Talker

Hvor tynt er tynn lakk?

Jeg fikk låne med meg en my-måler fra arbeid her en dag, og fikk følgende resultater på bilen:

Tak: 85um

Panser: 200-220um

Bakluke, topp/bunn: 70-85um/70-75um

VF-skjerm: 100-120um

HF-skjerm: 120-130um

VB-skjerm: 155-180um

HB-skjerm: 130-140um

VF-dør: 170-190um, 150um på toppen.

HF-dør: 125-135um, 115um på toppen.

VB-dør: 135-170um.

HB-dør: 130um, 115um på toppen.

Det var så store variasjoner, så jeg gjorde det sånn jeg :)

Dette er en 1994 Saab 900. Alt utenom panser, tak og bakluke skal visst være opplakkert for ikke så lenge siden. (3år?) Hvordan ligger jeg ann mtp maskinbruk, rubbing og fjerning av swirls evt. rds?

Endret av Talker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du leser "guide til rotary" mener jeg å huske at det står en del om lakktykkelse der.

Ellers mener jeg å huske at noen sa at en pass med SIP/PG ikke er målbar med PTG såfremst det ikke er veldig myk lakk.

Endret av trogha
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar ikke en rå cutting-combo og en ullpad ca 5 microns ved en god del passes? Leste det på DW et sted.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grov ullpute + Powergloss tar vel en 3-4 microns, men er ikke ofte man trenger å gå på med det. Eneste taket og bakluke som var litt tynt til deg. Normalen er ca 100-170

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye, og hvor mange ganger kan jeg polere opp bakluka mi f.eks da? Med noe som cutter litt, om nødvendig..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Pirex sier over deg så fjernet han 3-4 microns når det ble benyttet ullpute, så du kan nok gå over en del ganger før du er på grunninga, men er det tynn lakk du har feks er det fortere å svi lakken, vanlig polering uten cut tar så og si ingenting av lakken din, lakken slites vel mer av 80 km/t i regnevær da

Så om du benytter noe som cutter litt, er det sikkert ingen fare om du drar over luka flere ganger. men som nevnt er lakken litt tynn er den ofte litt mer utsatt for varmemerker ol, så bare hold maskinen i bevegelse og start med minst aggresiv kombo først, ikke noe poeng med ull og menzerna 34 med en gang annet en om du har gjort dette en del og "ser" at det er det som må til. For oss andre er det et test panel som gjelder for å se hva som må til..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki.. Men sånn det hørest ut nå, så gjør det ikke så mye om jeg kommer gjennom klarlakken? Er vel ikke helt bra det heller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki.. Men sånn det hørest ut nå, så gjør det ikke så mye om jeg kommer gjennom klarlakken? Er vel ikke helt bra det heller?

Nei du bør ikke igjennom klarlakken nei.. he he. Hvor fikk du intrykket av at det var OK?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive