Ser frem til å få brukt den litt nå i vinter.

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpt den? Artig! :D

Bra S&S forresten, har ikke sett den før. Hvordan ser den ut nå? Fortsatt blank med voks og polytrol som holder seg?

Angående Polytrol så er vel det mer som en behandling/oppfriskning av selve plasten, enn en plastfornyer som legges utenpå. Jeg tror det er derfor den "varer" så lenge..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpt ja. :)

Blank og fin, har holdt seg bra.

Plast er jo et petroleumsprodukt, og det er Polytrol også. Årsaken til at plast blekner er at den tørker ut, Polytrol tilfører så fuktighet som trekker inn i plasten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med skikkelig macho og kul bil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så meget bra ut! :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpt ja. :)

Blank og fin, har holdt seg bra.

Plast er jo et petroleumsprodukt, og det er Polytrol også. Årsaken til at plast blekner er at den tørker ut, Polytrol tilfører så fuktighet som trekker inn i plasten.

Kuli. :)

Ja, det noe slikt jeg tenkte angående plasten. Regner med at den ikke har blekna ennå? Polytrol er jo kjent for å gi en finish som varer. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, fin og mørk grå enda.

Ville vært enda bedre om de hadde vært helt sorte ofc.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ett fabelaktig resultat! Gred given :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Collinite 845 påført i månedsskiftet juli-august, bilen har gått som daglig bruksbil til og fra arbeid, parkert utendørs hele tiden:

IMG_1013.jpg

Denne voksen imponerer stadig når det kommer til holdbarhet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive